Wednesday, September 6, 2017

Άγρια δολοφονία οδηγού ταξί στη Δραπετσώνα – Τον έσφαξε και εξαφανίστηκε!


– Έγκλημα με θύμα 60χρονο οδηγό ταξί τα ξημερώματα στον μώλο Δραπετσώνας – Αυτόπτης μάρτυρας είδε τον άγριο καβγά και ειδοποίησε το Λιμενικό – Ο δράστης μαχαίρωσε τον αυτοκινητιστή και άρπαξε τα προσωπικά του αντικείμενα – Ο άτυχος οδηγός ταξί αναγνωρίστηκε από τη γυναίκα του – Ο δράστης διέφυγε με το ταξί του θύματος


Άγριο έγκλημα με θύμα έναν 60χρονο οδηγό ταξί, σημειώθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα (06.09.2017) στο νέο μώλο Δραπετσώνας.
Ο δράστης τραυμάτισε με μαχαίρι τον οδηγό και αφού άρπαξε τα προσωπικά αντικείμενα του θύματος, γκάζωσε και διέφυγε με το ταξί προς άγνωστη κατεύθυνση.
Σύμφωνα με αυτόπτη μάρτυρα, μέλος πληρώματος πλοίου, που ειδοποίησε το Λιμενικό προηγήθηκε έντονος καβγάς μεταξύ των δύο ανδρών.
Αναγνωρίστηκε ο οδηγός ταξί – Διέφυγε ο δράστης
Ο αυτοκινητιστής διακομίστηκε με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στο Τζάνειο Νοσοκομείο Πειραιά όπου διαπιστώθηκε ο θάνατός του, ενώ παραγγέλθηκε η διενέργεια νεκροψίας – νεκροτομής από την Ιατροδικαστική Υπηρεσία Πειραιά.
Μετά την αναγνώριση από τη σύζυγο του θύματος διαπιστώθηκε ότι πρόκειταιγια 60χρονο Έλληνα.
Το ταξί με το οποίο διέφυγε ο δράστης αναζητείται.
Στο σημείο της τραγωδίας κατέφθασε συνεργείο της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛ.ΑΣ. προς λήψη φωτογραφικού και βιολογικού υλικού.
Την υπόθεση ερευνά το Λιμενικό με τη συνδρομή του Τμήματος Ανθρωποκτονιών της Ασφάλειας.
ΑΠΕ – ΜΠΕ

Γνωρίστε τη μάνα του Μεγάλου Αλέξανδρου. Με τη ΒΑΣΩ Λ. ΚΑΛΑΜΑΡΑ

Πατήστε επάνω στην κατω εικόνα 
για να δείτε σε μεγένθυση το κείμενο

Οι αυθεντικές σημειώσεις του Νεύτωνα, γραμμένες στα ελληνικά! - Δείτε ολόκληρο το σημειωματάριο

Η βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου του Κέμπριτζ δημοσίευσε ένα ψηφιοποιημένο σημειωματάριο του Νεύτωνα, όσο αυτός ήταν προπτυχιακός φοιτητής στο Trinity College, από το 1661 έως το 1665 περίπου. Περιλαμβάνει πολλές σημειώσεις από τις σπουδές του, αλλά και το σημαντικότερο, τις δικές του εξερευνήσεις στα μαθηματικά, τη φυσική και τη μεταφυσική. Οι σημειώσεις κρίθηκε ότι «Δεν ταιριάζουν να τυπωθούν» από τον επιβλέποντα του Νεύτωνα και παρουσιάστηκαν στη βιβλιοθήκη από τον κόμη του Πόρτσμουθ το 1872.
Το σύνολο των σημειώσεων είναι γραμμένες στα ελληνικά! Μπορείτε να δείτε ολόκληρο το σημειωματάριο ΕΔΩ.

Αυτό το σημειωματάριο περιέχει αρκετές κενές σελίδες και έχει χρησιμοποιηθεί από τον Νεύτωνα και από τις δύο πλευρές. Η παρουσίαση εμφανίζει το σημειωματάριο σε μια λογική σειρά ανάγνωσης και περιλαμβάνει ένα διάσημο τμήμα (σελίδες 88-135), όπου ο Νεύτωνας οργανώνει τις σημειώσεις του με τίτλο «Questiones quaedam philosophiae» (ορισμένα φιλοσοφικά ερωτήματα).
perierga.gr/pronews.gr

Tuesday, September 5, 2017

H Βόρεια Κορέα πάλι απειλεί : Έχουμε και άλλα «δώρα» για τον Tραμπ

Ο πρεσβευτής της χώρας στον ΟΗΕ δηλώνει ότι η πυρηνική δοκιμή ήταν 
δώρο με μόνο παραλήπτη τις Ηνωμένες Πολιτείες 


Η Βόρεια Κορέα κλιμακώνει την ένταση και την ανησυχία καθώς ανακοίνωσε σήμερα ότι η τελευταία πυρηνική δοκιμή που πραγματοποίησε την Κυριακή ήταν ένα «δώρο» για τις ΗΠΑ, ενώ προειδοποίησε ότι θα υπάρξουν και άλλα.   Ο Χαν Τάε Σονγκ, πρεσβευτής της Βόρειας Κορέας στον ΟΗΕ στη Γενεύη, έκανε τις δηλώσεις αυτές στη Διάσκεψη για τον Αφοπλισμό, που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών, δύο ημέρες μετά την έκτη πυρηνική δοκιμή της Πιονγκγιάνγκ.   «Τα μέτρα αυτοάμυνας που έλαβε η χώρα μου, η Λαϊκή Δημοκρατία της Κορέας, ήταν ένα δώρο με παραλήπτη κανέναν άλλο εκτός από τις ΗΠΑ», τόνισε ο Χαν όπως μετέδωσε το Reuters,   Οι ΗΠΑ θα λάβουν και άλλα δώρα από τη χώρα μου για όσο καιρό βασίζονται στις ριψοκίνδυνες προκλήσεις και τις μάταιες απόπειρες να πιέσουν τη Βόρεια Κορέα», πρόσθεσε.   
 ΑΠΕ/ΜΠΕ - LIFO.gr

