Ενστάσεις στο κατατεθέν νομοσχέδιο κύρωσης της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού Δημοσίου διατυπώνει η κινεζική Cosco, απαριθμώντας διαφορές σε σχέση με τα συμφωνηθέντα, μεταξύ των δύο πλευρών, που υπογράφτηκαν στις 8 Απριλίου στο Μαξίμου.
Το σχετικό νομοσχέδιο κατατέθηκε αργά το βράδυ της Τετάρτης με καθυστέρηση, δεδομένου ότι θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η ψήφισή του ώστε να μπορέσει ο πρωθυπουργός πριν το ταξίδι του στην Κίνα την Παρασκευή να έχει κλείσει το θέμα.
Ομως, με επιστολή της προς τον αντισυμβαλλόμενο της, το ΤΑΙΠΕΔ, η Cosco μιλά για «παραβίαση των βασικών όρων της συμφωνίας» και απαριθμεί σειρά εκτροπών της.
Ειδικότερα κάνει λόγο για « πλήρη ανατροπή των συμφωνηθέντων» και εξηεί πως «το κείμενο του σχεδίου κυρωτικού νόμου της νέας Σύμβασης Παραχώρησης («ΣΠ») μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΛΠ Α.Ε., που κατατέθηκε χθες 28/6/2016, προς ψήφιση στη Βουλή, αποτελεί ένα εντελώς διαφορετικό κείμενο από το αντίστοιχο σχέδιο κυρωτικού νόμου που έχει προσαρτηθεί ως Παράρτημα 13 και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της μεταξύ μας Σύμβασης για την Πώληση των Μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. («ΣΠΜ»). Το σημαντικότερο όμως είναι πως το κατατεθέν σχέδιο νόμου δεν είναι μόνο διαφορετικό αλλά και εντελώς αντίθετο αφενός με βασικούς όρους της συμφωνίας μας, αφετέρου με τα δεδομένα επί των οποίων βασίστηκε η οικονομική προσφορά της εταιρείας μας για την εξαγορά της ΟΛΠ ΑΕ».
Και συνεχίζει ξεκαθαρίζοντας πως «οι τροποποιήσεις του συμβατικά συμφωνημένου σχεδίου νόμου αποτελούν μια προφανή απόπειρα του αρμοδίου Υπουργείου Ναυτιλίας (ενώ το ίδιο έχει ήδη εγκρίνει το σχετικό Παράρτημα 13) να υποκαταστήσει πλήρως την διοίκηση της ΟΛΠ, να καταστήσει (με οριζόντιες διατάξεις του κατατεθέντος νομοσχεδίου) ανενεργές σχεδόν το σύνολο των διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης και να τροποποιήσει δια νόμου την συναφθείσα συμφωνία για την αγοραπωλησία του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ».
Και συνεχίζει αναφέροντας πως «αν και πιθανώς έχετε ήδη αντιληφθεί το μέγεθος της βλάβης που μπορεί να προκαλέσει η ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, όπως εισάγεται προς ψήφιση, από την Ελληνική Βουλή, ωστόσο θα θέλαμε να κάνουμε μια σύντομη αποτύπωση των κρισιμότερων ζητημάτων που ανακύπτουν από την τυχόν ψήφιση του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου όπως διαμορφώθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας και κατατέθηκε προς ψήφιση από τη Βουλή των Ελλήνων:
1. Προχωρήσατε σε πλήρη διαγραφή του άρθρου 5 του συμφωνημένο σχεδίου κυρωτικού νόμου, στο οποίο ουσιαστικά περιγραφόταν το δικαίωμα της ΟΛΠ ΑΕ να εκδώσει νέους κανονισμούς που αφορούν στον πυρήνα της εμπορικής δραστηριότητας της ιδιωτικής πλέον ΟΛΠ Α.Ε., όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα.
2. Διαγράψατε από την παράγραφο 3 του άρθρου 9 (που αντιστοιχεί στο άρθρο 10 του συμφωνημένο σχεδίου κυρωτικού νόμου,) την αυτονόητη σε κάθε μεγάλη σύμβαση παραχώρησης υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης να αποκρίνεται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για την χορήγηση έγκρισης μετά από την υποβολή σχετικών μελετών. Η COSCO για να αναλάβει την ευθύνη να εκτελέσει ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, βασίστηκε κυρίως σε αυτή την ασφαλιστική δικλείδα της έγκαιρης έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειών. Η μη ύπαρξη της δεν θα άλλαζε απλά το προσφερόμενο από την εταιρία μας οικονομικό αντάλλαγμα, αλλά θα έθετε εν αμφιβόλω ακόμη και την υποβολή οικονομικής προσφοράς καθώς οι συνέπειες για τον ΟΛΠ σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσης των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι ανυπολόγιστες.
