Saturday, September 30, 2017

ΕΛΛΑΣ- Ο μύθος της Αρετής και της Κακίας που πέρασε σε όλο τον κόσμο


Ο παραστατικότατος μύθος τουΠροδίκου, όπως διέσωσε στα απομνημονεύματά του ο Ξενοφών.



Όταν ο Ηρακλής βρισκόταν ακόμα στην νεαρότατη ηλικία των μόλις 18 ετών, ζούσε στον Κιθαιρώνα, έχοντας δάσκαλό του τον Λίνο.
Εκεί λοιπόν κατά την διάρκεια μίας δύσκολης στιγμής της ζωής του, είχε λάβει την απόφαση να ακολουθήσει αντί της «Ηδίστης και ράστης οδού της κακίας» την «χαλεπήν και μακράν οδό της αρετής».
Ας παρακολουθήσουμε λοιπόν τον σχετικό και παραστατικότατο μύθο του Προδίκου, τον οποίο μας διέσωσε στα απομνημονεύματά του ο Ξενοφών. (Β1,21)

Κάποια ημέρα που ο Ηρακλής είχε απομακρυνθεί από το ποίμνιο και τους ποιμένες του πατέρα του, κάθισε σε ένα ερημικό μέρος και άρχισε να σκέφτεται και να αναρωτιέται για το ποια θα είναι η οδός που θα πρέπει να ακολουθήσει στην ζωή του.
Τότε είδε να εμφανίζονται και να κατευθύνονται προς το μέρος του δύο πολύ ψηλές γυναίκες, με τελείως διαφορετική εμφάνιση κινήσεις και συμπεριφορά.

Η μία γυναίκα φερόταν πολύ σεμνά, ήταν πολύ καθαρή και ντυμένη με λιτά και όμορφα ρούχα. Είχε κίνηση και στάση απλή και το βλέμμα της ήταν σοβαρό και μετριόφρον.

Η άλλη γυναίκα ήταν παχύσαρκη και επιδεικτική. Φορούσε πολυτελή και πανάκριβα ρούχα τα οποία όμως ήταν άκομψα και διαλεγμένα χωρίς καθόλου γούστο. Το βλέμμα της ήταν προκλητικό. Παρατηρούσε γύρω της τα πάντα με αυθάδη τρόπο, ενώ το πρόσωπό της ήταν πολύ έντονα μακιγιαρισμένο.

Επιπλέον, επιτάχυνε το βήμα της, ώστε να είναι αυτή η πρώτη που θα βρεθεί μπροστά στον έφηβο Ηρακλή και μόλις τον πλησίασε του είπε τα εξής λόγια: «Βλέπω Ηρακλή, ότι αυτό που σκέφτεσαι είναι το ποιος θα μπορούσε να είναι για σένα ο καλύτερος τρόπος ζωής.
Έχω να σου πω λοιπόν, ότι να αποφασίσεις να με ακολουθήσεις, θα περάσεις μία πολύ όμορφη ζωή χωρίς να καταβάλεις καμμία ιδιαίτερη προσπάθεια.
Ό,τι και αν είναι αυτό που επιθυμείς, θα μπορούσες πολύ εύκολα να το αρπάξεις από τους άλλους και όχι να προσπαθήσεις να το αποκτήσεις με την δική σου προσωπική εργασία.
Αυτό που μπορώ να σου προσφέρω είναι την εύκολη απόλαυση όλων σου των αισθήσεων και θα ζεις μόνο για να απολαμβάνεις.»

Ο Ηρακλής όταν άκουσε όλες τις δελεαστικές προτάσεις αυτής της γυναίκας, την ρώτησε: «Και ποιο είναι το όνομά σου;»

Εκείνη του απάντησε: «Οι φίλοι μου με ονομάζουν ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ, οι εχθροί μου όμως με ονομάζουν ΚΑΚΙΑ.»

Εντωμεταξύ έφτασε και η δεύτερη ψηλή γυναίκα, η οποία είπε με την σειρά της στον έφηβο Ηρακλή:

«Και εγώ έρχομαι να σου μιλήσω, διότι γνωρίζω τους γονείς σου και τους προγόνους σου και έμαθα τον τρόπο που ανατράφηκες.
Όλα αυτά μου δίνουν την ελπίδα ότι θα με ακολουθήσεις.
Δεν θα προσπαθήσω όμως να σε εξαπατήσω, ούτε και θα σου υποσχεθώ απολαύσεις χωρίς κόπους και χωρίς την προσωπική σου προσπάθεια.
Αυτό που μπορώ να κάνω είναι να σου παρουσιάσω την ζωή, έτσι όπως την έφτιαξαν οι Θεοί.
Δηλαδή, θα πρέπει να περιποιείσαι και να ευεργετείς τους φίλους σου, εάν θέλεις να σε αγαπούν και εκείνοι.
Πρέπει να εργάζεσαι και να κοπιάζεις για τον τόπο σου, αν θέλεις οι άνθρωποι του τόπου σου να προοδεύσουν.»

Επίσης, αποστόμωσε αμέσως την Κακία που εξακολουθούσε να είναι παρούσα, όταν επιχείρησε να την διακόψει με την ανόητη παρατήρηση: «Βλέπεις πόσο δύσκολα και κοπιαστικά έργα σου προτείνει αυτή η γυναίκα, αγαπητέ μου Ηρακλή»

Αυτή η δεύτερη γυναίκα όμως, μίλησε τόσο μεστά και πειστικά ώστε ο Ηρακλής αναγνώρισε στο πρόσωπό της την ΑΡΕΤΗ και μολονότι ο δρόμος που του πρότεινε ήταν ιδιαιτέρως δύσκολος, αποφάσισε να τον ακολουθήσει.
















Άρχισε λοιπόν να μάχεται κατά των ανθρώπινων κακών και κατά των τεράτων και των θηρίων που εμφωλεύουν στην ψυχή κάθε ανεξαιρέτως ανθρώπου, για να δείξει στους όμοιούς του την απόφαση που θα πρέπει να λάβουν και αυτή, αν θέλουν να ζήσουν μία ζωή με αρχές και ιδανικά και να γίνουν τελικά άνθρωποι αντάξιοι του ονόματός τους.

ΗΘΙΚΟ ΔΙΔΑΓΜΑ λοιπόν αυτού του καταπληκτικού μύθου, το οποίο δια μέσου του Ηρακλή, φτάνει μέχρι και τις μέρες μας, είναι ότι σε κάθε στιγμή της ζωής μας, όσο μεγάλες και αν είναι οι πάσης φύσεως δυσκολίες που πιθανόν να μας καταδυναστεύουν, εμείς αυτό που θα πρέπει να κάνουμε, είναι να μιμηθούμε το παράδειγμα του Ηρακλή.

Ο Ηρακλής αποτελεί το αιώνιο πρότυπο του ανθρώπου εκείνου που έχει μάθει να δίνει και να κερδίζει στην ζωή του μάχες και αγώνες, διότι έχει ως θεμελιώδες κίνητρό του, το να ξεπερνά κάθε μέρα τον εαυτό του ως προς το θέμα της Αρετής, ακόμα και όταν όλοι δίπλα του τον πολεμούν ανελέητα και δεν μπορούν να καταλάβουν τα πραγματικά του κίνητρα.

Στην πραγματικότητα σε αυτό τοΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙ ΤΗΣ ΑΡΕΤΗΣΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΚΙΑΣ, βρισκόμαστε κάθε μέρα, σε κάθε σημαντική απόφαση που καλούμαστε να πάρουμε στην ζωή μας.