Monday, September 4, 2017

ΟΙ ΚΑΤΆΡΕΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΊΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

Γράφει η φιλόλογος
ΓΙΏΤΑ ΙΩΑΚΕΙΜΙΔΟΥ

"Ες κόρακας" ...και "άπιθι εις όνου πόκας" ..αρχαίες κατάρες

Το ες κόρακας των αρχαίων σήμαινε περίπου ο,τι και το σημερινό..αι στον διάβολο.Καποτε οι βοιωτοί πηραν χρησμό να πανε να κατοικησουν στο μερος που θα δουν λευκα κοράκια.Φτάνοντας στον παγασητικό ειδαν λευκα κοράκια να πετάνε, αυτά όμως τα άλειψαν με γύψο τα παιδιά για να παίξουν..Ετσι εμειναν εκει και ονομασαν την περιοχή κόρακες..Οι Αιολείς όμως τους έδιωξαν από εκει και τον τοπο τον εκαναν τοπο εξορίας των καταδικασμένων για κακουργήματα.Ο Αισωπος λεει ότι καποιος μεγάλος κολοιός (καλιακούδα) νομισε ότι είναι ίση με τα κοράκια και πήγε μαζί τους,ομως την έδιωξαν και ξαναγύρισε, τοτε οι καλιακούδες την χτυπησαν λέγοντας" φεύγε ες κόρακας" αι στον κόρακα δηλαδή..Αλλος μυθος λεει ότι στην Κιλικία υπήρχε ένας τόπος ονομαζόμενος "κορακίσιον",εκει κατοικούσαν ληστες, απατεώνες και η φραση αι στον κόρακα σήμαινε περιπου γκρεμοτσακίσου στον Κόρακα..
Άλλη αρχαία κατάρα ήταν "'απιθι εις όνου πόκας" ,,πόκος είναι τα πολλά μαλλιά των προβάτων...η κατάρα σημαίνει άντε πήγαινε εκεί που σαπίζουν τα μαλλιά του γαϊδουριού,επειδή όμως το γαϊδούρι δεν έχει μαλλιά, σημαίνει άντε πήγαινε στο πουθενά, άντε να χαθείς...
Γ.Ι.

Ποίηση. ΘΑ ΒΡΕΘΟΎΜΕ ! Αμαλία Τραβασάρου

Αμαλία Τραβασάρου

Θα Βρεθούμε…

Θα Βρεθούμε
μέσα στης ψυχής την ατέρμονη ελπίδα,
στον έρημο δρόμο της μοναχικής αναζήτησης.

Θα βρεθούμε
στην καλοκαιριάτικη νηνεμία των στοχασμών,
στην ελπιδοφόρα προσμονή των μελλούμενων.

Θα Βρεθούμε
στο σταυροδρόμι της απαντοχής
στο συναίσθημα της προσμονής.

Θα βρεθούμε
σαν χαμένοι από καιρό,
στη αβεβαιότητα της ανθρώπινης ύπαρξης.

Θα βρεθούμε,
(σίγουρα… θυμήσου το…)
στο ατέρμονο σύμπαν,
στο φως τού ασύλληπτου θείου,
σε μιαν αγκαλιά ξεχασμένα φιλιά επιούσια…

Θα βρεθούμε…

Αμαλία Τραβασάρου

25-08-2016


Το πρώτο κείμενο ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΛΕΚΤΟΥ που ήρθε στο φως

To 1986 βρέθηκε στην Πέλλα ένα από τα σημαντικότερα από γλωσσική άποψη κείμενα της μακεδονικής γης.[1] Πρόκειται για ένα ταπεινό κείμενο, μια ερωτική κατάρα (κατάδεσμος), αλλά αποτελεί μια από τις σπουδαιότερες άμεσες μαρτυρίες για την ελληνική διάλεκτο που μιλούσε ο μακεδονικός λαός στην πρωτεύουσα του βασιλείου του.
Χρονολογείται γύρω στα 375-350 π.Χ. και δείχνει πέραν πάσης αμφιβολίας ότι η γλώσσα των Μακεδόνων αποτελούσε μια ξεχωριστή παραλλαγή των λεγόμενων βορειοδυτικών ελληνικών διαλέκτων, που με τη σειρά τους συγγενεύουν στενά με την δωρική.

