ΓΙΑ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ Η ΛΑΣΠΗ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ!!!!(ΚΑΠΟΙΟΙ ΣΤΕΝΑΧΩΡΙΟΥΝΤΑΙ ΠΟΥ ΛΥΝΟΥΜΕ και ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ,ΗΘΕΛΑΝ ΝΑ ΜΗΝ ΛΥΘΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΝΑ ΛΕΝΕ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ....τι κριμα που δεν τους καναμε τη χαρη ...)
Γραφείο Τύπου
Υπουργείου Υγείας
Δελτίο Τύπου
Αθήνα, 3 Ιουλίου 2018
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας συναντήθηκε σήμερα με εκπροσώπους της ΠΟΕΔΗΝ, των νοσοκομειακών γιατρών και πρωτοβάθμιων σωματείων. Αντικείμενο της συνάντησης ήταν η υλοποίηση της πρόσφατης νομοθετικής ρύθμισης που αφορά στο λοιπό επικουρικό προσωπικό.
Ο Α. Ξανθός και ο Π. Πολάκης εξήγησαν στους συνομιλητές τους ότι μέσα στον Ιούλιο θα εκδοθεί Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου που προβλέπει την πρόσληψη 1.200 μόνιμων εργαζόμενων σε νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας (ΚΥ) όλης της χώρας σε θέσεις και ειδικότητες που καλύπτει σήμερα το λοιπό επικουρικό προσωπικό . Η προκήρυξη αναμένεται να αναρτηθεί μέσα στο Σεπτέμβριο και έχει προβλεφθεί επαρκής χρόνος για την ολοκλήρωση των προσλήψεων, ώστε να μην απολυθεί κανένας εργαζόμενος έως τότε. Με αυτόν τον τρόπο το επικουρικό προσωπικό που υπηρετεί σήμερα θα παραμείνει στη θέση του μέχρι την πρόσληψη του μόνιμου προσωπικού.
Μέσω αυτή της ρύθμισης το Υπουργείο Υγείας, αφενός αναγνωρίζει την σημαντική προσφορά του επικουρικού προσωπικού στα νοσοκομεία και τα ΚΥ και αφετέρου καλύπτει με μόνιμο προσωπικό, πλέον, τις ανάγκες που εξυπηρετούσαν έως σήμερα οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι, δίνοντας τους παράλληλα τη δυνατότητα να διεκδικήσουν μια μόνιμη θέση εργασίας στο ΕΣΥ.
Νωρίτερα ο υπουργός Υγείας είχε συνάντηση με εργαζόμενους που απασχολούνται με ατομικές συμβάσεις εργασίας στην καθαριότητα του νοσοκομείου Άρτας, οι οποίοι έχουν πρόβλημα με την καταβολή δεδουλευμένων, λόγω μη έγκρισης ενταλμάτων πληρωμής τους από τον πάρεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ο Α. Ξανθός τους διαβεβαίωσε ότι γίνεται συστηματική προσπάθεια, προκειμένου να αντιμετωπιστούν άμεσα και οριστικά τα προβλήματα αυτά, τα οποία προέκυψαν ύστερα από την πολιτική επιλογή της απομάκρυνσης των εργολαβικών συνεργείων από το ΕΣΥ.
Τόνισε επίσης, ότι προφανώς στόχος του υπουργείου Υγείας είναι να καλύπτονται οι ανάγκες του συστήματος Υγείας με μόνιμο προσωπικό, κάτι που όμως μπορεί να γίνει σε βάθος χρόνου και με μεγαλύτερη ευχέρεια στη μεταμνημονιακή περίοδο. Στο μεσοδιάστημα, ωστόσο, θα αξιοποιηθούν και άλλοι τρόποι κάλυψης κενών (πχ επικουρικό προσωπικό) με τη διασφάλιση ότι θα υπάρχει κανονικότητα στις πληρωμές και πλήρης εξασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων. Με τον ίδιο τρόπο που ομαλοποιήθηκε, τα τελευταία χρόνια, η καταβολή των υπερωριών, των εφημεριών, των αργιών και γενικότερα των πληρωμών στο σύστημα Υγείας, το υπουργείο θα διασφαλίσει την κανονικότητα στην αποζημίωση των συμβασιούχων που εργάζονται στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας, οι οποίοι θα συνεχίσουν να συμβάλλουν στη στήριξη και αναβάθμιση της δημόσιας περίθαλψης.
Μετά το άγριο ξύλο που είχε πέσει πρόσφατα μεταξύ ενός καλλίγραμμου γνωστού μοντέλου και του επίσης διάσημου bon viveur συντρόφου του στη Γλυφάδα, το νέο επεισόδιο στο σίριαλ των ατέλειωτων καβγάδων που συνοδεύουν τη θυελλώδη σχέση τους αφορά μια χωρίς προηγούμενο σεξουαλική κακοποίηση, για την οποία μάλιστα χρησιμοποιήθηκαν… σκεύη της κουζίνας! Το αποτέλεσμα ήταν να μεταφερθούν και οι δύο σε ιδιωτική κλινική του Φαλήρου.
Το πασίγνωστο ζευγάρι έχει απασχολήσει κατά καιρούς με τα καμώματά του και κυρίως με τους βίαιους καβγάδες του όχι μόνο τη Γλυφάδα, όπου κατοικεί, αλλά και τους κύκλους της showbiz, όπου τα επανειλημμένα επεισόδια έχουν γίνει αντικείμενο έντονου κουτσομπολιού. Κανείς, όμως, δεν φανταζόταν τι έκταση θα έπαιρναν οι κόντρες τους, που έφτασαν στο σημείο η καυτή μελαχρινή τηλεπερσόνα να καταλήξει σε κακή κατάσταση στο νοσοκομείο, με αιμορραγία στα γεννητικά της όργανα.
Οπως αναφέρουν οι πληροφορίες, ο σύντροφός της φέρεται ότι τη βασάνισε με πρωτοφανή βιαιότητα, τη σοδόμισε χρησιμοποιώντας διάφορα αντικείμενα τα οποία βρήκε στην κουζίνα του σπιτιού και στην συνέχεια τα εισήγαγε και στον κόλπο της!
Ολα άρχισαν πριν από λίγες ημέρες, όταν η νεαρή καλλονή Ε.Λ. βρέθηκε πρόσωπο με πρόσωπο με την πρώην ερωτική σύντροφο του φίλου της ενώ περπατούσε σε έναν δρόμο της Γλυφάδας. Το μυαλό της θόλωσε και όρμησε εναντίον της χτυπώντας τη στη μέση του δρόμου, μπροστά στα μάτια δεκάδων περαστικών που είχαν μείνει άναυδοι!
Αμέσως μετά, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η εντυπωσιακή αλλά… ζηλόφθονη μοντέλα επέστρεψε στο σπίτι της πιστεύοντας πως δεν θα υπάρξουν συνέπειες. Ομως το θύμα είχε ενημερώσει τον πρώην σύντροφό του για το σοβαρό επεισόδιο που προκάλεσε σε δημόσια θέα και εκείνος έγινε έξω φρενών, με αποτέλεσμα να πάει αμέσως στο διαμέρισμα της νυν συντρόφου του και να της ζητήσει εξηγήσεις για την πράξη της.
Σύμφωνα με τις καταθέσεις που έδωσαν αργότερα και οι δύο στους άνδρες του Αστυνομικού Τμήματος Γλυφάδας, στο διαμέρισμα εκτυλίχθηκαν πρωτοφανείς σκηνές που θυμίζουν ταινία θρίλερ.
Οπως τουλάχιστον υποστήριξε η ίδια η καλλίγραμμη τηλεπερσόνα στην κατάθεσή της, αρχικά ο σύντροφός της την ξυλοκόπησε και στη συνέχεια τη σοδόμισε χρησιμοποιώντας διάφορα… κουζινικά! Η νεαρή κοπέλα παραδέχτηκε, πάντως, ότι στην προσπάθειά της να αμυνθεί χτύπησε τον φίλο της στο κεφάλι με ένα… τηγάνι και έσπασε ένα πιάτο στο κεφάλι του!
