Του Παναγιώτη Στάθη
Ταφόπλακα στις ελπίδες για είσπραξη εσόδων δισεκατομμυρίων απο την αποκαλούμενη "παρελθούσα"φοροδιαφυγή, όπως αυτή φέρεται να περιγράφεται στις λίστες φοροδιαφυγής Λαγκάρντ, Μπόργιανς κλπ, αποτελεί ηαπόφαση του Β' Τμήματος του Συμβουλίου Επικρατείας για την παραγραφή του προστίμου που είχε επιβληθεί στονπρώην αντιπρόεδρο της Βουλής Αλ. Μητρόπουλο.
Αν αυτή η απόφαση επιβεβαιωθεί απο την αυξημένου κύρους 7μελή σύνθεση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, τότε ουσιαστικά όλες οι λίστες φοροδιαφυγής θα είναι κενό γράμμα , χωρίς κανένα ενδιαφέρον για τα δημόσια ταμεία.
Αν αυτή η απόφαση επιβεβαιωθεί απο την αυξημένου κύρους 7μελή σύνθεση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, τότε ουσιαστικά όλες οι λίστες φοροδιαφυγής θα είναι κενό γράμμα , χωρίς κανένα ενδιαφέρον για τα δημόσια ταμεία.
Το ΣτΕ με πρόεδρο την αντιπρόεδρο Ειρήνη Σάρπ και εισηγήτρια την πάρεδρο Κωνσταντίνα Λαζαράκη αποφάνθηκε ότι οι Εφετειακές αποφάσεις έκριναν μη νομίμως για την 10ετή παραγραφή που παρατάθηκε, αρχικά με το νόμο 3888/2010 και περαιτέρω με τους νόμους 4002/2011 και 4098/2012. Στην απόφαση του ΣτΕ σημειώνεται ότι η παράταση των προθεσμιών παραγραφής που επήλθαν με τους επίμαχους νόμους, αντιβαίνει στις αρχές της ασφάλειας δικαίου και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης που επιβάλλουν τη σαφή διατύπωση των κανόνων δικαίου.
Τι συνέβη με τις παραγραφές
Με τον νόμο Παπακωνσταντίνου του 2010, ορίστηκε ότι ο αναδρομικός φορο-έλεγχος μπορεί να φτάσει 5 χρόνια πριν. Η ισχύς του νόμου ξεκίνησε φυσικά το 2010 οπότε ό,τι συμβαίνει μετά είναι ειλημμένο.
Πχ αν κάποιος καταγγελθεί ότι φοροδιαφεύγει το 2016 μπορεί να ελεγχθεί μέχρι το 2010 , να κάποιος καταγγελθεί το 2017 μπορεί να ελεγχθεί μέχρι το 2011 κλπ. Τι γίνεται όμως με τις τα εμβάσματα που έφυγαν πριν το 2010, τις λίστες με καταθέσεις σε τράπεζες εξωτερικού και φορολογικούς παραδείσους , με τις περίφημες λίστες που αφορούν καταθέσεις του 2004-05-06 κλπ; Εκεί η πολιτεία για να αποφύγει την παραγραφή (πέραν των άλλων, όπως π.χ να φέρει το βάρος της απόδειξης ο φορολογούμενος) εφηύρε την "φάμπρικα" της έκδοσης υπουργικών αποφάσεων με τις οποίες κάθε χρόνο παρατείνεται για ένα χρόνο ο χρόνος παραγραφής. Έγινε ακόμα και πρόσφατα για να μην παραγραφούν οι αξιώσεις της λίστας Λαγκάρντ με τα χιλιάδες γνωστά ονόματα , οι οποίοι θα πέσουν στα μαλακά ή θα τους επιστραφούν και τα χρήματα που πλήρωσαν (όσοι πλήρωσαν) ως πρόστιμα, αν τελικά κριθούν αντισυνταγματικές οι παρατάσεις αυτές. Είναι προφανές λοιπόν το διακύβευμα ης συγκεκριμένης δίκης, ενώ ήδη σε παλαιότερες το Ανώτατο Δικαστήριο είχε ταχθεί υπέρ των φορολογουμένων.
Τι έγινε με τον Αλ. Μητρόπουλο
Σχετικά με τον κ.Μητρόπουλο, η πενταμελής σύνθεσης του Β΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με την υπ΄ αριθμ 888/2016 απόφασή της αποφάνθηκε, κατ΄ αρχάς ότι έχει παραγραφεί το πρόστιμο των 375.329,08 ευρώ που του έχει επιβληθεί.