Όπως σημειώνει ο Crespo 2012, 55: «Ο ερωτικός κατάδεσμος παρέχει έναν νέο τύπο βορειοδυτικής δωρικής και δεν έχει παράλληλο στις λογοτεχνικές διαλέκτους. Οι μέχρι τώρα γνωστοί κατάδεσμοι είναι όλοι γραμμένοι στην τοπική διάλεκτο της περιοχής όπου βρέθηκαν και δεν υπάρχει λόγος να υποτεθεί ότι η πινακίδα αυτή αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα. Εφόσον ο κατάδεσμος από την Πέλλα παρουσιάζει έναν συνδυασμό διαλεκτικών χαρακτηριστικών που διαφέρει από όλες τις άλλες τοπικές ή λογοτεχνικές διαλέκτους, πρέπει να αποκλειστεί η πιθανότητα να γράφτηκε σε κάποια άλλη διαλεκτική περιοχή και να μεταφέρθηκε έπειτα στην Πέλλα. Καθώς μαρτυρείται αποκλειστικά στην αρχαία Μακεδονία, η διάλεκτος μπορεί δικαιολογημένα να ονομαστεί μακεδονική. Οι μαρτυρίες γιʼ αυτήν είναι τόσο πενιχρές και πρόσφατες όσο π.χ. και για την παμφυλιακή, αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για ελληνική διάλεκτο».
μια ανώνυμη γυναίκα καταριέται τον αγαπημένο της Διονυσοφώντα να μην παντρευτεί, όπως προφανώς, σκοπεύει, την Θετίμα, αλλά να προτιμήσει την ίδια.
[Θετί]μας καὶ Διονυσοφῶντος τὸ τέλος καὶ τὸν γάμον καταγράφω καὶ τᾶν ἀλλᾶν πασᾶν γυ-
[ναικ]ῶν καὶ χηρᾶν καὶ παρθένων, μάλιστα δὲ Θετίμας, καὶ παρκαττίθεμαι Μάκρωνι καὶ
[τοῖς] δαίμοσι· καὶ ὁπόκα ἐγὼ ταῦτα διελε<ί>ξαιμι καὶ ἀναγνοίην πάλ{ε̣}ιν ἀνορ<ύ>ξασα,
[τόκα] γᾶμαι Διονυσοφῶντα, πρότερον δὲ μή· μὴ γὰρ λάβοι ἄλλαν γυναῖκα ἀλλ’ ἢ ἐμέ,
[ἐμὲ δ]ὲ συνκαταγηρᾶσαι Διονυσοφῶντι καὶ μηδεμίαν ἄλλαν· ἱκέτις ὑμῶ<ν> γίνο-
[μαι· φίλ]αν οἰκτίρετε δαίμονες φίλ[ο]ι∙ δαπ̣<ε>ινὰ γάρ ἰμε φίλων πάντων καὶ ἐρήμα· ἀλλὰ
[—-]α φυλάσσετε ἐμὶν ὅ[π]ως μὴ γίνηται ταῦ̣[τ]α καὶ κακὰ κακῶς Θετίμα ἀπόληται·
[․․․․].ΑΛ[ ]․ΥΝΜ․.ΕΣΠΛΗΝ ἐμός, ἐμὲ δὲ [ε̣]ὐ[δ]αίμονα καὶ μακαρίαν γενέσται·
[— — —]ΤΟ․[— — —]․․․Ε․ΕΩ[]Α․[․]Ε..ΜΕΓΕ[— — —].
Δένω με μάγια γραπτά[2] την τελετή και το γάμο της Θετίμας[3] και του Διονυσοφώντος και όλων των άλλων[4] γυναικών και χηρών και παρθένων, ιδιαίτερα όμως της Θετίμας, και τα εμπιστεύομαι στον Μάκρωνα[5] και τους άλλους δαίμονες.[6] Κι όταν εγώ τα ξεθάψω, τα ξετυλίξω και τα διαβάσω πάλι, τότε να παντρευτεί ο Διονυσοφών, όχι νωρίτερα.[7] Και να μην πάρει άλλη γυναίκα, παρά εμένα, και εγώ να γεράσω μαζί με τον Διονυσοφώντα και καμιά άλλη. Γίνομαι ικέτης σας! Την φίλη σας οικτίρετε φίλοι δαίμονες, γιατί είμαι ταπεινή[8] και στερημένη απ’ όλους τους φίλους. Αλλά προσέξτε για χάρη μου[9] ώστε να μην γίνει αυτός ο γάμος και η κακιά Θετίμα να χαθεί με τρόπο κακό…
…ο δικός μου, ενώ εγώ να γίνω[10] ευδαίμων και μακάρια…
[1] Πρόκειται για μολύβδινο έλασμα που βρέθηκε στην πρώτη νεκρόπολη της Πέλλας, νοτιοανατολικά της αγοράς της πόλης. Ήταν τυλιγμένη σε μορφή ρολού και είχε 9 χαραγμένες γραμμές. Στα αριστερά λείπει μια κάθετη λωρίδα περίπου 4 γραμμάτων. Η 8η και η 9η σειρά είναι πιο κατεστραμμένες.
[2] Το ρήμα που χρησιμοποιείται συνήθως στις κατάρες είναι το καταδέω (δένω με μάγια) ή καταδίδημι. Εδώ χρησιμοποιείται το καταγράφω που δίνει έμφαση στη γραπτή μορφή που έχει η κατάρα και συνηθίζεται πιο πολύ στις δωρικές περιοχές.