3. Μας αφαιρέσατε το δικαίωμα να λαμβάνουμε υπόψιν μας, κατά την εφαρμογή των τιμολογιακών μας πολιτικών (κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση κάθε διοίκησης) την αποτελεσματική εμπορική λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Πειραιά, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε η ρητή υποχρέωση για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διάκρισης. Την ίδια μάλιστα στιγμή που μας υποχρεώνετε να επιτυγχάνουμε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες της ΟΛΠ ΑΕ προκειμένου να αποδεικνύουμε διαρκώς την οικονομική ευρωστία της εταιρίας.
4. Εχετε διαγράψει την ρητή αναφορά περί μη υποχρέωσης της ΟΛΠ ΑΕ να ακολουθεί, μετά την ιδιωτικοποίηση, τις τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων.
5. Καταστήσατε στην πράξη ανενεργό το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εκδίδει πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, καθιστώντας εφαρμοστέες τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που καμίας απολύτως εφαρμογής δεν τυγχάνουν στα ζητήματα υποδομών που ανήκουν απευθείας στο Ελληνικό Δημόσιο.
6. Αφαιρέσατε από το Διαιτητικό Δικαστήριο το δικαίωμα να επιλέγει τον εφαρμοστέο κατά την κρίση του κανόνα κατά την εκδίκαση συγκεκριμένης διαφοράς μεταξύ των συμβαλλομένων μερών και ορίσατε μονομερώς την συμπληρωματική εφαρμογή των διατάξεων του ΑΚ.
7. Υποβαθμίσατε την ισχύ της ΣΠ έναντι των παράγωγων της συμβάσεων, μέσω της διαγραφή της ρητής αναφοράς περί της υπεροχής της.
Θεωρούμε ότι τα ανωτέρω είναι επαρκή για να αντιληφθεί ο οποιοσδήποτε, πολλώ δε μάλλον εσείς, ότι κανένα περιθώριο βελτίωσης του πιο πάνω κειμένου δεν είναι δυνατή δεδομένου ότι αναφέρεται σε μια άλλη συμφωνία από αυτή που συνάψαμε μαζί σας και την οποία εμείς είμαστε διατεθειμένοι να σεβαστούμε και να τιμήσουμε μέχρι τελευταίας γραμμής. Δεδομένου όμως ότι:
1. Η διαδικασία της αποκρατικοποίησης βρίσκεται λίγο πριν την ολοκλήρωση της.
2. Οι αρμόδιες ελληνικές αρχές, ήτοι τόσο η Επιτροπή Ανταγωνισμού όσο και το ΕΣ κατά την διαμόρφωση της κρίσης τους και κατά την έκδοση των αποφάσεών τους έλαβαν υπόψιν τους συγκεκριμένα δεδομένα τα οποία ανατρέπονται πλήρως από το κατατεθέν σχέδιο κυρωτικού νόμου.
3. Η COSCO υπέδειξε έως σήμερα απόλυτη συνέπεια και προσήλωση στα συμφωνηθέντα με το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και σε οτιδήποτε επιπλέον της ζητήθηκε με βασικότερη την παροχή περαιτέρω δεσμεύσεων έναντι της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναφορικά με την τιμολογιακή της πολιτική όχι μόνο της ΟΛΠ ΑΕ, αλλά και της υφιστάμενης θυγατρικής της COSCO στην Ελλάδα, με την επωνυμία ΣΕΠ ΑΕ».
Τέλος η Cosco με την επιστολή της προς το ΤΑΙΠΕΔ την οποία ζητά να διαβιβάσει και στο Μαξίμου ζητά «την αποκατάσταση του κατατεθέντος κυρωτικού νόμου στα συμφωνηθέντα, με τρόπο που να ανταποκρίνεται πλήρως και απολύτως σε αυτά, χωρίς φυσικά να τα τροποποιεί με οποιοδήποτε τρόπο».
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ.ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΉ. gr
H Cosco είναι αμερικανική ή κινεζική εταιρεία; Ή και τα δύο; Ποια είναι μητρική και πια θυγατρική; Ή μήπως η παγκοσμιοποίηση έχει μετατρέψει τις εταιρείες σε αλαλούμ Για να εξυπηρετούνται τα μοντέλα φοροδιαφυγής που εφαρμόζουν οι πολυεθνικές σε κάθε χώρα της επιχειρηματικης δραστηριότητας τους;
ReplyDelete