EFHMERIS

Wednesday, July 23, 2014

Μελβούρνη. Διάλεξη: «Η ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα στην εποχή της οικονομικής κρίσης.".

Έκτακτη Διάλεξη: «Η ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα στην εποχή της οικονομικής κρίσης: μια κριτική τοποθέτηση»

Ημερομηνία: Δευτέρα 28 Ιουλίου, 2014 και ώρα 7μμ.
Τοποθεσία: Φιλανθρωπική Αδελφότητα Ιθακήσιων (2ος Όροφος, 329 Elizabeth Street, Melbourne)
Παρουσιάστρια: Αθηνά Ζώνιου-Σιδέρη
Είσοδος: Ελεύθερη
Περίληψη: 
Πέντε χρόνια μετά την εκδήλωση της βαθιάς ελληνικής οικονομικής κρίσης και τέσσερα μετά την προσφυγή της χώρας στον μηχανισμό χρηματοδοτικής στήριξης που συγκροτήθηκε από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται σε μία εξαιρετικά καίρια καμπή της ιστορίας της.
Το μεγάλο δημοσιονομικό έλλειμμα, το μεγάλο δημόσιο χρέος, η μειωμένη ανταγωνιστικότητα  της ελληνικής οικονομίας αποτελούν κάποια μόνο από τα εμφανή χαρακτηριστικά της ελληνικής οικονομικής ύφεσης.
Στην πραγματικότητα η ελληνική κρίση είναι πολυδιάστατη: είναι κρίση θεσμική, κρίση πολιτική, κρίση κοινωνική.  Στην προσπάθεια αντιμετώπισής της εφαρμόστηκε, υπό τις επιταγές και την εποπτεία των εκπροσώπων των δανειστών, μία σκληρή δημοσιονομική πολιτική και δοκιμάσθηκαν μεταρρυθμίσεις, συμβατές με νεοφιλελεύθερες επιταγές,  οι οποίες έμελε, μεταξύ άλλων, να πλήξουν θεμελιακά κοινωνικά πολιτικά και εργασιακά δικαιώματα και να αλλάξουν ριζικά το κοινωνικοπολιτικό χάρτη της χώρας.
Οι αλλαγές και οι μεταρρυθμίσεις αυτές επηρέασαν αναπόδραστα όλους τους τομείς της κοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης. Οι δραστικές περικοπές στον ετήσιο προϋπολογισμό για την εκπαίδευση, οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων, οι ραγδαίες εργασιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών αποτελούν μόνο την κορυφή του παγόβουνου της σημερινής «κατάστασης εξαίρεσης» (Agamben, 2007). Κάτω από αυτή, υποστηρίζεται ότι ενοικεί μία «θεσμικά οργανωμένη, παρεμβατική και κανονιστική πολιτική ορθολογικότητα που παράγει αποτελέσματα εξουσίας» (Αθανασίου, 2012).
Πρόκειται για την πολιτική ορθολογικότητα του νεοφιλελευθερισμού. Στο συγκεκριμένο ζήτημα θα επικεντρωθεί η παρούσα εισήγηση, στο κατά πόσο δηλαδή ο χώρος της εκπαίδευσης, όπως αυτός διαμορφώνεται στην Ελλάδα σήμερα, αποτελεί αποκλειστικά θύμα της οικονομικής ύφεσης ή, εν δυνάμει τουλάχιστον, και εργαλείο μετασχηματισμού της εκπαιδευτικής πραγματικότητας προς κατευθύνσεις περισσότερο συμβατές με το κυρίαρχο στην εκπαίδευση νεοφιλελεύθερο δόγμα. 
Για να καταστεί μία τέτοια ανάλυση εφικτή όμως, θα προηγηθεί μία πολύ σύντομη ανασκόπηση του χρονικού της ελληνικής κρίσης καθώς και των  σχετικών μνημονιακών πολιτικών και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

Βιογραφικό:
Η Αθηνά Ζώνιου-Σιδέρη είναι καθηγήτρια στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών. Επίσης είναι και η Διευθύντρια του Κέντρου Έρευνας και Τεκμηρίωσης Προγραμμάτων ενταξιακής Εκπαίδευσης.
Τα Ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στις δυνατότητες και προσκλήσεις της εκπαιδευτικής και κοινωνικής ένταξης ατόμων με αναπηρία και στην πολιτική και πρακτική της ενταξιακής εκπαίδευσης.

ΔΕΙΤΕ VIDEO-MΕ ΣΧΕΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ της κ. ΑΘΗΝΑΣ ΖΩΝΙΟΥ -ΣΙΔΕΡΗ,τον περ.Μάρτιο στην Αθήνα. 


Published on Mar 17, 2014
Το αίτημα της ενταξιακής εκπαίδευσης στην προσχολική ηλικία: Νεοφιλελεύθερα σχέδια, οικονομική κρίση και ανθρώπινα δικαιώματα.

Η ομιλία αυτή έγινε στο πλαίσιο της ημερίδας με τίτλο «Οι υπηρεσίες εκπαίδευσης και φροντίδας για την πρώτη παιδική ηλικία σε περιόδους κρίσης», που διοργάνωσαν το Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών και το Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Στην ημερίδα πήραν μέρος επιστήμονες και εκπαιδευτικοί τόσο από την Ελλάδα, όσο και από άλλες χώρες της Ευρώπης, στις οποίες η οικονομική κρίση άλλαξε τα δεδομένα στη ζωή εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων, συρρικνώνοντας παράλληλα τις υποδομές του κοινωνικού κράτους και υποβάλλοντας ένα μεγάλο αριθμό παιδιών σε μια δυσβάστακτη ψυχική δοκιμασία.

No comments:

Post a Comment