Aμακιγιάριστη και με αφτιασίδωτο λόγο, η εκρηκτική Βάνα απαντά σε όλα με ειλικρίνεια και αμεσότητα: φλερτάρει με τον Δήμο Γλυφάδας όχι για το δημαρχιλίκι, αλλά με όραμα για μια καθαρή, ευρωπαϊκή πόλη, αγαπά τα λάθη και τις ρυτίδες της και δηλώνει ότι θα «φύγει» όταν εκείνη το θελήσει, παρόλο που ακόμη και ο καρκίνος είναι ερωτευμένος μαζί της
Οπως το περίμενα. Χειμαρρώδης, σαρωτική, ορμητική. Οπως το υποπτευόμουν. Αυθεντική, ειλικρινής, έτοιμη να απαντήσει σε όλα. Μα σε όλα. Και σας βεβαιώ. Η κουβέντα με τη Βάνα Μπάρμπα, μέσα στις ελάχιστες από όσες έχω κάνει σε πολλές πρωτεύουσες της Ευρώπης και σε όλα τα μεγάλα κινηματογραφικά φεστιβάλ. Τόσο αποκαλυπτική. Περισσότερο πεθαίνεις.
Από το τηλέφωνο μού είπε: «Μόλις τώρα φτιάχνω αβγά με λουκάνικα». Και συνέχισε: «Ακόμα δεν έχω αποφασίσει αν θα διεκδικήσω τον Δήμο της Γλυφάδας. Οραμα γα μια καθαρή, ευρωπαϊκή πόλη, ναι. Δημαρχιλίκι μάλλον όχι». Και ολοκλήρωσε: «Μετά χαράς να τα πούμε, αλλά σε παρακαλώ να βρεθούμε στο μοναδικό ίσως ευρωπαϊκό σημείο της Αθήνας. Φυσικά στου “Zonar’s”». Ηρθε στην ώρα της, δύο το μεσημέρι της περασμένης Πέμπτης. Ηρθε επιμελώς ατημέλητη. Επιμελώς άβαφη. Και στα μαύρα ντυμένη. Γιατί έτσι; «Είμαι αρκετά μεγάλη…».
– Ε, όχι και τόσο μεγάλη… «Είμαι σχεδόν άφραγκη και δεν έχω τόσα ώστε να είμαι φτιαγμένη. Δεν το έχω ανάγκη».
Από πού αρχίζεις μια κουβέντα με τη Βάνα Μπάρμπα; Με κάθε θηλυκή ύπαρξη που σέβεται και αγαπάει τα λάθη της; Μα φυσικά από τα ζώδια: «Είμαι Ψάρι με Κριό και την Αφροδίτη στον Υδροχόο. Γι’ αυτό είμαι βαθιά και αθεράπευτα συναισθηματική. Πρωτόγονα συναισθηματική. Σπάω πόρτες. Δεν είμαι τακτικίστρια, δεν είμαι άνθρωπος του νου. Οπως γράφει ο μεγιστοτεράστιος Νίκος Καζαντζάκης στην “Ασκητική”, ο νους βολεύεται, η καρδιά ποτέ».
Πρώτη εντύπωση η αμεσότητά της. Δεύτερη, η καθαρότητα του λόγου της. Τρίτη, το υποδειγματικό συντακτικό της.
– Πολλά λάθη; «Αφθονα. Τα αγαπάω. Τα λατρεύω. Οπως τώρα που αποφάσισα να δώσω συνέντευξη σε σένα. Ξέρω ότι θα εκτεθώ. Σε αυτόν που κάποτε με τα σχόλιά του με ξέσκιζε. Τώρα παίρνω την εκδίκησή μου».
– Σε ξέσκιζα με τα σχόλια επειδή όλοι, έτσι κι εγώ, σε ποθούσαμε και δεν σε είχαμε. «Μ’ αρέσει η ειλικρίνειά σου. Το πιστεύω και το κρατάω».
«Ημουν ένα τρόπαιο…
Ενα αλαζονικό, κακομαθημένο πλάσμα»
Ενα αλαζονικό, κακομαθημένο πλάσμα»
– Κάποιος φίλος μου είπε ότι η Βάνα δεν είναι η Μπελούτσι της Ελλάδας, αλλά η Μόνικα είναι η Βάνα της Ιταλίας.
