Tuesday, May 31, 2011

ΤΕΧΝΕΣ The crying game of aspirations

The crying game of aspirations

Posted on | 1 Comment

Της Ιωάννας Παπαγεωργίου*




*Η Ιωάννα Παπαγεωργιου

έχει σπουδάσει 
Νομική,πολιτικές επιστήμες,μεταπτυχιακά 
σε Κοινωνικές και Πολιτικές Επιστήμες και 
έχει υποτροφία απ το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ
για το διδακτορικό
της ενω εργάζεται ως ερευνήτρια 
για τον οργανισμό ένταξης φοιτητων στα
πανεπιστήμια της Αγγλίας.( UCAS)

Γ. ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ: ΑΥΣΤΗΡΟ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥΣ

Γ. ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ: ΑΥΣΤΗΡΟ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥΣ

THe ducs of Gladstone park

ΜΕΓΑΛΟ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΣΕ ΠΕΤΣΕΤΕΣ &ΕΣΩΡΟΥΧΑ


 ΤΗΛΕΦΩΝΟ¨94704488
                                       
ΔΕΥΤ.-ΠΕΜΠΤΗ: 9.30 - 4.30
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ: 9.30 - 3.00
                                                                                       
ΣΑΒΒΑΤΟ: 10.00 - 2.00
==================================
ΤΗ: 9.30 - 4.30

Monday, May 30, 2011

ΣΟΣ :Ανθρωπος μολύνθηκε απο υπολογιστή..!!!!

Ο Mark Gasson, ερευνητής στο πανεπιστήμιο του Reading, είναι ο πρώτος άνθρωπος... που έχει μολυνθεί από ιό υπολογιστή... Κατάφερε αρχικά να μολύνει ένα μικροσκοπικό chip, με ένα μη κακοήθη ιό και στη...
Πηγή :24 ΩΡΕΣ
 

31-5-11 Μου άρεσαν στο Φαίης Μπουκ

 

Την ειδα στο ΠΑΡΟΙΚΙΑΚΟ ΒΗΜΑ Αδελαίδος ,μου άρεσε το ευσεβες βλέμα του μακροχρόνιου ηγέτη του Βορρά και τη μεταφερω. Ευτυχως ή δυστυχως και εν ενεργεία και εν αργία ο Πανίκας είναι ένας..Σωσον κύριε..

Μανώλης Αναγνωστάκης "ΦΟΒΑΜΑΙ"

by ΝΙΚΗ ΤΣΕΛΙΚΑ on Τρίτη, 31 Μάιος 2011 στις 1:00 π.μ.
O Μανώλης Αναγνωστάκης έγραφε τον Νοέμβρη του 1983 το ποίημα με τον τίτλο "ΦΟΒΑΜΑΙ":

Φοβᾶμαι τοὺς ἀνθρώπους ποὺ ἑφτὰ χρόνια ἔκαναν πὼς δὲν εἶχαν πάρει χαμπάρι
καὶ μία ὡραία πρωία μεσοῦντος κάποιου Ἰουλίου
βγῆκαν στὶς πλατεῖες μὲ σημαιάκια κραυγάζοντας «δῶστε τὴ χούντα στὸ λαό».
Φοβᾶμαι τοὺς ἀνθρώπους ποὺ μὲ καταλερωμένη τὴ φωλιὰ πασχίζουν τώρα νὰ βροῦν λεκέδες στὴ δική σου.
Φοβᾶμαι τοὺς ἀνθρώπους ποὺ σοῦ κλείναν τὴν πόρτα
μὴν τυχὸν καὶ τοὺς δώσεις κουπόνια καὶ τώρα
τοὺς βλέπεις στὸ Πολυτεχνεῖο νὰ καταθέτουν γαρίφαλα καὶ νὰ δακρύζουν.
Φοβᾶμαι τοὺς ἀνθρώπους ποὺ γέμιζαν τὶς ταβέρνες
καὶ τὰ σπάζαν στὰ μπουζούκια κάθε βράδυ καὶ τώρα τὰ ξανασπάζουν
ὅταν τοὺς πιάνει τὸ μεράκι τῆς Φαραντούρη καὶ ἔχουν καὶ «ἀπόψεις».
Φοβᾶμαι τοὺς ἀνθρώπους ποὺ ἄλλαζαν πεζοδρόμιο ὅταν σὲ συναντοῦσαν
καὶ τώρα σὲ λοιδοροῦν γιατί, λέει, δὲν βαδίζεις ἴσιο δρόμο.
Φοβᾶμαι, φοβᾶμαι πολλοὺς ἀνθρώπους.
Φέτος φοβήθηκα ἀκόμη περισσότερο."
                                                 ****

Τι ΔΟΥΛΕΙΑ ΕΧΕΙ Η ΑΛΕΠΟΥ ΣΤΟ ΠΑΖΑΡΙ..?

by ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ on Τρίτη, 31 Μάιος 2011 στις 2:29 π.μ.


Αναρωτιέμαι και εγώ στα αλήθεια τι δουλειά έχει εκεί ......Ρωτήστε  καλύτερα όμως για αυτό την κα Λιάνα Κανέλλη να σας απαντήσει, την ηγέρια του Μαρξισμού Λενινισμού, που σήμερα αίφνης εμφανίσθηκε εν χορδαίς και οργάνοις στο πρωτοσέλιδο  της εφημερίδας ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, την εφημερίδα που κατά κύριο λόγο στηρίζει τον κο ΑΝΤΏΝΗ ΣΑΜΑΡΑ προσωπικά, να μιλάει εφ' όλης της ύλης.
Έτσι είναι συντροφοι, όπως σας τα λέω. Αλλά κάποιοι νομίζουν ότι "κολλάμε μπρίκια", ότι περί άλλων τυρβάζουμε, πως όταν το δάχτυλο δείχνει το φεγγάρι, εμείς κοιτάμε το δάχτυλο. Μπορεί να είμαστε πλήρεις ελαττωμάτων μικρών τε και μεγάλων, ηλίθιοι πάντως δεν είμαστε.... !