Ας σκεφτούμε λοιπόν όλοι μας, ας απομονωθούμε για λίγο από την πολύβουη καθημερινότητα και ας αναλογιστούμε και εμείς, όπως ακριβώς και ο Ηρακλής:

Ποιος είναι ο δρόμος που θα επιλέξουμε για να λύσουμε το επόμενο πρόβλημά μας;
Ο δύσκολος και κακοτράχαλος δρόμος που οδηγεί όμως στην Αρετή ή ο εύκολος και ευχάριτος δρόμος που αναπόφευκτα οδηγεί στην Κακία;


archaia-ellada.gr

ΕΛΛΑΣ. Πως βγήκε η έκφραση «Δρυός πεσούσης πας ανήρ ξυλεύεται»


Περί κάρβουνου και ξύλου στην κλασική Αθήνα. Οχι, η αιθαλομίχλη δεν είναι φαινόμενο αποκλειστικά των καιρών μας. Ίσως στην αρχαιότητα να μην  ήταν τόσο ανυπόφορη. Μπορεί, πράγματι, οι Αθηναίοι της Κλασικής Περιόδου να μην έκαιγαν μέχρι και πλαστικές καρέκλες για να ζεσταθούν.. 


Ένα, όμως, είναι βέβαιο: η ανάγκη για καύσιμη ύλη δεν είναι τελευταία μόδα. Τα μικρά ή μεγάλα σύννεφα καπνού δεν είναι μόνο δικό μας προνόμιο.


Κάθε άλλο.

«Οι δ' ίσαν υλοτόμους πελέκεας εν χερσίν έχοντες / σειράς τ' ευπλέκτους» αναφέρει ήδη ο Όμηρος στην Ιλιάδα (23. 114-115), με άλλα λόγια «πήγαν, κρατώντας στα χέρια τσεκούρια που έκοβαν ξύλα και καλοπλεγμένα σχοινιά». Με διαφορά λίγων αιώνων, ο Αριστοφάνης (fr. 610 K-A) αναφέρει: «αλλ' ιμάντα μοι δος και ζμινύην. Εγώ γαρ ειμ' επί ξύλα», δηλαδή «αλλά δώσε μου ένα λουρί κι ένα εργαλείο κοπής. Γιατί πάω για ξύλα».

Όπως κι αλλού εκείνη την εποχή, έτσι και στην αρχαία Αθήνα οι ενεργειακές ανάγκες του πληθυσμού καλύπτονταν κυρίως από άνθρακα και ξύλο, συνεπώς η παραγωγή, η μεταφορά και το εμπόριό τους αποτελούσε μία ολοκληρωμένη οικονομική δραστηριότητα. Λόγω της πληθυσμιακής της συγκέντρωσης, αλλά και της βιοτεχνικής παραγωγής και των λοιπών οικονομικών δραστηριοτήτων, η Αθήνα της Κλασικής Περιόδου κατανάλωνε μεγάλες ποσότητες καύσιμης ύλης. Ας το σκεφτούμε λίγο καλύτερα: αρτοποιεία, μεταλλοτεχνικά και κεραμικά εργαστήρια, λουτρά, οικείες κι άλλες τόσες και τόσες δραστηριότητες απαιτούσαν για τη λειτουργία τους σημαντικές ποσότητες ξυλοκάρβουνου, πολλές φορές μάλιστα συγκεκριμένων ειδών, οι οποίες θα καίγονταν σε ειδικούς, κατά περίπτωση, κλιβάνους.

Στην Περί Φυτών Ιστορία ο Λέσβιος φιλόσοφος του 4ου αι. π.Χ. Θεόφραστος αναφέρει πώς κορμοί δέντρων σχίζονταν στα δύο, στοιβάζονταν μαζί και καλύπτονταν με λάσπη πριν καούν εντός ειδικών κατασκευών.



Η εργασία αυτή ήταν, βέβαια, όσο βαριά ακούγεται, κι ακόμα παραπάνω. Τόσο ο Αριστοφάνης όσο και ο Μένανδρος έχουν δημιουργήσει αξιολύπητους ήρωες στους οποίους έλαχε να συλλέγουν και να κουβαλούν καυσόξυλα. Ο Κνήμων στον Δύσκολο του Μενάνδρου παραπονιέται ότι «ζη μόνος [...] ξυλοφορών σκάπτων τ' αεί πονών», ενώ ο Δικαιόπολις στους αριστοφανικούς

Αχαρνής φαντασιώνεται ηδονικά μια νεαρή «υλοφόρον» σκλάβα. Η υλοτομία και η μεταφορά της καύσιμης ύλης ήταν, καταπώς φαίνεται, δραστηριότητες πιο ταιριαστές στους σκλάβους, στους φτωχούς και στους επαγγελματίες εμπόρους κάρβουνου και ξύλου, παρά στους ευυπόληπτους Αθηναίους πολίτες.

Οι ελεύθεροι Αθηναίοι πολίτες που απασχολούνταν με το επαγγελματικό εμπόριο καύσιμης ύλης αποτελούσαν μία σχεδόν περιθωριακή, κατώτατη οικονομική τάξη. Μάλιστα, κατά τον Αθηναίο ρήτορα και πολιτικό του 5ου αι. π.Χ. Ανδοκίδη, μια πόλη σε κατάσταση πολέμου μπορεί να εκπέσει τόσο, ώστε οι ασχολούμενοι με το κάρβουνο να κατέλθουν από τα βουνά στην πόλη: «Ίδοιμεν [...] εκ των ορών τους ανθρακευτάς εις το άστυ ήκοντας».

Όλα δείχνουν πως το πρόβλημα της εύρεσης καύσιμης ύλης δεν άγγιζε τόσο τις πιο εύπορες οικογένειες της πόλης. Πώς θα μπορούσε, άλλωστε; Σύμφωνα με ενεπίγραφες αττικές στήλες του 5ου αι. π.Χ., οι πλούσιοι Αθηναίοι συνήθως προμηθεύονταν καύσιμη ύλη από τα εξοχικά κτήματά τους και τις εκτάσεις που κατείχαν εκτός των τειχών της πόλης. Ο Αλκιβιάδης, μέλος της αριστοκρατικής οικογένειας των Αλκμεωνίδων, είχε στην κατοχή του εκτάσεις με «ξύλα καύσιμα», «φρύγανα» και «ρυμούς» (κούτσουρα). Η πρόσβαση και απόκτηση καυσόξυλων ήταν τόσο σημαντική για πλούσιους και φτωχούς, που, σύμφωνα με τον Μένανδρο, μόλις έπεφτε μια οξιά, όλοι έσπευδαν να μαζέψουν τα ξύλα της: «Δρυός πεσούσης πας ανήρ ξυλεύεται».

Στην ακμή της ηγεμονίας της, η Αθήνα της πολύκροτης Κλασικής Περιόδου αντιμετώπιζε τις τεράστιες ενεργειακές ανάγκες της με κάθε δυνατό τρόπο: σκλάβοι, κάθιδροι καρβουνιάρηδες, φορτωμένα γαϊδουράκια, πηγαινοέρχονταν φορτωμένοι με καυσόξυλα από δημόσιες και ιδιωτικές εκτάσεις, προμηθεύοντας φούρνους, κλιβάνους και εστίες με την πολύτιμη ύλη, μέλη μιας κοινωνίας περισσότερο ταξικής απ' όσο φανταζόμαστε σήμερα, κάτω από καπνό και αιθαλομίχλη σχεδόν παρόμοια με τη δική μας – εκτός από τις πλαστικές καρέκλες.

archaia-ellada.blogspot.gr

YΓΕΙΑ-ΠΑΙΔΙ. Έμμηνος ρύση στην εφηβεία.Όσα πρέπει να ξέρετε



Πότε είναι φυσιολογικός ο κύκλος στην εφηβεία και πότε όχι; Ποια προβλήματα πρέπει να μας οδηγήσουν στο γιατρό; Πώς να ενημερώσω σωστά την κόρη μου; Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε γι’ αυτή τη νέα φάση στη ζωή του κοριτσιού σας.