Χαμογέλασε, κολακεύτηκε, το προσπέρασε και συνέχισε: «Αλλο πράγμα η αγάπη, άλλο ο έρωτας. Ο έρωτας είναι το πρωτόγονο ένστικτο. Ο ερωτισμός είναι πρωτογονισμός. Και τότε, στα νιάτα μου, ήμουν ερωτευμένη με τον εαυτό μου. Και ήμουν ερωτευμένη με τον εαυτό μου γιατί προκαλούσε ακατανίκητο πόθο σε όλα τα αρσενικά, σε κάθε άνδρα. Τώρα που τα έχασα όλα αυτά, τώρα καταλαβαίνω το λάθος μου. Οταν χάνεις τα νιάτα σου χάνεις και μέρος της ομορφιάς σου. Τι μένει; Η αγάπη».
Η Βάνα, επί σειρά ετών, πολλών ετών, η επιτομή του ερωτισμού, του πόθου, της φαντασίωσης και του αχαλίνωτου σεξουαλικού οργίου. Παιδιά, να το ομολογήσουμε, κακό δεν κάνει. «Ο θαυμασμός και η πλημμυρίδα σεξουαλικών φαντασιώσεων που προκαλούσα με έκαναν περισσότερο αλαζονική, περισσότερο νάρκισσο. Τώρα πιστεύω πως τυχεροί είναι εκείνοι που αγαπούν, όχι εκείνοι που αγαπιούνται. Εγώ αγαπιόμουν. Ετσι δεν είχα την πείνα της αγάπης. Ημουν ένα τρόπαιο. Και πάντα ήμουν με τον εαυτό μου… Ενα κακομαθημένο, όμορφο πλάσμα. Αυτό ήμουν. Από τα τριάντα εφτά, με τη μητρότητα και τη γέννηση της κόρης μου, όλα αυτά άλλαξαν. Εφυγε και ο ναρκισσισμός και ο εγωισμός. Τότε, στο βαθύ παρελθόν, κοιτούσα και πήγαινα μόνο με γοητευτικούς άνδρες της εξουσίας. Τώρα κοιτάζω την ψυχή και τα αισθήματα».
Το μυαλό μου πέταξε στην αρχαιότητα. Και μπροστά μου «είδα» τη Βάνα σαν μία από τις πιο επιθυμητές και θανατηφόρες εταίρες της Αθήνας.
– Πότε άρχισαν τα «τσιμπολογήματα»; Πότε εκτοξεύτηκαν οι μετοχές σου;
«Από τις πρώτες κινηματογραφικές εμφανίσεις μου. Από την πρώτη που ήταν στο “Βίος και Πολιτεία” του Νίκου Περάκη, τον Πέδρο Αλμοδόβαρ της Ελλάδας. Αλλά πού να τον καταλάβουμε εμείς οι Βαλκάνιοι; Ολα είναι παρεξηγημένα σ’ αυτόν τον τόπο. Α, και κάτι άλλο. Τα “τσιμπολογήματα” άρχισαν όταν έκανα την πρώτη μου διαφήμιση πλασάροντας το απορρυπαντικό Essex με τη φράση «το Essex πλένει υπέροχα»».
– Φαντάζομαι να το κατάλαβες και να το εκμεταλλεύτηκες αυτό.
«Αστειεύεσαι. Στην αρχή ήμουν τούβλο. Τοίχος. Φαντάσου, ενώ ήδη είχα κερδίσει τον τίτλο της Μις Ελλάς, εγώ για το μεροκάματο εργαζόμουν σε ένα διάσημο για εκείνη την εποχή καφέ-μπαρ του Κολωνακίου, τα “Νούφαρα”. Ημουν τόσο, μα τόσο αθώα. Μέχρι τα τριάντα. Ισως κάτι λιγότερο».
– Λένε ότι οι άνδρες επειδή είναι μο@@όδουλοι γι’ αυτό είναι και μεγάλα θύματα. Και πως η γυναίκα με το σεξ είναι η πιο ακλόνητη, η πιο μεγάλη, η πιο κερδοσκοπική μηχανή από συστάσεως της ανθρωπότητας.