[3] Θετίμα = Θεοτίμη. Η απώλεια του /ο/ (υφαίρεση) απαντά στη βοιωτική, τη φωκική, στην Κω και ειδικά την μεγαρική, όπου έχουμε Θέδωρος, Θέγειτος, Θέμναστος και Θέτιμος. Από φωνητική άποψη το ίδιο συμβαίνει στο Κλε-<Κλεο- και το Νε-<Νέο-. Σύμφωνα με τον γραμματικό Δίδυμο τέλος ήταν η δωρική λέξη για τον γάμο, ενώ ο Ησύχιος παραδίδει γλώσσα τέλειοι∙ οἱ γεγαμηκότες, την οποία πρέπει να βρήκε σε Δωριέα συγγραφέα. Η μακεδονική, όπως φαίνεται από τη επιγραφή, χρησιμοποιεί την λέξη τέλος με την πιο επίσημη σημασία της επίσημης γαμικής τελετής, ενώ τη λέξη γάμος με την έννοια της σεξουαλικής ένωσης που πάντα συνυπήρχε στο ρήμα γαμέω, γαμῶ. Αντίθετα η αττική πρέπει να καινοτόμησε χρησιμοποιώντας στην θέση της κληρονομημένης λέξης τέλος τη λέξη γάμος. Ωστόσο ένα υπόλειμμα της παλαιάς χρήσης διατηρήθηκε στη φράση προτέλεια γάμου για τις προσφορές που έκαναν οι μελλόνυμφοι Αθηναίοι στην Αφροδίτη Ουρανία. Εδώ η λέξη προτέλεια σημαίνει την προ του γάμου προσφορά και κατά κάποιο τρόπο εξηγείται από τη γενική γάμου που ακολουθεί.
[4] Τᾶν ἀλλᾶν πασᾶν = τῶν ἄλλων πασῶν. Δύο ενδιαφέρουσες γλωσσικές παρατηρήσεις. α) Η γενική πληθυντικού των θηλυκών της πρώτης κλίσης ήταν κάποτε -άων. Η δωρική και αιολική συναίρεσαν σε -ᾶν, η αττική σε -ῶν. β) Ο δωρικός τύπος ἀλλᾶν κρατά τον αρχικό τονισμό στη λήγουσα, ενώ ο αττικός ἄλλων τον ανεβάζει στην παραλήγουσα υπό την επίδραση του ομόηχου αρσενικού τύπου.
[5] Ο Μάκρων είναι ο νεκρός μέσα στον τάφο του οποίου τοποθετείται η κατάρα. Οι νεκροί θεωρούνταν ότι μπορούν να φέρουν την εκπλήρωση μιας κατάρας (νεκυδαίμονες). Παρκαττίθεμαι = παρακατατίθεμαι (πβ. παρακαταθήκη). Ο μακεδονικός τύπος παρουσιάζει αποκοπή των προθέσεων, όπως συμβαίνει στην δωρική και αιολική. Ο ίδιος τύπος απαντά στην λακωνική Ηράκλεια της Λουκανίας. Ωστόσο η αποκοπή του βραχύχρονου καταληκτικού φωνήεντος της πρόθεσης κατά στη λειτουργία της ως προρρηματικού συμβαίνει πριν από οδοντικό κλειστό (παρκαττίθεμαι), αλλά όχι πριν από υπερωικό κλειστό: καταγράφω, συγκαταγηρᾶσαι· δεν υπάρχει αποκοπή στον τύπο ἀναγνοίην.
[6] Δαίμοσι είναι ο κοινός ελληνικός τύπος. Η γειτονική θεσσαλική είχε δαιμόνεσσι και η τυπική βορειοδυτική ελληνική δαιμόνοις.
[7] Όλες αυτές οι πράξεις που υποδηλώνουν μελλοντική αναίρεση της κατάρας δεν πρέπει να νοηθούν ως κάτι που θα συμβεί πραγματικά, αλλά αποτελούν ένα είδος σχήματος του αδυνάτου, δηλαδή κάτι που δεν θα συμβεί, και ενισχύουν αντί να αποδυναμώνουν την κατάρα. Γᾶμαι = γαμῆσαι, απαρέμφατο αορίστου.
[8] Το αρχαίο κείμενο παρουσιάζει την ακατάληπτη γραφή ΔΑΓΙΝΑ. Ο Dubois υποθέτει ότι το Γ είναι λάθος αντί για το Π. Προκύπτει λέξη δαπινά, όπου το δ θα ισοδυναμεί με το αττικό τ και το ι θα ήταν ορθογραφικό σφάλμα αντί του ει . Δαπεινά = ταπεινή. Ο ιδιόμορφος τύπος ἰμε (είναι άτονος, επειδή ο τόνος εγκλίνεται στο προηγούμενο γάρ) αντιστοιχεί στο αττικό εἰμί. Μπορεί να οφείλεται επίσης σε ορθογραφικό λάθος. Γενικά οι κατάδεσμοι βρίθουν από ορθογραφικά λάθη σε όλο τον ελληνόφωνο κόσμο.
[9] Δωρικό ἐμῖν = ἐμοί.
[10] Γενέσται (βορειοδυτικός τύπος) = γενέσθαι.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-Laurent Dubois, “Une table de malédiction de Pella : s’agit-il du premier texte macédonien ?”, Revue des Études Grecques 108 1995, 190-197.
-Emmanuel Voutiras, “À propos d’une tablette de malédiction de Pella”, Revue des Études Grecques 109 1996, 678-682.
-Julián Méndez Dosuna, «Η αρχαία μακεδονική ως ελληνική διάλεκτος», Αρχαία Μακεδονία: Γλώσσα, Ιστορία, Πολιτισμός, ΚΕΓ 2012, 53-64.
-Emilio Crespo, «Γλώσσες και διάλεκτοι στην αρχαία Μακεδονία», Αρχαία Μακεδονία: Γλώσσα, Ιστορία, Πολιτισμός, ΚΕΓ 2012, 65-78.