Ο κύριος ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣ o αυριανός πρωθυπουργός του" δραχμής" λελογισμένα ετοιμάζεται για τον επόμενο γύρο. Είνα αποφασισμένος να εκμεταλλευθεί κάθε ευκαιρία από τις πολλές που του δίνουν οι ΠΑΛΙΝΩΔΙΕΣ των κυβερνώντων για να επανέλθει εκ νέου στη εξουσία.ΜΙΑ ΧΑΡΑ ΤΟΝ ΒΡΙΣΚΩ. Και για το σκοπό αυτό δεν σκοπεύει,όχι να συναινέσει, όχι να σννενοηθεί, μα ούτε του" αγγέλου του νερό να δώσει".Αλλά γνωρίζει καλά πως οι δυνάμεις του μάλλον δεν επαρκούΝ,οπότε πρέπει να στραφεί προς τους φυσικούς του συμμάχους [το φυσικούς χωρίς εισαγωγικά], να προλειάνει το έδαφος, να δημιουργήσει το κατάλληλο κλίμα....
Το τελευταίο οχυρό της παλιάς ένδοξης καθεστηκυίας τάξης εκεί ετοιμάζεται να στήσει τείχη. Στη εκούσια συνεργασία της Λαικής Δεξιάς και της Κομμουνιστικής Αριστεράς.... "κομμουνιστικής" τρόπος του λέγειν, μη σπεύδετε αμέσως να με παρατηρήσετε....! 'Αλλωστε ΚΑΙ ο Αλέξης Τσίπρας το προανήγγειλε  και δεν σταματάει να το επαναλαμβάνει.. "Για να απαλλαγούμε απο αυτή την Κυβέρνηση του Μνημονίου της εθνικής ταπείνωσης και υποδούλωσης, της "κυβέρνησης Πινοσέτ" η μόνη λύση είναι ένας Συνασπισμός Εξουσίας από την Κομμουνιστική Αριστερά μέχρι την πατριωτική  Δεξιά"... Ειρήσθω εν παρόδω γιατι το μυαλό μου τρέχει στο παρελθόν όταν τα γράφω αυτά, εκεί στο μακρινό 89....Θυμήστε μου σας παρακαλω εσείς οι παλιότεροι.!
Ετσι είναι ΑΓΑΝΑΚΤΙΣΜΕΝΟΙ μου σύντροφοι.... Έτσι αποκτάς ξαφνικά ρόλο στο πολιτικώς γίγνεσθαι της χώρας, όταν είσαι στο περιθώριο επι δεκαετίες, έτσι μπορείς να διαμοιράσεις και να διανείμεις ευκολότερα τα ιμάτια ενός ολόκληρου πολιτικού χώρου, που ηγεμόνευσε ιδεολογικά και πολιτικά στη χώρα επί μακρόν και που σήμερα πολιτικά ΑΥΤΟΧΕΙΡΙΑΖΕΤΑΙ.  Βέβαια οι συνεργασίες για την Στάση Πληρωμών για την "ολική επαναδιαπραγμάτευση του μνημονίου", για την" έξοδο" από το ευρώ, για την επιστροφή στο 89 και βάλε, θέλει τους εκατέρωθεν συμβιβασμούς της. Όλοι θα απωλέσουν κάτι, αλλα από την συνολική απώλεια που προδιαγράφεται για όλους αυτούς με τα σημερινά δεδομένα, οτι μπορεί να διασωθεί κέρδος είναι. Ο ΣΩΖΩΝ ΕΑΥΤΟΝ ΣΩΘΗΤΩ. Με δεδομένη λοιπόν την σημερινή απαξίωση του πολιτικού συστήματος τη οποία το ΠΑΣΟΚ ΤΗΝ ΤΡΟΦΟΔΟΤΕΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΕΙ με την καθημερινή του συμπεριφορά, είναι άκρως πιθανόν η επόμενη Βουλή, όποτε αυτή προκύψει,να μη διαθέτει κονοβουλευτική πλεοιψηφία, οπότε θα την διακυβέρνηση θα αναλάβει ο υφαινόμενος και διαπλεκόμενος εν κρυπτώ σήμερα "Συνασπισμός Εξουσίας"  Δεν ξέρω τότε αν η παράσταση που θα παιχτεί μπροστά στα μάτια μας θάναι κωμωδία ή δράμα, μάλλον ενας πικρός τραγελαφος μου προιωνίζεται.Δεν ξέρω αν θα έχετε το κουράγιο να αγανακτήσετε καν.
Να λοιπόν που η αλεπού  στο παζάρι, πάντα τελικά έχει κάτι να κάνει ,....Πουλάει και αγοράζει πότε με πίστωση πότε τοις μετρητοίς...Αλλά ως γνωστόν εκατό χρονών η αλεπού, εκατό δέκα το αλεπουδάκι....Για αυτό όταν όλα αυτά συμβούν, γιατί θα συμβούν,   μη πείτε πώς δεν σας το φώναξα, πως δεν σας τόπα, μη μείνετε να κοιτάτε αποχαυνωμένοι το δάχτυλο...!
ΓΙΑ ΤΟ Π80
ΕΝΑΣ ΠΡΑΣΙΝΟΣ

==============================================

ΖΑΚΥΝΘΟΣ: Αυξάνεται ραγδαία ο αριθμός των πτήσεων
Απο ¨ΚΟΣΜΟΣ
Αυξάνεται ραγδαία ο αριθμός των πτήσεων και των αφίξεων στο διεθνές αεροδρόμιο Ζακύνθου και χθες Κυριακή, καταγράφηκε ως μία ημέρα με την μεγαλύτερη κίνηση από το ξεκίνημα της θερινής περιόδου...

Δεκαοκτώ προγραμματισμένες πτήσεις μετέφεραν συνολικά 3.000 ταξιδιώτες από Αγγλία, Ρωσία και Δανία.
Από τους εκπροσώπους των τουριστικών φορέων εκφράζεται αισιοδοξία ότι φέτος, μετά από αρκετά χρόνια. η Ζάκυνθος θα καταγράψει αύξηση στον αριθμό των αφίξεων τουριστών

ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΡΘΕΙΤΕ 2 ΧΡΟΝΙΑ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ ΓΙΑ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑ ;

Δηλωσεις Ελληνοαυστραλού
 πρ. υπουργού  της Μελβούρνης

Θέλετε να ρθειτε διακοπές στην Αυστραλία και να μπορειτε να εργάζεστε για  2 χρόνια χωρίς κανένα πρόβλημα;
Αν η Ελληνική κυβέρνηση δεχτεί την πρόταση Αυστραλων βουλευτων που βρισκονταν πρόσφατα στην Ελλάδα για τους εορτασμους της Μάχης της Κρήτης σύντομα οι Έλληνες θα μπορουν με άνεση να έρχονται για εργασία και διακοπές στην Αυστραλια,όπως συμβαίνει με κατοίκους άλλων χωρων.
Φυσικά αυτο θα ισχύει και για Αυστραλούς που θα ήθελαν να έρθουν για διακοπές και εργασία στην Ελλάδα χωρίς πολλες διαδικασίες.
 Τάδε έφη ,απο το ραδιοφωνικό σταθμό 3ΧΥ-Ράδιο Ελλας και απο την εκπομπη των Μαυρομάτη-Σταθόπουλου ο πρωην Εργατικός υπουργός Γιάννης Πανταζόπουλος  ο οποίος ήταν ο επικεφαλης ,ομάδας 17 Αυστραλων βουλευτων που επισκέφθηκαν πρόσφατα την Ελλάδα για τη Μάχη της Κρήτης. Ενδιαφέρον...

                                               ***

Founding members of the NSW Parliamentary Friends of Greece Group. Among others, MPs Mr. John Pantazopoulos, George Souris, Matthew Morris, Sophie Kotsis, the NSW Attorney General, John Hatzistergos, Consul General Vassilis Tolios and the Coordinator of SAE Oceania, Mr. George Angelopoulos.
Ελληνες πολιτικοι στα Αυστραλιανά κοινοβούλια...Ο κ Πανταζόπουλος ,δευτερος απο δεξιά στην πρωτη σειρά...
================
Ο ΕΛΛΗΝΟΑΥΣΤΡΑΛΟΣ  πολιτικός ανέφερε ακόμα ότι η Ελλάδα έχει να κερδίσει πολλά αν αρχισει να προβάλει νεκροταφεία και τοποθεσίες που πολέμησαν και βρίσκονται θαμενοι Αυστραλοί,τοσο στην Κρήτη, όσο και στη Λάρισσα,στην Κόρινθο, Καβάλα και αλλού.
Μέχρι στιγμής ,ειπε ,οι Αυστραλοί τουρίστες αγνοούν την ύπαρξη περιοχων και ιστορικ΄ων γεγονότων όπου Έλληνες και Αυστραλοί πολέμησαν μαζί και κανεις δεν πάει εκει, ενω οι Τουρκοι που στην κυριολεξια κατεσφαξαν χιλιάδες  στην Καλλιπολη, συγκεντρωνουν πάνω απο 300.000 Αυστραλούς τουρίστες.
Στόχος μας είπε να προβάλουμε αυτα τα γεγονότα κι όσοι αυστραλοί έρχονται Ευρωπη να έρχονται να προσκυνούνε και τα Ελληνικά χωματα όπου χαθηκαν οι προγονοί τους..
Πολυ σωστός ο Τζων και ελπίζουμε να μη μεινουν όλα αυτά ..λόγια.

                                           ****

Ο ίδιος βέβαια υποσχέθηκε ότι θα προχωρήσει και πιστευει ότι και ο πρωθυπουργός ,σαν απόδημος που είναι θα προωθησει όλα τα παραπάνω, αλλά πιο πολύ ελπίζει στον πρωην συνάδελφότου υφυπουργό Εξωτερικών Δημήτρη Δόλλη- ήταν συνάδελφοι στην ίδια βουλή  και στο ίδιο Κόμμα ,στο Εργατικό Βικτωρίας,όπου ο κ. Δόλλης ήταν υπαρχηγός του Κόμματος πριν βάλει πλώρη για την Ελλάδα ..