Και οι δύο στο νοσοκομείο
Οι τρομακτικές σκηνές που εκτυλίχθηκαν στο διαμέρισμα είχαν ως αποτέλεσμα να καταφύγουν και οι δύο στο νοσοκομείο, όπου νοσηλεύονται. Μάλιστα, η νεαρή καλλονή εξετάστηκε από ιατροδικαστή, ο οποίος διαπίστωσε σοβαρές αμυχές στον κόλπο της από βίαιη εισαγωγή αντικειμένων! Η έκθεσή του περιλαμβάνεται στη δικογραφία που συνέταξαν οι αστυνομικοί, μαζί με τις καταθέσεις των δύο εραστών, και έχει ήδη παραδοθεί στον ανακριτή.
Αυτό δεν ήταν το μοναδικό επεισόδιο στην πραγματικά θυελλώδη σχέση του bon viveur και του καυτού μοντέλου… Τον περασμένο Μάρτιο είχαν πάλι καταλήξει στο αστυνομικό τμήμα, καθώς είχαν έρθει στα χέρια και η νεαρή γυναίκα είχε καταγγείλει τον σύντροφό της για τον άγριο ξυλοδαρμό της. Ωστόσο, το ζευγάρι τα είχε βρει έξω από το γραφείο του… εισαγγελέα και είχε δώσει εκ νέου όρκους αιώνιας αγάπης, αποσύροντας φυσικά τις μηνύσεις που είχαν καταθέσει ο ένας εναντίον του άλλου!
Βγήκε από τη φυλακή ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ Άκης Τσοχατζόπουλος μετά την χθεσινή απόφαση του πενταμελές Εφετείου Αναστολών, που δέχθηκε χθες ότι συντρέχουν σοβαρά προβλήματα υγείας για τον πρώην υπουργό Εθνικής Αμυνας και αποφάσισε την αποφυλάκισή του μέχρι τη συζήτηση της αναίρεσης.
«Με περιμένει η γυναίκα μου και ο γιος μου», είπε ο Ακης Τσοχατζόπουλοςστους δημοσιογράφους καθώς περνούσε την πύλη των φυλακών Κορυδαλλού.
Συγκεκριμένα είπε: «Δεν είμαι στην καλύτερη στιγμή, είμαι από το Νοέμβριο του 2017 πρώτα στη Χαλκίδα και μετά εδώ. Θέλω από καρδιάς να ευχαριστήσω τους ανθρώπους που στηρίζουν τους θεσμούς της Δικαιοσύνης, όπως είναι το νοσοκομείο Άγιος Παύλος.
Να ευχαριστήσω την διευθύντρια, τον αρχιφύλακα και όλο το προσωπικό γιατί πράγματι κατάλαβαν.
Δεν μπορώ παρά να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στους λειτουργούς της δικαιοσύνης οι οποίο χθες κατάφεραν και πήραν μια απόφαση δίκαιης δίκης η οποία μου απέδωσε και πάλι την ελευθερία μου και μάλιστα είναι ομόφωνη και την θεωρώ ένα καλό σημάδι για τα περαιτέρω.
Πάω στο σπίτι μου φυσικά, με περιμένουν η γυναίκα μου και ο γιος μου, η οποία ήταν εδώ χθες, να πω ένα ιδιαίτερο ευχαριστώ, το χρωστώ στην γυναίκα μου, γιατί όλο αυτό το διάστημα, μόνη της, παρά την εγκατάλειψη από όλους γνωστούς και μη, το πάλεψε και εξασφάλισε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Βιώνω το διωγμό από το 2010, η κυβέρνηση του 2010 ήταν που ξεκίνησε το διωγμό εναντίον μου.
Σταματάω εδώ πέρα και θα τα πούμε εν καιρώ. Τα της υγείας μου έχουν αντιμετωπιστεί, όμως οι συνέπειες της υγείας μου, 80% αναπηρία, η θεραπεία και οι επισκέψεις μου στους γιατρούς να είναι πιο ανθρώπινες»
Υπενθυμίζεται ότι 80χρονος Άκης Τσοχατζόπουλος καταδικάστηκε σε δεύτερο βαθμό τον περασμένο Οκτώβριο για την υπόθεση της αγοράς των υποβρυχίων και των TOR M1 και του επιβλήθηκε ποινή κάθειρξης 19 ετών.
Το Πενταμελές Εφετείο Κακουργημάτων μείωσε μόλις κατά ένα έτος την ποινή που του είχε επιβληθεί σε πρώτο βαθμό για την υπόθεση.
Στην υιοθέτηση της γραμμής Μητσοτάκη ακόμα και στα εσωκομματικά της ζητήματα προχωρά η επικεφαλής του Κινήματος Αλλαγής, Φώφη Γεννηματά, η οποία με τη διαγραφή του Γιάννη Ραγκούση από το Κίνημα, δύο ημέρες μετά και την αποχώρηση του Ποταμιού.
Η Χαριλάου Τρικούπη εγκαλώντας τον κ. Ραγκούση ότι «φέρεται ως στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ» προχωρά στη διαγραφή του, επειδή από την πρώτη στιγμή του εγχειρήματος ο κ. Ραγκούσης έχει ταχθεί κατά της σύμπλευσης με τον κ. Μητσοτάκη, υιοθετώντας μία καθαρά αντιδεξιά γραμμή.
Από τη στιγμή που η Φ. Γεννηματά διατύπωσε αίτημα για εκλογές εδώ και τώρα χάθηκε κάθε σημείο επαφής με τον Γ. Ραγκούση ο οποίος έχει αντιδεξιά ατζέντα και υποστηρίζει τις προοδευτικές συγκλίσεις.
Και κάπως έτσι ήρθε η ώρα της επισημοποίησης του διαζυγίου δυο μόλις 24ωρα μετά την αποχώρηση του Ποταμιού από το ΚΙΝΑΛ.
Αφορμή ήταν πρόσφατες συνεντεύξεις του μέλους της ΚΠΕ του ΚΙΝΑΛ με την οποία κατηγορούσε τη Φ. Γεννηματά ότι σύρεται στη γραμμή του Κ. Μητσοτάκη.
Ο Εκπρόσωπος Τύπου του Κινήματος Αλλαγής Παύλος Χρηστίδης δήλωσε πως «εδώ και καιρό στο Κίνημα Αλλαγής δεν ασχολούμαστε με τον κ. Ραγκούση όπως και εκείνος δεν ασχολείται με το Κίνημα Αλλαγής.
»Έχει κάνει την επιλογή του και συμπεριφέρεται ως στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ».
Η απάντηση του πρώην υπουργού δόθηκε με ανάρτησή του στα social media:
«Αγαπητή Φώφη,
»απαντώντας στην ανακοίνωσή σου θα ήθελα παρακαλώ να κατανοήσεις ότι δεν συμπεριφέρομαι ως στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ αλλά ως μέλος της ΚΠΕ του ΚΙΝΑΛ-στο οποίο παραμένω-ο οποίος απλώς αρνούμαι να με καταστήσεις κι εμένα υπάλληλο του κ.Μαρινάκη κι υπεργολάβο του κ. Μητσοτάκη».
Στο σημείο επιχείρησαν 24 άντρες με 8 οχήματα. Η φωτιά ξέσπασε στο ισόγειο του κτιρίου, όμως έβγαιναν πυκνοί καπνοί και από υπερκείμενους ορόφους-Απεγκλωβίστηκαν συνολικά 7 άστεγοι-Πρόκειται για παλιό νεοκλασικό κτίριο της Αθήνας.
Υπό μερικό έλεγχο τέθηκε η φωτιάπου ξέσπασε σε παλιό 4οροφο νεοκλασικό κτίριο επί της οδού Ιουλιανού 26, στο κέντρο της Αθήνας.
