Wednesday, May 22, 2019

ΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΓΕΛΟΣ:Ευρωεκλογές, η ώρα της επιστροφής στην (πράσινη) πολιτική


Ευρωεκλογές, η ώρα της επιστροφής στην (πράσινη) πολιτική
Έχουμε μπροστά μας μια κρίση που θα κάνει όλες τις άλλες να μοιάζουν ασήμαντες
Από την προεκλογική «συζήτηση» απουσιάζουν τελικά τα πιο σημαντικά: κλιματική κρίση, ευρωπαϊκό οικοδόμημα, κοινωνική συνοχή
Σε πολύ λίγες μέρες οι πολίτες καλούνται να ψηφίσουν για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αλλά είναι ελάχιστα ενημερωμένοι για την κρισιμότητα των εκλογών, για τη σημασία του Ευρωκοινοβουλίου αλλά και για την διαφαινόμενη κλιματική και οικολογική κατάρρευση του πλανήτη. Με ευθύνη της κυβέρνησης αλλά και των άλλων κομμάτων, η πολιτική συζήτηση για τα σημαντικά είναι ανύπαρκτη, ενώ οι ασφυκτικοί χρόνοι προετοιμασίας για τις 4 σοβαρές εκλογικές διαδικασίες έχουν απαξιώσει πολιτικά την διαδικασία. Ελάχιστη είναι η συζήτηση για προγράμματα και δεσμευτικές πολιτικές. Στο επίπεδο των ευρωεκλογών οι δύο μονομάχοι, με ξεπερασμένα μάλιστα επικοινωνιακά μηνύματα, προσπαθούν να πείσουν ότι το ζητούμενο είναι ενισχυθεί ο δικός τους αρχηγός εν όψει των εθνικών εκλογών, ενώ στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές η απουσία προγραμμάτων θα καταστήσει εξαιρετικά δύσκολες ή αδύνατες τις προγραμματικές συνεργασίες που θα απαιτηθούν μετά τις εκλογές, και λόγω της απλής αναλογικής.
Το πιο μεγάλο πρόβλημα, όμως, είναι ότι οι πολίτες θα ψηφίσουν για τη σύνθεση του ευρωκοινοβουλίου, ενώ στο μυαλό ενός μεγάλου ποσοστού είναι είτε ότι με την ψήφο τους θα «τιμωρήσουν την κυβέρνηση», είτε θα «εμποδίσουν την  επάνοδο της δεξιάς», είτε θα «ενισχύσουν το ΚΚΕ» κα. Με την ψήφο τους όμως οι πολίτες θα έπρεπε να στείλουν στο ευρωκοινοβούλιο εκείνους τους ευρωβουλευτές που θα μπορούν να εργαστούν πολιτικά και νομοθετικά για τα θέματα και τις πολιτικές που τους νοιάζουν. Δεν ψηφίζουν για τον Μητσοτάκη ή τον Τσίπρα. Ψηφίζουν για το ποιο θα είναι το κοινοβούλιο και ποια θα είναι η σύνθεση και οι πολιτικές του για τα επόμενα, κρίσιμα, 5 χρόνια
.Οι πολίτες μπορεί να θέλουν περισσότερη αλληλεγγύη, αλλά βλέποντας το δάκτυλο και όχι το φεγγάρι, ένα ποσοστό τους μπορεί να στείλει ακροδεξιούς και εθνικιστές οι οποίοι διακηρύσσουν ότι θέλουν να διαλύσουν την ΕΕ και προτιμούν να μείνει κάθε κοινωνία μόνη της, ξεκομμένη και στο έλεος των αγορών και των μεγάλων κρίσεων.
Μπορεί οι πολίτες να είναι οργισμένοι και να επιζητούν πιο αποτελεσματική κοινωνική πολιτική αλλά για να γίνει αυτό πρέπει το Ευρωκοινοβούλιο και η Ευρωπαϊκή Ένωση να πάρουν τις σχετικές εξουσίες από τις εθνικές κυβερνήσεις και να προωθήσουν, πιο αποφασιστικά, έναν ισχυρό κοινωνικό πυλώνα, την κοινωνική συνοχή και σύγκλιση σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Σκεφτείτε τι θα γίνει όμως αν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενισχυθούν οι δυνάμεις που είναι εντελώς αντίθετες σε κάτι τέτοιο, κι επιδιώκουν τον απομονωτισμό μέσα σε κλειστά σύνορα.
Υπάρχει μεγάλη ανασφάλεια σχετικά με το ασφαλιστικό, οι πολιτικές για την απασχόληση και για τους νέους είναι στην καλύτερη περίπτωση αδύναμες, αν όχι εντελώς ανύπαρκτες (που θα περιέγραφε πιο σωστά την πραγματικότητα). Θα χρειαστούν σημαντικοί πόροι για την διατήρηση του ασφαλιστικού και συνταξιοδοτικού συστήματος, πολύ περισσότεροι από όσους χρειαζόμαστε για την αποπληρωμή του χρέους. Αλλά σχεδόν κανένας δεν συζητάει πλέον αυτό το θέμα. Επικεντρώνεται η συζήτηση στο ποιος έκοψε περισσότερα από τις συντάξεις, λέγοντας φυσικά μόνο για τους άλλους, αλλά όχι για τα «δικά τους κατορθώματα» σε αυτό το θέμα.
Από την προεκλογική «συζήτηση» απουσιάζουν τελικά τα πιο σημαντικά, όπως το θέμα της κλιματικής κρίσης, της οικολογικής κατάρρευσης, της μετανάστευσης των πιο δυναμικών κομματιών της κοινωνίας μας, που μεταξύ άλλων στερούν την δυνατότητα από τη χώρα να προχωρήσει σε μια ανασυγκρότηση σε νέα, αποτελεσματική και καινοτόμα βάση τις δομές και υποδομές της.
Φαινόμενα όπως η αλλαγή της φύσης της εργασίας, της παραγωγής και της οικονομίας αν «πιάνονται» αυτό γίνεται από σπόντα, στο πλαίσιο κάποιων επικοινωνιακών – τακτικών κινήσεων και με εργαλεία κλισέ που δεν έχουν σχέση πλέον με τη σημερινή πραγματικότητα. Να μιλήσουμε για το 8ωρο ή την σταθερή εργασία, αλλά πότε θα μιλήσουμε και για όλους/ες τους άλλους/ες που δεν έχουν εργασία, που δεν έχουν ωράριο αν εργάζονται, δεν εργάζονται πλέον σε ένα σταθερό χώρο αλλά μπορεί να προσφέρουν την εργασία τους (ανασφάλιστη και χωρίς κοινωνικά δικαιώματα) σε περισσότερους εργοδότες, που βρίσκονται σε πολλές και διαφορετικές χώρες, με διαφορετικά συστήματα; Αν αυτά δεν απασχολούν τις ευρωεκλογές, τότε δεν έχουμε καταλάβει τίποτα για την σύγχρονη εποχή και τις πολιτικές προκλήσεις της.