                                              *****

Στη ν Ελλάδα ξελλαρυγγιάζονται πολλοί και αγωνίζονται να κόψουν κάθε δικαίωμα ακόμα και στους νόμιμους μετανάστες να αναμιχθούν στην πολιτική ζωή του τόπου..
Σήμερα ,η Λαική τράπεζα Κύπρου που εμφανίζονταν μέχρι πρόσφατα τράπεζα του...Βγενόπουλου,και πέρασε  πρόσφατα σε Λιβανέζους επιχειρηματίες και ονομάζεται πλέον Μπάιρούτ (Βηρυττός) Λαική τράπεζα,ανακοίνωσε ότι αναλαμβάνει τη διεύθυνση της, ο πρώην πρωθυπουργος της Βικτωριας κ. Μπράξ.Το νεο δεν ειναι αυτό . Ειναι ότι ο κ. Μπράξ επιλέχθηκε να αναλάβει την τράπεζα λογω της Λιβανέζικης καταγωγής των γονιών του.. Άραγε οι Νεοέλληνες θα φτάσουν ποτέ στο σημειο να δεχτούν να τους διοικεί ένας Αλβανός ή Λιβανεζος μετανάστης; Κάλτσα και κουλτούρα...

                                                            *****

Διαβάζω την κατάληψη των πλατειών από φίλους μου στο Φαιης Μπούκ και συχνα στις φωτογραφίες που αναρτούν γράφω LIKE,αυτο που έκανε τον Πάγκαλο να πει ότι επαναστάσεις δεν γινονται με LIKE kai UNLIKE..  Mπορει να έχει δίκαιο εν μέρει ο αντιπρόεδρος αλλά αφου κατάφερε ο ΓΑΠ που του ειχαν αδυναμία οι Μπλογκερς και οι άλλοι ...λαικιάρηδες να τους βγάλει στις πλατείες και να φωνάζουν ομαδικά "κλέφτες-κλέφτες"  αυτο είναι  ...αμπιστέβομπουλ!!!
Και σίγουρα θα στρεψει το ενδιαφέρον των κοινωνιολόγων επάνω τους-των ξένων δηλαδή μιας και η Ελλάδα φρόντισε να εξαλείψει απο την πιάτσα αυτη την επιστήμη.
Και το λέω αυτο γιατί βλέπουμε ένα ολόκληρο κίνημα προχωρει χωρίς μπούσουλα και χωρίς δομές και κατευθύνσεις και κινδυνευει να να γίνει έρμαιο στα χέρια κάποιων αετονύχηδων λαοπλάνων, ή και ανθρωπων και ομάδων που επιβουλεύονται και επιδιωκουν να χειραγωγήσουν το -κατά τον Πλάτωνα- "χυδαίο λαό" και να τον φέρουν στα δικά τους "λούκια" και χωράφια..προς ίδιον όφελος.
Και όπως γράφω και σε άλλη στήλη http://efhmeris.blogspot.com/2011/05/blog-post_418.html Μητσοτάκηδες και Θεοδωράκηδες είναι έτοιμοι να δημιουργήσουν καταστάσεις παρόμοιες του 1965 όταν αιματοκύλισαν την Αθήνα ,και άνοιξαν διάπλατα την πόρτα στην '"εθνοσωτήριο κυβέρνηση του Παπαδόπουλου".

                                                   *****
Εξ άλλου σίγουρα κι ο Πάγκαλος δεν το είπε τυχαία ότι οι μαυρογορίτες κινούν τα σενάρια για την επιστροφή της Ελλάδας  στη δραχμη http://efhmeris.blogspot.com/2011/05/blog-post_8013.html

Κι ολα αυτα λόγω της ρευστής κατάστασης που επικρατεί και ο σοφός λαός μας δεν έπλασε τυχαία την παροιμία ΄"ο λύκος στην αντάρα (ομιχλη)ή στην αναμπουμπούλα χαίρεται".
- Μα θα μας φάει ο λύκος; ¨Οχι...απο  το ζωάκι του βουνού δεν κινδυνεύουμε ,ούτε και η κοκκινοσκουφίτσα πια αλλά έχει κάτι δίποδους λυκους που όχι μόνο ειναι έτοιμοι να κατασπαράξουν ,όλους μας αν μπορέσουν αλλα και ολόκληρη την Ελλάδα..
Τι λέει η διαφήμιση; ΤΥΧΑΙΟ; ΔΕΝ ΝΟΜΙΖΩ...

                                                  *****
Αναρωτιόμουν αν στην κρίση που περνάμε, οι ρασοφόροι εντος και εκτός Ελλάδας δέχθηκαν καποιο ψαλλίδισμα στο μισθό τους, μιας και είναι ...δημόσιο υπάλληλο!!!
Και τελικά κληρικός που ήρθε για επισκεψη χωριανων και φιλων του στη Μελβούρνη μου είπε σήμερα ότι όλοι οι παπάδες θα έχουν μείωση μισθού κατά 500 Ευρώ...!!! Κατι είναι κι αυτό...

                                                    ***
Καθε μετανάστης  κι ενα ...βιβλίο,με τις ιστορίες του.
Σε πρόσφατη γιορτή ,οι 3 διπλανοί μου ειχαν πολλά να πούν.
Ο Λάμπρος απο την Αρτα ,μου είπε ότι το 1962-3 για να γίνει χωροφύλακας ,έπρεπε να εγκρίνει ο αριστερός βουλευτής της ΕΔΑ Σπάης,δεξί χέρι του Φλωράκι.Η συμβουλή του δόθηκε απο χωριανότου αξιωματικό, όταν για εβδομάδες δεν λαβαινε καμμια ειδοποίηση αν περνουσε στη χωροφυλακή,ή όχι.Και πράγματι την επομένη της συνάντησησς με τον Σπάη και μαι συζήτηση που ειχαν του ρθαν μυνήματα να παει για εκπαίδευση..
Κια κάτι ακόμα . Ο Λάμπρος μας ειπε ότι οΝικος Πλακιάς ειναι πατέρας του  Καραισκάκη ,απο την Σκουλεκέρα Αρτας, αλλα στα έξι χρόνια τον δολοφόνησαν τα σόγια της Καλογριάς  μάνας του (Ίσκου στο επίθετο)και για να αποφυγει μεγαλυτερες βεντέτες τον πηρε και πηγε στο Μαυρομάτι Καρδίτσας .
Και το Καραισκάκης προέκυψε απο το μαυρο χρωμα του πατέρα του και το επίθετο της καλογριάς ΄Καρα-ίσκος...

                                                ***
Ο άλλος μας εξιστόρησε την περιπέτειά του να ξαναπαντρευτει  μετά απο 20 χρόνια γάμου επειδή ο παπάς που τον πάντρεψε δεν ανήκε στην αρχιεπισκοπή,παρά στην παλιά κοινότητα .. Ειναι μια παλιά ιστορία που καίει και έκαιγε αλλά όπως ειπε και ο ίδιος ευτυχως ήρθε ο Ανδρέας κατοχύρωσε τον πολιτικό γάμο κι έτσι γλύττωσαν πολλοί απόδημοι τον εμπαιγμό και την ξεφτίλα!!!
  Καλημερόσπερα φίλοι μου και να θυμάστε η Ελλάδα δεν έχει σύνορα  μέχρι τη...Ραφήνα!!!

Sunday, May 29, 2011

29 MAIOY 1453- Οι Ανθενωτικοί ρασοφόροι παραδιδουν την Πολη στους Τούρκους



Η Κερκόπορτα και ο «Μαρμαρωμένος Βασιλιάς». Η άλλη άποψη της Άλωσης!