Στο σημείο έφτασαν άμεσα 24 άντρες με 8 οχήματα. Η φωτιά είχε ξεσπάσει στο ισόγειο του κτιρίου, όμως έβγαιναν πυκνοί καπνοί και από υπερκείμενους ορόφους.
Αν και αρχικά οι πυροσβέστες δεν είχαν ενημέρωση για τυχόν εγκλωβισμένα άτομα, άκουσαν φωνές από υπερκείμενους ορόφους και προχώρησαν στον απεγκλωβισμό συνολικά 7 αστέγων, που είναι όλοι καλά στην υγεία τους.
Παλιότερα, σε αυτό το νεοκλασικό κτίριο που είχε συντηρηθεί και θεωρείτο ένα από τα τελευταία στολίδια της Αθήνας, στεγάζονταν τα ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ, που πλέον έχουν μετακομίσει και φαίνεται πως στους χώρους τους βρίσκουν καταφύγιο άστεγοι.
Έρευνα για να διαπιστωθούν τα αίτια της πυρκαγιάς θα διενεργήσει το Ανακριτικό Τμήμα της Πυροσβεστικής.
"Πρέπει να ήταν νοικοκύρης, πριν καταλήξει άστεγος...", χωρίς άλλα λόγια και με 3 φωτογραφίες ή πρώην αρχισυντάκτρια της ΕΡΤ κ.Νίκη Τσελίκα παρουσίασε σήμερα από τη σελίδα της στο ΦΒ μια ακόμα δραματική σκηνή της Ελληνικής ζωής.
Το σχόλιό μας;Την ώρα που οι ειδήσεις μιλούν για δισεκατομμύρια κλεμμένα που νομιμοποιούνται και με τη βούλα τής δικαιοσύνης κάποιος νοικοκύρης βρέθηκε σε πεζοδρόμιο της Αθήνας να συγκεντρώσει ότι απέμεινε από τους κόπους μιας ζωής. .
Από τα "σεισάχθεια" μέχρι και τον Παπαδόπουλο της χούντας χαρίζονταν τα χρέη αυτών που
βρέθηκαν στο τελευταίο σκαλί και από τις κομπίνες των κυβερνώντων.
"Εσείς κ Τσίπρα που τόσοι πίστεψαν και πιστεύουν σε εσάς και την κυβέρνησή σας
μόνο τους κλέφτες θα δικαιωνετε; ρωτά αναγνώστης μας.
-Πότε θα ανακοινώσετε τα δικά σας μέτρα να ανασάνουν και αυτοί που πίστεψαν στην Ελλάδα";
Μεγάλη θλίψη προκάλεσε ο αιφνίδιος θάνατος της Μαρίας Τσιαλέρα σε όλο τον Βλαχόφωνο Ελληνισμό.
Η Μαρία Τσιαλέρα ήταν Αντιπρόεδρος της ΠΟΠΣ Βλάχων και για πολλά χρόνια Πρόεδρος του Συλλόγου Αβδελιωτών «Η Βασιλίτσα». Η προσφορά της στην ΠΟΠΣΒ ήταν τόσο μεγάλη και η θλίψη όλων απέραντη που δεν μπορεί να αποτυπωθεί σε ένα κομμάτι χαρτί. Η ΠΟΠΣΒ εκφράζει τα συλλυπητήριά της στην οικογένειά της. Αποχαιρετισμός στην Μαρία Είναι σκληρό να πρέπει να αποχαιρετήσει κανείς στενούς συνεργάτες κι ακόμη σκληρότερο αληθινούς φίλους που η μοίρα θέλει να φεύγουν νέοι.
Είναι δυσεύρετα τα λόγια αγαπημένη μας Μαρία και φτωχά για να περιγράψουν το μεγαλείο της ψυχής σου, το δυναμισμό της προσωπικότητάς σου.
Δινόσουν Μαρία σε όλους και σε όλα με ψυχή και ξεχωριστή αυταπάρνηση κι αγάπη.
Στους δικούς σου ανθρώπους, στους φίλους σου, κι έχεις πολλούς και καλούς. Μικρούς και μεγάλους. Τους κέρδισες όλους με το δικό σου ξεχωριστό τρόπο. Πρόσφερες στην πολυαγαπημένη σου Αβδέλλα και στους συμπατριώτες σου, ανέδειξες το Σύλλογο Αβδελλιωτών και πάλι πρωτοπόρο στη Βλαχουριά. Εξελέγης επανειλημμένα, υπηρέτησες και πρόσφερες αγόγγυστα κι ανιδιοτελώς στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Πολιτιστικών Συλλόγων Βλάχων. Η σκέψη σου πάντα καθαρή, ο λόγος σου ευθύς. Ο πατριωτισμός σου αδιαπραγμάτευτος κι υποδειγματικός. Αγαπούσες την παράδοση, τη σειρά, την τάξη. Τιμούσες κι αγωνιζόσουν ακούραστα για τις αξίες μας. Τα λόγια σου τα ακολουθούσαν πράξεις. Τα βίωνες όλα αυτά η ίδια όπως ταίριαζε σε Ελληνίδα, πραγματική Βλάχα αρχόντισσα με επίγνωση του βάρους της κληρονομιάς της.
Αγαπημένη μας Μαρία, είναι βουβός ο ήχος της οξιάς στο Κουλέο,πικρό το νερό στη Γαλανή από τα δακρυσμένα ρόμπολα της Βασιλίτσας. Στο «Μεγάλο Χορό» εκεί στο Αντάμωμα η θέση σου κενή. Δυσαναπλήρωτη.
Αγαπημένη μας Μαρία, Σήμερα χαίρεται ο παράδεισος που σε υποδέχεται, Κι αυτό είναι μόνο που μας παρηγορεί. Όλους μας. Φίλους και συγγενείς Μένεις μαζί μας όμως και μας συνοδεύεις με την απέραντή σου αγάπη για να μας ενισχύεις από κει ψηλά στους κοινούς μας αγώνες. Ουάρα τς μπούνα Μαρία!
Η βρετανική κυβέρνηση εγγυάται ότι δεν θα υπάρξει αύξηση στα δίδακτρα που καλούνται να καταβάλλουν οι Ευρωπαίοι φοιτητές, οι οποίοι επιθυμούν να υποβάλουν αίτηση για σπουδές στα πανεπιστήμια της χώρας το 2019, μετά τοBrexit.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του βρετανικού υπουργείου Παιδείας γίνεται σαφές πως θα μπορούν να λάβουν φοιτητικά δάνεια, όπως και οι Βρετανοί φοιτητές, ενώ δεν θα υπάρχει διαχωρισμός στην καταβολή διδάκτρων για Ευρωπαίους και Βρετανούς φοιτητές.
Ο υπουργός Παιδείας της Βρετανίας, Ντάμιαν Χιντς, επεσήμανε ότι οι φοιτητές από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που φοιτούν στα αγγλικά πανεπιστήμια από τον Σεπτέμβριο του 2019 θα έχουν τα ίδια δίδακτρα με τους Βρετανούς συμφοιτητές τους και θα έχουν πρόσβαση στα φοιτητικά δάνεια που χορηγούνται από την κυβέρνηση για όλη τη διάρκεια του κύκλου σπουδών τους.
Ο ίδιος, υπογράμμισε ότι οι φοιτητές από την Ε.Ε. συμβάλλουν σημαντικά στη φήμη των βρετανικών πανεπιστημίων και στον τομέα της εκπαίδευσης. «Αποτελούν απόδειξη της καλής λειτουργίας του συστήματός μας, καθώς πολλοί φοιτητές από το εξωτερικό επιλέγουν να έρθουν και να σπουδάσουν εδώ», συμπλήρωσε ο κ. Χιντς.
«Σήμερα παρέχουμε σαφήνεια και βεβαιότητα σχετικά με τα δίδακτρα όλη τη διάρκεια των μαθημάτων τους», είπε χαρακτηριστικά ο Χιντς.