Ευρωεκλογές, η ώρα της επιστροφής στην (πράσινη) πολιτική

Ευρωεκλογές, η ώρα της επιστροφής στην (πράσινη) πολιτική
Έχουμε μπροστά μας μια κρίση που θα κάνει όλες τις άλλες να μοιάζουν ασήμαντες
  • A-
  • A+
0
Από την προεκλογική «συζήτηση» απουσιάζουν τελικά τα πιο σημαντικά: κλιματική κρίση, ευρωπαϊκό οικοδόμημα, κοινωνική συνοχή
Σε πολύ λίγες μέρες οι πολίτες καλούνται να ψηφίσουν για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αλλά είναι ελάχιστα ενημερωμένοι για την κρισιμότητα των εκλογών, για τη σημασία του Ευρωκοινοβουλίου αλλά και για την διαφαινόμενη κλιματική και οικολογική κατάρρευση του πλανήτη. Με ευθύνη της κυβέρνησης αλλά και των άλλων κομμάτων, η πολιτική συζήτηση για τα σημαντικά είναι ανύπαρκτη, ενώ οι ασφυκτικοί χρόνοι προετοιμασίας για τις 4 σοβαρές εκλογικές διαδικασίες έχουν απαξιώσει πολιτικά την διαδικασία. Ελάχιστη είναι η συζήτηση για προγράμματα και δεσμευτικές πολιτικές. Στο επίπεδο των ευρωεκλογών οι δύο μονομάχοι, με ξεπερασμένα μάλιστα επικοινωνιακά μηνύματα, προσπαθούν να πείσουν ότι το ζητούμενο είναι ενισχυθεί ο δικός τους αρχηγός εν όψει των εθνικών εκλογών, ενώ στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές η απουσία προγραμμάτων θα καταστήσει εξαιρετικά δύσκολες ή αδύνατες τις προγραμματικές συνεργασίες που θα απαιτηθούν μετά τις εκλογές, και λόγω της απλής αναλογικής.
Το πιο μεγάλο πρόβλημα, όμως, είναι ότι οι πολίτες θα ψηφίσουν για τη σύνθεση του ευρωκοινοβουλίου, ενώ στο μυαλό ενός μεγάλου ποσοστού είναι είτε ότι με την ψήφο τους θα «τιμωρήσουν την κυβέρνηση», είτε θα «εμποδίσουν την  επάνοδο της δεξιάς», είτε θα «ενισχύσουν το ΚΚΕ» κα. Με την ψήφο τους όμως οι πολίτες θα έπρεπε να στείλουν στο ευρωκοινοβούλιο εκείνους τους ευρωβουλευτές που θα μπορούν να εργαστούν πολιτικά και νομοθετικά για τα θέματα και τις πολιτικές που τους νοιάζουν. Δεν ψηφίζουν για τον Μητσοτάκη ή τον Τσίπρα. Ψηφίζουν για το ποιο θα είναι το κοινοβούλιο και ποια θα είναι η σύνθεση και οι πολιτικές του για τα επόμενα, κρίσιμα, 5 χρόνια.
Οι πολίτες μπορεί να θέλουν περισσότερη αλληλεγγύη, αλλά βλέποντας το δάκτυλο και όχι το φεγγάρι, ένα ποσοστό τους μπορεί να στείλει ακροδεξιούς και εθνικιστές οι οποίοι διακηρύσσουν ότι θέλουν να διαλύσουν την ΕΕ και προτιμούν να μείνει κάθε κοινωνία μόνη της, ξεκομμένη και στο έλεος των αγορών και των μεγάλων κρίσεων.
Μπορεί οι πολίτες να είναι οργισμένοι και να επιζητούν πιο αποτελεσματική κοινωνική πολιτική αλλά για να γίνει αυτό πρέπει το Ευρωκοινοβούλιο και η Ευρωπαϊκή Ένωση να πάρουν τις σχετικές εξουσίες από τις εθνικές κυβερνήσεις και να προωθήσουν, πιο αποφασιστικά, έναν ισχυρό κοινωνικό πυλώνα, την κοινωνική συνοχή και σύγκλιση σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Σκεφτείτε τι θα γίνει όμως αν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενισχυθούν οι δυνάμεις που είναι εντελώς αντίθετες σε κάτι τέτοιο, κι επιδιώκουν τον απομονωτισμό μέσα σε κλειστά σύνορα.
ΣΧΕΤΙΚΑ

Οι πέντε αριθμοί των Ευρωεκλογών
Οι πέντε αριθμοί των Ευρωεκλογών
Υπάρχει μεγάλη ανασφάλεια σχετικά με το ασφαλιστικό, οι πολιτικές για την απασχόληση και για τους νέους είναι στην καλύτερη περίπτωση αδύναμες, αν όχι εντελώς ανύπαρκτες (που θα περιέγραφε πιο σωστά την πραγματικότητα). Θα χρειαστούν σημαντικοί πόροι για την διατήρηση του ασφαλιστικού και συνταξιοδοτικού συστήματος, πολύ περισσότεροι από όσους χρειαζόμαστε για την αποπληρωμή του χρέους. Αλλά σχεδόν κανένας δεν συζητάει πλέον αυτό το θέμα. Επικεντρώνεται η συζήτηση στο ποιος έκοψε περισσότερα από τις συντάξεις, λέγοντας φυσικά μόνο για τους άλλους, αλλά όχι για τα «δικά τους κατορθώματα» σε αυτό το θέμα.
Από την προεκλογική «συζήτηση» απουσιάζουν τελικά τα πιο σημαντικά, όπως το θέμα της κλιματικής κρίσης, της οικολογικής κατάρρευσης, της μετανάστευσης των πιο δυναμικών κομματιών της κοινωνίας μας, που μεταξύ άλλων στερούν την δυνατότητα από τη χώρα να προχωρήσει σε μια ανασυγκρότηση σε νέα, αποτελεσματική και καινοτόμα βάση τις δομές και υποδομές της.
Φαινόμενα όπως η αλλαγή της φύσης της εργασίας, της παραγωγής και της οικονομίας αν «πιάνονται» αυτό γίνεται από σπόντα, στο πλαίσιο κάποιων επικοινωνιακών – τακτικών κινήσεων και με εργαλεία κλισέ που δεν έχουν σχέση πλέον με τη σημερινή πραγματικότητα. Να μιλήσουμε για το 8ωρο ή την σταθερή εργασία, αλλά πότε θα μιλήσουμε και για όλους/ες τους άλλους/ες που δεν έχουν εργασία, που δεν έχουν ωράριο αν εργάζονται, δεν εργάζονται πλέον σε ένα σταθερό χώρο αλλά μπορεί να προσφέρουν την εργασία τους (ανασφάλιστη και χωρίς κοινωνικά δικαιώματα) σε περισσότερους εργοδότες, που βρίσκονται σε πολλές και διαφορετικές χώρες, με διαφορετικά συστήματα; Αν αυτά δεν απασχολούν τις ευρωεκλογές, τότε δεν έχουμε καταλάβει τίποτα για την σύγχρονη εποχή και τις πολιτικές προκλήσεις της.
ΣΧΕΤΙΚΑ