Είναι γνωστόν, πως κατά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης, οι ρασοφόροι λειτούργησαν ως πέμπτη φάλαγγα, καλλιεργώντας είτε κλίμα ηττοπάθειας -αντιτιθέμενοι στην ένωση των Εκκλησιών- λέγοντας πως «είναι θέλημα Θεού η Πόλη να τουρκέψει», είτε ερχόμενοι και σε απευθείας συνομιλίες με τους Οθωμανούς. Τις προδοσίες των ρασοφόρων, προσπαθεί μέχρι και σήμερα η Εκκλησία να καλύψει με το παραμυθάκι της ξεχασμένης Κερκόπορτας (λες και επρόκειτο για μια απλή πόρτα που έκλεινε με ένα απλό πόμολο που δεν ασφάλισε καλά). Βεβαίως, για να είμαστε ακριβοδίκαιοι, ακόμη κι αν παρακάμψουμε το γεγονός, πως τουλάχιστον 30.000 ρασοφόροι «πέρδονταν κι έθρεφαν πρωκτό» (κατά την έκφραση του Δημήτρη Λιαντίνη) στα πάμπολλα μοναστήρια και τις εκκλησιές της περιοχής της Κωνσταντινούπολης (μόνο εντός της πόλεως υπήρχαν, όπως λέγεται, 300 μοναστήρια με 10.000 καλόγερους, ενώ διάφορες αναφορές και εκτιμήσεις ανεβάζουν τον συνολικό αριθμό έως και 300.000), όταν την ίδια στιγμή, την άμυνα της πόλης προσπαθούσαν να κρατήσουν μετά βίας 10.000 άνδρες, απέναντι στους 150.000 περίπου Οθωμανούς πολιορκητές, δεν θα πρέπει να αγνοήσουμε και να παραγνωρίσουμε το γεγονός πως στο πλάι των ρασοφόρων αυτών συντάχθηκαν και πολλοί κοσμικοί, που βλέποντας το τέλος να πλησιάζει προσπάθησαν να περισώσουν ότι μπορούσαν.

Η Κερκόπορτα -που αξίζει να σημειωθεί ότι χρησιμοποιούνταν κυρίως από μοναχούς-, ότι κι αν συνέβη, δεν απέφερε το αποφασιστικό πλήγμα στην ήδη παραπαίουσα Κωνσταντινούπολη. Στην πραγματικότητα η Βυζαντινή Αυτοκρατορία είχε πάψει εκ των πραγμάτων να υφίσταται, αρκετά χρόνια πριν, και είχε περιοριστεί στην περιοχή της Κωνσταντινούπολης. Οι Οθωμανοί είχαν ήδη κατακυριεύσει την άλλοτε κραταιά αυτοκρατορία και το μόνο που έμενε ήταν η χαριστική βολή· το κερασάκι στην τούρτα: Η τυπική κατάληψη της πρωτεύουσας. Και λέμε τυπική, γιατί ουσιαστικά η Κωνσταντινούπολη είχε υποταχθεί, όταν πλήρωνε φόρο υποτέλειας στον Σουλτάνο. Η Κωνσταντινούπολη έπαψε να έχει τον έλεγχο των Στενών, απ’ την στιγμή που οι Τούρκοι ευθαρσώς έχτισαν δίπλα στην Πόλη, στον Βόσπορο, το κάστρο «Ρούμελη Χισάρ» και φορολογούσαν τα διερχόμενα πλοία.

Η Κερκόπορτα (που παρεμπιπτόντως, δεν μνημονεύεται ούτε στο χρονικό του Φραντζή, ούτε του Μπαρμπάρο), είτε «ξεχάστηκε» ανοικτή, είτε -το πιθανότερον- την άνοιξαν κάποιοι από μέσα, δεν συνέβαλε αποφασιστικά στην κατάληψη της πόλης. Άλλωστε οι Τούρκοι είχαν ήδη σκαρφαλώσει στα μισογκρεμισμένα τείχη και εισέβαλαν στην πόλη. Επέφερε όμως ένα άλλο πλήγμα: Συνέβαλε στον εγκλωβισμό και στην παρεμπόδιση διαφυγής των αλλοφρονούντων κατοίκων. Όχι όλων βέβαια, γιατί πολλοί -και κυρίως οι ανθενωτικοί- κλειστήκαν στις εκκλησιές και το άβουλο και φανατισμένο θρησκευτικά πλήθος έψελνε μοιρολατρικά «Κύριε ελέησον» και περίμενε βοήθεια απ’ τον…ουρανό. Το άνοιγμα της Κερκόπορτας όμως, εξυπηρετούσε έναν πολύ πιο ουσιαστικό σκοπό. Το Κοράνι προβλέπει την προστασία των «απίστων» κατοίκων μιας πόλης που παραδίδονται οικειοθελώς. Εκεί λοιπόν θα πρέπει να αναζητηθούν τα βασικά κίνητρα αυτών που άνοιξαν την Κερκόπορτα, είτε ρασοφόρων, είτε κοσμικών, είτε και των δυο μαζί. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως η περιοχή όπου βρίσκονταν η Κερκόπορτα -όπως και αρκετές ακόμη- δεν πειράχτηκε απ’ τους Τούρκους.

Τα παραπάνω ενισχύει κι ένα έγγραφο που φέρει τον τίτλο «Η πτώσις της Κωνσταντινουπόλεως» και το οποίο συνέταξε η Θεοδώρα Φραντζή, κόρη του πρωτοβεστιάριου του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, Γεωργίου Φραντζή. Η Θεοδώρα Φραντζή ήταν σύζυγος του στρατιωτικού σύμβουλου του αυτοκράτορα, Εδουάρδου Ντε Ριστόν. Το έγγραφο εκδόθηκε στην Αγγλία το 1454, όπου είχαν καταφύγει και οι δύο μετά την Άλωση. Στο έγγραφο αυτό, περιγράφεται, μεταξύ άλλων και μια περίπτωση συνδιαλλαγής ρασοφόρων και κοσμικών με τον εκπρόσωπο του Μωάμεθ Β’ του Πορθητή, Ρεσίτ Πασά της Ανδριανούπολης, λίγες ημέρες πριν την κατάληψη της πόλης. Οι συναντήσεις γινόταν -κρυφά και νύχτα φυσικά- στο μοναστήρι της Αγίας Ευθυμίας και κατά τύχην υπέπεσαν στην αντίληψη του Εδουάρδου Ντε Ριστόν. Από πλευράς των ρασοφόρων, στις διαπραγματεύσεις αυτές έλαβε μέρος ο ιεροκήρυκας της Αγίας Σοφίας, Ιωάσαφ, κι από πλευράς των κοσμικών ο Μέγας Δούκας Λεόντιος και ο αρχιναύαρχος Νεόφυτος. Παρατίθεται ο διάλογος μεταξύ των δωσίλογων και του Ρεσίτ Πασά, έτσι όπως διασώθηκε και δημοσιεύθηκε («Δαυλός», Μάρτιος 1993):

Μέγας Δούκας Λεόντιος: Πρέπει να είμαστε εξασφαλισμένοι απ’ όλες τις πλευρές πασά μου. Εσείς ζητάτε όρκους, ενέχυρα κι ομήρους, χωρίς να προσφέρετε τίποτε.

Ρεσίτ Πασάς: Ο αρχηγός των πιστών, ο Μωάμεθ, όσο εξαρτάται απ’ αυτόν, επιθυμεί να μην χυθεί το αίμα των υπηκόων του, καθώς και των Ναζωραίων, γιατί έτσι μας προστάζουν τα ιερά μας βιβλία που γράφουν: «Αιχμαλωσία στους άπιστους και θάνατος στους αποστάτες». Με έστειλε λοιπόν να συνθηκολογήσουμε μαζί σας, όχι γιατί αμφιβάλλει πως ο Αλλάχ θα του παραδώσει την Κωνσταντινούπολη, αλλά γιατί θέλει να χαθούν όσο γίνεται λιγότεροι άνθρωποι για την απόκτησή της.