Σύμφωνα με την Guardian, η απόφαση της κυβέρνησης να επεκτείνει τις ισχύουσες ρυθμίσεις για τα δάνεια και τα δίδακτρα για το ακαδημαϊκό έτος 2019-20 σημαίνει ότι οι Ευρωπαίοι φοιτητές θα συνεχίσουν να εγγράφονται όπως οι Βρετανοί, παρά την επίσημη ημερομηνία της εφαρμογής του Brexit τον Μάρτιο του 2019.
Παράλληλα, ο Βρετανός υπουργός ανακοίνωσε ότι για το ακαδημαϊκό έτος 2019-20 τα δίδακτρα θα φτάσουν μέχρι και 9,250 λίρες το ανώτερο. Πρόκειται για μια αναμενόμενη κίνηση αφού η κυβέρνηση προχώρησε στην δημιουργία μιας ανεξάρτητης επιτροπής η οποία θα σχολείται με τη χρηματοδότηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Όπως υπογραμμίζεται στο δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας, το γεγονός ότι δεν έχει ληφθεί μακροπρόθεσμη απόφαση για το στάτους των Ευρωπαίων φοιτητών, δεν έχει κατευνάσει τους φόβους που είχε εγείρει κυβερνητικό έγγραφο, το οποίο διέρρευσε πέρσι και ανέφερε ότι οι Ευρωπαίοι που επιθυμούν να σπουδάσουν στη Βρετανία θα υπόκεινται στους ίδιους αυστηρούς ελέγχους με τους διεθνείς φοιτητές, σχετικά με την ακαδημαϊκή τους ικανότητα και τις γνώσεις τους στα Αγγλικά, ενώ θα καταβάλλουν τα ίδια δίδακτρα με τους διεθνείς φοιτητές.
Οι φοιτητές από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αντιπροσωπεύουν περισσότερους από 80.000 από τους συνολικά 1.6 εκατομμύρια προπτυχιακούς φοιτητές σε πανεπιστήμια του Ηνωμένου Βασιλείου και η ανακοίνωση του Βρετανού υπουργού αναμένεται να ανακουφίσει μεγάλο αριθμό ανθρώπων που σκέφτονται το εκπαιδευτικό «ταξίδι» στη χώρα.
Οι Έλληνες της Κάτω Ιταλίας αποτελούν ένα πραγματικό διαμάντι του Ελληνισμού. Ο Ελληνισμός για αιώνες ήταν κυρίαρχος σε όλη τη νότιο Ιταλία
Μ' αυτόν τον τρόπο οι κάτοικοι των ελληνόφωνων χωριών της Κάτω Ιταλίας, υποδέχονται σήμερα τους Ελληνες. Ταυτόχρονα απευθύνουν μια δραματική έκκληση προς κάθε αρμόδια Αρχή της μητέρας Ελλάδας, η οποία φαίνεται συχνά να αγνοεί ακόμη και την ύπαρξη τους. Ομως, οι Γκρεκάνοι φωνάζουν γεμάτοι υπερηφάνεια με όλη τους την ψυχή: «Είμαστε Γκρέτσοι, γιατί έχομε το ίντιο αίμα τσε την ίδια γκλώσσα». Ποιος έχει δικαίωμα να μείνει αδιάφορος αντιμετωπίζοντας αυτό το αγωνιώδες μήνυμα;
Λίγα ταξίδια μπορούν πραγματικά να παρουσιάσουν τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για τους Ελληνες ταξιδιώτες, όσο μια περιήγηση στην Κάτω Ιταλία και στη Σικελία, περιοχές οι οποίες αποτέλεσαν, ως γνωστόν, πεδίο εκπληκτικής αποικιακής δραστηριότητας του αρχαίου ελληνισμού, κυρίως τον 6ο και τον 5ο αιώνα π.Χ. Σε αντίθεση με τους Τούρκους (οι οποίοι με επιμέλεια αποκρύπτουν το ελληνικό παρελθόν των τουριστικών περιοχών, όπως των παραλίων της Μ. Ασίας) οι Ιταλοί ευτυχώς αποκαλούν ακόμη και διαφημίζουν την Κάτω Ιταλία και τη Σικελία ως «Μεγάλη Ελλάδα» (Magna Grecia).
Το Γκαλλιτσανό, «σκαρφαλωμένο» στις απόκρημνες πλαγιές του Ασπρομόντε της Καλαβρίας, υπήρξε καταφύγιο του Σπάρτακου και των ανδρών του. Διάβασε άρθρο: Η «κιβωτός» της Μεγάλης Ελλάδας. Οι Έλληνες της Κάτω Ιταλίας http://www.facebook.com/note.php?note_id=10150226300533013
Το όνομα αυτό εμφανίσθηκε για πρώτη φορά τον 6ο αιώνα π.Χ. Η μεγάλη άνεση του χώρου της Κάτω Ιταλίας και της Σικελίας σε σχέση με τη στενότητα του κυρίως ελλαδικού, πιθανώς ήταν η αιτία για το όνομα. Οι απομονωμένοι Ελληνες της Καλαβρίας και της Απουλίας διατήρησαν πολλά στοιχεία της αρχαίας ελληνικής τους παράδοσης και της γλώσσας τους,
Η ονομασία αυτή οφείλεται όχι μόνο στον πλούτο, την πυκνότητα και την ομορφιά των μνημείων που δημιούργησαν εκεί οι αρχαίες ελληνικές αποικίες, αλλά και στην πολιτιστική και οικονομική επικράτηση των Ελλήνων έναντι άλλων πολιτισμών, οι οποίοι άφησαν το στίγμα τους στην περιοχή. Με εξαίρεση τη Συρία, όπου υπάρχουν αρχαιότητες οκτώ διαφορετικών πολιτισμών, δεν υπάρχει άλλος τόπος στον κόσμο, ο οποίος να στολίζεται με μνημεία τόσων πολλών και ποικίλων πολιτισμών, οι οποίοι μάλιστα αλληλοεπηρεάσθηκαν και συγχωνεύθηκαν κατά τον πιο παράδοξο και ταιριαστό τρόπο. Φοίνικες, Ελληνες, Ρωμαίοι, Αράδες, Νορμανδοί, Γάλλοι, Ισπανοί κ.ά. άφησαν στα μέρη αυτά σπουδαία δείγματα των πολιτισμών τους και μνημεία που δείχνουν αυτή την αλληλεπίδραση. Κανείς, όμως, από τους πολιτισμούς αυτούς δεν άφησε ζωντανή μέχρι σήμερα την παράδοση του, εκτός από τον ελληνικό.
Αυτό ισχύει για τις περιοχές της Καλαβρίας και της Απουλίας (Σαλέντο) στην Κάτω Ιταλία, όπου ακόμη και σήμερα διατηρείται άσβεστο το ελληνικό πνεύμα, μαζί με την ελληνική γλώσσα, η οποία εξελισσόμενη διαφορετικά μέσα στις συνθήκες της Ιταλίας έδωσε μια άλλη διάλεκτο, τα λεγόμενα «Γκρεκάνικα» (στην Καλαβρία) ή «Γκρίκο» (στην Απουλία).
Οι απομονωμένοι - για διαφόρους λόγους, οι οποίοι αναλύονται στη συνέχεια - Ελληνες των δύο αυτών περιοχών διατήρησαν πολλά στοιχεία της αρχαίας ελληνικής τους παράδοσης και της γλώσσας τους, η οποία μέχρι σήμερα διέσωσε πολλές αρχαίες λέξεις και εκφράσεις. Πρόκειται για μια μοναδική στον κόσμο όαση αρχαιοελληνικής πολιτισμικής επιβίωσης, μαζί με εκείνη των φυλών Καφίρ στο Αφγανιστάν και Καλάς στο βόρειο Πακιστάν (στις δύο τελευταίες, όμως, δεν διατηρήθηκε η αρχαιοελληνική γλώσσα).