Δείτε το debate των υποψηφίων για την Προεδρία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Δείτε το debate των υποψηφίων για την Προεδρία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Ενώ  όλοι μιλάνε για τη σύνταξη του παππού και της γιαγιάς – που για να διασφαλιστεί μακροχρόνια πρέπει να δημιουργήσουμε κατάλληλα εργαλεία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλιώς δεν θα είναι αυτό εφικτό - δεν μιλάμε για τους νέους και τις νέες, πώς θα εκπαιδευτούν και θα εργαστούν, πώς θα μπορούν να ζουν με αξιοπρέπεια και καλύτερα, ακόμα και αν δεν έχουμε τα εισοδήματα του παρελθόντος (που έτσι κι αλλιώς αυτό δεν θα είναι εφικτό για αρκετά ακόμα χρόνια, αν δεν είναι εντελώς εξωπραγματικό για το ορατό μέλλον). Πώς οι νέοι άνθρωποι θα μπορούν να ξεκινήσουν μια επιχείρηση αν δεν έχουν πρόσβαση σε κατάλληλα χρηματο-οικονομικά εργαλεία (μικρο-χρηματοδοτήσεις, οικολογικά και κοινωνικά ομόλογα και Funds, συνεταιριστικές και ηθικές τράπεζες, κα), πώς θα δημιουργηθούν νέα εργαλεία με στόχο την «κοινωνική χρηματοδότηση» και που είναι απαραίτητο να συνδυάζουν ευρωπαϊκούς πόρους με πόρους που σήμερα είναι παγιδευμένοι σε τοπικό επίπεδο ή χρηματοδοτούν καταστροφικά για το περιβάλλον και την κοινωνία έργα; 
Μετά από έναν ολόκληρο κύκλο ψευδαισθήσεων ή και λαθών, είναι σαφές ότι ένα διευρυμένο ποσοστό της κοινωνίας δεν εμπιστεύεται πλέον τα υπάρχοντα κόμματα. Δεν ξέρουμε ακόμα αν θα πάει να ψηφίσει, αλλά αυτό θα έπρεπε να είναι το ζητούμενο αυτών των εκλογών κατ’ αρχάς. Η καμπάνια #ΑυτήΤηΦοράΨηφίζω προσπαθεί να κινητοποιήσει τους πολίτες για να πάνε να ψηφίσουν. Δεν ξέρουμε αν θα το πετύχει, αλλά η επίσημη πολιτική ηγεσία δεν έκανε τίποτα σε αυτή την κατεύθυνση. Αν και τα τελευταία χρόνια έχουν φύγει από τη χώρα μας πάνω από 600.000 άνθρωποι, από δυναμικές κοινωνικές ομάδες, οι εγγεγραμμένοι να ψηφίσουν στα προξενεία μας δεν ξεπερνούν σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη τα 10.000 άτομα, από τα οποία τα μισά είναι στις Βρυξέλλες, ένα μεγάλο ποσοστό στο Λονδίνο και μετά ελάχιστα σε άλλες χώρες. Την ίδια στιγμή που ένας πολίτης στις Βρυξέλλες μπορεί να συμμετάσχει στις εκλογές που γίνονται στην Αυστραλία ή οι Γάλλοι έχουν το «υπόλοιπο» περιφέρειας Ευρώπης (για τους εκτός Γαλλίας πολίτες της), για τις ευρωεκλογές στην Ελλάδα δεν μπορούν ακόμα να ψηφίσουν εκατομμύρια ενεργοί πολίτες που ζουν κι εργάζονται σε άλλες χώρες, αλλά θέλουν να έχουν δεσμούς με τη χώρα μας και τις πολιτικές εξελίξεις.
Και ας κλείσω με το πιο σημαντικό. Το πρόβλημα που αλλάξει τα πάντα. Ακόμα και όσα έγραψα πιο πάνω. Την ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΚΡΙΣΗ. Είναι παντελώς απούσα από την πολιτική «συζήτηση» εν  όψει ευρωεκλογών, αν και σε άλλες χώρες είναι στο κέντρο της πολιτικής αντιπαράθεσης, αλλά κυρίως όταν πλέον δεν μπορούμε να μιλάμε για την κλιματική αλλαγή, αλλά για κλιματική και οικολογική κατάρρευση που θέτουν σημαντικά ερωτήματα:
  • Η οικονομική κρίση που βιώνουμε την τελευταία δεκαετία και η δημοσιονομική κατάρρευση θα μοιάζουν ασήμαντες μπροστά στην καταστροφή που θα προκληθεί στην ελληνική οικονομία λόγω της κλιματικής αλλαγής. Σύμφωνα με σχετική έκθεση για την Τράπεζα της Ελλάδας θα φτάσει τα 750 δις ευρώ, δύο φορές το δημόσιο χρέος μας, αν ακολουθήσουμε το σενάριο “business as usual”
  • Ο φόρος αίματος και το οικονομικό κόστος που πληρώσαμε ως κοινωνία στο Μάτι, στη Μάνδρα, στα Χανιά, στο Ρέθυμνο, και στην Α. Κρήτη λόγω του συνδυασμού κλιματικής αλλαγής, κακού σχεδιασμού των πόλεων και έλλειψης προετοιμασίας της διοίκησης και της τοπικής κοινωνίας, είναι τρομακτικός αλλά θα μοιάζει ...πολύ μικρός σε σχέση με τα θύματα της κλιματικής αλλαγής στο μέλλον, λαμβάνοντας υπόψη ότι δεν έχουμε προετοιμαστεί κατάλληλα και οι υποδομές μας δεν αντέχουν στις απαιτήσεις των νέων δεδομένων.
  • Η ζημιά από ακραίες καταστάσεις σε τοπικό επίπεδο μπορεί να ανατρέψει την κοινωνική και οικονομική ζωή ακόμα και σε ευημερούσες περιοχές. Για παράδειγμα, οι πρόσφατες ακραίες καιρικές καταστάσεις στα Χανιά, στο Ρέθυμνο και στην Αν. Κρήτη προκάλεσαν σημαντικές ζημιές. Μόνο στο Ρέθυμνο ξεπέρασαν τα 150 εκατομμύρια ευρώ, επιβεβαιώνοντας ότι τα λάθη που έχουν γίνει στο παρελθόν (μη σεβασμός στο περιβάλλον) μας εκθέτουν πλέον σε πολύ μεγαλύτερους κινδύνους που σχετίζονται  με την κλιματική αλλαγή που προκαλούμε.  
  • Βρισκόμαστε μπροστά σε νεές προκλήσεις πολιτικής προστασίας σε ολόκληρο τον πλανήτη, τα παλιά μοντέλα και όσα γνωρίζαμε δεν αρκούν: πολιτικό ψύχος στις ΗΠΑ, φωτιές στη Σουηδία, στη Σιβηρία και στη Β. Σκωτία, πλημμύρες και ακραία φαινόμενα σε περιοχές με εύκρατο κλίμα. Παράλληλα βρισκόμαστε μπροστά σε νέες κοινωνικές προκλήσεις: κίνδυνος επέκτασης επιδημιών σε διαφορετικές κλιματικές ζώνες, ανατροπές στην παραγωγή τροφίμων και  βίαιες (λόγω κλίματος και στη συνέχεια λόγω πρόκλησης εντάσεων μεταξύ πληθυσμών) εκτοπίσεις εκατομμυρίων πολιτών (κλιματικοί πρόσφυγες).
Ήδη οι διεθνείς οργανισμοί και τα πιο έγκυρα ερευνητικά κέντρα προειδοποιούν ότι έχουμε μόλις 12 χρόνια μπροστά μας για να προστατέψουμε το κλίμα και να σώσουμε τον πολιτισμό μας από κατάρρευση. Δεν μιλάμε πλέον για μια κρίση σαν κι αυτές που ξέρουμε, αλλά για κατάρρευση του πολιτισμού όπως τον γνωρίζουμε. Ήδη κάποιες χώρες, όπως η Βρετανία, η Ιρλανδία και ίσως σε λίγο και η Αυστραλία – όχι μόνο τα νησιωτικά κράτη του Ειρηνικού – καθώς και 500 περιφέρειες το συνειδητοποιούν κάτω από την πίεση μεγάλων κινητοποιήσεων νέων ανθρώπων και τις προειδοποιήσεις των επιστημόνων και των διεθνών οργανισμών και κηρύσσουν κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω κλιματικής αλλαγής και οικολογικής κατάρρευσης! Πλέον δεν μπορούμε να μιλάμε για κλιματική αλλαγή αλλά για μεγάλη κλιματική κρίση.