Ειδικότερα, ο κ. Μητρόπουλος είχε προσφύγει στο ΣτΕ και ζητούσε να αναιρεθούν δύο αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου με τις οποίες είχε απορριφθεί η προσφυγή του κατά της υπ΄ αριθμ. 482/2013 πράξης του προϊσταμένου της Δ΄ Δ.Ο.Υ. Αθηνών με την οποία του επιβλήθηκε το επίμαχο πρόστιμο των 375.329,08 ευρώ για παράβαση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων κατά το έτος 1999.
Το πρόστιμο ανερχόταν σε 942.136,60 ευρώ, αλλά με απόφαση της επιτροπής διοικητικής επίλυσης φορολογικών διαφορών του άρθρου 70Α του ν. 2238/94, το πρόστιμο περιορίσθηκε στο ποσό των 375.329,08 ευρώ.
ΑΠΟ Capital.gr
Τι συνέβη με τις παραγραφές
Με τον νόμο Παπακωνσταντίνου του 2010, ορίστηκε ότι ο αναδρομικός φορο-έλεγχος μπορεί να φτάσει 5 χρόνια πριν. Η ισχύς του νόμου ξεκίνησε φυσικά το 2010 οπότε ό,τι συμβαίνει μετά είναι ειλημμένο.
Πχ αν κάποιος καταγγελθεί ότι φοροδιαφεύγει το 2016 μπορεί να ελεγχθεί μέχρι το 2010 , να κάποιος καταγγελθεί το 2017 μπορεί να ελεγχθεί μέχρι το 2011 κλπ. Τι γίνεται όμως με τις τα εμβάσματα που έφυγαν πριν το 2010, τις λίστες με καταθέσεις σε τράπεζες εξωτερικού και φορολογικούς παραδείσους , με τις περίφημες λίστες που αφορούν καταθέσεις του 2004-05-06 κλπ; Εκεί η πολιτεία για να αποφύγει την παραγραφή (πέραν των άλλων, όπως π.χ να φέρει το βάρος της απόδειξης ο φορολογούμενος) εφηύρε την "φάμπρικα" της έκδοσης υπουργικών αποφάσεων με τις οποίες κάθε χρόνο παρατείνεται για ένα χρόνο ο χρόνος παραγραφής. Έγινε ακόμα και πρόσφατα για να μην παραγραφούν οι αξιώσεις της λίστας Λαγκάρντ με τα χιλιάδες γνωστά ονόματα , οι οποίοι θα πέσουν στα μαλακά ή θα τους επιστραφούν και τα χρήματα που πλήρωσαν (όσοι πλήρωσαν) ως πρόστιμα, αν τελικά κριθούν αντισυνταγματικές οι παρατάσεις αυτές. Είναι προφανές λοιπόν το διακύβευμα ης συγκεκριμένης δίκης, ενώ ήδη σε παλαιότερες το Ανώτατο Δικαστήριο είχε ταχθεί υπέρ των φορολογουμένων.
Τι έγινε με τον Αλ. Μητρόπουλο
Σχετικά με τον κ.Μητρόπουλο, η πενταμελής σύνθεσης του Β΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με την υπ΄ αριθμ 888/2016 απόφασή της αποφάνθηκε, κατ΄ αρχάς ότι έχει παραγραφεί το πρόστιμο των 375.329,08 ευρώ που του έχει επιβληθεί.
Ειδικότερα, ο κ. Μητρόπουλος είχε προσφύγει στο ΣτΕ και ζητούσε να αναιρεθούν δύο αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου με τις οποίες είχε απορριφθεί η προσφυγή του κατά της υπ΄ αριθμ. 482/2013 πράξης του προϊσταμένου της Δ΄ Δ.Ο.Υ. Αθηνών με την οποία του επιβλήθηκε το επίμαχο πρόστιμο των 375.329,08 ευρώ για παράβαση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων κατά το έτος 1999.
Το πρόστιμο ανερχόταν σε 942.136,60 ευρώ, αλλά με απόφαση της επιτροπής διοικητικής επίλυσης φορολογικών διαφορών του άρθρου 70Α του ν. 2238/94, το πρόστιμο περιορίσθηκε στο ποσό των 375.329,08 ευρώ.
ΑΠΟ Capital.gr
No comments:
Post a Comment