Τα ελληνόφωνα χωριά της Καλαβρίας είναι εννέα (Γκαλλιτσανό, Αμεντολέα ή Αμυγδαλέα, Κοντοφούρι, Ροχούδι, Χωρίο Ροχούδι, Βουνί ή Ροκκαφόρτε ντελ Γκρέκο, Χωρίο Βουνίου, Βούα ή Βονά (Μπόβα) και Γυαλός του Βούα - Bova Marina ή Φούντακας), αλλά στην ευρύτερη ορεινή περιοχή του βουνού Ασπρομόντε υπάρχουν αρκετά ακόμη με ελληνικά ονόματα (Βασιλικό, Στύλος, Πενταδάκτυλο, Καταφόριο, Ιέραξ (Τζεράτσε), Πολύστενα κ.ά.). Σε απόσταση 600 χλμ., στην περιοχή της Απουλίας (Σαλέντο), νοτίως του Λέτσε (Lecce, το οποίο ήταν γνωστό ως «Φλωρεντία του Νότου» ή «Αθήνα της Απουλίας») υπάρχουν άλλα εννέα ελληνόφωνα χωριά (Καλημέρα, Μαρτάνο, Μαρτινιανο, Κοριλιανο ντ' Οτράντο, Καστρι-νιάνο ντεϊ Γκρέτσι, Τζολίνο, Σολέτο, Στερνατία και Μελπινιάνο) με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά από γεωφυσική και οικονομική άποψη και με ελάχιστες επαφές και ανταλλαγές με τα χωριά της Καλαβρίας. Το μόνο κοινό χαρακτηριστικό μεταξύ των δύο περιοχών είναι αυτή η μοναδική και ιδιόρρυθμη γλώσσα, η οποία επέζησε 27 ολόκληρους αιώνες μέσα από τα τοπωνύμια, τα τραγούδια, τις παραδόσεις και τα έθιμα των κατοίκων τους.
ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΚΡΕΚΑΝΙΚΗ ΔΙΑΛΕΚΤΟ
Ο σύγχρονος νλωσσολόνος ερευνητής Αναστάσιος Καραναστάσης, ο οποίος με εντολή της Ακαδημίας Αθηνών μελετά επί πολλά χρόνια την γκρεκάνικη διάλεκτο, στηρίζει και ισχυροποιεί τη θεωρία του Γ. Χατζιδάκι περί αδιάλλειπτης συνέχειας της γλώσσας από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα με μια σειρά παρατηρήσεων:
1. Η ύπαρξη πολλών σπάνιων αρχαίων λέξεων, κυρίως δωρικών, ανύπαρκτων όμως στη βυζαντινή και στη νεοελληνική γλώσσα, π.χ. νασίδα = νησίδα, τράφο= τάφρος, αγιολοϋπο =αιγίλωψ (άγρια βρώμη) κ,ά.
2. Η διαφορετική προφορά των διπλών συμφώνων, η οποία προέρχεται από τους Δωριείς και δεν απαντάται στη βυζαντινή ούτε στη νεοελληνική, π.χ. ξίφος > σκίφος, ψαλίς > σπαλίς.
3. Η γλώσσα των ελληνοφώνων διατηρεί σπάνια αρχαία σημασιολογικά στοιχεία, διαφορετικά στη νεοελληνική, π.χ. το ρήμα σηκώνω δεν έχει τη σημασία του υψώνω (νέοελλ.) αλλά την αρχαία, δηλ. φυλάσσω σε κλειστό χώρο.
Η γλώσσα, βέβαια, εμπλουτίσθηκε κατά τους βυζαντινούς χρόνους με λέξεις του λεξιλογίου της Εκκλησίας, π.χ. Πασκαλία = Πάσχα, Πιφανεία = Επιφάνεια.
Ενα άλλο χαρακτηριστικό στοιχείο είναι η ύπαρξη ιδιόρρυθμων μοναδικών λέξεων, π.χ. αγαπησία = αγάπη, όστρια = έχθρα κ.ά. Το στο/χείο αυτό προέκυψε από την ανάγκη του εμπλουτισμού της γλώσσας κατά τη μακροχρόνια απομόνωση των ελληνόφωνων πληθυσμών, κυρίως κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας.
Τα γκρεκάνικα, όμως, εκτός από τις αρχαιοελληνικές ρίζες τους και τον βυζαντινό εμπλουτισμό παρουσιάζουν μια εντελώς ιδιαίτερη μορφή εξαιτίας και των λεξιλογικών δανείων τους από την ιταλική γλώσσα, τα οποία ενσωματώθηκαν αφού ακολούθησαν τους κανόνες της ελληνικής γραμματικής, π.χ. η ιταλική λέξη bicchiere (ποτήρι) έγινε το μπικέρι, του μπικεριοϋ κλπ.
Ετσι, το ιδίωμα των ελληνοφώνων έχει προσλάβει έναν μελωδικό τόνο, και θυμίζει αμυδρά την κυπριακή ή την κρητική διάλεκτο.
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
Μια ιστορική αναδρομή στις ρίζες των ελληνοφώνων της Κάτω Ιταλίας βοηθά και στη διερεύνηση του προβλήματος της καταγωγής τους, καθώς και της εξέλιξης της γλώσσας τους. Κατά τον Ηρόδοτο (7, 170) οι πρώτοι Ελληνες έφθασαν στην Ιταλία από την Κρήτη, ενώ κατά τον Στράβωνα οι πρώτες εγκαταστάσεις πραγματοποιήθηκαν κατά τον 12ο αιώνα π.Χ. Ο πραγματικός ελληνικός αποικισμός, ωστόσο, άρχισε τον 8ο και κορυφώθηκε τον 6ο και τον 5ο αιώνα π.Χ.
Οι αποικίες που ιδρύθηκαν στην Κάτω Ιταλία (ο Τάρας, το Ρήγιο, η Κύμη, η Ελέα, η Ηράκλεια, η Ποσειδώνια, η Σύβαρις, ο Κρότων, το Μεταπόντιο κ.ά.) από αποίκους διαφόρων περιοχών της μητροπολιτικής Ελλάδας ήκμασαν επί αιώνες σε όλους τους τομείς των γραμμάτων, των τεχνών και των επιστημών.
Το αρχαίο ελληνικό όνομα της σημερινής Καλαβρίας ήταν Ιταλία ή Οινωτρία, ενώ Καλαβρία οι Ελληνες ονόμαζαν τότε τη σημερινή Απουλία. Στους χρόνους της Ρωμαιοκρατίας, όπως τεκμηριώνεται από αρχαιολογικές ανασκαφές, έγιναν μετακινήσεις των ελληνικών πληθυσμών από τα παράλια προς την ενδοχώρα και την οροσειρά του Ασπρομόντε της Καλαβρίας, ενώ η ελληνική γλώσσα κατά την πρωτοχριστιανική περίοδο έγινε επίσημη γλώσσα της Θείας Λειτουργίας, χωρίς να υποβαθμίζεται από τη λατινική.
Αργότερα οι Βυζαντινοί κατόρθωσαν να διατηρήσουν την κυριαρχία τους σε ορισμένα τμήματα της Κάτω Ιταλίας (Καλαβρία, Οτράντο), ακόμη κι όταν έχασαν τη Σικελία από τους Αραβες (823 μ.Χ.). Πρωταρχικό ρόλο σ' αυτό έπαιξε το γεγονός ότι σε αυτά τα μέρη οι Βυζαντινοί Βρήκαν πολλά και σημαντικά κατάλοιπα ελληνικών πληθυσμών, οι οποίοι αποδέχθηκαν τη βυζαντινή κυριαρχία. Σ' αυτούς προστέθηκαν επίσης Βυζαντινοί πολιτικοί και στρατιωτικοί υπάλληλοι με τις οικογένειες τους, αλλά και οι Ελληνες πρόσφυγες από το εξαρχάτο της Καρχηδόνας (Β. Αφρική) και από τη Σικελία, μετά την κατάληψη τους από τους Αραβες. Εξάλλου, οι συχνές επιδρομές των Σαρακηνών πειρατών κατά τους μεσαιωνικούς χρόνους συνέβαλαν στις μετακινήσεις πληθυσμών, όπως αποδεικνύουν και οι λαϊκές παραδόσεις των ελληνοφώνων.