Heterophoton.gr

Sunday, September 3, 2017

«Τα ομηρικά γεύματα» ή πως τρωγοέπιναν οι άριστοι επι Ομηρου.Της Γιώτας Ιωακειμίδου



Της Γιώτας Ιωακειμίδου*
Τα ομηρικά γεύματα ήταν το ακράτισμα (πρόγευμα), το οποίο λέγεται και άριστον. 
Το ακράτισμα των μετέπειτα χρόνων είναι βρεγμένο ψωμί σε άκρατο οίνο. Μόνον δυο φορές το αναφέρει o Όμηρος, μια στην Οδύσσεια (ο Οδυσσέας και ο λαμπρός χοιροβοσκός, αφού ανάψανε φωτιά, ετοίμαζαν το άριστο) και μια φορά στην Ιλιάδα (και γρήγορα ριχτήκανε το άριστο να φτιάξουν). Ακολουθούν το δείπνο και το δόρπον. Το κυρίως γεύμα είναι το δείπνο, το οποίο το έπαιρναν μετά το πέρας των εργασιών πριν το μεσημέρι, ήταν το κύριο γεύμα και καμιά φορά αντικαθιστούσε και το άριστον. Το δόρπον ήταν το νυχτερινό γεύμα. Ο Όμηρος αναφέρει και τέταρτο γεύμα το «δειλινόν», γεύμα ανάμεσα στο άριστον και το δείπνο. Η λέξη αυτή με την έννοια του γεύματος έχει διατηρηθεί στην ποντιακή διάλεκτο. Δειλίζω στα ποντιακά σημαίνει τρώγω βραδινό και δειλινάρ είναι το γεύμα μετά την δύση του ηλίου.
Τα ομηρικά έπη αναφέρονται σε μια προγενέστερη εποχή από αυτήν της εποχής του ποιητή. Η κοινωνία των ομηρικών επών είναι η Μυκηναϊκή κοινωνία, συνεπώς οι πληροφορίες αφορούν την εποχή εκείνη.
Οι ήρωες του Ομήρου πριν το γεύμα πλένουν τα χέρια τους στην Οδύσσεια, αλλά ποτέ στην Ιλιάδα. Τα γεύματα αποτελούνται κυρίως από κρέατα. Πάνω στο σκαλιστό τραπέζι η σεβαστή δέσποινα του σπιτιού φέρνει το ψωμί και ο υπηρέτης ακολουθεί με τις πιατέλες γεμάτες με τα κρέατα. Ήταν ψητά από βοδινό κρέας συνήθως και προσφέρονταν σε κάθε εκδήλωση, γιορτές, γάμους, συμπόσια.Το ψήσιμο γινόταν στην αυλή πάνω σε φωτιά που άναβαν. Μαγείρευαν οι γυναίκες του σπιτιού με την βοήθεια των δούλων. Στα επίσημα γεύματα η σφαγή των ζώων έπαιρνε την μορφή θυσίας σε κάποιο θεό. Πουθενά δεν κάνει λόγο ο Όμηρος για μαγειρεμένα φαγητά, ακόμα και τα μυαλά και τα εντόσθια των ζώων τα έψηναν. Τα δείπνα τα έλεγαν και «δαίτας» από το δατείσθαι=μοιράζομαι, επειδή τα κρέατα τα μοίραζαν σε ίσες μερίδες σε όλους.
Πίστευαν ότι το κρέας προσφέρει σωματική και ψυχική ευεξία. Έτσι ο Αγαμέμνονας προσφέρει βοδινό φιλέτο στον Αίαντα μετά την μονομαχία με τον Έκτορα: δ΄Αίαντα διηνέκεσσι γέραιρεν ήρως Ατρεΐδης ευρύ κρείων Αγαμέμνων, Η 320 (κι ο πρωταφέντης Αγαμέμνονας, ο γιος του Ατρέα, τιμώντας τον Αίαντα πλήθος μπρος του σώριαζε μερίδες απ΄ την πλάτη). Οι ομηρικοί ήρωες αυτοεξυπηρετούνται, ακόμα και οι βασιλιάδες. Ο Οδυσσέας καυχιέται ότι ξέρει να τεμαχίζει το κρέας και να ανάβει την φωτιά. Ο Μενέλαος κερνά ο ίδιος το κρασί, ενώ ο Αχιλλέας και ο Πάτροκλος τακτοποιούν τα πάντα.
Ο Αλκίνοος που είχε διαλέξει την τρυφηλή ζωή, προσφέρει και αυτός στον φιλοξενούμενο του Οδυσσέα ψητά κρέατα. Όταν ο καλεσμένος είναι υψηλό πρόσωπο το κρέας το σερβίρει ο ίδιος ο οικοδεσπότης. Οι Φαίακες κατεξοχήν θαλασσοπόροι και ενώ η θάλασσα είναι γεμάτη ψάρια, προτιμούν τα κρέατα. Ο δε Μενέλαος παραθέτει στο γεύμα προς τιμήν του Τηλέμαχου «νώτα βοός». Οι μνηστήρες τρώνε κρέατα, όχι ψάρια ούτε πουλιά ούτε μελίπηκτα.