TΗΣ XAPITΩMENHΣ BONTA

Tο ξεκίνημα της έμμηνου ρύσεως σηματοδοτεί για ένα κορίτσι το πέρασμα από την παιδική ηλικία στον κόσμο των ενήλικων γυναικών. Προκειμένου όμως αυτή η μετάβαση να γίνει ομαλά, χρειάζεται όχι μόνο γνώση, αλλά και υποστήριξη στο παιδί από την πλευρά των μεγάλων. Tο Vita απαντάει στις πιο συχνές απορίες που μπορεί να δημιουργηθούν για αυτή την ιδιαίτερη φάση της ζωής ενός κοριτσιού.

Πότε είναι φυσιολογικό να ξεκινάει η περίοδος;
● H έμμηνος ρύση εμφανίζεται ανάμεσα στα 10 και στα 16 χρόνια του κοριτσιού. H απόκλιση είναι σχετικά μεγάλη, γιατί επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες, όμως η εμφάνισή της μέσα στο συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο θεωρείται απολύτως φυσιολογική. H μέση ηλικία εμφάνισης της εμμήνου ρύσεως είναι τα 12,2 έτη, με μια τάση μείωσης (12 έτη) τα τελευταία 20 χρόνια σε παγκόσμιο επίπεδο. 
● Tο πότε θα αδιαθετήσει ένα κορίτσι εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, με βασικότερο ίσως την κληρονομικότητα. Aν οι περισσότερες γυναίκες στην οικογένεια ενός κοριτσιού έχουν αδιαθετήσει σχετικά μεγάλες (π.χ. στα 15), είναι δύσκολο στο κορίτσι αυτό να εμφανιστεί περίοδος σε πολύ μικρότερη ηλικία (στα 11 ή στα 12). 

Ανωμαλίες στον κύκλο: Mία συνηθισμένη υπόθεση
Oι διαταραχές και τα διάφορα μικροπροβλήματα στην έμμηνο ρύση όχι μόνο δεν πρέπει να προξενούν ανησυχία, αλλά θεωρούνται αναμενόμενα στις νεαρές κοπέλες. Oι ανωμαλίες που παρουσιάζονται συνήθως είναι:
Aταξία στην εμφάνιση της περιόδου: Ένα κορίτσι σπάνια έχει από την αρχή σταθερό κύκλο 26-30 ημερών, που θεωρείται ο πλέον φυσιολογικός. Eίναι πιθανό να έχει περίοδο κάθε δύο μήνες, ακόμα και δύο φορές μέσα στον ίδιο μήνα.
Mητρορραγίες: H μεγάλη ποσότητα αίματος (μεγαλύτερη από αυτή μιας ενήλικης γυναίκας) είναι πολύ συχνό φαινόμενο σε κορίτσια που βρίσκονται στην αρχή της περιόδου τους. 
Διακοπτόμενη περίοδος: Eίναι μια δυσλειτουργία φυσιολογική στα κορίτσια. Yπάρχει περίπτωση να εμφανίζεται περίοδος για δύο ή τρεις μέρες, να σταματάει και να επανέρχεται μετά από λίγες μέρες. 
Mεγάλη διάρκεια: H περίοδος στις έφηβες διαρκεί περισσότερο από ό,τι στις γυναίκες. H μέση διάρκεια της εμμηνόρροιας είναι μία εβδομάδα για τα κορίτσια, ενώ στις ενήλικες γυναίκες είναι τέσσερις με πέντε μέρες.

Ποια μικροπροβλήματα χρειάζονται γιατρό
Γενικότερα, οι γυναικολόγοι δίνουν ένα χρονικό περιθώριο δύο ετών προκειμένου να αποκατασταθούν οι όποιες ανωμαλίες και να αποκτήσει ο κύκλος του κοριτσιού φυσιολογικούς ρυθμούς. Yπάρχουν όμως και κάποιες περιπτώσεις στις οποίες τα προβλήματα που παρατηρούνται ξεφεύγουν από τα όρια και χρειάζεται η επέμβαση του γιατρού
● AN ΠAPOYΣIAΣEI ANAIMIA: Tα περισσότερα παιδιά σήμερα, αν και έχουν τη δυνατότητα να κάνουν πολύ καλύτερες διατροφικές επιλογές σε σχέση με το παρελθόν, εντούτοις έχουν κακές συνήθειες (αποφεύγουν ολόκληρα γεύματα για λόγους δίαιτας, επιλέγουν συχνά να τρώνε σε φαστ φουντ κλπ.). Έτσι, συχνά εμφανίζεται σιδηροπενική αναιμία στις έφηβες, αφού, όταν ξεκινάει η περίοδός τους, οι «αποθήκες» σιδήρου του οργανισμού είναι άδειες, κυρίως ως αποτέλεσμα λανθασμένων διατροφικών επιλογών. 
Tι να κάνετε: Aν διαπιστώσετε ότι το κορίτσι σας εμφανίζει συμπτώματα αναιμίας (είναι χλωμό, παραπονιέται για ζαλάδες ή κουράζεται εύκολα), καλό θα είναι να επισκεφτείτε ένα γιατρό, ο οποίος πιθανότατα θα της συστήσει αλλαγή στη διατροφή και χορήγηση σιδήρου για μικρό ή μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Σε σπανιότερες περιπτώσεις ίσως παραπέμψει το κορίτσι σε γυναικολόγο, ο οποίος μπορεί να της χορηγήσει φαρμακευτική αγωγή, ώστε να μειωθεί η ροή του αίματος. 
● AN ΠONAEI... O πόνος είναι μια συνηθισμένη κατάσταση κατά τη διάρκεια της εμμήνου ρύσεως, ακόμα και αν δεν εμφανίζεται κάθε μήνα. Δεν υπάρχουν κανόνες στην ένταση, τη διάρκεια ή τη συχνότητα της εμφάνισής του, αφού όλα αυτά τα στοιχεία ποικίλλουν από οργανισμό σε οργανισμό. Γενικά, πάντως, μπορείτε να χορηγήσετε στην έφηβη ένα αναλγητικό (υπάρχουν μερικά που θεωρούνται ειδικά για ανάλογες περιπτώσεις), το οποίο θα μετριάσει τον πόνο. 
Tι να κάνετε: Θα πρέπει να συμβουλευτείτε γυναικολόγο, αν το κορίτσι παραπονιέται για έντονο πόνο που διαρκεί πολύ (ιδιαίτερα πόνος που κατά τη διάρκεια της ημέρας ή της νύχτας δεν παρουσιάζει ύφεση), και δεν περνά με τα αναλγητικά ή αν συνδυάζεται με κάτι άλλο, όπως η αιμορραγία. 
● AN KAΘYΣTEPEI H ANAΠTYΞH TOY: H περίοδος είναι το τελευταίο από τα χαρακτηριστικά του γυναικείου φύλου που εμφανίζεται κατά την ανάπτυξη του κοριτσιού. Aν θα έπρεπε να τα βάλουμε σε μία σειρά σύμφωνα με την εμφάνισή τους, πρώτα το κορίτσι αρχίζει και ψηλώνει, μετά μεγαλώνει το στήθος του, στη συνέχεια -και σχεδόν παράλληλα με την αύξηση των μαστών- εμφανίζεται η τριχοφυΐα και, τέλος, όταν έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί τα προηγούμενα στάδια, εμφανίζεται η περίοδος. Tο ύψος σχεδόν σταθεροποιείται με την περίοδο, χωρίς όμως να αποκλείεται και η πιθανότητα το κορίτσι να πάρει μερικά εκατοστά και μετά την εμφάνιση της περιόδου. Tα στάδια αυτά διαρκούν κατά μέσο όρο τέσσερα χρόνια. Mε το «ξύπνημα» όμως των γυναικείων ορμονών στον οργανισμό της έφηβης, είναι πιθανό να δημιουργηθούν ορισμένα προβλήματα στην ανάπτυξή της. 
Tι να κάνετε: Aν παρατηρήσετε ότι υπάρχει δυσαναλογία στην ανάπτυξη του κοριτσιού (προβλήματα όπως η υπερβολική τριχοφυΐα ή η ασυμμετρία μαστών), θα πρέπει να ενημερώσετε οπωσδήποτε το γυναικολόγο σας. Mπορεί να είναι κάτι φυσιολογικό, μπορεί όμως να πρόκειται για ορμονική διαταραχή ή για άλλο πρόβλημα, το οποίο να πρέπει να αντιμετωπιστεί.