Από τον 5ο έως τον 11ο αιώνα μ.Χ. ο ελληνισμός της Κάτω Ιταλίας κατόρθωσε όχι μόνο να επιβιώσει, αλλά κατά καιρούς να γνωρίσει μεγάλη ακμή λόγω των αλλεπάλληλων νέων εποικισμών από ελληνικούς πληθυσμούς, οι οποίοι μετακινήθηκαν από τον ελλαδικό χώρο, την Κωνσταντινούπόλη, τη Μ. Ασία και τις βυζαντινές ανατολικές επαρχίες. Αιτίες υπήρξαν η δράση των μονοφυσιτών, επιδρομές αραβικών και σλαβικών φύλων και θρησκευτικές έριδες με αποκορύφωμα τους διωγμούς της Εικονομαχίας (726 - 843 μ.Χ.), περίοδο κατά την οποία ένα πλήθος εικονοφιλων μοναχών, κληρικών αλλά και λαϊκών κατέφυγε στις ελληνόφωνες περιοχές.
Δωρικός Ναός (580ΠΚΕ), Σεγκέστα Σικελίας. Διάβασε άρθρο: Η «κιβωτός» της Μεγάλης Ελλάδας. Οι Έλληνες της Κάτω Ιταλίας http://www.facebook.com/note.php?note_id=10150226300533013
Η απώλεια των βυζαντινών εδαφών της Ιταλίας από τους Νορμανδούς στο τέλος του, 11ου αιώνα και άλλες επιδρομές από τους Γάλλους, τους Ισπανούς κ.ά. προκάλεσαν την παρακμή του ελληνορθόδοξου στοιχείου, με μόνη εξαίρεση τις περιοχές της Καλαβρίας και της Απουλίας, όπου οι κατακτητές παραχώρησαν προνόμια στους Ελληνες, σχετικά με τις παραδόσεις και τη γλώσσα, για να τους κρατούν σε ισορροπία μαζί με τους Λατίνους και τους Αραβες. Η ελληνική παρουσία ενισχύθηκε τον 12ο αιώνα με 15.000 Ελληνες τους οποίους μετέφερε ο Νορμανδός ηγεμόνας Ρογήρος Β' για την ανάπτυξη της σηροτροφίας στην Καλαβρία και τη Σικελία. Η ελληνική γλώσσα, βέβαια, υπέστη μεγάλες προσμείξεις, αλλά επιβίωσε βοηθούμενη από τον κλήρο και το ελληνικό θρησκευτικό τελετουργικό.
Η άλωση της Κωνσταντινούπολης (1453) και η σταδιακή τουρκική κατάκτηση του ελλαδικού χώρου προκάλεσαν ένα τελευταίο κύμα εποίκων προς την Κάτω Ιταλία και τη Σικελία, με αποτέλεσμα όχι μόνο να διασωθεί το ελληνικό στοιχείο από την εξαφάνιση, αλλά να ενισχυθεί και να ακμάσει επί δύο ακόμη αιώνες.
Δυστυχώς οι συνεχείς πιέσεις και παρεμβάσεις της Καθολικής Εκκλησίας και η σταδιακή υποχώρηση της ελληνικής γλώσσας έναντι της ιταλικής επέφεραν την απομόνωση των ελληνικών πληθυσμών και την τελική παρακμή τους στο τέλος του 16ου αιώνα. Οι κάτοικοι των ελληνόφωνων χωριών έχασαν τη θρησκευτική τους αυτονομία και την Ορθοδοξία τους βίαια: στη μεν Καλαβρία με προδοσία (1574), στη δε Απουλία μετά από δολοφονία (1621). Ειδικότερα, στην Καλημέρα ο τελευταίος Ελληνας επίσκοπος δολοφονήθηκε από τους Λατίνους και κατά συνέπεια η Εκκλησία περιήλθε από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως στον Λατίνο αρχιεπίσκοπο του Οτράντο. Αντίστοιχα, στην Μπόβα (Καλαβρία) ο πρώτος ιερέας που δέχθηκε να λειτουργήσει στα λατινικά, ο Salvatore Seviglia, αποκλήθηκε Giuda (προδότης). Οι Ελληνες όμως της Καλαβρίας δεν έπαψαν να εκκλησιάζονται στα ελληνικά μέχρι τον 19ο αιώνα.
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΤΟΥΣ
Ερείπια αρχαιοελληνικού ναού στην Απουλία Διάβασε άρθρο: Η «κιβωτός» της Μεγάλης Ελλάδας. Οι Έλληνες της Κάτω Ιταλίας http://www.facebook.com/note.php?note_id=10150226300533013Το 1802 ο Αγγλος περιηγητής John Chetwode Eustace «ανακάλυψε» τα ελληνόφωνα χωριά της Καλαβρίας. Αργότερα δημοσίευσε τις εντυπώσεις του, με στοιχεία της «περίεργης» διαλέκτου, ανακινώντας το ζήτημα του ιδιώματος τους. Οι ίδιο οι ελληνόφωνοι, λόγω της απομόνωσης τους, δεν γνώριζαν την ιδιαιτερότητα της γλώσσας και της καταγωγής τους, την οποία αντιλήφθηκαν μόνο μετά τις πρώτες επισκέψεις επιστημόνων ερευνητών. Οταν το θέμα εξαπλώθηκε διε-θνώς, άρχισε και η διατύπωση ποικίλων θεωριών σχετικά με την καταγωγή τους, η βάση των οποίων είναι κυρίως γλωσσολογική, εφόσον δεν υπάρχουν άλλα ιστορικά δεδομένα.
Το 1870 και το 1878 ο Ιταλός γλωσσολόγος Giuseppe Morosi δημοσίευσε δύο πολύ επιμελημένες μελέτες σχετικά με την «γκρεκάνικη» διάλεκτο, όπου υποστηρίζει ότι το ιδίωμα είναι νεοελληνικό και ότι οι ελληνόφωνοι της Απουλίας προέρχονται από Βυζαντινούς εποίκους του 9ου - 11ου αιώνα, ενώ της Καλαβρίας από εποίκους του 11ου - 12ου αιώνα, στηριζόμενος στην παρατήρηση ότι από τον 4ο έως τον 9ο αιώνα υπάρχει ένα χάσμα της γραπτής παράδοσης στις περιοχές αυτές. Πρώτος ο Ελληνας γλωσσολόγος Γ Χατζιδάκις, στις 11 Μαρτίου 1899, αντέκρουσε τη θεωρία αυτή υποστηρίζοντας τη συνέχεια της γλώσσας στην Κάτω Ιταλία από την εποχή της Μεγάλης Ελλάδας μέχρι σήμερα.
Τη θεωρία του G. Morosi υποστηρίζουν οι γλωσσολόγοι Battisti, Alessio, Or. Parlangeli, H. Pernot, Ιακ. Διζικιρίκης κ.ά., ενώ αυτή του Γ Χατζιδάκι οι Gerhard Rohlfs (Γερμανός καθηγητής και ένθερμος φιλέλληνας, ο οποίος έκανε την Κ. Ιταλία δεύτερη πατρίδα του πραγματοποιώντας επί 60 χρόνια γλωσσολογικές έρευνες), Σταμ. Καρατζάς, Σ. Καψωμένος, Αγγ. Τσοπανάκης, Αναστ. Καραναστά-σης κ.ά.