Μετά τα γεύματα οι ομηρικοί ήρωες ασχολούνται με αθλητικές ασκήσεις με δίσκους και ακόντια ή άκουγαν τους κιθαρωδούς και τους χορευτές που τους συνόδευαν. Τα τραγούδια και ο χορός θεωρούνται από τον Όμηρο» αναθήματα δαιτός» (οδύσσεια α,152). Οι τραγουδιστές κατείχαν την θέση φιλοσόφων, γι αυτό ο Αγαμέμνονας αφήνει τον τραγουδιστή του σαν φύλακα και συμβουλάτορα στην Κλυταιμήστρα. Ο συγκεκριμένος τραγουδιστής με τις διηγήσεις του προέτρεπε την βασίλισσα σε πράξεις καλές και αγαθές και με την συντροφιά του απομάκρυνε τις σκέψεις της από ακόλαστες πράξεις. Ο Αίγισθος για να καταφέρει να διαφθείρει την βασίλισσα, σκότωσε πρώτα τον τραγουδιστή. Τον ίδιο ρόλο είχε και ο τραγουδιστής στο παλάτι της Πηνελόπης. Τραγουδούσε μεν για να διασκεδάσει τους μνηστήρες, αλλά τους μισούσε. Γενικά οι αοιδοί (τραγουδιστές) έχαιραν μεγάλου σεβασμού, γιατι η Μούσα τους δίδαξε το τραγούδι και αγάπησε το γένος τους. Στην Ιθάκη ο αοιδός είναι ο Φήμιος, στο νησί των Φαιάκων ο Δημόδοκος, ο τυφλός τραγουδιστής. Ο Αλκίνοος τον βάζει να καθίσει πάνω σε έναν θρόνο και ο Οδυσσέας του προσφέρει ένα εκλεκτό κομμάτι κρέας.
Οι ομηρικοί ήρωες παρουσιάζονται να πίνουν κρασί σε πολλές περιστάσεις. Ο σοφός Νέστορας προσφέρει στον Μαχάονα που είχε τραυματιστεί στον ώμο, κρασί για να τονωθεί και τον προτρέπει να κάτσει και να πίνει συνέχεια. Μάλιστα για να μπορέσει να πιεί του δίνει γιδίσιο τυρί και κρεμμύδι για προσφάγι του κρασιού.
Η Εκάβη προτρέπει τον Έκτορα να πιει και να ευθυμήσει επαινώντας το κρασί, εκείνος όμως το θεωρεί ασεβές, μια και γύρισε καταματωμένος.
Ο Όμηρος τονίζει σε πολλά σημεία ότι πρέπει να πίνουμε με μέτρο, γιατί κάνει κακό σε αυτούς που το ρουφάνε με απληστία. Εχθρός της μέθης ο ποιητής παρουσιάζει τον τεράστιο Κύκλωπα να ηττάται από το ποτό. Ο Ελπήνορας επειδή είναι φιλήδονος και μέθυσος, τον παρουσιάζει να κατακρημνίζεται. Ο δε Αντίνοος, ο οποίος λέει στον Οδυσσέα «σε χτύπησε το γλυκό κρασί», ο ίδιος έπινε συνεχώς και ενώ είχε πληγωθεί και πέθαινε, κρατούσε ακόμα το ποτήρι. Ο Αγαμέμνονας λέει σε κάποιο σημείο για τον εαυτό του «ή μέθυσα απ΄ το πολύ κρασί ή το μυαλό μου πήραν οι θεοί», ενώ ο Αχιλλέας τον βρίζει λέγοντας «βαρεμένος είσαι απ΄ το κρασί με μάτια σκύλου».
Σε κάθε συνδαιτυμόνα έδιναν ένα ποτήρι, το οποίο το γέμιζαν μέχρι να ξεχειλίσει και αυτό εθεωρείτο καλός οιωνός. Στα γεύματα κάνουν προπόσεις, ακόμα και οι θεοί, με γεμάτα τα χρυσά τους ποτήρια πρόπιναν στην υγειά τους υψώνοντας το δεξί τους χέρι. Στα ομηρικά χρόνια οι σύνδειπνοι έτρωγαν καθήμενοι, αργότερα στα ιστορικά χρόνια ακολουθώντας συνήθειες της Ανατολής έτρωγαν ξαπλωμένοι στηριζόμενοι πάνω στον αγκώνα.
Τα μεγαλύτερα δείπνα ήταν τα δείπνα προς τιμήν των θεών, τα «θεϊκά δείπνα». Ένα τέτοιο θεϊκό δείπνο μας περιγράφει ο Όμηρος στην οδύσσεια (γ,στίχοι 5-9,43-50,339-341). Στο δημόσιο αυτό σύνδειπνο στρώθηκαν στην παραλία της Πύλου εννέα τεράστια τραπέζια με 500 καθήμενους σε κάθε τραπέζι. Για κάθε τραπέζι θυσιάστηκαν εννέα ταύροι προς τιμήν του Ποσειδώνα.

