EFHMERIS

Friday, December 22, 2017

ΑΒC: Ποια ιστορία μας λέει πραγματικά για τη γέννηση του Ιησού;


When was Jesus actually born?

The inn, the shepherds, angels and animals: pretty much everything we think we know about the Christmas story is historically wrong.

Χριστουγεννιάτικα στολίδια που απεικονίζουν τη γέννηση του Ιησού.
Θα ήμουν έτοιμος να καταστρέψω τα Χριστούγεννα σας. Συγνώμη. Αλλά η πραγματικότητα είναι αυτά τα πανηγυρικά παιχνίδια στα οποία τα αξιολάτρευτα παιδιά σας φορούν πούλιες πούλιες και άγγελοι έχουν μικρή ομοιότητα με αυτό που πραγματικά συνέβη.
Ούτε και η μέση χριστουγεννιάτικη κάρτα σας με μια ειρηνική σκηνή γέννησης.
Αυτές είναι παραδόσεις, συλλογές διαφορετικών λογαριασμών που αντικατοπτρίζουν μια μεταγενέστερη χριστιανική ευσέβεια. Τι συνέβη λοιπόν σε αυτό το λεγόμενο "πρώτο χριστουγεννιάτικο";
Πρώτον, η πραγματική ημέρα γέννησης του Ιησού δεν ήταν η 25η Δεκεμβρίου. Η ημερομηνία που γιορτάσαμε υιοθετήθηκε από τη χριστιανική εκκλησία ως τα γενέθλια του Χριστού τον 4ο αιώνα. Πριν από αυτή την περίοδο, διάφοροι Χριστιανοί γιόρταζαν τα Χριστούγεννα σε διαφορετικές ημερομηνίες.
Σε αντίθεση με τη γενική πεποίθηση ότι οι Χριστιανοί απλώς προσάρμοσαν ένα παγανιστικό φεστιβάλ, ο ιστορικός Andrew McGowan υποστηρίζει ότι η ημερομηνία είχε περισσότερα να κάνει με τη σταύρωση του Ιησού στο μυαλό των αρχαίων θεολόγων.
Για αυτούς, η σύνδεση της σύλληψης του Ιησού με το θάνατό του εννέα μήνες πριν από τις 25 Δεκεμβρίου ήταν σημαντική για την υπογράμμιση της σωτηρίας.

Το πανδοχείο

Μόνο δύο από τα τέσσερα ευαγγέλια της Βίβλου συζητούν τη γέννηση του Ιησού. Ο Λουκάς αναφέρει την ιστορία του άγγελου Γαβριήλ που εμφανίζεται στη Μαρία, το ταξίδι του ζευγαριού στη Βηθλεέμ, λόγω της απογραφής και της επίσκεψης των βοσκών.
Περιλαμβάνει το διάσημο τραγούδι της Μεγάλης Υπηρέτριας (Magnificat), την επίσκεψή της στην ξαδέρφη της Elizabeth, τη δική της αντανάκλαση των γεγονότων, πολλούς αγγέλους και το διάσημο πανδοχείο χωρίς χώρο.
Το θέμα του ξενώνα με "κανένα δωμάτιο" είναι μια από τις πιο ιστορικά παρεξηγημένες πτυχές της ιστορίας των Χριστουγέννων.
Ο μελετητής ACU Stephen Carlson γράφει ότι η λέξη "kataluma" (συχνά μεταφράζεται "πανδοχείο") αναφέρεται σε τρίκλινα.
Πιθανότατα, ο Ιωσήφ και η Μαρία παρέμειναν με την οικογένεια, αλλά το δωμάτιο ήταν πολύ μικρό για τον τοκετό και γι 'αυτό η Μαρία γέννησε στο κεντρικό δωμάτιο του σπιτιού όπου βρισκόταν και το ζώο.
Επομένως, ο Λουκάς 2: 7 μπορούσε να μεταφραστεί "γέννησε τον πρωτότοκο γιο της, τον γύρισε και τον έβαλε στο τροφοδοτικό επειδή δεν υπήρχε χώρος  στο δωμάτιο τους".