Οι ίδιοι οι κάτοικοι των ελληνόφωνων χωριών πιστεύουν ότι παρά τις προσμείξεις και τα νεώτερα γλωσσικά δάνεια, ο βασικός πυρήνας τους αποτελείται από απογόνους των Ελλήνων της Μεγάλης Ελλάδας του B' αρχαιοελληνικού αποικισμού και ότι δεν έχουν σχέση με τους νεώτερους Ελληνες πρόσφυγες «που τους χάλασαν τη γλώσσα», όπως υποστηρίζουν οι εντόπιοι «λόγιοι». Χρησιμοποιούν τη λέξη Griko (γρήκος, λατιν. Graecus), η οποία δεν χρησιμοποιείται στην Ελλάδα και γράφουν τις ελληνικές λέξεις με λατινικούς χαρακτήρες.
Πρέπει οπωσδήποτε να τονισθεί ότι αυτή η διάλεκτος αναπτύχθηκε και διατηρήθηκε μόνο με τον προφορικό λόγο και επιβίωσε τόσους αιώνες εξαιτίας της απομόνωσης των πληθυσμών αυτών. Μέχρι τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο υπήρχε ελάχιστη επαφή και επικοινωνία με τα γειτονικά αστικά κέντρα, ενώ επικρατούσε η ενδογαμία. Επί εποχής Μουσολίνι, ο οποίος ήθελε να εξαλείψει τις εθνικές μειονότητες του ιταλικού κράτους, η φασιστική προπαγάνδα έπαιξε αρνητικό ρόλο.
Οι συνθήκες, όμως, άλλαξαν. Η φοίτηση στα ιταλικά σχολεία και η στρατιωτική θητεία είναι πλέον υποχρεωτική, εφόσον παρά το παρελθόν τους οι κάτοικοι των περιοχών αυτών είναι Ιταλοί πολίτες. Οι μετακινήσεις και οι επαφές με τον ιταλικό πληθυσμό - μέσα από την καθημερινή ζωή και την επιρροή των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας - είναι πλέον εύκολες και απαραίτητες, καθώς η κοινωνική και η οικονομική οργάνωση είναι τελείως διαφορετικές. Ετσι, σήμερα ο κίνδυνος εξαφάνισης του γκρεκάνικου ιδιώματος είναι πια ολοφάνερος. Στα εννέα χωριά της Καλαβρίας ζουν περίπου 20.000 κάτοικοι, από τους οποίους μόνο οι 4.000 - 4.500 καταλαβαίνουν και πολύ λιγότεροι μιλούν τη γλώσσα, οι γεροντότεροι. Μόνο στο Γκαλλιτσανό των 200 περίπου κατοίκων η γκρεκάνικη διάλεκτος ομιλείται ακόμη και από τα παιδιά. Στην Απουλία, όπου οι ελληνόφωνοι είναι καλύτερα οργανωμένοι, η κατάσταση είναι σαφώς καλύτερη, αλλά παραμένει προβληματική (από τους 45.000 κατοίκους, 20.000 ομιλούν γκρεκάνικα).
Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΟΦΩΝΑ ΧΩΡΙΑ
Στην Καλαβρία τα χωριά είναι «σκαρφαλωμένα» στις άγριες πλαγιές του Ασπρομόντε, 70 χλμ. νοτιοανατολικά του Ρηγίου, πρωτεύουσας του νομού. Παρουσιάζουν όλα τα χαρακτηριστικά των κλειστών, απομονωμένων κοινωνιών: προβληματικό βιοτικό επίπεδο και, ως αναπόφευκτη συνέπεια, μετανάστευση και εγκατάλειψη του τόπου, η οποία είναι εμφανέστατη σε κάθε βήμα του επισκέπτη. Εκεί οι άνθρωποι ζουν στο πτωχότερο, ίσως, μέρος της Ευρώπης, με το χαμηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα και ασχολούνται με την καλλιέργεια σιτηρών, αμπελιών και ελαιών. Ορισμένοι εξελίχθηκαν σε δημόσιους υπαλλήλους (κυρίως στη δασική υπηρεσία), δασκάλους, ιατρούς και εμπόρους. Η κυριότερη όμως ελπίδα για την παραμονή των νέων στην περιοχή είναι η ανάπτυξη του τουρισμού.
Στην Απουλία οι συνθήκες είναι σαφώς καλύτερες. Τα ελληνόφωνα χωριά βρίσκονται σε μια εύφορη πεδιάδα γεμάτη από αμπέλια, οπωροφόρα, ελιές και φυτείες καπνού, με μικρές βιομηχανίες επεξεργασίας ξύλου, κάρβουνου και οικοδομικών υλικών, μικρά εργοστάσια χειροτεχνίας και κεραμοποιίας, καθώς και ένα καλό συγκοινωνιακό δίκτυο. Ετσι έχουν δημιουργήσει ευνοϊκές συνθήκες διαβίωσης και ένα βιοτικό επίπεδο αρκετά υψηλό.
Κατά τις επαφές με τους ελληνόφωνους και των δύο περιοχών, είτε πρόκειται για απλούς βοσκούς και αγρότες, είτε για δασκάλους και καθηγητές, όπως ο πρώην υπεύθυνος του Κέντρου Ελληνόφωνων Σπουδών στη Bova Marina, Elio Cotronei, και ο σημερινός διάδοχος του Filippo Vidi, μπορεί κανείς να διακρίνει καθαρά την αγωνία και τον προβληματισμό τους για τη συνεχή συρρίκνωση της γλώσσας τους κατά τις τελευταίες δεκαετίες και την πορεία της στις αρχές του 21ου αιώνα.
Οι ενέργειες των Γκρεκάνων περιλαμβάνουν διαβήματα στις Αρχές, αδελ-φοποιήσεις με διάφορους δήμους της Ελλάδας, εκτύπωση της πρώτης Γκρε-κάνικης Γραμματικής, έκδοση μικρών εφημερίδων και περιοδικών, εκκλήσεις σε ξένους οργανισμούς, δημιουργία πολιτιστικών συλλόγων με ελληνικό όνομα, οργάνωση διεθνών συνεδρίων (ώστε να ανταλλαγούν απόψεις από τους ειδικούς επιστήμονες, όπως γλωσσολόγους, λαογράφους, εθνολόγους, ιστορικούς, αρχαιολόγους κ.ά.), ακόμη και την έκδοση μιας πλούσιας ποιητικής συλλογής με περισσότερα από 100 ποιήματα 30 σύγχρονων ποιητών από τις περιοχές αυτές, γεγονός το οποίο αποδεικνύει ότι η σύγχρονη ελληνόφωνη ποίηση της Κάτω Ιταλίας συνεχίζει τη μεγάλη λυρική παράδοση της αρχαιότητας.
Ευτυχώς οι νεώτεροι ελληνόφωνοι μετά από μια περίοδο κατά την οποία αισθάνονταν κάπως μειονεκτικά (π.χ. κατά τη δεκαετία του 1970 όλοι ήθελαν να ξεχάσουν όχι μόνο τη συγκεκριμένη αλλά όλες τις διαλέκτους, καθώς η τάση που κυριαρχούσε ήταν ότι η γλώσσα που έπρεπε να μάθουν ήταν η αγγλική), τελικά συνειδητοποιώντας τον γλωσσικό τους πλούτο, άρχισαν να αισθάνονται ξανά υπερήφανοι για την καταγωγή, τη γλώσσα και τις παραδόσεις τους. Πάντως το ιταλικό κράτος, σκόπιμα ή όχι, αδρανεί. Τουλάχιστον η απόφαση του ιταλικού κοινοβουλίου τον Απρίλιο του 1998 να αναγνωρίσει τα γκρεκάνικα ως προστατευόμενη γλώσσα ήταν εξαιρετικά σημαντική για τη διάσωση της.