Αποκάλυψη: Η επιστολή που έγραψε ο Ομπάμα στον Τραμπ, λίγο πριν αποχωρήσει από τον Λευκό Οίκο

Λίγο πριν αποχωρήσει από τον Λευκό Οίκο, ο Μπαράκ Ομπάμα έγραψε μια χειρόγραφη επιστολή προς τον Ντόναλντ Τραμπ, την έβαλε σε έναν φάκελο και με κεφαλαία γράμματα απευθύνθηκε στον «αξιότιμο κύριο πρόεδρο».
Το περιεχόμενο αυτής της επιστολής φέρνει στο φως της δημοσιότητας, κατ' αποκλειστικότητα, το CNN, που εξασφάλισε αντίγραφό της.
Γράφει στην επιστολή ο Ομπάμα:
«Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,
Συγχαρητήρια για την αξιοσημείωτη προεκλογική εκστρατεία σας. Εκατομμύρια άνθρωποι έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους σε εσάς και όλοι μας, ανεξαρτήτως κόμματος, ελπίζουμε για αυξημένη ευημερία και ασφάλεια κατά τη διάρκεια της θητείας σας. Αυτό είναι ένα μοναδικό αξίωμα, χωρίς σαφές σχέδιο επιτυχίας, οπότε δεν γνωρίζω αν κάποια συμβουλή από μένα θα είναι ιδιαίτερα χρήσιμη. Ωστόσο, επιτρέψτε μου να σας προσφέρω λίγες σκέψεις από τα τελευταία 8 χρόνια.
Κατ' αρχάς, είμαστε και οι δύο ευλογημένοι, με διαφορετικούς τρόπους, με πολύ μεγάλη τύχη. Δεν είναι όλοι τόσο τυχεροί. Εναπόκειται σε εμάς να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να οικοδομήσουμε περισσότερες σκάλες επιτυχίας για κάθε παιδί και οικογένεια που είναι πρόθυμη να εργαστεί σκληρά.
Δεύτερον, η αμερικανική ηγεσία σε αυτόν τον κόσμο είναι πραγματικά απαραίτητη. Εξαρτάται από εμάς, μέσω δράσης και παραδειγμάτων, να στηρίξουμε τη διεθνή τάξη, που επεκτείνεται σταθερά από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου και από την οποία εξαρτάται τόσο ο δικός μας πλούτος όσο και η ασφάλειά μας.
Τρίτον, είμαστε απλώς προσωρινοί κάτοικοι αυτού του γραφείου. Αυτό μας καθιστά θεματοφύλακες των δημοκρατικών θεσμών και παραδόσεων -όπως το κράτος δικαίου, ο διαχωρισμός των εξουσιών, η ίση προστασία και οι ελευθερίες των πολιτών- για τις οποίες οι πρόγονοί μας πολέμησαν και μάτωσαν. Ανεξάρτητα από τα πάνω-κάτω της πολιτικής, εναπόκειται σε εμάς να αφήσουμε αυτά τις λειτουργίες της Δημοκρατίας μας τουλάχιστον τόσο ισχυρές όσο τις βρήκαμε.
Και τέλος, αφιερώστε χρόνο -μέσα στη βιασύνη των γεγονότων και των ευθυνών- για τους φίλους και την οικογένεια. Θα σας βοηθήσουν εν μέσω των αναπόφευκτων, δύσκολων μονοπατιών.
Η Μισέλ κι εγώ ευχόμαστε σε εσάς και στη Μελάνα τα καλύτερα, καθώς ξεκινάτε αυτή τη μεγάλη περιπέτεια. Θέλω να γνωρίζετε ότι είμαστε έτοιμοι να σας βοηθήσουμε με οποιονδήποτε τρόπο μπορούμε.
Καλή τύχη και καλή επιτυχία
Μπαράκ Ομπάμα»
Ο Τραμπ την είχε αποκαλέσει «θαυμάσια»
Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές του 2017 ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ είχε αποκαλύψει ότι συγκινήθηκε από τη «θαυμάσια επιστολή» που του είχε αφήσει ο προκάτοχός του Μπαράκ Ομπάμα στο Οβάλ Γραφείο, αλλά δεν είχε μιλήσει για το περιεχόμενό της.
«Πήγα στο Οβάλ Γραφείο και βρήκα αυτήν τη θαυμάσια επιστολή του προέδρου Ομπάμα», είχε πει ο Ρεπουμπλικανός πρόεδρος, δείχνοντάς την κατά τη διάρκεια μιας σύντομης δήλωσής του στον Λευκό Οίκο.
«Ήταν πραγματικά πολύ ευγενικό εκ μέρους του», είχε πει, σπεύδοντας να διευκρινίσει, σε περιπαικτικό ύφος, ότι δεν θα αποκαλύψει στον Τύπο το περιεχόμενό της.
Σύμφωνα με μια παλιά αμερικανική παράδοση, ο απερχόμενος πρόεδρος αφήνει στον διάδοχό του μια επιστολή ώστε να τη βρει μόλις εγκατασταθεί στο Οβάλ Γραφείο. Εκείνη του 1993 που είχε αφήσει ο Ρεπουμπλικανός Τζορτζ Μπους ο πρεσβύτερος στον διάδοχό του Μπιλ Κλίντον είχε προκαλέσει ιδιαίτερη αίσθηση.
«Η επιτυχία σας είναι η επιτυχία της χώρας σας», έγραφε εκείνη την εποχή ο 41ος πρόεδρος των ΗΠΑ. «Σας στηρίζω απόλυτα», προσέθετε απευθυνόμενος στον πολιτικό του αντίπαλο. «Θα υπάρξουν πολύ δύσκολες στιγμές.Μην επιτρέψετε στους επικριτές σας να σας αποθαρρύνουν και να σας αναγκάσουν να παρεκκλίνετε από την πορεία σας», είχε σημειώσει.

Ήττα από το Βέλγιο για την Εθνική που έχασε και τη 2η θέση


Την πρώτη ήττα στον 8ο προκριματικό όμιλο του Μουντιάλ 2018 γνώρισε η Εθνική ομάδα, που έχασε με 1-2 (73΄ Ζέκα - 70΄ Βερντόγκεν, 74΄ Λουκάκου) από το Βέλγιο στο «Γ. Καραϊσκάκης» και απώλεσε τη δεύτερη θέση που κατείχε ως απόψε.

Βίοι αντίθετοι, οι «κόκκινοι διάβολοι» του Ρομπέρττο Μαρτίνεθ εξασφάλισαν και μαθηματικά την κορυφή κι έγιναν η πρώτη ομάδα της ευρωπαϊκής ζώνης που προκρίθηκε για τα τελικά της Ρωσίας, το 2018.

Ο Μίχαελ Σκίμπε προχώρησε σε αλλαγές στην ομάδα, κάτι απολύτως λογικό αφού η τακτική προσέγγιση του αγώνα δεν θα μπορούσε να είναι ίδια με εκείνη απέναντι στην Εσθονία. Επέστρεψε ο Παπασταθόπουλος, βρήκε θέση ο Σάμαρης και ο Δώνης ήταν η επιλογή για την επίθεση, καθώς ο Γερμανός εκλέκτορας πόνταρε στην ταχύτητά του και δικαιώθηκε.

Ο νεαρός επιθετικός της Στουτγάρδης ήταν εξαιρετικός και δημιούργησε αρκετά προβλήματα στη βελγική άμυνα, όπως στο 12ο λεπτό που έκλεψε από τον Ντεμπελέ στη μεσαία γραμμή, έκανε την κούρσα ως την αντίπαλη περιοχή και ανάγκασε τον Κουρτουά σε δύσκολη απόκρουση. Το στήσιμο της Εθνικής ήταν πολύ καλό και δεν άφηνε χώρους στους «κόκκινους διαβόλους».