Nα μπει στη θάλασσα όταν αδιαθετήσει;
Όπως αναφέραμε και στο σχετικό θέμα μας στο τεύχος 74, καλό θα είναι η έφηβη να αποφύγει το μπάνιο όταν είναι αδιάθετη κατά το πρώτο καλοκαίρι της εμφάνισης της περιόδου. Και αυτό αφενός για να μπορέσει να εξοικειωθεί με την αλλαγή την οποία βιώνει, αφετέρου γιατί το μπάνιο στη θάλασσα επιτρέπεται μόνο με ταμπόν και το ταμπόν δεν συνιστάται στις έφηβες.


Πως θα προετοιμάσετε σωστά την κόρη σας
H σωστή ενημέρωση σχετικά με την περίοδο (γιατί εμφανίζεται, πόσο σημαντική είναι, ποιες αλλαγές συμβαίνουν στον οργανισμό) και η αντιμετώπιση του ενδεχόμενου πανικού που μπορεί να δημιουργηθεί στο κορίτσι θα παίξουν καταλυτικό ρόλο στην εξοικείωση με το νέο αυτό δεδομένο στη ζωή του. 
 Eνθαρρύνετε τη να σας μιλάει για οτιδήποτε νιώθει, χωρίς να ντρέπεται: Δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι η εμφάνιση της περιόδου σηματοδοτεί μία σημαντική αλλαγή σε κάθε επίπεδο της ζωής του κοριτσιού. H ψυχολογική υποστήριξη από τους γονείς, αν θεωρηθεί απαραίτητη, είναι εξίσου σημαντική με τις πρακτικές συμβουλές.
● Kάντε της αιματολογικό έλεγχο: Όταν έρθει στο κορίτσι περίοδος, καλό θα είναι να της κάνετε ένα γενικό έλεγχο σιδήρου και φεριτίνης, ώστε να προληφθεί τυχόν πρόβλημα αναιμίας, στο οποίο αναφερθήκαμε πιο πάνω. 
● Eξηγήστε της τη σημασία της καθαριότητας και της προσωπικής υγιεινής, μιας και τα παιδιά τείνουν να είναι συνήθως αμελή στα θέματα αυτά. H συχνή αλλαγή εσωρούχου, το ντους και η χρήση σαπουνιού χωρίς άρωμα (κατά προτίμηση υγρό σαπούνι με όξινο pH) είναι οι βασικοί κανόνες που θα πρέπει να τηρεί μόνη της, χωρίς τη δική σας επιτήρηση. 
 Mιλήστε της για τα ταμπόν: Πολλές έφηβες χρησιμοποιούν ταμπόν, χωρίς να γνωρίζουν τον ακριβή ρόλο και τον τρόπο χρήσης τους. Eξηγήστε στην κόρη σας πώς και πότε να το χρησιμοποιεί. Kαλό θα είναι επίσης να την αποθαρρύνετε ως προς τη χρήση του, τουλάχιστον για τα τρία πρώτα χρόνια της περιόδου της, γιατί αυτό το χρονικό διάστημα είναι απαραίτητο για να προσαρμοστεί η ίδια, αλλά και το σώμα της, στη νέα πραγματικότητα.


Eυχαριστούμε για την συνεργασία την κ. Kαλλινίκη Bασιλειάδου-Bερίκη, μαιευτήρα-χειρουργό-γυναικολόγο, fellow του Aμερικανικού Kολεγίου Mαιευτικής και Γυναικολογίας. X.B.

NI XA ..SILLA Air China: Έκανε πραγματικότητα την απευθείας πτήση Πεκίνο - Αθήνα


Προσγειώθηκε το πρωί του Σαββάτου-30.9.2017- στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος η πρώτη απευθείας πτήση της Air China που ενώνει την Αθηνά με το Πεκίνο

Friday, September 29, 2017

Υγεία-Επιστημη.Αυτοάνοσα νοσήματα, που οφείλεται αυτή η συγχρονη πανδημία


Γράφει ο Dr ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ

Τα αυτοάνοσα αφορούν σε ασθένειες όπου ο ίδιος ο οργανισμός επιτίθεται στους δικούς του ιστούς και όργανα.

Υπάρχουν πολλές θεωρίες σχετικά με τα αίτια των αυτοάνοσων νοσημάτων όπως, ιοί, βακτήρια, τοξίνες, ψυχοσωματικά αίτια, ελλείψεις σε μικροθρεπτικά συστατικά, διατροφικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες, ορμονικές διαταραχές, έκθεση σε ακτινοβολίες, ελαττωματικά γονίδια και αυξημένη αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος απέναντι σε φυσιολογικά ερεθίσματα.

Από την κλινική μου εμπειρία τα τελευταία 20 χρόνια με χιλιάδες περιστατικά αυτοανοσίας, έχω παρατηρήσει ότι τα αίτια της εμφάνισης ενός αυτοάνοσου νοσήματος είναι πράγματι πολυπαραγοντικά και δεν υπάρχει ένας και μόνος παράγοντας που να εξηγεί την πανδημία που βιώνουμε στη σύγχρονη εποχή.

Θα πρέπει να λάβουμε επίσης υπόψη ότι κάποιοι παράγοντες έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα σε σχέση με άλλους, όπως η βιταμίνη D για παράδειγμα, και ότι διαφορετικοί παράγοντες έχουν διαφορετική επίπτωση σε κάθε περιστατικό.

Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Annals of Neurology βρέθηκε ότι για κάθε 4 μονάδες (ng/ml) αύξηση των επιπέδων της βιταμίνης D στο αίμα ασθενών που πάσχουν από σκλήρυνση κατά πλάκας, μειώνεται η πιθανότητα υποτροπής της νόσου κατά 12%. Η αύξηση 20 μονάδων μειώνει την πιθανότητα υποτροπής στο μισό.

Έχουμε παρατηρήσει επίσης ότι σε κάποιες περιπτώσεις η τοξικότητα μπορεί να είναι κυρίαρχη ενώ σε κάποιες άλλες η διαταραχή της χλωρίδας μπορεί να είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας, και ούτω καθεξής.

Θα μπορούσε όμως να εντοπιστεί ένας κοινός παρανομαστής σε αυτή την εικόνα;

Αυτό που έχουν κοινό η πλειοψηφία των αυτοάνοσων είναι η απόκλιση του οργανισμού από την φυσιολογική βιοχημική του ισορροπία. Είτε ελλείψεις είτε επιβαρύνσεις του οργανισμού συνδέονται με την εμφάνιση τους.

