Δύο εικοσιτετράωρα έχουν περάσει χωρίς να βρεθούν ίχνη της χαμένης πτήσης MG370 από Κουάλα Λουμπούρ προς Πεκίνο, ωστόσο χθες δύο αντικείμενα φερόταν ότι είχαν εντοπιστεί νότια του Βιετνάμ
Μάρω Βακαλοπούλου, Γιώργος Κανελλόπουλος | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: ΤΑ ΝΕΑ 10.3.14 08:00 |
Δύο κλεμμένα διαβατήρια ίσως αποτελέσουν το κλειδί του μυστηρίου που καλύπτει την εξαφάνιση του μοιραίου Boeing 777 των Malaysia Airlines. Με ελάχιστα στοιχεία στα χέρια τους ωστόσο, αξιωματούχοι που συμμετέχουν στις έρευνες για τον εντοπισμό του αεροσκάφους υποστηρίζουν ότι και μόνο το γεγονός ότι δεν υπάρχουν ίχνη του σχεδόν δύο εικοσιτετράωρα αφότου χάθηκε από προσώπου γης καθιστά πολύ πιθανό το ενδεχόμενο της διάλυσής του στον αέρα. «Το γεγονός ότι δεν έχουμε καταφέρει να βρούμε συντρίμμια μέχρι στιγμής αποτελεί ενδεχομένως ένδειξη ότι το αεροσκάφος διασκορπίστηκε στα περίπου 35.000 πόδια» σχολίασε στο πρακτορείο Ρόιτερ ανώνυμη πηγή που συμμετέχει στις έρευνες στη Μαλαισία.
Η ανακοίνωση των Αρχών του Βιετνάμ ότι εντοπίστηκαν νότια της χώρας δύο αντικείμενα που μπορεί να προέρχονται από αεροσκάφος περιπλέκει περαιτέρω τις έρευνες γύρω από τις συνθήκες υπό τις οποίες χάθηκε η μοιραία πτήση MG370 από Κουάλα Λουμπούρ προς Πεκίνο με 239 επιβαίνοντες. Ενα ορθογώνιο αντικείμενο εντοπίστηκε στο ίδιο σημείο όπου το Σάββατο το βράδυ ανιχνεύθηκαν επίσης πετρελαιοκηλίδες - περίπου 56 μίλια νότια του νησιού Το-Τσου. Βάσει των πρώτων ενδείξεων, το ένα τουλάχιστον αντικείμενο είναι πιθανότατα η πόρτα του αεροσκάφους. Οπως ανακοίνωσε η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Βιετνάμ ωστόσο, το σκοτάδι ήταν πολύ πυκνό στην περιοχή ώστε να εξακριβωθεί αν όντως επρόκειτο για συντρίμμια του αεροσκάφους. Με το πρώτο φως της ημέρας, περισσότερα αεροσκάφη και πλοία επρόκειτο να σπεύσουν στο σημείο. Συνολικά στη γιγαντιαία επιχείρηση του στόλου του Βιετνάμ, ο οποίος χτενίζει νυχθημερόν τις θάλασσες της Νοτιοανατολικής Ασίας, συμμετέχουν 34 αεροσκάφη και 40 πλοία από τη Μαλαισία, την Ταϊλάνδη, την Αυστραλία, τη Σιγκαπούρη, την Ινδονησία, την Κίνα και τις ΗΠΑ. Καθ' οδόν προς Ασία, προκειμένου να βοηθήσει στις έρευνες, βρισκόταν χθες και μία ομάδα αμερικανών ειδικών.
Σύμφωνα με την Ιντερπόλ, και τα δύο κλεμμένα διαβατήρια ήταν καταχωρισμένα στις βάσεις δεδομένων της, τις οποίες ωστόσο - όπως συμβαίνει συνήθως - ουδείς είχε ελέγξει. Εκπρόσωπος της Ιντερπόλ πρόσθεσε ότι υπάρχουν και άλλα ύποπτα διαβατήρια στη συγκεκριμένη πτήση τα οποία εξετάζονται. «Αν και είναι πολύ νωρίς να υποθέσουμε μια σύνδεση των κλεμμένων διαβατηρίων με το χαμένο αεροσκάφος, είναι προφανώς πολύ ανησυχητικό ότι οποιοσδήποτε επιβάτης μπόρεσε να επιβιβαστεί σε μια διεθνή πτήση με κλεμμένο διαβατήριο, το οποίο βρίσκεται στη βάση δεδομένων της Ιντερπόλ» σχολίασε ο ίδιος ο γενικός γραμματέας της Διεθνούς Οργάνωσης Εγκληματολογικής Αστυνομίας, Ρόναλντ Νομπλ. «Ελάχιστες είναι οι χώρες οι οποίες κάνουν τακτικά τέτοιου είδους ελέγχους» πρόσθεσε κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τα κενά στην ασφάλεια των αερομεταφορών.