Μάλιστα, ήταν η ελληνική ομάδα που είχε τη μεγάλη ευκαιρία να ανοίξει το σκορ αλλά η τύχη της γύρισε την πλάτη στο 18΄, όταν ο αριστερός «κεραυνός» του Σταφυλίδη τράνταξε το αριστερό δοκάρι του Κουρτουά, που την είχε βρει ελάχιστα με τα ακροδάχτυλα. Στο 40΄ ο τερματοφύλακας της Τσέλσι άπλωσε πάλι το χέρι και πέταξε την μπάλα κόρνερ, πριν τον ντριμπλάρει ο Φορτούνης.

Η Ελλάδα συνέχισε με την ίδια τακτική, καθώς φρόντιζε να έχει «τακτοποιημένη» την ανασταλτική λειτουργία του και οσάκις έβρισκε χώρο να επιτίθεται. Στο 52΄ μάλιστα παραλίγο να γίνει κάτι καλό, όταν ο Μανιάτης σέντραρε και ο Τζιόλης πήρε την κεφαλιά στέλνοντας την μπάλα άουτ.

Ενάντια στη ροή του αγώνα οι Βέλγοι πήραν το προβάδισμα στο 70΄ με το αριστερό σουτ του Βερντόνγκεν έξω από την περιοχή, για να απαντήσει στο 73΄ ο Ζέκα με άψογο πλασέ στην κίνηση, από σέντρα του Τζαβέλλα.

Πάνω όμως που η ελληνική ομάδα φάνηκε να έχει το momentum δέχθηκε γκολ-μαχαιρά από τον Λουκάκου στο επόμενο λεπτό, όταν ο άσος της Μάντσεστερ Γιουνάιντεντ μπήκε ανάμεσα σε παπασταθόπουλο - Μανωλά και με κεφαλιά έγραψε το τελικό 1-2, που σήμανε μια άδοξη κι άδικη ήττα για την Εθνική.

ΔΙΑΙΤΗΤΗΣ: Σιμόν Μαρτσίνιακ (Πολωνία)

ΚΙΤΡΙΝΕΣ: Σάμαρης - Μενιέ, Ντεμπελέ, Καράσκο, Ντε Μπράιν

ΕΛΛΑΔΑ (Μίχαελ Σκίμπε): Καρνέζης, Μανάτης (85΄ Μπακασέτας), Μανωλάς, Παπασταθόπουλος, Τζαβέλλας, Τζιόλης, Ζέκα, Σάμαρης, Σταφυλίδης (69΄ Λυκογιάννης), Φορτούνης (89΄ Βέλλιος), Δώνης

ΒΕΛΓΙΟ (Ρομπέρτο Μαρτίνεθ): Κουρτουά, Αλντερβάιρελντ, Βερμάλεν, Βερτόνγκεν, Φελαϊνί (89΄ Ντεντόνκερ), Ντεμπελέ (74΄ Εντέν Αζάρ), Μενιέ, Καράσκο (79΄ Τσαντλί), Μέρτενς, Ντε Μπράιν, Λουκάκου


Τα αποτελέσματα και οι σκόρερ της 8ης αγωνιστικής:


1ος όμιλος

Λευκορωσία-Σουηδία 0-4
(18΄ Φόρσμπεργκ, 24΄ Νίμαν, 37΄ Μπεργκ, 84΄ πεν. Γκράνκβιστ)

Ολλανδία-Βουλγαρία 3-1
(7΄, 80΄ Πρέπερ, 67΄ Ρόμπεν - 69΄ Κοσταντίνοφ)

Γαλλία-Λουξεμβούργο 0-0

Βαθμολογία Αγ. Ν-Ι-Η Τερμ. Β
Γαλλία 8 5-2-1 15-5 17
Σουηδία 8 4-1-2 18-7 16
Ολλανδία 8 4-1-3 16-11 13
Βουλγαρία 8 4-0-4 13-17 12
Λουξεμβούργο 8 1-2-5 7-17 5
Λευκορωσία 8 1-2-5 4-16 5

2ος όμιλος

Νήσοι Φαρόε-Ανδόρα 1-0
(32΄ Ρόλαντσον)

Λετονία-Ελβετία 0-3
(9΄ Σεφέροβιτς, 55΄ Τζεμαϊλί, 58΄ πεν. Ρ. Ροντρίγκες)

Ουγγαρία-Πορτογαλία 0-1
(48΄ Αντρέ Σίλβα)

Βαθμολογία Αγ. Ν-Ι-Η Τερμ. Β
Ελβετία 8 8-0-0 18-3 24
Πορτογαλία 8 7-0-1 28-4 21
Ουγγαρία 8 3-1-4 11-9 10
Νήσοι Φαρόε 8 2-2-4 4-15 8
Ανδόρα 8 1-1-6 2-17 4
Λετονία 8 1-0-7 3-18 3

8ος όμιλος

Εσθονία-Κύπρος 1-0
(90΄+2 Κάιτ)

Ελλάδα-Βέλγιο 1-2
(73΄ Ζέκα - 70΄ Βερντόνγκεν, 74΄ Λουκάκου)

Γιβραλτάρ-Βοσνία/Ερζεγοβίνη 0-4
(35΄, 85΄ Τζέκο, 65΄ Κόντρο, 83΄ Λούλιτς)

Βαθμολογία Αγ. Ν-Ι-Η Τερμ. Β
Βέλγιο 8 7-1-0 35-3 22
Βοσνία 8 4-2-2 19-8 14
ΕΛΛΑΔΑ 8 3-4-1 11-5 13
Κύπρος 8 3-1-4 8-12 10
Εσθονία 8 2-2-4 6-17 8
Γιβραλτάρ 8 0-0-8 3-37 0
in.gr

wibiya widget