Δεν έχουμε μπροστά μας μια κρίση μεταξύ πολλών άλλων, έχουμε μπροστά μας μια κρίση που θα κάνει όλες τις άλλες να μοιάζουν ασήμαντες αν δεν δράσουμε αμέσως, ενώ θα μεγεθύνει σε ακραίο βαθμό όλες τις άλλες (εμπιστοσύνης σε θεσμούς, οικονομική, κοινωνική, μεταναστευτική, δημοσιονομική, τραπεζική, ασφάλειας, λειτουργίας-συντήρησης των υποδομών, διαχείρισης επιδημιών κα). Γι’ αυτό το λόγο οι ευρωπαϊκές εκλογές είναι εξαιρετικά σημαντικές. Η σύνθεση του Ευρωκοινοβουλίου που θα προκύψει από τις ευρωεκλογές θα διαχειριστεί, τα επόμενα 5 εξαιρετικά κρίσιμα χρόνια, τα θέματα της προστασίας του κλίματος και της προσαρμογής στα νέα κλιματικά δεδομένα, της μετάβασης συνολικά της οικονομίας και του ενεργειακού μοντέλου σε ένα κλιματικά φιλικό σύστημα, της ενίσχυσης της διαδικασίας δημοκρατικής λήψης και νομιμοποίησης των αποφάσεων (αποφάσεις δύσκολες μεν αλλά συνάμα πρέπει και δίκαιες), της διασφάλισης ότι οι αλλαγές θα είναι ισορροπημένες, δίκαιες και θα προστατεύουν όλους, όχι μόνο όσους έχουν τα μέσα να το κάνουν.
Έχουμε την ευκαιρία να δράσουμε οργανωμένα και αποτελεσματικά για να αλλάξουμε γρήγορα το παραγωγικό και καταναλωτικό μας μοντέλο, την οικονομία, το σύστημα οργάνωσης των πόλεων, την παραγωγή ενέργειας και τις μεταφορές, την παραγωγή τροφίμων και τη βιομηχανία, ώστε η κρίση να μετατραπεί σε ευκαιρία για μια πράσινη, κυκλική, κοινωνικά υπεύθυνη οικονομία, για πόλεις βιώσιμες κι ανθεκτικές, ανθρώπινες, καθαρότερες και με μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα, για δίκαιη παραγωγή και κατανάλωση προς όφελος των παραγωγών, των καταναλωτών, της κοινωνικής συνοχής και του περιβάλλοντος, για μια κοινωνία ισότητας και συνοχής, που περιλαμβάνει όλους κι όλες, δεν αφήνει κανέναν και καμία μόνο/η πίσω.
Δεν είναι μόνο οι οικολογικές οργανώσεις που καλούν τους πολίτες να σκεφθούν και να επιλέξουν τι θα ψηφίσουν με κριτήριο τη θέση και τις πρακτικές των υποψηφίων (σχημάτων και ατόμων). Αλλά μεγάλα εντελώς διαφορετικά δίκτυα δικτύων θέτουν τα ζητήματα αυτά μέσα από σημαντικές καμπάνιες που έχουν αναπτυχθεί εδώ και καιρό, όπως η καμπάνια #TheFairTimes, η καμπάνια για #COOPsupport, για #ClimateAction #ClimateEmergency κ.ά.
Τόσο προσωπικά, ως υποψήφιος ευρωβουλευτής, όσο και συνολικά, οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ (Οικολογία ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ο πλήρης τίτλος) δεν δεσμευόμαστε απλώς προεκλογικά, υποστηρίζουμε με σθένος την ανάγκη άμεσης μετάβασης σε ένα νέο παραγωγικό, οικονομικό και καταναλωτικό μοντέλο την εποχή του αιτήματος για δίκαιους καιρούς (#TheFairTimes, #TradeFairLiveFair) που θα δρομολογήσουμε σήμερα, όχι αύριο, που βασίζεται σε: βιώσιμη ευημερία, που δεν εξαρτιέται από την κατανάλωση αλλά από αξίες, ολοκληρωμένη ανάπτυξη της προσωπικότητας, δημοκρατική συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων, κοινωνική συνοχή, ανθρώπινες συνθήκες ζωής, αξιοπρεπή και δημιουργική εργασία, ποιότητα του περιβάλλοντος, μείωση των ανισοτήτων, εξάλειψη του αποκλεισμού, προστασία του κλίματος, συνεργασία με τη φύση, ακόμα και μέσα στις πόλεις, συνεχή ανανέωση και καινοτομία για να μπορούμε να ζούμε καλύτερα, με υγιή γήρανση και με δικαιοσύνη μεταξύ όλων των γενεών.
Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ είμαστε ξεκάθαροι. Η Πράσινη πολιτική είτε θα αυτοπροσδιορίζεται και θα είναι αυτόνομη, ώστε να μπορεί να διαθέτει την προωθητική δύναμη μιας μεταρρυθμιστικής και ανατρεπτικής πολιτικής (με ή χωρίς κυβερνητικές συνεργασίες) ή δεν θα υπάρχει ως πολιτικό εγχείρημα (αλλά μόνο ψευδεπίγραφη, ως εργαλείο προσωπικών «τακτοποιήσεων» και ως ετικέτα μιας χρήσης από άλλους).
Η εκπροσώπηση των πράσινων πολιτικών στο Ευρωκοινοβούλιο με την εκλογή ευρωβουλευτών από τον συνδυασμό μας ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ θα αλλάξει όλο το πολιτικό παιχνίδι. Αν δεν εμπιστεύεστε τους πολιτικούς και τα κόμματα, εμπιστευθείτε ενεργούς πολίτες (γιατί αυτοί είναι οι υποψήφιοι και οι υποψήφιες μας) για να δώσουμε ώθηση σε πράσινες κοινωνικές αλλαγές στο τοπικό, περιφερειακό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Οι πράσινες επιλογές έχουν γίνει πλέον κτήμα πολύ ευρύτερων κοινωνικών και οικονομικών δυνάμεων σε σχέση με το παρελθόν, δεν αντιμετωπίζονται ως γραφικές ή εξωπραγματικές. Αλλά πρέπει να επανέλθουν πιο ώριμα στο κέντρο της ελληνικής πολιτικής σκηνής. Φαίνεται ότι το Πράσινο Κύμα επεκτείνεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες αλλά και εκτός Ευρώπης, όπως δείχνουν οι εκλογικές επιτυχίες των Πράσινων στον Καναδά ή στην Αυστραλία, ή τα προγνωστικά για την μεγάλη άνοδο των Πράσινων στις χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης. Καιρός να δείξουμε ότι η Ελλάδα είναι μέρος αυτής της Ευρώπης, δεν μένει έξω από τις αλλαγές που συντελούνται.  
Ψηφίζοντας ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ θα δώσετε ώθηση στην σύγκλιση και ενεργοποίηση νέων δημιουργικών κοινωνικών δυνάμεων που συμφωνούν ότι χρειάζεται να υπάρξει ένας αυτόνομος, δημοκρατικός, ανοικτός πράσινος, κοινωνικός και πολιτικός χώρος που θα συμβάλλει στις βαθιές, ριζικές αλλά και δίκαιες αλλαγές που χρειάζεται η Ελληνική κοινωνία. Αλλαγές που αφορούν όχι μόνο το περιβάλλον, την διατροφή, τα δικαιώματα των ζώων αλλά ευρύτερα την οικονομία, το κοινωνικό μοντέλο, την παραγωγή και κατανάλωση, την ποιότητα ζωής, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την κοινωνική ένταξη, την εκπαίδευση, τις σχέσεις των φύλων, τη σχέση κοινωνίας και φύσης, τις πόλεις αλλά και την ύπαιθρο, το ίδιο το χρηματο-πιστωτικό μοντέλο, το πώς μετακινούμαστε, το τι τρώμε, τις σχέσεις μεταξύ των γενεών, το πώς αντιμετωπίζεται η φτώχεια και η ενεργειακή φτώχεια, το πώς εντάσσονται στην κοινωνία οι πρόσφυγες και οι μετανάστες αλλά και μακροχρόνια άνεργοι ή οι πρώην χρήστες στην κοινωνία. Αλλά όλα αυτά πρέπει να γίνουν υπό το πρίσμα της συγκράτησης της κλιματικής και οικολογικής κατάρρευσης καθώς και της επείγουσας ανάγκης να προσαρμοστούμε ταχύτατα και να προσαρμόσουμε τις υποδομές μας ώστε να αντέξουμε τις τρομακτικές αλλαγές που έρχονται λόγω της κατάρρευσης του κλίματος.
 Έχετε κίνητρο να πάτε να ψηφίσετε στις 26 Μαΐου, χωρίς να μετανιώσετε μετά.
Οι θέσεις μας, η διακήρυξη και οι υποψήφιοι/ες μας είναι στην ιστοσελίδα μας: www.prasinoi.gr