Πράγματα που θεωρούσαμε δεδομένα μέχρι και 50 χρόνια πριν δεν ισχύουν πλέον. Ασθένειες που κάποτε ήταν σπάνιες, απειλούν σήμερα τη ζωή και την υγεία εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο το κόσμο. Σύμφωνα με στοιχεία της Αμερικάνικης Ένωσης Αυτοάνοσων νοσημάτων (AARDA) 1 στους 5 πολίτες πάσχουν από κάποιο αυτοάνοσο νόσημα. Παρόμοια είναι η εικόνα και στις Ευρωπαϊκές χώρες.
Οι προσπάθειες να καταστείλουμε φαρμακευτικά τα συμπτώματα που εμφανίζονται σε κάθε αυτοάνοσο νόσημα, βελτιώνουν για κάποιο διάστημα την ποιότητα ζωής των ασθενών, δεν μπορούν όμως να δώσουν ουσιαστική λύση στο πρόβλημα και συχνά καταλήγουν να γίνουν μέρος του προβλήματος. Αυτό συμβαίνει γιατί η προσέγγιση είναι συνήθως μονομερής.

Θα πρέπει σίγουρα να ελέγξουμε τη νόσο και να σταματήσουμε κατά το δυνατόν τις άμεσες επιπλοκές, αυτό όμως δεν είναι πλέον αρκετό. Θα πρέπει παράλληλα να βοηθήσουμε στην αποκατάσταση της φυσιολογικής βιοχημικής ισορροπίας.

Από τον Ιπποκράτη στην Σύγχρονη Ιατρική

2500 χρόνια πριν ο πατέρας της ιατρικής περιέγραφε ότι κάθε νόσος οφείλεται στην απώλεια της ισορροπίας των “χυμών”* που βρίσκονται στο σώμα. Αντιθέτως η ορθή ανάμειξη αυτών των χυμών η ευκρασία (κράση σημαίνει ανάμιξη) επέφερε την υγεία. Ακόμη και σήμερα όταν αναφερόμαστε σε κάποιον που έχει καλή υγεία και δεν νοσεί εύκολα λέμε ότι έχει “γερή κράση”.

Ο Ιπποκράτης δεν είχε στη διάθεση του το ηλεκτρονικό μικροσκόπιο διατύπωσε όμως με αρκετή ακρίβεια συνθήκες που αποδείχθηκαν πραγματικές μέσα από τις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις. Υπό την οπτική της σύγχρονης ιατρικής θα λέγαμε ότι η επίτευξη της φυσιολογικής βιοχημικής ισορροπίας είναι το ζητούμενο για να είναι κάποιος υγιής. Μέχρι και μερικές δεκαετίες πριν αυτή προέκυπτε μέσα από μια ισορροπημένη διατροφή και διαβίωση στο φυσικό περιβάλλον. Σήμερα η απόκλιση της διατροφής μας από το φυσικό και η αλλοίωση του περιβάλλοντος είναι τέτοιες που η επίπτωση των χρόνιων και των αυτοάνοσων νοσημάτων τείνουν να γίνουν ο κανόνας.

Πράγματι τα αυτοάνοσα νοσήματα συνδέονται με το βιοτικό επίπεδο και την τεχνολογική πρόοδο. Όσο υψηλότεροι είναι αυτοί οι δύο παράγοντες τόσο μεγαλύτερη  είναι και η επίπτωση των αυτοάνοσων νοσημάτων. Υψηλότερο βιοτικό επίπεδο και περισσότερη τεχνολογική πρόοδος συνδέονται με μεγαλύτερη επεξεργασία των τροφών, αλλοίωση του περιβάλλοντος και απομάκρυνση από τον φυσικό τρόπο ζωής.


Πως μπορούμε όμως να αξιολογήσουμε τον βαθμό απόκλισης του κάθε οργανισμού ώστε να δράσουμε για τον επαναφέρουμε προς την φυσιολογική υγιή κατάσταση;  

Μεταβολομική και Αυτοανοσία

Η επιστήμη της μεταβολομικής είναι μια νέα σχετικά επιστήμη που μας επιτρέπει να καταγράψουμε τις χημικές αντιδράσεις που συμβαίνουν σε έναν οργανισμό και στη συνέχεια να τη συγκρίνουμε με το φυσιολογικό.

Το Human Metabolome Project ξεκίνησε το 2007 με στόχο την καταγραφή των μεταβολιτών στον ανθρώπινο οργανισμό. Οι μεταβολίτες είναι μικρά μόρια που παράγονται σε έναν ζωντανό οργανισμό κατά την αναπνοή, την πέψη και άλλες φυσιολογικές λειτουργίες. Η μέτρηση των επιπέδων αυτών των μορίων στο σώμα εφαρμόζεται και βελτιώνει ήδη την διάγνωση και την θεραπεία των ασθενειών.

Ένας τομέας όπου η μεταβολομική βρίσκει εφαρμογή είναι τα αυτοάνοσα νοσήματαόπου μπορεί να βοηθήσει τόσο στη διάγνωση όσο και στην ανεύρεση των διαφορετικών αιτιών που προκάλεσαν την αυτοανοσία στο κάθε ασθενή. Μέσω της μεταβολομικής μπορεί ο γιατρός  να διαπιστώσει και την επίδραση της φαρμακευτικής αγωγής, σε επίπεδο τοξικότητας και αποτελεσματικότητας, ώστε να μπορέσει να εξατομικεύσει τη θεραπεία.

Νοσήματα όπως η σκλήρυνση κατά πλάκαςη ελκώδης κολίτιδα, η νόσος του Crohn,  η ψωρίαση και η ρευματοειδής αρθρίτιδαμπορούν να προσεγγιστούν πλέον με διαφορετικό τρόπο.

Μέσα από την μεταβολομική μπορούν

1. Να καταγραφούν οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν για να επαναφέρουμε τον οργανισμό στην αρχική βιοχημική του ισορροπία αλλά και
2. Να αξιολογηθεί η δράση της φαρμακευτικής αγωγής ώστε να επιτευχθούν τα βέλτιστα αποτελέσματα με τις ελάχιστες δυνατές παρενέργειες.





Η ανθρωπότητα μέσα από τις τεχνολογικές εξελίξεις προκάλεσε αλλαγές που αρχίζουν να έχουν αρνητικό αντίκτυπο πάνω της. Μέσα όμως από την  τεχνολογία έχουμε και τη δυνατότητα να μετρήσουμε και να διορθώσουμε τις βλάβες που έχουμε προκαλέσει στη φύση και σε εμάς τους ίδιους.

Στην Υγειά Σας!

Κλείστηκε ραντεβού Τσίπρα-Τραμπ για τις 17 Οκτωβρίου

Το ραντεβού κλείστηκε μετά και τη διήμερη επίσκεψη του Νίκου Παππά στην αμερικανική πρωτεύουσα. Οι δυο άνδρες είχαν ολιγόλεπτη συνάντηση για πρώτη φορά το Μάιο στο πλαίσιο της Συνόδου του ΝΑΤΟ.


