EFHMERIS

Sunday, July 28, 2019

Εμμανουήλ Ροΐδης, ένας μεγάλος Έλληνας. Γεννηθηκε σαν σήμερα

Γράφει η
ΓΙΏΤΑ ΙΩΑΚΕΙΜΊΔΟΥ
Φιλόλογος- Συγγραφεας
Σαν σήμερα 28.7.το 1836 γεννήθηκε ο Ε. Ροΐδης.
..είχα την μεγάλη τύχη να ασχοληθώ με το έργο του στα φοιτητικά μου χρόνια με τον μεγάλο δάσκαλο Παναγιώτη Μουλά ..Ο Ροΐδης ήταν ίσως ο πιο έξυπνος Έλληνας του καιρού του .Οι παρατηρήσεις του είναι διαχρονικές .Οι Έλληνες διαιρούνται εις τρεις κατηγορίας:
α) Εις συμπολιτευομένους, ήτοι έχοντας κοχλιάριον να βυθίζωσιν εις την χύτραν του προϋπολογισμού.
β) Εις αντιπολιτευομένους, ήτοι μη έχοντας κοχλιάριον και ζητούντας ενπαντί τρόπω να λάβωσιν τοιούτον.
γ) Εις εργαζομένους, ήτοι ούτε έχοντας κοχλιάριον ούτε ζητούντας, αλλ' επιφορισμένους να γεμίζωσι την χύτραν διά του ιδρώτος.oι διαπιστώσεις του για τα κόμματα νομίζω ότι είναι σοφές
"Άλυτον δι’ ημάς αίνιγμα είναι πώς ο ελληνικός λαός, ο φιλόνομος, ο νηφάλιος, ο πρακτικός, ο ουδενός άλλου κατά την οξύτητα του πνεύματος υστερών και άριστος των ιδίων του υποθέσεων οικονόμος, απεδείχθη αδεξιώτερος παντός άλλου διαχειριστής, ανίκανος να επιβάλη εις τους αντιπροσώπους του την υπεράσπισιν του συμφέροντος των πολλών και ουχί των ολίγων…" ούτε αυτό έχει αλλάξει
Ο Ροΐδης έχει κατηγορηθεί για μισογυνισμό, κυρίως λόγω του διηγήματός του «Ψυχολογία Συριανού Συζύγου». Ως γνωστόν αστική τάξη υπήρχε στην Σύρο από πολύ νωρίς και όσα αυτή συνεπάγεται...Διαβάζοντάς το ωστόσο με προσοχή, θα καταλάβουμε ότι καυτηριάζει με μια λεπτή ειρωνική αίσθηση χιούμορ όχι μόνο την τάση χλιδής και την κενή ζωή των γυναικών των νεόπλουτων αστών, αλλά από τον οίστρο του δεν τη γλιτώνουν ούτε οι ίδιοι οι σύζυγοι, για να μην πούμε ότι είναι τα κορόιδα της υπόθεσης.
Άλλωστε, και στο «Η τιμή των γυναικών» δείχνει τη βάση των υποκριτικών σχέσεων ανάμεσα στα δύο φύλα εναποθέτοντάς τη στην οικονομική εξάρτηση του ενός από τον άλλο. Βέβαια ο Ροΐδης είχε και έναν υφέρποντα μισογυνισμό ....γράφει κάπου :Απαραίτητος όρος αρμονικής συμβιώσεως με γυναίκα φιλάρεσκον είναι ν’ αποκρύπτη τις επιμελώς δύο τινά: τα εννέα δέκατα της αγάπης του και το ήμισυ τουλάχιστον της περιουσίας του.
Γ.Ι.


No comments:

Post a Comment