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ





ΣΧΕΤΙΚΑ

Δείτε το debate των υποψηφίων για την Προεδρία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Δείτε το debate των υποψηφίων για την Προεδρία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Επική γκάφα(;) Μητσοτάκη. ΘΑ ΧΆΣΩ ΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ



Γλώσσα λανθάνουσα τα αληθή λέγει! Το ρητό αυτό βάλθηκε να το επιβεβαιώσει για άλλη μια φορά ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Κυριάκος Μητσοτάκης.
Μιλώντας την Τετάρτη στο ραδιόφωνο news247 και τον Βασίλη Σκουρή, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε μια επική γκάφα, προβλέποντας την ήττα του.
Τι είπε; «Μετά την Κυριακή το Τσίπρας – Μητσοτάκης θα γράφει κάποιο σκορ. Εκτιμώ ότι θα γράφει 1-0».
Δηλαδή, «1» ο Τσίπρας και «0» ο Μητσοτάκης.
Με γκολ από τα αποδυτήρια ξεκινά το «καλύτερο βιογραφικό της χώρας» το… πρώτο ημίχρονο.
Το πάνθεον με τις γκάφες του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει άλλη μία να προσθέσει στη μακριά λίστα του.
Όσο για τις παλαιότερες τι να πρωτοθυμηθούμε.
Τον εξωγήινο του Υμηττού;
Τον Ρουσώ που δεν είχε μιλήσει για την διάκριση των εξουσιών, για την ατάκα του Αϊνστάιν που δεν την είχε πει ποτέ, ή την κούκλα στην βιτρίνα που την είχε χαιρετήσει στην περιοδεία του.
Αυτό δηλαδή με την κούκλα στη βιτρίνα θεωρούμε ότι ήταν ο κορυφαίος «ραν ταν πλανισμός» του Μίστερ Μπιν της ελληνικής πολιτικής.
Tribune.

Sunday, May 19, 2019

Τρίκαλα. Το αποψινό φεγγάρι μαγεύει στη Λεπτοκαρια .Φωτογραφίες.

Με τις επιλογές του παγκόσμιου DJ Aγγελου Βλαχου το αποψινό φεγγαρι  μαγεύει. .

Ο υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος  Νίκος  Βράντζάς με τη σύζυγό του,στο πανηγύρι του χωριού του Λεπτοκαρια .
Κι εδώ με την μητέρα του.

Εκλογες στα Τρίκαλα κάί 3 ακόμα υποψήφιοι με τη παράταξη του κ. Κ. Κρέμύδά.

Ο ίδιος ο κ. Κρέμίδάς χάίρέτήσέ όλους τους πανηγύρι τες. 

Κάλάμπακιωτης υποψήφιος με τον κ.Μάρανε. 


Wednesday, May 15, 2019

Η ιστορια μας. Οι Έλληνες, υδρόφιλη φυλή

Γιώτα Ιωακειμίδου
Οι Αρχαίοι Έλληνες από την αρχαιότητα ανέπτυξαν μια πολύ στενή σχέση με το υγρό στοιχείο.