Στις ΗΠΑ θα βρεθεί ο έλληνας πρωθυπουργός για συνάντηση με τον πλανητάρχη. Η συνάντηση προετοιμάζονταν εδώ και καιρό. Υπενθυμίζεται ότι στις ΗΠΑ βρέθηκε προ δυο εβδομάδων ο Νίκος Παππάς οπότε και συναντήθηκε, μεταξύ άλλων, με τη σύμβουλο Εθνικής Ασφάλειας του Αντιπροέδρου των ΗΠΑ, Joan O’Hara και είχε δηλώσει στους δημοσιογράφους ότι «Αθήνα και Ουάσιγκτον εργάζονται συστηματικά προκειμένου να υπάρξει συνάντηση στην αμερικανική πρωτεύουσα μεταξύ Τσίπρα-Τραμπ».
Θα είναι η πρώτη ουσιαστική συνάντηση των δυο ανδρών. Πρώτη φορά είχαν βρεθεί στη Συνόδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες το Μάιο. Τότε στο περιθώριο της Συνόδου είχαν ολιγόλεπτη συζήτηση.
Όπως είχε γίνει γνωστό από ελληνικές πηγές ο Πρόεδρος των ΗΠΑ απευθυνόμενος προς τον Αλέξη Τσίπρα δήλωσε: «Σε παρακολουθώ. Έχετε καταφέρει να ανακάμψετε και αυτό είναι εκπληκτικό. Τα πάτε περίφημα.
Η Ελλάδα είναι μία υπέροχη χώρα με υπέροχους ανθρώπους», συμπλήρωσε ο Αμερικανός Πρόεδρος.


Ούύϊ!!! Η (κοκκινοκατσιούλου) Κοκκινοσκουφίτσα στ’ν Αλασσόνα,


Κείμενο: Άννα Καρατζήκα*
Α κι α που λέτι, ήταν μια φουρά κι ‘ναν κιρό, ένα όμουρφου κουρτσούλι που έμισκνι μι τ’ μαμάκα τ’ κι τουν μπαμπάκα τ’ σιαπέρα στα μαντριά. Όταν γιόρταζι ιπέρσι η μανιά τ’ , τ’ν εκανι δώρου μια κατσιούλα κόκκινι. Κι αυτήν τ’ν έβαζι όλ’ τ’ν ώρα ….κι τ’ άλλα τα πιδιά τ’ν έβγαλαν Κοκκινοκατσιούλου.
Μια μέρα τ’ λέει η μάνα τ’ς:
—Ωω Κοκινοκατσιούλου μα, κλούριασα μια τραχανόπτα, πάρτην μι του ταψί κι να τ’ πααίντς στ’ μανιά σ’, στ’ν αλλη τ’ μιριά από του πουτάμι, να τ’ δεις τι φκιαν’ κιόλας.
—-Σώσι αμα είνι μαμάκα, είπι η Κοκκινουκατσιούλου, δα μι νυχτώσ’.
Έβαλι η μάνα τ’ς ένα πιστιμάλι απάν στου ταψί κι του κουρίτσ’ κίντζι μαναχό τ’ για τ’ μανιά τ’.
Στου δρόμου έβρισκνι ένα σουρό ζούζουλα κι αρνίθια κι τ’ χιριτούσαν. Τι λαγοί, τι γκουστιραίοι, τι γκαχιλώνις, τι μπουμπουνάρια, τι καραμούζις , τι τσιόνια, όλα τ’ χαίρουνταν κι δεν τ’ φουβούνταν ντιπ.
Ικεί που πιρπατούσι, έκατσι σι μια πατλιά να χέσ΄κι μάζιψι κι ξινίθρις. Άκουσι τότι φουρλατό στ΄ζίγρις …κι τα πλια κι τα ζούζουλα σκαπέτσαν.
— Τι γίνγκι τώρα; είπι η Κοκκινοκατσιούλου.
Ύστιρα γυρνάει κι να τους η λύκαρους. Λαχτάρ’σι του κουρίτσι.
—-Λέλε !!! έσκουξι. «Ντου ρα λύκους», «ντου ρα λύκους», μα αυτός ικεί. Αϊπάν τα αυτιά κι τ’ λέει:
—-Που πααίντς μα…. μαναχιά σ’ στα αρμάνια?
–Πααίνου τραχανόπτα στ’ μανιά μ’, ισένα τι σι νοιάζ’;
—Αααα, να τ’ν πεις τα χιριτήματα. Άιντι φέγου τώρα.

Κοκκινοσκουφίτσα
Κοκκινοσκουφίτσα

Έκουψι τουν ανήφουρου η λύκαρους, έβγαλι του κουρτσούλι του παγούρι, κι ήπχι νιρό απ’ τ’ λαχτάρα τ’. Κίντζι πάλι του δρόμου κι δεν σταμάτσι ντιπ. Ύστιρα απού ώρα έφτασι στου σπίτ’ τ’ς μανιάς τ’ς. Αρχίτιρα όμους είχι πααίνει η λύκους κι γέλασι τ’ μάκου…. τάχα ήταν η Κοκκινοκατσιούλου κι ικείν’ η σαλιά…. τουν άνοιξι. «Χλαπ κι κάτ’»… τ’ν έχαψι η λύκαρους. Γκουρλώθκι (παραλίγου) ….κι γριντώθκι στουν ύπνου.
Φταν’ κι απού λέτι η Κοκκινοκατσιούλου κι βαράει τ’ν πόρτα:
—- Ωωωω μανιά, μανιάααααα!!!!!
Σκώνιτι η λύκους…..
(σκέφτιτι) τι να φκιάσου… να τ’ν φάου κι αυτήν; Ααα δα βάλου τα στράνια τ’ς μάκους κι δα τ΄γιλάσου.
Βαζ’ τα φουστάνια, τ’ν μαντήλα κι τα γυαλιά τ’ς γκαβουμάκους κι είπι μι λιανή φουνή όσου μπόρ’σι:
—- Έμπα μέσα μα… ανοιχτά είνι…
Μπήκι η Κοκκινοκατσιούλου, γλέπει καταΐ στου κριβάτι, κλούρα στ’ φλουκάτ η μάκου.
–ω γιαγιάκα μα.. τι κλουριάσκις καταΐ ; σήκου σ’ έφιρα πίτα.
–δεν μπουρώ μωρ μάνα μ’, μι έπιασι θιρμασιά.
—ωωω μανιά τι μύτη έφκιασις ; σαν πατλιτζιάνα γίνγκι.
—Για να φεγν’ οι μύξις απ΄τ’ν αστόχια κουρίτσι μ’
—ωωω μανιά… μα τι τα γκούρλουσις ετσ(ι) τα μάτια, γκαβάθκις κι άλλου;
—-Για να γλέπου του τσιγκιλάκι κουρίτσι μ’
—-ωωω μα μανιά κι συ, τι μασέλα έφκιασις, έβαλις άλλη τρανύτιρ(ι) ;
—-Για να σι ντριρλικώσου………Και «χλάπ μια χαψιά» κι αυτήν τ’ν έκανι.
—-Μπο μπο μπο μπο …….έκανι η λύκους:Δα τουν πάρου λίγου, έσκασα στου φαΐ.
Έπισι στου κριβάτι κι τουν πήρι «ένα κι ένα».
Πέρασι η ώρα κι φάνγκι στου σπίτ’ τ’ς μάκους ένας κυνηγός καψιαλιάρ’ς, που γύρζι στου χουριό «ουδι έτσι», «ναι τσιόνια …ναι λαγοί».
—Ααα δα πααίνου να ιδώ τ’ Θεια, να πιω έναν καφέ κι ύστιρα πααίνου στου χουριό.
—Θειά… ωωω θειά, ……Δα μισ’μέριαζ’ σκέφκι.
Κοιτάει απ’ του παραθύρι, ταράθκι…. Η λύκους τ’ν κλιά ντούρλα κι κοιμούνταν. Πθινά η μάκου. Μπαίνει μέσα η κυνηγός , τουν τφικάει μια στουν κώλου, άνοιξι αυτός τ’ς έχισι κι τ’ς δυο, γιαγιά κι αγγουνή.
—-Λιλι πιδούλι μ τι μας έφκιασι η λύκαρους, «να φάει του κιφάλι τ’ να φάει».
Χάρ’καν όλοι μαζί…. έκατσαν έφαγαν τ’ν πίτα κι πέταξαν του λύκου στ’ κουπριά.
Κι έζησαν αυτοί καλά κι ιμείς καλύτιρα !!!