Ιωάσαφ: Αυτό μπορεί να γίνει! Να πεις όμως στον σουλτάνο σου, ότι αν θεωρεί ότι μπορεί να καταλάβει την πόλη πολεμώντας, κάνει λάθος. Θα πρέπει να ρίξει στην μάχη όλον τον στρατό του κι ολάκερο το πυροβολικό. Και τότε πάλι, μα τους Άγιους Αναργύρους, δεν είναι σίγουρο πως θα νικήσει.

Ρεσίτ Πασάς: Σας ακούω λοιπόν. Πέστε μας τις προτάσεις σας.

Ιωάσαφ: Δεν είναι καθόλου δύσκολο να θυμηθείτε όσα θ’ ακούσετε και να τα πείτε στον αφέντη σας. Πρώτον, οι δέκα κυριότερες εκκλησίες και η Αγία Σοφία να μείνουν στους χριστιανούς, καθώς και όλα τα μοναστήρια με τις περιουσίες και τα εισοδήματά τους. Δεύτερον, ζητούμε εγγυήσεις ζωής, προσώπων, ιδιοκτησίας, οικιών, γαιών, υπηρεσιών και όλων εκείνων, τα ονόματα των οποίων αναφέρονται μέσα σ’ αυτό το έγγραφο που σας παραδίδω. Και τρίτον, οι χριστιανοί που θα σωθούν, να μην υποχρεωθούν ν’ αλλάξουν τρόπο ντυσίματος και να έχουν δικαίωμα να καβαλάνε σε άλογο. Επίσης να μην καταπιέζονται θρησκευτικά.

Οι συναντήσεις αυτές γνωστοποιήθηκαν στον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, αλλά αποφάσισε να μην τους συλλάβει, μέχρι να μάθει την απάντηση του Μωάμεθ Β’. Στην επόμενη συνάντηση, τον λόγο πήρε πρώτος ο Ρεσίτ Πασάς:

Ρεσίτ Πασάς: Σας αναγγέλλουμε, ότι σύμφωνα με όσα είπαμε στην τελευταία μας συνάντηση, οι σύντροφοί μου κι εγώ ήρθαμε σε επαφή με τον σεβαστό μας σουλτάνο στην Ανδριανούπολη…

Ιωάσαφ: Ελπίζω ότι η απάντηση του σουλτάνου θα είναι ευχάριστη για όλους. Ο κίνδυνος αυτών των συναντήσεων, είναι πολύ μεγάλος για εμάς. Εσείς δεν έχετε να φοβηθείτε τίποτε. Κι αν η διαπραγμάτευση αποτύχει, εμείς θα έχουμε πάντα τον φόβο, μήπως και μαθευτούν αυτά που συζητάμε, ενώ εσείς θα πάρετε αμοιβή από τον κύριό σας, γι’ αυτήν σας την αποστολή.

Ρεσίτ Πασάς: Οι όροι του σουλτάνου είναι ευνοϊκοί για όλους, εκτός κι αν, παρά την απελπιστική σας θέση, φανείτε άνθρωποι παράλογοι.

Ιωάσαφ: Η θέση μας βρίσκεται στα χέρια του Θεού. Και δεν ήρθαμε εδώ για ν’ ακούσουμε απειλές. Προχώρα σε παρακαλώ στην απάντηση. Έχε όμως υπόψιν σου, ότι όποιες κι αν είναι οι συνέπειες αυτών των νυχτερινών μας συναντήσεων, είναι η τελευταία φορά που μαζευόμαστε εδώ.

Ρεσίτ Πασάς: Για την πρώτη πρόταση, δηλαδή για τις δέκα εκκλησιές και τα μοναστήρια, καθώς και για τις εκκλησιαστικές περιουσίες, ο σουλτάνος λέει «ναι», σας τα παραχωρεί. Για την δεύτερη, λέει «ναι»· σαν εγγύηση ορκίζεται στον άγιο μας νόμο. Για την τρίτη, λέει «μερικώς ναι», γιατί οι μουφτήδες δεν συμφωνούν να ιππεύουν οι χριστιανοί σε άλογα. Διέταξε να εξαιρεθούν αυτοί που θα του παραδώσουν την πόλη.

Με το τέλος της συνάντησης, συνελήφθησαν όλοι οι συνωμότες και οδηγήθηκαν στον αυτοκράτορα. Ο αρχηγός της συνωμοσίας, Ιωάσαφ, όχι μόνο δεν αρνήθηκε την ενοχή του, αλλά καυχήθηκε για την προδοσία του, αιτιολογώντας την πως προτίμησε να σώσει την Εκκλησία «απ’ τους Άζυμους (Καθολικούς) και την βδελυρά ένωση», ακόμη κι αν γι’ αυτό θα έπρεπε να βάλει «τέλος στην ύπαρξη αυτής της αυτοκρατορίας».Θεωρώντας ότι η πτώση και κατάκτηση της Πόλης είναι μοιραία κι αναπόφευκτη, λέει καταλήγοντας: «Τι χρειάζονται λοιπόν οι υπεκφυγές; Ότι είναι να γίνει, ας γίνει». Ο Παλαιολόγος του απάντησε, επικαλούμενος την προδοσία του Ιούδα: «Αφού ήταν θέλημα Θεού, να σταυρωθεί η Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, τότε καλά έκανε ο Ισκαριώτης και τον πρόδωσε. Άρα σε ερωτώ: Ο Ιούδας είναι συγχωρητέος;». Ο Ιωάσαφ, μπροστά σ’ αυτό το επιχείρημα, προτίμησε να απαντήσει με την γνωστή ξύλινη και υπεκφεύγουσα εκκλησιαστική γλώσσα, λέγοντας: «Πεθαίνω, μαχόμενος κατά της ένωσης των Εκκλησιών. Σήμερα με κρίνεις εσύ. Αύριο ο Θεός θα δικάσει εσένα».

Φτάνουμε λοιπόν στις μέρες, όπου η Εκκλησία, εντελώς υποκριτικά και με θράσος χιλίων καρδιναλίων κι άλλων τόσων πιθήκων, «θρηνεί» τον «μαρμαρωμένο βασιλιά» που κάποτε θ’ αναστηθεί και θα ξαναπάρει την Πόλη που οι ίδιοι οι ρασοφόροι έκαναν τα πάντα για να πέσει στα χέρια των Τούρκων (ας μην ξεχνάμε την αλησμόνητη ρήση του πατριάρχη Γεννάδιου, που έβγαινε στους δρόμους και καταριόταν τον Παλαιολόγο, μόλις έπεσε η Πόλη: «Δεν βλέπετε ότι η Ορθοδοξία εθριάμβευσεν; Από του νυν, ουδέν πλέον φοβείται»), όπως κι έκαναν τα πάντα για να μην φύγει απ’ τα χέρια τους (βλέπε αφορισμούς και προδοσίες). Είναι αληθινά θαυμαστό, τι σχιζοφρενικές καταστάσεις μπορεί πράγματι να δημιουργήσει η περίφημη ελληνορθόδοξη «παράδοση». Ας μην ξεχνάμε, πως την έλευση του ίδιου άγγελου Κυρίου, που σύμφωνα και πάλι με την ελληνορθόδοξη «παράδοση», παρέλαβε τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο και τον μαρμάρωσε, μέχρι την μεγάλη ώρα που θα επέστρεφε και πάλι για να ξαναπάρει την Πόλη (τι ανοησίες που ήταν και είναι διατεθειμένος να πιστέψει ο κόσμος…), «προφήτευαν» οι ανθενωτικοί ρασοφόροι και πριν την Άλωση. Μόνο που θα ερχόταν για διαφορετικό σκοπό: Να καθαιρέσει τον Παλαιολόγο και να ορίσει άλλον αυτοκράτορα -προφανώς ανθενωτικό. Ως τέτοιο «θείο» σημάδι μάλιστα, ερμήνευσαν μια έκλειψη σελήνης που συνέβη την 23η Μαΐου 1453, σπέρνοντας τον πανικό και ενισχύοντας τις υπονομευτικές ενέργειες.