 Η θάλασσα, τα ποτάμια, οι λίμνες, οι πηγές αποτέλεσαν αναπόσπαστο στοιχείο σε κάθε λατρευτική ιεροτελεστία. Ο Όμηρος που απηχεί τις κοσμογονικές αντιλήψεις των Ελλήνων, θεωρεί ότι ο Ωκεανός είναι η αρχή των όντων, ο πατέρας των θεών, «Ωκεανού,ός περ γένεσις πάντεσι τέτυκται» Ιλιάδα Ξ,246.Φαντάζονταν τον Ωκεανό κοινή πηγή όλων των ποταμών και στα νερά του λούζονταν καθημερινά ο Ήλιος Σελήνη, ο Ενδυμίων. Θεοποίησαν τόσο πολύ το νερό, ώστε οι θαλασσινοί θεοί και θεότητες ήταν πάμπολλες: Πόντος, Ποσειδών, Πρωτεύς, Νηρεύς, Τρίτων, Γλαύκος, Αμφιτρίτη, Λευκοθέα, Νηρηίδες, Ωκεανίδες, Σειρήνες, Νύμφες.
Από την ομηρική εποχή οι Αχαιοί είχαν αναπτύξει μια ιδιαίτερη σχέση με το νερό και τα θερμά και κρύα λουτρά. Οι Έλληνες έκαναν μπάνιο σε κάθε είδους νερά: θάλασσα, λίμνες, ποτάμια, πηγές. Στοιχείο αναπόσπαστο στις θρησκευτικές τελετές, τα κοινωνικά ήθη και το κλίμα της χώρας.
Όλα τα ομηρικά πρόσωπα λούζονται, ο Οδυσσέας, η Ναυσικά, η Ελένη κλπ. Ο φιλοξενούμενος στην ομηρική εποχή δέχεται ποδόλουτρο ή λούσιμο σε όλο το σώμα. Η πράξη είναι τιμητική για τον ξένο και την κάνει η κόρη του οικοδεσπότη ή η ίδια η οικοδέσποινα. Τον Άρη μετά τον πόλεμο τον έλουσε η Ήβη, τον Τηλέμαχο η Ιοκάστη, τον Οδυσσέα η Ελένη, η Καλυψώ και η Ναυσικά.
Υπήρχε πολλές φορές εναλλαγή ψυχρού και θερμού λουτρού, κάτι το οποίο συνηθίζουν σήμερα οι αθλητές. Στην Ιλιάδα (Κ,572) ο Οδυσσέας και ο Διομήδης μόλις είχαν επιστρέψει από την αρπαγή των αλόγων, βούτηξαν στη θάλασσα για να φύγει ο ιδρώτας, έπλεναν καλά τις κνήμες, τον λαιμό, τους γλουτούς και στη συνέχεια αφού έκαναν θερμό λουτρό, αλείφτηκαν με λάδι και δείπνησαν. Η συνήθεια αυτή συνεχίστηκε για αιώνες μετά. Ο Ξενοφώντας στο Συμπόσιο (Ι,7) μας πληροφορεί ότι ό Σωκράτης και οι φίλοι όταν προσκλήθηκαν σε συμπόσιο στο σπίτι του Καλία «λουσάμενοι και χρισάμενοι παρήλθον».
Οι ομηρικοί ήρωες λούζονται για να ξεκουραστούν μετά από πόλεμο, το κυνήγι, την οδοιπορία. Το κάνουν κάθε φορά πριν από διασκέδαση και πριν δειπνήσουν.
Ο Ιπποκράτης συνήθιζε κάθε πρωί να κάνει μπάνιο στην θάλασσα και να κωπηλατεί. Οι Σπαρτιάτες κολυμπούσαν καθημερινά στον Ευρώτα προτιμώντας μόνον τα ψυχρά λουτρά όπως και οι Μακεδόνες. Ενώ οι Αθηναίοι λάτρευαν και τα δυο. Οι Σπαρτιάτες και οι Μακεδόνες θεωρούσαν τα θερμά λουτρά δείγμα τρυφηλότητας και εκφυλισμού, τα έκαναν μόνον σε εξαιρετικές περιπτώσεις. Μετά το μπάνιο στα ψυχρά νερά του Ευρώτα έτρωγαν τον μέλανα ζωμό.
Κάποτε ο βασιλιάς του Πόντου Μιθριδάτης κάλεσε έναν Σπαρτιάτη μάγειρα στην αυλή του, ο οποίος του έφτιαξε μέλανα ζωμό. Ο βασιλιάς αηδίασε με το παρασκεύασμα και τότε ο μάγειρας του είπε: «Ω βασιλεύ, τούτον δει τον ζωμόν εν τω Ευρώτα λελουμένους εποψάσθαι» (Πλούταρχος, βίοι παράλληλοι Λυκούργος ΧΙΙ,11). Όταν ο Αλκιβιάδης αυτομόλησε στη Σπάρτη απαρνούμενος την τρυφηλή ζωή λουζόταν στα παγωμένα νερά του Ευρώτα και έτρωγε μέλανα ζωμό.
Παρόμοια και οι Μακεδόνες θεωρούσαν τρυφηλότητα τα θερμά λουτρά και τα απαγόρευαν. Όταν ο φίλιππος είδε τον Δόκιο, ο οποίος καταγόταν από Τάραντα, να παίρνει θερμό λουτρό τον καθαίρεσε από μια πολύ σπουδαία θέση που κατείχε. Η εξήγηση που έδωσε ήταν «αγνοείν μοι δοκείς τα Μακεδόνων ,παρ΄ οις ουδέ γυνή τεκούσα θερμώ λουτρώ λούεται» (νομίζω ότι αγνοείς τα Μακεδονικά έθιμα στους οποίους δεν επιτρέπεται το θερμό λουτρό ούτε ακόμα και στη λεχώνα).
Στην Αθήνα υπήρχαν τα δημόσια λουτρά, τα βαλανεία, στα οποία σύχναζαν οι γυναίκες και οι άντρες. Θεωρούσαν όμως στα χρόνια του Σωκράτη και του Δημοσθένη τη συχνή χρήση τους δείγμα θηλυπρέπειας και τρυφής. Ο Σωκράτης φτάνοντας στο άλλο άκρο δεν λουζόταν παρά σπανίως. Ο Έρμιππος στους Δειπνοσοφιστές απηχεί το πνεύμα της εποχής: «Ο άντρας δεν πρέπει ούτε να μεθάει ούτε να κάνει θερμά λουτρά». Στα χρόνια του Αριστοφάνη φαίνεται πως οι νέοι έκαναν κατάχρηση των θερμών λουτρών και στις Νεφέλες συμβουλεύει τους νέους: «βαλανείων απέχεσθαι… κάκιστον εστί και δειλόν ποιεί άντρα…». Ο Πλάτωνας ακόμα πιο αυστηρός δέχεται τα θερμά λουτρά μόνον για τους άρρωστους και τους γέροντες. Πάντως τα θερμά λουτρά προτιμούσαν οι Πέρσες και οι Φοίνικες, γνωστοί για την τρυφή και την πολυτέλεια της ζωής τους.
Θερμά ή ψυχρά εθεωρούντο απαραίτητα για την σωματική και ψυχική υγεία. Ο μεγάλος αρχαίος γιατρός Γαληνός τα συνιστά για την αϋπνία, τη λύπη, τον θυμό και κάθε ψυχικό πρόβλημα. Είχαν μεγάλη διάδοση σε όλα τα κοινωνικά στρώματα και τα μετέδωσαν αργότερα και στους Ρωμαίους.
Στην αρχαία Ελλάδα τα ψυχρά λουτρά ήταν υπαίθρια διαφορετικά για κάθε φύλο. Οι λουτήρες ήταν δυο τύπων. Ο ένας τύπος είχε σε ύψος δυο μέτρων εντοιχισμένες βρύσες. Ο άλλος τύπος ήταν μια μεγάλη κυκλική λεκάνη στηριζόμενη πάνω σε υποστάτες. Τα λουτρά ήταν δημόσια, αλλά οι πλούσιο είχαν δικά τους λουτρά.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήδη από τότε είχαν πισίνες. Έφτιαχναν μεγάλες δεξαμενές κοντά σε ποτάμια, τα οποία τροφοδοτούσαν με νερό την δεξαμενή μέσα στην οποία κολυμπούσαν. Λουτρά θερμά ή ψυχρά υπήρχαν απαραιτήτως στα γυμνάσια και στα Ασκληπιεία.
Τόσο πολύ αγαπούσαν οι Έλληνες τα λουτρά που υπήρχαν πολλά επίθετα αναφερόμενα σε αυτά: αυτά: Θερμόν, χαρίεν, καθαρόν, θεόπνευστον, γλυκερόν, λυσίπονον, ζωογόνον.
Γιώτα Ιωακειμίδου*
Φιλόλογος-Συγγραφέας 