Απίστευτο: Δήμος της Μακεδονίας στέλνει τέλος… μελλοντικού τάφου στους δημότες του!


Ούτε στον χειρότερο εφιάλτη του δεν μπορούσε να φανταστεί ο 39χρονος Κώστας ότι θα πρέπει να δώσει προκαταβολή για τον τάφο του!

Ο νεαρός άνδρας, κάτοικος Θεσσαλονίκης, κλήθηκε από το Δήμο Παιονίας, στον οποίο κατοικούσε παλαιότερα, να πληρώσει για την «τελευταία κατοικία» του.

Έκπληκτος κατήγγειλε το απίστευτο περιστατικό στον ΑΝΤ1, διευκρινίζοντας ότι, είναι η δεύτερη φορά που λαμβάνει τέτοια ειδοποίηση.

Επιπλέον, δεν πλήρωσε την πρώτη φορά, ξεκαθαρίζοντας πως ούτε τον τάφο του θέλει να προπληρώσει ούτε να ταφεί στον Δήμο και του επιβλήθηκε πρόστιμο!

Ο Δημοτικός Σύμβουλος Παιονίας, Γ.Φράγκος, μιλώντας στο Καλημέρα Ελλάδα, έκανε λόγο για απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, τονίζοντας ότι πρόκειται για τα έξοδα συντήρησης του κοιμητηρίου, ενώ υποστήριξε ότι πολλοί Δήμοι της 
χώρας εφαρμόζουν την ίδια τακτική.




Διευκρίνισε, παράλληλα ότι, αν ο δημότης δεν θέλει να ταφεί στο συγκεκριμένο νεκροταφείο μπορεί απλώς να κάνει μια υπεύθυνη δήλωση και να απαλλαγεί από την οικονομική υποχρέωση.euro2day.

Θρίλερ με τα ανθρώπινα οστά που εντοπίστηκαν σε σπηλιά στο Σούνιο -Οι πρώτες εκτιμήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Σε εξέλιξη βρίσκεται η προανάκριση από τη Διεύθυνση Ασφάλειας Αττικής για την υπόθεση με τα ανθρώπινα οστά που εντοπίστηκαν στο Σούνιο, το μεσημέρι της Πέμπτης.
Ηδη τα ευρήματα βρίσκονται στα εργαστήρια του εγκληματολογικού και η ΕΛ.ΑΣ. περιμένει τα αποτελέσματα της ιατροδικαστικής και ανθρωπολογικής εξέτασης. Την ίδια ώρα έχουν ανοίξει όλοι οι φάκελοι εξαφανισμένων ανθρώπων, των οποίων τα ίχνη χάθηκαν στην ευρύτερη περιοχή.
Το χρονικό των μακάβριων ευρημάτων
Τα ανθρώπινα οστά, που κατά πάσα πιθανότητα ανήκουν σε γυναίκα, βρέθηκαν σε σπήλαιο στην περιοχή Άσπρο Λιθάρι, στο Σούνιο. Ενας κυνηγός τα εντόπισε στην είσοδο σπηλαίου, έναν ταξιδιωτικό σάκο, όπου βρίσκονταν τα ανθρώπινα οστά. Ο σκελετός αλλά και τα σκορπισμένα οστά ανασύρθηκαν από τους άνδρες της ΕΜΑΚ και της Ασφάλειας. Αμέσως μεταφέρθηκαν στις εγκαταστάσεις της ιατροδικαστικής Υπηρεσίας. 
Οι πρώτες εκτιμήσεις 
Οι αστυνομικοί που έχουν αναλάβει την έρευνα για το μακάβριο εύρημα στο Σούνιο, εκτιμούν πως τα οστά είναι ιδιαιτέρως παλιά. Η πιθανότητα να ανήκουν σε γυναίκα εξετάζεται από την Ασφάλεια, καθώς μέσα στο σάκο βρέθηκαν υπολείμματα από γυναικεία ρούχα. «Παλιό» έγκλημα ή αιφνίδιο θάνατο βλέπουν οι αξιωματικοί της Δίωξης Εγκλημάτων κατά Ζωής, πίσω από το μυστήριο της ανεύρεσης ανθρωπίνων οστών μέσα σε ταξιδιωτικό σάκο, σε σπηλιά στο Σούνιο. Μάλιστα αναφέρουν πως ο ανθρώπινος σκελετός και ο ταξιδιωτικός σάκος, εκτιμήθηκε ότι βρίσκονται στο συγκεκριμένο σημείο πάνω από πέντε χρόνια. 
Πάντως εξετάζεται το ενδεχόμενο της δολοφονίας και της απόκρυψης του πτώματος για χρόνια σε κάποιο σημείο και τελικά ο δράστης να αποφάσισε χρόνια μετά την πράξη του να τοποθετήσει τα οστά στον ταξιδιωτικό σάκο και να τα πετάξει στο σπήλαιο, ανάμεσα σε απορρίμματα.
Στο σημείο εντοπίστηκαν και δύο πιστωτικές κάρτες με ανδρικό όνομα κατόχου, ωστόσο δεν φαίνεται να συνδέονται τα δύο περιστατικά. 
iefimerida.gr

Thursday, September 28, 2017

Σαν σήμερα πριν 2497 χρόνια- Ναυμαχία της Σαλαμίνας 480 π.χ..Ο Αθηναϊκός στόλος υπό τον Θεμιστοκλή συντρίβει το Περσικό Στόλο του Ξέρξη


Ονομαστή ναυμαχία της αρχαιότητας, που διεξήχθη στις 28 ή 29 Σεπτεμβρίου του 480 π.Χ. (υπάρχει και η εκδοχή της 22ας Σεπτεμβρίου) στο στενό της Σαλαμίνας, κατά την οποία οι Έλληνες, με μικρές δυνάμεις, αλλά με άριστη τακτική, κατατρόπωσαν τον πανίσχυρο στόλο των Περσών.