Αλλά μιας και έγινε -αναπόφευκτα- η αναφορά στον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, θα ήταν σκόπιμο να ληφθούν υπόψιν και κάποιες παράμετροι -λιγότερο γνωστές- που αφορούν τον θάνατό του. Γνωρίζουμε σήμερα -από το χρονικό του Γεωργίου Φραντζή-, πως ο Παλαιολόγος έπεσε ηρωικώς μαχόμενος κι όταν αναγνωρίσθηκε απ’ τους Τούρκους το πτώμα του από τους χρυσούς δικέφαλους αετούς που κοσμούσαν τα πέδιλά του, αποκεφαλίστηκε και το μεν κεφάλι εστάλη ως τρόπαιο σε περιφορά στις οθωμανικές κτήσεις, ενώ το σώμα του παραδόθηκε στους χριστιανούς για να ταφεί με βασιλικές τιμές. Το ερώτημα που αμέσως προκύπτει, είναι: Που ‘ν ‘το; Που είναι ο τάφος του; Γιατί απ’ την στιγμή που οι ίδιοι οι Οθωμανοί παρέδωσαν όπως λέγεται το σώμα του, δεν υπήρχε κανέναν λόγος να τον θάψουν κάπου κρυφά. Εκτός κι αν το εξαφάνισαν οι ανθενωτικοί. Αλλά σε κάθε περίπτωση, δεν θα είχε διασωθεί από μαρτυρίες αυτός ο τόπος; Αντ’ αυτού γίνεται βομβαρδισμός ανοησιών περί «μαρμαρωμένου βασιλιά» (κάποιοι αιθεροβάμονες παραμυθατζήδες μάλιστα, επικαλούνται σήμερα μέχρι και μαρτυρίες Τούρκων, οι οποίοι λένε ότι γνωρίζουν που βρίσκεται ο «μαρμαρωμένος βασιλιάς» [υπονοείται κάπου στα υπόγεια της Αγιάς Σοφιάς]). Ο Ενετός γιατρός, Νικολό Μπαρμπάρο, γράφει πως «Για τον αυτοκράτορα κανένας δεν μπόρεσε να μάθει ποτέ είδηση για τις πράξεις του. Ούτε ζωντανός βρέθηκε κι ούτε νεκρός, αλλά μερικοί λένε ότι τον είδαν ανάμεσα στα πτώματα των σκοτωμένων». Μήπως θα πρέπει να αξιολογηθούν καλύτερα και οι εκδοχές που αναφέρονται σε τουλάχιστον τρία χρονογραφήματα (του επίσκοπου Σαμουήλ, του Αρμένιου Αβραάμ απ’ την Άγκυρα και του Νικολά της Τούκια) που σύμφωνα μ’ αυτές, ο Παλαιολόγος δεν σκοτώθηκε στην μάχη, αλλά τις κρίσιμες στιγμές, κατέφυγε σε πλοίο και διέφυγε; Άλλωστε, η εικόνα που προκύπτει από τα περισσότερα χρονικά, είναι ότι αυτοί που αντιστάθηκαν περισσότερο ήταν οι Γενουάτες μισθοφόροι (αν και ο αρχηγός τους Τζιοβάνι Τζιουστινιάνι, εγκατέλειψε κι αυτός την μάχη δύο ημέρες πριν την Άλωση), παρά οι ίδιοι οι Βυζαντινοί. 

Όλα αυτά στην κρίση του καθενός…

ΟΙ ΕΝΤΟΛΕΣ ΤΩΝ ΣΟΦΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ


Στὸν πρόναο τοῦ ναοῦ τοῦ Ἀπόλλωνος στοὺς Δελφούς, ἀνεγράφοντο τὰ δύο περίφημα Δελφικὰ παραγγέλματα, ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ καὶ ΜΗΔΕΝ ΑΓΑΝ, ἑκατέρωθεν τοῦ ἱεροῦ γράμματος Ε. Τὰ Δελφικὰ αὐτὰ παραγγέλματα, μαζὶ μὲ ἄλλα 145 ἀκόμη, συνολικῶς 147, ἦσαν οἱ ὑποθῆκες ποὺ παρέδωσαν οἱ Ἑπτὰ Σοφοὶ στις ἐπερχόμενες γενιές, ὠφελήματα ἀνθρώποις ἐς βίον. Τὰ παραγγέλματα αὐτὰ ἦσαν λιτὰ ἀποφθέγματα δύο ἕως πέντε λέξεων ἀλλὰ μεστὰ σοφίας, καὶ τὰ περισσότερα ἀνῆκαν στοὺς Ἑπτὰ Σοφοὺς τῆς ἀρχαιότητας (Θαλῆς ὁ Μιλήσιος, Πιττακὸς ὁ Μυτιληναῖος, Βίας ὁ Πρηνεύς, Σόλων ὁ Ἀθηναῖος, Κλεόβουλος ὁ Ῥόδιος, Περίανδρος ὁ Κορίνθιος, Χίλων ὁ Λακεδαιμόνιος) καὶ ἦσαν χαραγμένα στον πρόσθιο τοῖχο τοῦ Προνάου ἢ ἐπὶ τῶν παραστάδων τῆς πύλης τοῦ μεγάλου ναοῦ ἢ ἐπὶ τοῦ ὑπερθύρου ἢ ἐπὶ τῶν πολλῶν στηλῶν, ποὺ εἶχαν τοποθετηθεῖ στις πλευρὲς τοῦ ναοῦ περιμετρικῶς. 

Ἕπου Θεῷ 
(Ἀκολούθα τὸν θεό)

 
Νόμῳ πείθου 
(Νὰ πειθαρχεῖς στὸ Νόμο)


Θεοὺς σέβου 
(Νὰ σέβεσαι τοὺς θεούς)


Γονεῖς αἰδοὺ
(Νὰ σέβεσαι τοὺς γονεῖς σου)



Ἡττῶ ὑπὲρ δικαίου 
(Νὰ καταβάλλεσαι για τὸ δίκαιο)


Γνῶθι μαθών 
(Γνώρισε ἀφοῦ μάθεις)


Ἀκούσας νόει 
(Κατανόησε ἀφοῦ ἀκούσεις)

 
Σαυτὸν ἶσθι 
(Γνώρισε τὸν ἑαυτό σου)


Ἑστίαν τίμα 
(Νὰ τιμᾷς τὴν ἑστία σου)


Ἄρχε σεαυτοῦ 
(Νὰ κυριαρχεῖς τὸν ἑαυτό σου)


Φίλους βοήθει 
(Νὰ βοηθᾷς τοὺς φίλους)


Θυμοῦ κράτει 
(Νὰ συγκρατεῖς τὸ θυμό σου)


Ὅρκῳ μὴ χρῷ 
(Νὰ μὴν ὁρκίζεσαι)


Φιλίαν ἀγάπα 
(Νὰ ἀγαπᾷς τῇ φιλία)


Παιδείας ἀντέχου 
(Νὰ προσηλώνεσαι στην παιδεία σου)



Σοφίαν ζήτει 
(Νὰ ἀναζητεῖς τῇ σοφία)



Ψέγε μηδένα 
(Νὰ μὴν κατηγορεῖς κανένα)



Ἐπαίνει ἀρετὴν 
(Νὰ ἐπαινεῖς τὴν ἀρετή)



Πρᾶττε δίκαια 
(Νὰ πράττεις δίκαια)



Φίλοις εὐνόει 
(Νὰ εὐνοεῖς τοὺς φίλους)



Ἐχθροὺς ἀμύνου 
(Νὰ προφυλάσσεσαι ἀπὸ τοὺς ἐχθρούς)



Εὐγένειαν ἄσκει 
(Νὰ εἶσαι εὐγενὴς)



Κακίας ἀπέχου 
(Νὰ ἀπέχεις ἀπὸ τὴν κακία)



Εὔφημος ἴσθι 
(Νὰ ἔχεις καλὴ φήμη)



Ἄκουε πάντα 
(Νὰ ἀκοῦς τὰ πάντα)



Μηδὲν ἄγαν 
(Νὰ μὴν ὑπερβάλλεις)



Χρόνου φείδου 
(Νὰ μὴ σπαταλᾷς τὸ χρόνο)