«Εσείς το λέτε. Οι άνδρες το λένε. Γιατί σας αρέσει να παίζετε τον ρόλο του θύματος. Τον ρόλο του πρωταγωνιστή. Αυτά λένε και πολλές αμερικανικές ταινίες για να απενοχοποιούν τους άνδρες. Το σεξ είναι ένστικτο. Είναι ζωώδες όπως η πείνα. Τα αρσενικά αισθάνονται την ανάγκη να μας γεμίζουν ενοχές. Πως δηλαδή η γυναίκα χειρίζεται το σύμπαν».
– Μα δεν το χειρίζεται;
«Τελικά το χειρίζεται. Γιατί; Μα επειδή πέφτουν στην παγίδα της γυναίκας-συζύγου. Το “σύζυγος” είναι επάγγελμα. Η γυναίκα που γεννάει, η γυναίκα που υποτάσσεται στον άνδρα της. Είναι κι αυτό μια εργασία. Οπως πολλές άλλες. Μια εργασία που πληρώνεται αδρά. Αλλά να ξέρεις. Μια τέτοια “σύζυγος” δεν αγαπάει. Και κάτι ακόμα. Οι μεγάλοι έρωτες δεν φοράνε νυφικό. Γι’ αυτό δεν συμβιβάστηκα. Γι’ αυτό δεν παντρεύτηκα. Γι’ αυτό δεν πιστεύω στον γάμο».
– Ομως ερωτεύτηκες. Πόσες φορές; Μία, δύο, τρεις, δέκα;
«Τρεις φορές. Τρεις μεγάλοι έρωτες με χάραξαν. Ομως μία ήταν η πιο μεγάλη. Ο δάσκαλός μου. Η μεγάλη, αξέχαστη αγάπη μου».
– Αξέχαστη;
«Αξέχαστη και αξεπέραστη. Και είναι αξεπέραστη επειδή ακόμα δεν έχει φθαρεί μέσα μου».
– Η Σίρλεϊ ΜακΛέιν μπροστά σε πεντακόσιους δημοσιογράφους από κάθε γωνιά της Γης είχε πει στο Φεστιβάλ του Βερολίνου: «Οποια σταρ ισχυριστεί ότι δεν πήγε με τον συμπρωταγωνιστή της και τον παραγωγό ή σκηνοθέτη της λέει ψέματα».
«Συμφωνώ και το προσυπογράφω. Ετσι ακριβώς είναι. Και όχι μόνο στις μεγάλες παραγωγές του Χόλιγουντ, αλλά και στις μικρές, τις δικές μας. Αλλωστε πολλοί παραγωγοί και σκηνοθέτες κατέληξαν στην αγκαλιά κάποιας πρωταγωνίστριας».
«Αθλιος και χυδαίος ο Χάρβεϊ Γουάινστιν»
– Και τότε; Δεν είναι σοκαριστική και υποκριτική αυτή η καμπάνια από πολλές διάσημες μεγαλομπεμπέκες εναντίον του Χάρβεϊ Γουάινστιν;
«Το παιχνίδι είναι στημένο. Οταν εκείνος ήταν πανίσχυρος, όλες αυτές έκαναν την πάπια. Τώρα το θυμήθηκαν. Αλλά δεν φταίνε μόνο αυτές. Φταίει και ο ίδιος γιατί έδωσε δικαιώματα. Γιατί εκμεταλλεύτηκε την εξουσία του. Ο νόμος της ανταποδοτικότητας. Του ανταποδίδονται όλα αυτά που έχει κάνει. Και έχει κάνει αίσχη».
– Είναι αλήθεια ότι σου την έπεσε και ότι εσύ τον απέκρουσες;
«Μα@@κίες. Μερικοί συνάδελφοί σου γράφουν με τα πόδια. Δεν έχω πει κάτι τέτοιο. Απλώς είχα περιγράψει την πρώτη μου εμπειρία μετά την τελετή όταν το “Mediterraneo” είχε κερδίσει Οσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Παραγωγής».
(Η Βάνα, πρωταγωνίστρια της ταινίας του Ναπολιτάνου Γκαμπριέλε Σαλβατόρε που γυρίστηκε το 1991 στο Καστελόριζο, σε ρόλο θεσπέσιας πόρνης.)
No comments:
Post a Comment