Δημοτικές εκλογές Γλυφάδας.. Εγκαίνια εκλογικού κέντρου,υπ.Δημάρχου Τάσου Γκουριώτη






Γλυφαδα. Βάπτίσεις και γάμοι Ιρανών στην παραλία . Video fotos

 Οι πολλοί λουόμενοι της περ.Κυριακής στην παραλία της Γλυφάδας αντίκρυσαν  ένα θέαμα διαφορετικό απ αυτά που βλέπουν συνήθως.
Δύο χαρωποι νέοι άνθρωποι  φόρεσαν τις λευκά τους βαπτιστικά και υπό τις επεφημιες συγγενών και φίλων τους νυμφεύθηκαν αφού πρώτα βαπτιστηκαν (;)
-Άκουσα να λένε στο όνομα του πατρός και του..υιου και του Αγίου πνεύματος " μας είπε γλυφαδιωτισσα που έκανε το μπάνιο της πλησίον της τελετής.
Η ΕΦΗΜΕΡΙΣ -EFHMERIS και η εκπομπή του Δημήτρη Παπαγεωργιου "ΈΓΙΝΕ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑ"  έκανε απ ευθείας μετάδοση  αλλά λόγω του ισχυρού ανεμου η λήψη δεν ήταν καλή.

Συναντησαμε τους νεονυμφους 
τη στιγμή που πήγαν να ντυθουν και με τα ελαχιστα ελληνικά και αγγλικα μας είπαν ότι κατάγονται από το Ιράν και είναι πολύ χαρούμενοι που βρίσκονται στην Ελλάδα.
Η Γκινέν, λάμπουσα από χαρά μας ευχαρίστησε που φωτογραφισαμε  στιγμές της ευτυχίας τους και θα χαίρονται να τις έβλεπε και στην  EFHMERIS


NA Ζήσετε και να ευτυχισετε παιδιά της "Ήρας και του Αρη" 
*Υ.Γ φιλος,διευθυντής πολυεθνικης που υπηρετησε 
χρόνια στο Ιράν μου είχε πει ότι οι Ιρανοί θεωρούν τους εαυτούς τους ότι ήλθαν στη γη απο τον Άρη και ότι είναι παιδιά της Ήρας! ! 


Tuesday, May 14, 2019

Νεκροφιλικες εκδηλώσεις στην Αθήνα. Σόου με πτώματα!


Η ψυχιατρική συντεχνία που βόσκει;
Θα πάρουν ποτέ θέση επιστημονικιά για τα σόου με τα πτώματα;

Για πρώτη φορά στην Αττική οι Τίμιες Κάρες των Αγίων Αναργύρων. 
Θα παραμείνουν στη Νέα Σμύρνη μέχρι τη Δευτέρα 20 Μαΐου 2019
ο ιερός ναός θα είναι καθημερινά ανοιχτός από τις 7:00 έως τις 21:00. 
Στο διάστημα αυτό, εκτός από τις ιερές ακολουθίες, θα πραγματοποιηθούν 
συναυλία εκκλησιαστικής μουσικής και έκθεση χριστιανικού βιβλίου.

όταν λέμε κάρες εννοούμε κεφάλια !!!

Οι πιστοί να μην ξεχνάνε το παγκάριον bank 
γιατί ο θεούλης βλέπει.

G.Freeman ΦΒ

https://support.google.com/mail/answer/181472

Sunday, May 12, 2019

ΕΛΛΑΣ. Το πιο σημαντικό ψηφιδωτό του Διόνυσου, με μπάζα, απροστάτευτο.


Η Δήλος ακόμα βρωμάει και ζέχνει από εγκληματική εγκατάλειψη 


Καημένη Δήλος! Τι σού έμελλε να πάθεις! Η πολύπαθη Δήλος, το ιερό Νησί του Απόλλωνα, έχει δεινοπαθήσει στη σύγχρονη εποχή και εδώ και δεκαετίες υποβαθμίζεται σκανδαλωδώς από το Ελληνικό Κράτος. Σαν αρχαιολογικός χώρος, είναι θύμα «σκοτεινών» δυνάμεων τοπικών συμφερόντων που ενδεχομένως να προέρχονται από τη γειτονική Μύκονο. Από αμέλεια του κράτους, επίσης, συγκεκριμένα του Υπουργείο Πολιτισμού, να φροντίσει τα στοιχειώδη απαραίτητα για να χειριστεί την τεράστια τουριστική κίνηση του νησιού.





 Στην αρχαιότητα ήταν το τιμημένο Ιερό Νησί του Απόλλωνα, στο οποίο δεν επιτρεπόταν κανένας κοινός θνητός να γεννηθεί ή να πεθάνει. Έπρεπε να περάσει στην απέναντι Ρήνεια για να του συμβούν αυτά τα δύο πρωταρχικά γεγονότα της ζωής.
Στα ελληνιστικά χρόνια χτίστηκαν εκεί βίλες και το θέατρο που συγκαταλέγεται ανάμεσα στα ωραιότερα στην Ελλάδα. Οι βίλες ήσαν στολισμένες με τα ωραιότερα ψηφιδωτά στον αρχαίο ελληνικό κόσμο. Προέρχονταν από την Αλεξάνδρεια τα κεντρικά τους τμήματα, τα λεγόμενα «εμβλήματα», τα οποία δηλαδή μπαίνανε εμβόλιμα μέσα σε ένα διακοσμητικό ψηφιδωτό που γινόταν από τοπικούς μαστόρους.



ΤΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ ΘΑΜΜΕΝΟ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΑ ΜΠΑΖΑ! 

Το «έμβλημα» που απεικονίζει τον Διόνυσο καβάλα σε μια λεοπάρδαλη είναι πιθανότατα το πιο σημαντικό ψηφιδωτό από την αρχαιότητα όλων των εποχών. Έχει ψηφίδες 2 χιλιοστών, οι οποίες ισοδυναμούν με την λεπτότερη πινελιά εάν αυτό ήταν ζωγραφισμένο. Η Αλεξανδρινή Σχολή μάς έδωσε τα ωραιότερα ψηφιδωτά όλων των εποχών που οι πλούσιοι έμποροι της Δήλου πλήρωναν για τις επαύλεις τους.