Ὕβριν μίσει 
(Νὰ μισεῖς τὴν ὕβρη)



Ἱκέτας αἰδοῦ 
(Νὰ σέβεσαι τοὺς ἱκέτες)



Υἱοὺς παίδευε 
(Νὰ ἐκπαιδεύεις τοὺς γιούς σου)



Ἔχων χαρίζου 
(Ὅταν ἔχεις, νὰ χαρίζεις)



Δόλον φοβοῦ 
(Νὰ φοβᾶσαι τὸ δόλο)



Εὐλόγει πάντας 
(Νὰ λὲς καλὰ λόγια γιὰ ὅλους)



Φιλόσοφος γίνου 
(Νὰ γίνεις φιλόσοφος)



Ὅσια κρίνε 
(Νὰ κρίνεις τὰ ὅσια)



Γνοὺς πρᾶττε 
(Νὰ πράττεις μὲ ἐπίγνωση)



Φόνου ἀπέχου 
(Νὰ μὴ φονεύεις)



Σοφοῖς χρῶ 
(Νὰ συναναστρέφεσαι μὲ σοφούς)



Ἦθος δοκίμαζε 
(Νὰ ἐπιδοκιμάζεις τὸ ἦθος)



Ὑφορῶ μηδένα 
(Νὰ μὴν εἶσαι καχύποπτος)



Τέχνην χρῶ 
(Νὰ ἀσκεῖς τὴν Τέχνη)



Εὐεργεσίας τίμα 
(Νὰ τιμᾷς τίς εὐεργεσίες)



Φθόνει μηδενί 
(Νὰ μὴ φθονεῖς κανένα)



Ἐλπίδα αἴνει 
(Νὰ δοξάζεις τὴν ἐλπίδα)



Διαβολὴν μίσει 
(Νὰ μισεῖς τὴν διαβολή)



Δικαίως κτῶ 
(Νὰ ἀποκτᾷς δίκαια)



Ἀγαθοὺς τίμα 
(Νὰ τιμᾷς τοὺς ἀγαθούς)



Αἰσχύνην σέβου 
(Νὰ σέβεσαι τὴν ἐντροπή)



Εὐτυχίαν εὔχου 
(Νὰ εὔχεσαι εὐτυχία)



Ἐργάσου κτητά 
(Νὰ κοπιάζεις για πράγματα ἄξια κτήσης)



Ἔριν μίσει 
(Νὰ μισεῖς τὴν ἔριδα)



Ὄνειδος ἔχθαιρε 
(Νὰ ἐχθρεύεσαι τὸν χλευασμό)



Γλῶσσαν ἶσχε 
(Νὰ συγκρατεῖς τὴν γλῶσσα σου)



Ὕβριν ἀμύνου 
(Νὰ προφυλάσσεσαι ἀπὸ τὴν ὕβρη)



Κρῖνε δίκαια 
(Νὰ κρίνεις δίκαια)



Λέγε εἰδώς 
(Νὰ λὲς γνωρίζοντας)



Βίας μὴ ἔχου 
(Νὰ μὴν ἔχεις βία)



Ὁμίλει πράως 
(Νὰ ὁμιλεῖς μὲ πραότητα)



Φιλοφρόνει πᾶσιν 
(Νὰ εἶσαι φιλικὸς μὲ ὅλους)



Γλώττης ἄρχε 
(Νὰ κυριαρχεῖς τὴν γλῶσσα σου)



Σεαυτὸν εὖ ποίει 
(Νὰ εὐεργετεῖς τὸν ἑαυτό σου)



Εὐπροσήγορος γίνου 
(Νὰ εἶσαι εὐπροσήγορος)



Ἀποκρίνου ἐν καιρῷ 
(Νὰ ἀποκρίνεσαι στον κατάλληλο καιρό)



Πόνει μετὰ δικαίου 
(Νὰ κοπιάζεις δίκαια)



Πρᾶττε ἀμετανοήτως 
(Νὰ πράττεις μὲ σιγουριά)



Ἁμαρτάνων μετανόει 
(Ὅταν σφάλλεις, νὰ μετανοεῖς)



Ὀφθαλμοῦ κράτει 
(Νὰ κυριαρχεῖς τῶν ὀφθαλμῶν σου)



Βουλεύου χρήσιμα 
(Νὰ σκέπτεσαι τὰ χρήσιμα)



Φιλίαν φύλασσε 
(Νὰ φυλάττεις τὴ φιλία)



Εὐγνώμων γίνου 
(Νὰ εἶσαι εὐγνώμων)



Ὁμόνοιαν δίωκε 
(Νὰ ἐπιδιώκεις τὴν ὁμόνοια)



Ἄῤῥητα μὴ λέγε 
(Νὰ μὴν λὲς τὰ ἀνείπωτα)



Ἔχθρας διάλυε 
(Νὰ διαλύεις τίς ἔχθρες)



Γῆρας προσδέχου 
(Νὰ ἀποδέχεσαι τὸ γῆρας)



Ἐπὶ ῥώμῃ μὴ καυχῶ 
(Νὰ μὴν καυχιέσαι γιὰ τὴν δύναμή σου)



Εὐφημίαν ἄσκει 
(Νὰ ἐπιδιώκεις καλὴ φήμη)



Ἀπέχθειαν φεῦγε 
(Νὰ ἀποφεύγεις τὴν ἀπέχθεια)



Πλούτει δικαίως. 
(Νὰ πλουτίζεις δίκαια)



Κακίαν μίσει 
(Νὰ μισεῖς τὴν κακία)



Μανθάνων μὴ κάμνε 
(Νὰ μὴν κουράζεσαι νὰ μαθαίνεις)



Οὓς τρέφεις ἀγάπα 
(Νὰ ἀγαπᾷς αὐτοὺς ποὺ τρέφεις)



Ἀπόντι μὴ μάχου 
(Νὰ μὴν μάχεσαι αὐτὸν ποὺ ἀπουσιάζει)



Πρεσβύτερον αἰδοῦ 
(Νὰ σέβεσαι τοὺς μεγαλυτέρους)



Νεώτερον δίδασκε 
(Νὰ διδάσκεις τοὺς νεοτέρους)



Πλούτῳ ἀπόστει 
(Νὰ ἀποστασιοποιεῖσαι ἀπὸ τὸν πλοῦτο)



Σεαυτὸν αἰδοῦ 
(Νὰ σέβεσαι τὸν ἑαυτό σου)



Μὴ ἄρχε ὑβρίζων 
(Νὰ μὴν κυριαρχεῖς μὲ ἀλαζονεία)



Προγόνους στεφανοῦ 
(Νὰ στεφανώνεις τοὺς προγόνους σου)



Θνῇσκε ὑπὲρ πατρίδος 
(Νὰ πεθάνεις για τὴν πατρίδα σου)



Ἐπὶ νεκρῷ μὴ γέλα 
(Νὰ μὴν περιγελᾷς τοὺς νεκρούς)



Ἀτυχοῦντι συνάχθου 
(Νὰ συμπάσχεις μὲ τὸ δυστυχῆ)



Τύχῃ μὴ πίστευε 
(Νὰ μὴν πιστεύεις στὴν τύχη)



Τελεύτα ἄλυπος 
(Νὰ πεθαίνεις χωρὶς λύπη)

Ρητά των Αρχαίων Ελλήνων



Ύδωρ θολερόν και απαίδευτον ψυχήν ου δει ταράττειν. 
(Το θολωμένο νερό και τον απαίδευτο άνθρωπο δεν πρέπει κανείς να τα ταράζει)
ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ


Η δεισιδαιμονία δόξειεν είναι δειλία προς το δαιμόνιον. 
(Η δεισιδαιμονία είναι μια δειλία μπροστά στο θείον)
ΘΕΟΦΡΑΣΤΟΣ

Ενταύθα μέντοι πάντα τ' ανθρώπων νοσεί, κακοίς όταν θέλωσι ιάσθαι κακά. 
(Τίποτα στους ανθρώπους δεν πάει καλά, όταν θέλουν να γιατρέψουν τα κακά χρησιμοποιώντας το κακό) 
ΣΟΦΟΚΛΗΣ