Το ελληνικό κράτος τα τελευταία χρόνια δείχνει ευτυχώς μια ευαισθησία για τη διατήρηση αυτού του ιδιαίτερου ιδιώματος και έχουν εκπονηθεί εκπαιδευτικά προγράμματα κυρίως για τη διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας. Το πρόβλημα είναι ότι οι δάσκαλοι, οι οποίοι στάλθηκαν από την Ελλάδα (σήμερα, έξι στην Απουλία και τέσσερις στην Καλαβρία), διδάσκουν τα παιδιά κυρίως νέα ελληνικά, ενώ το μάθημα πρέπει να γίνεται και στο ελληνόφωνο ιδίωμα, ώστε να διασωθεί. Στο Πανεπιστήμιο του Λέτσε υπάρχει εκτός από την έδρα Ελληνικής Φιλολογίας και Τμήμα για τα γκρίκο, ώστε οι διδάσκοντες να γνωρίζουν και τις δύο γλώσσες.
Αγγείο 6ου αι. π.Χ. - Αρχαία Ελληνική Ταραντέλλα Τάραντας) Διάβασε άρθρο: Η «κιβωτός» της Μεγάλης Ελλάδας. Οι Έλληνες της Κάτω Ιταλίας http://www.facebook.com/note.php?note_id=10150226300533013Εκτός από τη γλώσσα, ένα άλλο στοιχείο, το οποίο αξίζει μελέτης, είναι η νοσταλγική μουσική τους. Ο ρυθμός των τραγουδιών τους είναι είτε γρήγορος και εορταστικός είτε αργός και κατανυκτικός. Οι ελληνόφωνοι έχουν παραμύθια, μύθους, ιστορίες, μοιρολόγια, αφηγήματα σαν γνήσιοι Ελληνες, αλλά διακρίνονται ιδιαίτερα στο τραγούδι. Είναι φιλόξενοι, υπερήφανοι, ευγενικοί και η καλλιτεχνία τους είναι έμφυτη. Το κυρίαρχο στοιχείο, το οποίο τους συνδέει όλους, είναι ο δεσμός με την οικογένεια, ο σεβασμός στα μέλη της και ειδικά στους γεροντότερους.
Ταραντέλλα Διάβασε άρθρο: Η «κιβωτός» της Μεγάλης Ελλάδας. Οι Έλληνες της Κάτω Ιταλίας http://www.facebook.com/note.php?note_id=10150226300533013Ο έρωτας και η κτητικότητα, η οποία τον συνοδεύει, συνδέει τους ανθρώπους για όλη τη ζωή τους. Και, βέβαια, ενώ τη γυναίκα την χαρακτηρίζει το ενδιαφέρον για την οικογένεια και η καλοσύνη, τον άντρα τον χαρακτηρίζει περισσότερο από όλα η τιμή. Τα μικρά παιδιά άρχισαν τα τελευταία χρόνια να συναντιούνται και να μιλούν μόνο το ιδίωμα τους ή να τραγουδούν τα παλαιά τραγούδια. Παράλληλα, οι γεροντότεροι συνηθίζουν να συγκεντρώνονται και να τραγουδούν τραγούδια του θερισμου ή του τρύγου για να μην τα ξεχάσουν. Κάπως έτσι σώθηκαν από τους νεώτερους και τα μουσικά παραδοσιακά όργανα της περιοχής, ορισμένα από τα οποία είναι όμοια με εκείνα της κυρίως Ελλάδας (π.χ. η λύρα τους, εκείνη του Ολύμπου στην Κάρπαθο της Δωδεκανήσου).
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Οι γλωσσικές μειονότητες στην Ευρώπη έχουν καταμετρηθεί και είναι περίπου 60. Συνήθως βρίσκονται κοντά στα σύνορα κρατών. Οι γκρεκάνοι της Κάτω Ιταλίας αποτελούν ένα σπάνιο παράδειγμα επιβίωσης του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Είναι Ιταλοί πολίτες, οι οποίοι αγωνίζονται να διατηρήσουν τις ρίζες τους με την αρχαία Ελλάδα και τον ελληνισμό, συνδέοντας πολιτισμικά τις δύο χώρες.
Από μια ιδιοτροπία της Ιστορίας και της γεωγραφίας στην καρδιά της πάλαι ποτέ Μεγάλης Ελλάδας απέμειναν δύο ελληνόφωνες νησίδες. Μοναδικός θησαυρός τους είναι η γλώσσα τους. Αν χάσουν την ιδιαίτερη αυτή διάλεκτο και αρχίσουν να ομιλούν τη νεοελληνική θα αποτελέσουν ένα τουριστικό αξιοθέατο στην Κάτω Ιταλία, χωρίς ρίζες, ιστορία, παρελθόν και μέλλον. Η ύπαρξη, όμως, των ελληνόφωνων χωριών δεν είναι ένας μύθος για τουριστική εκμετάλλευση.
Αλλά οι τοπικοί παράγοντες και οι ελληνόφωνοι δεν είναι απαισιόδοξοι. Η σκληρή πραγματικότητα των αριθμών δεν σημαίνει για τους ίδιους ότι η γλώσσα και η συνείδηση τους πεθαίνουν, εφόσον όλο και περισσότεροι νέοι δείχνουν ενδιαφέρον για τη γλώσσα των προγόνων τους.
Για μας οι περιοχές αυτές δεν αποτελούν απλώς μια ανάμνηση, ένα απέραντο μουσείο, γιατί μουσείο είναι η ληξιαρχική πράξη θανάτου ενός πολιτισμού. Ας ελπίσουμε ότι η κατάσταση στα ελληνόφωνα χωριά της Κάτω Ιταλίας θα καταστεί αναστρέψιμη, ότι θα καταφέρουν για μια ακόμη φορά να διασώσουν την παραδοσιακή τους διάλεκτο και ότι θα παραμείνουν κατά τον 21ο αιώνα ζωντανά μνημεία του σπουδαίου ιστορικού τους παρελθόντος και μοναδικές οτον κόσμο οάσεις αρχαιοελληνικών γλωσσικών επιβιώσεων.
Ψηφιοποίηση και Εικόνες: HellasOnTheWeb, (από "Ιστορικά Θέματα", Αύγουστος 2003)
Γκρεκάνικη επιγραφή καλωσορίσματος στο χωριό Γκαλλιτσανό Διάβασε άρθρο: Η «κιβωτός» της Μεγάλης Ελλάδας. Οι Έλληνες της Κάτω Ιταλίας http://www.facebook.com/note.php?note_id=10150226300533013
Αποφασίζει ένα βράδυ ο Χριστός να επισκεφτεί την .Κρήτη. Χτυπάει μια πόρτα, του ανοίγουν.
Καλώς τονε τον Σύντεκνο. Κάτσε να ξεκουραστείς.
Μα ξέρετε εγώ είμαι ο ...
Εδώ πρώτα καθόμαστε και μετά συστηνόμαστε.
Τι να κάνει ο Χριστός κάθεται.
Βάλε μωρή Μαρία να φάμε.
Μα ξέρετε εγώ είμαι ο ...
Εδώ πρώτα τρώμε και μετά συστηνόμαστε.
Τι να κάνει ο Χριστός τρώει.
Φέρε μωρή Μαρία το ρατσί να πιούμε που ΄ρθε ο ξένος.
Μα ξέρετε εγώ είμαι ο ....
Εδώ πρώτα πίνουμε και μετά συστηνόμαστε.
Τι να κάνει ο Χριστός κατεβάζει τσι ρατσιές του.
Φέρε μωρέ Σήφη τη νέα σοδειά να την δοκιμάσουμε.
Μα ξέρετε εγώ είμαι ο ....
Εδώ πρώτα καπνίζουμε και μετά συστηνόμαστε.
Τι να κάνει ο Χριστός κατεβάζει δυο τζούρες.
Και τώρα ωρέ Σύντεκνε ποιος είσαι του λόου σου;
Είμαι ο Ιησούς Χριστός
- Στο "πα ρε Σήφη, φέτος η σοδειά είναι άπαιχτη!!