Μετά την πτώση των Θερμοπυλών, οι Πέρσες του Ξέρξη προχώρησαν προς την Αθήνα, την οποία κατέλαβαν εύκολα, γιατί οι Αθηναίοι την είχαν εγκαταλείψει. Είχαν πάρει χρησμό από το μαντείο των Δελφών, πως μόνο «τα ξύλινα τείχη» θα τους έσωζαν και τέτοια θεώρησαν τα καράβια τους, στα οποία και κατέφυγαν. Μερικοί μόνο γέροντες, μη θέλοντας να ακούσουν τον Θεμιστοκλή ότι τα «ξύλινα τείχη» ήταν τα καράβια, έμειναν στην Αθήνα, κλείστηκαν στην Ακρόπολη κι έφτιαξαν γύρω πραγματικά ξύλινα τείχη. Όπως ήταν επόμενο, όταν έφθασαν οι Πέρσες, τούς σκότωσαν κι έκαψαν την Αθήνα. Σχεδόν με την είσοδο των Περσών στην Αθήνα, αγκυροβόλησε στον όρμο του Φαλήρου και ο περσικός στόλος, έχοντας παραπλεύσει την Εύβοια και το Σούνιο.
Οι Αθηναίοι, αφού μετέφεραν τα γυναικόπαιδα για περισσότερη ασφάλεια στην Αίγινα, μπήκαν στα καράβια τους και προετοιμάστηκαν για την αναμέτρηση με τους Πέρσες. Το πολεμικό συμβούλιο των Ελλήνων, που έγινε στη Σαλαμίνα, υπήρξε θυελλώδες. Ο Σπαρτιάτης Ευρυβιάδης πρότεινε να δοθεί η ναυμαχία στον Ισθμό της Κορίνθου, με κυριότερο επιχείρημα ότι σε περίπτωση αποτυχίας θα μπορούσαν να καταφύγουν στο εσωτερικό της Πελοποννήσου και να συνεχίσουν από εκεί τον αγώνα. Μαζί του συντάχθηκαν και οι Κορίνθιοι. Ο Αθηναίος Θεμιστοκλής επέμενε να γίνει η ναυμαχία στη Σαλαμίνα και μαζί του συντάχθηκαν οι Μεγαρείς και οι Αιγινήτες. Πίστευε ότι εάν οι μικρές ελληνικές δυνάμεις αγωνίζονταν σε ανοιχτή θάλασσα με τον τεράστιο σε όγκο περσικό στόλο δεν είχαν καμία ελπίδα νίκης, ενώ αντίθετα ήταν ιδανικό μέρος για τη ναυμαχία το στενό της Σαλαμίνας, όπου τα πολυάριθμα περσικά πλοία δεν θα μπορούσαν να αναπτυχθούν.
Κατά τη διάρκεια του συμβουλίου, η ένταση ξεπέρασε τα όρια και μεταξύ των αρχηγών των Ελλήνων ανταλλάχτηκαν βαριές εκφράσεις. Ο Ηρόδοτος αναφέρει ότι ο Κορίνθιος στρατηγός Αδείμαντος ειρωνεύτηκε τον Θεμιστοκλή, λέγοντάς του ότι δεν έχει πια πατρίδα, γιατί την Αθήνα την είχαν κυριεύσει οι Πέρσες. Ο Θεμιστοκλής, όμως, του απάντησε περήφανα: «εστίν ημίν πατρίς αι διακόσιαι νήες πεπληρωμέναι», γιατί από τα τριακόσια ελληνικά πλοία, τα διακόσια ήταν αθηναϊκά. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο, σε μια στιγμή έντασης, ο Σπαρτιάτης Ευρυβιάδης σήκωσε τη ράβδο του για να χτυπήσει τον Θεμιστοκλή. Εκείνος, τότε, ατάραχος τον αποστόμωσε με το περίφημο: «Πάταξον μεν, άκουσον δε».
Ο Ευρυβιάδης μπορεί να ήταν τυπικά ο αρχηγός των ελληνικών δυνάμεων, αλλά ο Θεμιστοκλής ήταν ο ιθύνων νους της επιχείρησης. Για να επιταχύνει τη ναυμαχία μεταχειρίσθηκε το εξής τέχνασμα: Έστειλε κρυφά στους Πέρσες τον παιδαγωγό του Σίκινο να τους πει ότι δήθεν οι Έλληνες ετοιμάζονται να φύγουν από τη Σαλαμίνα κι αν θέλουν να τους νικήσουν να τρέξουν να τους προλάβουν. Ό Ξέρξης έπεσε στην παγίδα και διέταξε να κυκλώσουν τον ελληνικό στόλο και να αποκλείσουν τη δίοδο υποχώρησής του προς τον Ισθμό της Κορίνθου. Κατά την κρίσιμη αυτή στιγμή, ο πολιτικός αντίπαλος του Θεμιστοκλή κι εξόριστος στην Αίγινα Αριστείδης πέρασε τις γραμμές των Περσών με κίνδυνο τής ζωής του κι έφθασε στο πλοίο του Θεμιστοκλή. Αφού του αποκάλυψε τις κινήσεις του περσικού στόλου, του ανακοίνωσε ότι τώρα που ή πατρίδα τους βρίσκεται σε κίνδυνο ξεχνάει κάθε έχθρα που είχε μαζί του και δέχεται να πολεμμβρίουμήσει ως απλός στρατιώτης κάτω από τις διαταγές του.
Οι Πέρσες παρέταξαν γύρω στα 1.200 πολεμικά πλοία, αν και νεώτερες πηγές τα υπολογίζουν από 600 έως 800, ενώ οι Έλληνες περίπου 371 τριήρεις, σύμφωνα με τον Ηρόδοτο. Την αυγή της 28ης ή 29ης Σεπτεμβρίου του 480 π.Χ. οι δύο στόλοι βρέθηκαν ο ένας απέναντι στον άλλο, έτοιμοι για ναυμαχία. Ο Ξέρξης, βέβαιος για τη νίκη του, καθόταν σε χρυσό θρόνο πάνω στο όρος Αιγάλεω, για να απολαύσει το πολεμικό θέαμα.
Πρώτοι όρμησαν οι Έλληνες, ψάλλοντες τον παιάνα: «Ω παίδες Ελλήνων ίτε, ελευθερούτε, πατρίδα, ελευθερούτε δε παίδας, γυναίκας, θεών τε πατρώων έδη, θήκας τε προγόνων·νυν υπέρ πάντων αγών». Άρχισε, τότε, ένας αγώνας άγριος, σκληρός και φοβερός. Τα πολεμικά τραγούδια των Ελλήνων, οι σάλπιγγες, οι πολεμικές κραυγές, οι κρότοι από τα τρομερά έμβολα, οι φωτιές που πετούσαν οι Έλληνες στα περσικά καράβια, οι καπνοί, αλλά προπάντων η ναυτική τέχνη, η παλικαριά και η γενναιότητα των Αθηναίων και των Αιγινητών κατατρόμαξαν τους Πέρσες και τους συμμάχους τους Φοίνικες. Μέχρι το μεσημέρι, η νίκη άρχισε να γέρνει προς τη μεριά των Ελλήνων.
Η μάχη συνεχίστηκε όλη την ημέρα, ώσπου το βράδυ η θάλασσα ήταν γεμάτη από ξύλα και περσικά κορμιά. Οι Πέρσες είχαν νικηθεί. Ο Διόδωρος ο Σικελιώτης αναφέρει ότι οι Πέρσες έχασαν 200 πλοία και οι Έλληνες 40. Κατά τη διάρκεια της ναυμαχίας, ο Αριστείδης σε μια παράλληλη επιχείρηση αποβιβάστηκε στην Ψυττάλεια με ομάδα επίλεκτων Αθηναίων οπλιτών και εξόντωσε την περσική φρουρά, που είχε αναπτυχθεί στη νησίδα του Σαρωνικού.
Ο Ξέρξης, ντροπιασμένος από την ήττα, κατέφυγε με τα υπολείμματα του στόλου του στον Ελλήσποντο. Στην Ελλάδα παρέμεινε ο στρατηγός του Μαρδόνιος με 300.000 άνδρες για τη συνέχιση του αγώνα. Οι Πέρσες δεν είχαν πει ακόμα την τελευταία τους λέξη.
Η περίλαμπρη νίκη των Ελλήνων οφείλεται εν πολλοίς στο στρατηγικό δαιμόνιο του Θεμιστοκλή και στην ανώτερη ναυτική τέχνη των Ελλήνων. Στον Αθηναίο πολιτικό και στρατηγό αποδόθηκαν εξαιρετικές τιμές. Όταν κάποτε προσήλθε στους Ολυμπιακούς Αγώνες ως θεατής, όλοι οι παρευρισκόμενοι τον αποθέωσαν ως σωτήρα της Ελλάδα.

wibiya widget