Εθίζειν τους παίδας τω ταληθεί λέγειν. Το γαρ ψεύδεσθαι δουλοπρεπές και πάσιν ανθρώποις ουκ άξιον μιμείσθαι. 
(Να συνηθίζουμε τα παιδιά να λέγουν την αλήθεια. Γιατί η ψευτιά είναι δουλοπρέπεια και δεν αξίζει να τη μιμούνται οι άνθρωποι)
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ (Ηθικά)

Δούλου τόδ' εστίν, μη λέγειν α τις φρονεί. 
(Είναι χαρακτηριστικό δούλου, το να μην λέει αυτά που σκέπτεται)
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ (Φοίνισσαι)

Ου πάνυ ημίν ούτω φροντιστέον, τι ερούσιν οι πολλοί ημάς, αλλ' ό,τι ο επαϊων περί των δικαίων και αδίκων. 
(Δεν πρέπει να νοιαζόμαστε πολύ για το τι θα πει για μας ο κόσμος, αλλά τι θα πει εκείνος που ξέρει καλά για τα δίκαια και τα άδικα)
ΠΛΑΤΩΝΑΣ (Κρίτων)

Ονειδιζόμενος υπό Αττικού, ότι Σκύθης εστίν, έφη. Αλλ' εμοί μεν όνειδος η πατρίς, συ δε τη πατρίδι. 
(Υβριζόμενος κάποτε από έναν Αττικόν, για τη Σκυθική καταγωγή του (ότι ήταν βάρβαρος) απήντησε: εμένα μεν με ντροπιάζει η Πατρίδα μου, συ δε ντροπιάζεις την Πατρίδα σου)
ΑΝΑΧΑΡΣΙΣ

Ανήρ έννους τα καινά τοις πάλαι τεκμαίρεται. 
(Ο άνθρωπος που έχει μυαλό, κρίνει τα νέα από τα παλιά)
ΣΟΦΟΚΛΗΣ (Οιδ.Τύραννος)

Νόμωι γαρ φησι γλυκό (και) νόμωι πικρόν, νόμωι θερμόν, νόμωι ψυχρόν, νόμωι χροιή, ετεήι δε άτομα και κενόν. 
(Φαινομενική είναι η αίσθηση του γλυκού, του πικρού, του θερμού, του ψυχρού, των χρωμάτων. Στην πραγματικότητα υπάρχουν τα άτομα και το κενό)
ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ

Μην κάνεις λοιπόν χρήση βίας, στη διδασκαλία των παιδιών αλλά να τ' ανατρέφεις με παιχνίδια, για να μπορέσεις κι εσύ να διακρίνεις ακόμα περισσότερο αυτό για το οποίο το καθένα τους είναι γεννημένο.
ΠΛΑΤΩΝΑΣ (Πολιτεία)

Λοιπόν σε όλους μας είναι γνωστό, ότι Αφροδίτη χωρίς Έρωτα δεν υπάρχει. Αν υπήρχε μία Αφροδίτη, ένας Έρωτας θα υπήρχε. Εφ' όσον όμως υπάρχουν δύο, δύο κατ' ανάγκην και Έρωτες υπάρχουν. Και πώς να μην είναι δύο οι θεές; Η μία πάντως αρχαιότερη και χωρίς μητέρα, κόρη του Ουρανού, αυτή που της δίνουμε και το επώνυμον Ουρανία. Η άλλη νεωτέρα, του Διός και της Διώνης, αυτή την ονομάζουμε Πάνδημον. Κατ' ανάγκη άρα και ο Έρως, ο ένας μεν, ο συνεργάτης της δευτέρας, σωστό είναι να λέγεται Πάνδημος. Ουράνιος ο άλλος.
ΠΛΑΤΩΝΑΣ (Συμπόσιον)

Αν έχεις φίλους τους θεούς τον άριστο μάντη τον έχεις στο σπίτι σου. 
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ (Ελένη)

ΕΛΕΝΗ: Δεν πήγα εγώ στην Τροία. Το είδωλό μου ήταν. 
ΜΕΝΕΛΑΟΣ: Ποιος κάνει ζωντανά ομοιώματα; 
ΕΛΕΝΗ: Ο αιθέρας! Οι θεοί το ομοίωμά μου από αιθέρα το έκαναν!
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ (Ελένη)

Κουράζονται κόρη μου και οι συμφορές και πέφτει ο αγέρας τους, ούτε οι ευτυχισμένοι ευτυχούν ως το τέλος όλα αλλάζουν και πορεύονται αλλιώς και όποιος πιστεύει στην ελπίδα είναι γενναίος. Δειλός είναι όποιος απελπίζεται.
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ (Ηρακλής)

Αρετή υγείά τε τις αν είη και κάλλος και ευεξία ψυχής, κακία δε νόσος τε και αίσχος και ασθένεια.
(Η αρετή είναι μια υγιής διάθεση της ψυχής και ομορφιά και δύναμη, ενώ κακία είναι η αρρώστια, η ασχήμια και η αδυναμία της)
ΠΛΑΤΩΝΑ (Πολιτεία)

Η αρετή επιστήμη εστίν ου θεωρητική μόνον, αλλά και πρακτική… και τον εσόμενον αγαθόν άνδρα μη μόνον εκμανθάνειν όσα μαθήματα φέρει προς αρετήν, αλλά και γυμνάζεθαι κατά ταύτα φιλοτίμως και φιλοπόνως. 
(Η αρετή είναι επιστήμη όχι μόνο θεωρητική, αλλά και πρακτική. Κι αυτός που θέλει να γίνει ενάρετος, είναι ανάγκη να μάθει καλά, όχι μόνο τα μαθήματα που τον κατευθύνουν στην αρετή, αλλά ν' ασκείται και στην πράξη σ' αυτά με εργατικότητα και φιλοτιμία).
ΜΟΥΣΩΝΙΟΣ

Αύξεται δ' αρετά, χλωραίς εέρσαις ως ότε δένδρεον άσσει, εν σοφοίς ανδρών αερθείσ' εν δικαίοις τε προς υγρόν αιθέρα. 
(Όπως το δέντρο μεγαλώνει στον καθαρό αέρα με τις δροσιές, έτσι και η αρετή μεγαλώνει στους σοφούς και δίκαιους ανθρώπους)
ΠΙΝΔΑΡΟΣ

Μεγάλην παιδείαν νόμιζε δι' ής δυνήση φέρειν απαιδευσίαν. 
(Να θεωρείς μεγάλη μόρφωση εκείνη, που θα σου δώσει την ικανότητα να υποφέρεις την αμορφωσιά)
ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ

Α πάσχοντες υφ' ετέρων οργίζεσθε, ταύτα τοις άλλοις μη ποιείτε. 
(Μην κάνετε στους άλλους εκείνα για τα οποία εσείς θυμώνετε όταν τα κάνουν άλλοι σε σας)
ΙΣΟΚΡΑΤΗΣ (Νικοκλής)

Θάρσει. Λέγων τ' αληθές ου σφαλεί ποτε. 
(Έχε θάρρος. Όταν λες την αλήθεια, δε θα κάνεις ποτέ λάθος)
ΣΟΦΟΚΛΗΣ

Ελευθέρου γαρ εστι ταληθή λέγειν. 
(Είναι γνώρισμα ελεύθερου ανθρώπου να λέει την αλήθεια)
ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ

Ου μετανοείν αλλά προνοείν χρη τον άνδρα τον σοφόν. 
(Ο φρόνιμος άνθρωπος δεν πρέπει να μετανοεί, αλλά να προνοεί)
ΕΠΙΧΑΡΜΟΣ

Ή λέγε τι σιγής κρείττον, ή σιγήν έχε. 
(Ή να λες κάτι καλύτερο από την σιωπή ή να σωπαίνεις)
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ

Πηγή ¨ΑΡΚΟΛΕΩΝ


wibiya widget