Οι ευρωπαϊκές Αρχές από την πλευρά τους επιβεβαίωσαν τα ονόματα και τις εθνικότητες των πραγματικών κατόχων: το ένα ανήκε στον Ιταλό Λουίτζι Μαράλντι και το άλλο στον Αυστριακό Κρίστιαν Κόζελ. Η αστυνομία της Ταϊλάνδης ανακοίνωσε ότι τα διαβατήρια εκλάπησαν το 2012 και το 2013. Σε συνδυασμό με την αιφνιδιαστική εξαφάνιση του Boeing, το οποίο σημαίνει ότι οι κυβερνήτες είτε δεν ήταν σε θέση είτε δεν είχαν χρόνο να εκπέμψουν σήμα κινδύνου, τα κλεμμένα διαβατήρια έδωσαν τροφή στο σενάριο της τρομοκρατικής επίθεσης - παρόμοιες τακτικές έχουν στο παρελθόν ακολουθήσει μέλη της Αλ Κάιντα. Υπάλληλος του τμήματος των ολλανδικών αερογραμμών KLM στην Κίνα ήταν σε θέση να επιβεβαιώσει χθες ότι αμφότεροι, «Μαράλντι» και «Κόζελ», επρόκειτο να ταξιδέψουν στις 8 Μαρτίου από Πεκίνο προς Αμστερνταμ. Και οι δύο είχαν κάνει κράτηση την περασμένη Πέμπτη από ένα ταξιδιωτικό πρακτορείο στο θέρετρο Πατάγια της Ταϊλάνδης. Στη συνέχεια, ο μεν «Μαράλντι» επρόκειτο να μεταβεί στην Κοπεγχάγη, ο δε «Κόζελ» στη Φρανκφούρτη. Επειδή ο τελικός προορισμός τους ήταν η Ευρώπη και επειδή είχαν ευρωπαϊκά διαβατήρια, κανένας από τους δύο δεν χρειαζόταν βίζα για να ταξιδέψει στην Κίνα.
Η επαφή τού αεροσκάφους με τον πύργο ελέγχου χάθηκε κάπου μεταξύ Μαλαισίας και Βιετνάμ κι ενώ είχε ήδη συμπληρώσει περίπου μία ώρα στον αέρα. Επικαλούμενες εικόνες από τα ραντάρ, οι Αρχές της Μαλαισίας άφηναν επίσης ανοιχτό το ενδεχόμενο το αεροσκάφος να γύριζε πίσω προτού εξαφανιστεί. Αργότερα, η οικογένεια κινέζου επιβάτη κάλεσε στο κινητό του τηλέφωνο, το οποίο αρχικά φάνηκε να λειτουργεί, με αποτέλεσμα οι έρευνες των Αρχών να στραφούν στον εντοπισμό του συγκεκριμένου σήματος.
Σε κάθε περίπτωση, σχολιάζουν οι ειδικοί, οι έρευνες μπορεί να τραβήξουν σε μάκρος πολλών ημερών - αν όχι μηνών - έως ότου εξακριβωθεί τι ακριβώς συνέβη εκείνα τα τελευταία λεπτά πριν από την εξαφάνιση του αεροπλάνου. «Σε αυτό το πολύ πρώιμο στάδιο επικεντρωνόμαστε στα στοιχεία που δεν γνωρίζουμε» εξηγεί ο Τοντ Κέρτις, πρώην μηχανικός στην Boeing.
Στο Πεκίνο, οι συγγενείς των κινέζων επιβατών περιμένουν εναγωνίως για οποιαδήποτε πληροφορία. Πνιγμένοι στον πόνο και την οργή, αρκετοί κατηγορούν τις Αρχές ότι τους έχουν καταδικάσει στο απόλυτο σκοτάδι, προειδοποιώντας τους απλώς να είναι προετοιμασμένοι «για το χειρότερο». Κάποιοι ετοιμάζουν βαλίτσες, ενώ άλλοι ήδη άρχισαν να μεταβαίνουν από σήμερα στο Βιετνάμ και τη Μαλαισία. «Το μόνο που θέλουμε είναι να βρισκόμαστε πιο κοντά στις οικογένειές μας» λένε.
Οι Malaysia Airlines θεωρούνται σε γενικές γραμμές ασφαλείς αερογραμμές. Ομοίως και το Boeing 777, το οποίο δεν είχε θανατηφόρα σύγκρουση στη 19χρονη ιστορία του έως τον Ιούλιο, οπότε αεροσκάφος της Asiana Airlines συγκρούστηκε στο Σαν Φρανσίσκο, με αποτέλεσμα τρεις κινέζοι έφηβοι να χάσουν τη ζωή τους.