Οι σοφοί

Το ευαγγέλιο του Ματθαίου λέει μια παρόμοια ιστορία για την εγκυμοσύνη της Μαρίας, αλλά από μια διαφορετική προοπτική.
Αυτή τη φορά, ο άγγελος εμφανίζεται στον Ιωσήφ για να του πει ότι η αρραβωνιαστικιά του Μαρία είναι έγκυος, αλλά πρέπει να την παντρευτεί επειδή είναι μέρος του σχεδίου του Θεού.
Ό Λουκάς έχει βοσκούς που επισκέπτονται το μωρό, ένα σύμβολο της σημασίας του Ιησού για τους απλούς λαούς, ο Ματθαίος έχει μάγους (σοφούς) από την ανατολή φέρνουν στον Ιησού βασιλικά δώρα.
Δεν υπήρχαν πιθανώς τρεις μάγοι και δεν ήταν βασιλιάδες. Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχει καμία αναφορά στον αριθμό των μάγων, θα μπορούσαν να υπήρχαν δύο ή 20 από αυτούς.
Η παράδοση των τριών προέρχεται από την αναφορά τριών δώρων - χρυσού, λιβάνου και μύρου.
Ειδικότερα, οι μάγοι επισκέπτονται τον Ιησού σε ένα σπίτι (όχι ένα πανδοχείο ή στάβλο) και η επίσκεψή τους είναι δύο χρόνια μετά τη γέννηση. Ο Ματθαίος 2:16 καταγράφει τις εντολές του βασιλιά Ηρώδη να σκοτώσουν τα αγόρια μέχρι την ηλικία των δύο ετών, βασισμένες στην αναφορά για την ηλικία του Ιησού από τους μάγους.
Αυτή η καθυστέρηση είναι γιατί οι περισσότερες χριστιανικές εκκλησίες γιορτάζουν την επίσκεψη των μάγων στα  "Epiphany", ή στις 6 Ιανουαρίου,Θεοφάνεια.
Απουσιάζοντας ιδιαίτερα από αυτούς τους βιβλικούς λογαριασμούς, η Μαρία να οδηγεί ένα γάιδαρο και τα ζώα συγκεντρώθηκαν γύρω από το μωρό Ιησού.
Τα ζώα αρχίζουν να εμφανίζονται στην τέχνη της γέννησης τον 4ο αιώνα μ.Χ., πιθανότατα διότι οι βιβλικοί σχολιαστές χρησιμοποίησαν την εποχή εκείνη τον Ησαΐα 3 ως μέρος της αντι-εβραϊκής πολεμικής για να ισχυριστούν ότι τα ζώα κατανόησαν τη σημασία του Ιησού με έναν τρόπο που οι Εβραίοι δεν το έκαναν.
Όταν οι χριστιανοί σήμερα συγκεντρώνονται γύρω από ένα παχνί ή δημιουργούν μια σκηνή γέννησης στα σπίτια τους, συνεχίζουν μια παράδοση που άρχισε τον 12ο αιώνα με τον Φραγκίσκο της Ασίζης .
Έφερε ένα παχνί και τα ζώα στην εκκλησία, έτσι ώστε όλοι οι λατρευτές να αισθανθούν μέρος της ιστορίας. Έτσι γεννιέται μια λαϊκή πλαστή παράδοση.
Αργότερα η τέχνη που δείχνει την λατρεία του μωρού Ιησού αντανακλά μια παρόμοια λατρευτική πνευματικότητα.

Τα ριζοσπαστικά  Χριστούγεννα

Εάν αφήσουμε πίσω την ιστορία στον βιβλικό και ιστορικό πυρήνα της - αφαιρώντας το στάβλο, τα ζώα, τους αγγέλους που μοιάζουν με χερουβείμ και το πανδοχείο - τιέχουμε αφήσει;
Ο Ιησούς της ιστορίας ήταν παιδί μιας εβραϊκής οικογένειας που ζούσε κάτω από ένα ξένο καθεστώς. Γεννήθηκε σε μια εκτεταμένη οικογένεια που ζούσε μακριά από το σπίτι και η οικογένειά του έφυγε από έναν βασιλιά που προσπάθησε να τον σκοτώσει επειδή έθετε μια πολιτική απειλή.
Η ιστορία του Ιησού, στο ιστορικό της πλαίσιο, είναι μια ανθρώπινη τρομοκρατία και θεϊκό έλεος, ανθρώπινης κακοποίησης και θεϊκής αγάπης.
Είναι μια ιστορία που ισχυρίζεται ότι ο Θεός έγινε άνθρωπος με τη μορφή ενός ατόμου που είναι ευάλωτος, φτωχός και εκτοπισμένος για να αποκαλύψει την αδικία της τυραννικής εξουσίας.
Ενώ δεν υπάρχει τίποτα κακό με την αφοσιωμένη ευλάβεια της χριστιανικής παράδοσης, μια λευκή σκηνή γέννησης κινδυνεύει να χάσει τις πιο ριζοσπαστικές πτυχές της ιστορίας των Χριστουγέννων.
Ο Ιησούς που περιγράφεται στη Βίβλο είχε περισσότερα κοινά με τα παιδιά των προσφύγων που γεννήθηκαν στο Ναουρού από ό, τι η πλειοψηφία των Αυστραλών εκκλησιαστικών. Και αυτός ήταν ένα μωρό με καφέ δέρμα, του οποίου η οικογένεια της Μέσης Ανατολής εκτοπίσθηκε λόγω τρομοκρατίας και πολιτικής αναταραχής.
Τα Χριστούγεννα, στη χριστιανική παράδοση, είναι μια γιορτή του Θεού που γίνεται ανθρώπινη ως δώρο της αγάπης. Για να απολαύσετε τα αξιολάτρευτα, αν και ιστορικά, πανηγυρικά παιχνίδια και όλα τα άλλα θαύματα της εποχής είναι ένας τρόπος για να απολαύσετε αυτό το δώρο.
Αλλά αν επικεντρωθούμε νοσταλγικά σε ένα μωρό αγνοώντας τα πολυάριθμα μωρά που υποφέρουν σε όλο τον κόσμο λόγω της πολιτικής, της θρησκείας και της φτώχειας, χάνουμε ολόκληρο το σημείο της ιστορίας των Χριστουγέννων.
Ο Robyn J Whitaker είναι ο Bromby Λέκτορας στις Βιβλικές Σπουδές στο Trinity College και λέκτορας στο Πανεπιστήμιο της Θεότητας. Είναι υπουργός της Ενωτικής Εκκλησίας.
Αρχικά δημοσιεύθηκε στο The Conversation

No comments:

Post a Comment