  •  Τώρα που γράφω για την Δήλο και τον πόνο μου γι’ αυτήν, έχω μπροστά μου μια μαυρόασπρη καρτ-ποστάλ της δεκαετία του 50, που βλέπετε εδώ. Πώς θα αντιδρούσατε αν σας έλεγα ότι αυτό το ψηφιδωτό δεν έχει αφαιρεθεί ακόμα (!) από τον τόπο όπου βρέθηκε, μέσα στην «Οικία των προσωπείων»; Ο επισκέπτης στη Δήλο ο οποίος ψάχνει να το βρει δεν θα πιστέψει ότι είναι το βρώμικο, γεμάτο ελαφριά μπάζα, θαμπό και παραμελημένο ψηφιδωτό πίσω από μια κλειδωμένη ξύλινη πόρτα που επιτρέπει μικρά ανοίγματα στον επισκέπτη να κοιτάξει μέσα στον σκοτεινό εσωτερικό χώρο της αρχαίας οικίας. 

 Υποθέτει κανείς ότι είναι ένα αντίγραφο του αληθινού που έχει αφεθεί μέσα στα χώματα και στη βρώμα της οικίας όπως στέκεται σήμερα. Αν το σκεφτεί αυτό, κάνει λάθος. Είναι το πρωτότυπο! Το σπουδαίο αρχαίο αριστούργημα της Αλεξανδρινής Σχολής, το ωραιότερο στον κόσμο ψηφιδωτό του Διονύσου. Μια κουβέντα έχω να πω: Ντροπή! Ντροπή στο κράτος που δεν αξιολογεί σωστά τα  αρχαιολογικά ευρήματα  καθώς και τους χώρους όπου βρέθηκαν.

Ο επισκέπτης στη Δήλο ο οποίος ψάχνει να το βρει δεν θα πιστέψει ότι είναι το βρώμικο, γεμάτο ελαφριά μπάζα, θαμπό και παραμελημένο ψηφιδωτό πίσω από μια κλειδωμένη ξύλινη πόρτα που επιτρέπει μικρά ανοίγματα στον επισκέπτη να κοιτάξει μέσα στον σκοτεινό εσωτερικό χώρο της αρχαίας οικίας.


ΣΑΘΡΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ   
 Επί χρόνια επισκέπτομαι το νησί σε τακτά διαστήματα, περισσότερο για να δω εάν κάτι έχει βελτιωθεί στις εγκαταστάσεις και στην απαράδεκτη υποδομή για τους επισκέπτες που επικρατεί εκεί από την εποχή που ακόμη υπουργός ήταν η Μελίνα Μερκούρη. Πάντα ήλπιζα ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί αλλά μέχρι το 2018, που επισκέφτηκα τη Δήλο πριν από μερικούς μήνες, διαπίστωσα την οικτρή κατάσταση που επικρατούσε ακόμη: τεράστιες ουρές μέσα στον ήλιο, για να βγάλει κανείς εισιτήριο, ένα βρώμικο τριτοκοσμικό καφενείο όπου η πορτοκαλάδα έκανε 9 ευρώ, και όπου πουλιούνταν σουβενίρ επιπέδου πανηγυριού στην φτωχότερη επαρχία της Κίνας.
  •  Έρχομαι τώρα στο πιο κραυγαλέο τρωτό: τις τουαλέτες, ή μάλλον την έλλειψη τουαλέτας σε όλο το νησί. Εάν στην αρχαιότητα απαγορευόταν να γεννηθείς ή να πεθάνεις στη Δήλο, τώρα απαγορεύεται να χέσεις! (Με το συμπάθειο για την λεκτική μου ακριβολογία.) 

Οι τουαλέτες στο μουσείο το ίδιο ήταν «εκτός λειτουργίας», άρα ο 3.000 με 4.000 τουρίστες που φτάνουν στο νησί κάθε μέρα ταυτόχρονα και θέλουν να πάνε στην τουαλέτα μετά την ξενάγηση ακριβώς την ίδια ώρα, προβλεπόμενα συντονισμένοι, αναγκάζονται να κάνουν μια ουρά έξω από τις μοναδικές δύο τουαλέτες του καφενείου, όπου στη γυναικεία είδα καλοβαλμένες, φυσικής κομψότητας γυναίκες από την χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, από τη χώρα όπου σέβονται τον άνθρωπο και την καθαριότητα, να περιμένουν υπομονετικά στην ουρά για να έρθουν αντιμέτωπες με μία λεκάνη ξέχειλη από το σκατό, και το σκατωμένο χαρτί! Το θέαμα ήταν Αποκαλυπτικό.
  •  Η μπόχα και η δυσωδία ακόμα και στον εξωτερικό χώρο όπου περιμένεις είναι απερίγραπτη. Ο άνθρωπος αισθάνεται περιμένοντας εκεί την απόλυτη απαξίωση από το Ελληνικό Κράτος και από το Υπουργείο «Πολιτισμού». Πιο απολίτιστο κράτος δεν υπάρχει. Πιο απολίτιστος πεθαίνεις! Μιλάμε για τον Σεπτέμβρη του 2018!  

  Έχω μάθει ότι ο τωρινός υπεύθυνος αρχαιολόγος για τις Κυκλάδες είναι υπέροχος και κάνει υπεράνθρωπες προσπάθειες να βελτιώσει τα πράγματα στους αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής του. Όμως, μήπως οι τοπικές μαφίες κυβερνούν την ιερή αρχαία Δήλο; Μήπως οι λειτουργοί του Καφενείου - Κωλοχανείου έχουν το απάνω χέρι και αγνοούν τους καλοπροαίρετους και σκληρά εργαζόμενους αρχαιολόγους μας; Εξ’ άλλου πώς να κατηγορήσει κάποιος τωρινά πρόσωπα για πράγματα που έχουνε ριζώσει στην Δήλο από τον καιρό που πρωτοπήγα στο μαγικό αυτό νησί σαν παιδί!  


  ΟΛΑ ΤΑ ΕΧΕΙ Η ΜΑΡΓΙΟΡΗ  
 Φαντάζεστε την έκπληξή μου όταν διάβασα στο ίντερνετ λίγους μήνες αργότερα ότι θα γίνει εγκατάσταση σύγχρονης γλυπτικής πάνω στο Ιερό Νησί της Δήλου, έτσι ώστε να «γιατρέψουμε» την ολοένα μειούμενη προσέλευση στο νησί. Ο επιλεγμένος Άγγλος γλύπτης, γνωστός διεθνώς Antony Gormley, θα έκανε την εγκατάσταση εκεί. Από τις φωτογραφίες που βλέπω στον τύπο και από τις δηλώσεις του Άγγλου γλύπτη καταλαβαίνω ότι έχει σεβαστεί τον τόπο και με δέος έχει αποδεχθεί την απίστευτα τιμητική πρόσκληση που τού έγινε, να εκθέσει στην Δήλο.
  •  Χαίρομαι για τον σεβασμό του και τον ευχαριστώ αυτόν και τους διοργανωτές που δεν κακοποίησαν τον ιερό τόπο αλλά τον σεβάστηκαν με την τρέχουσα έκθεση. Φανταστείτε να βλέπαμε ως καλεσμένο γλύπτη, τον Jeff Koons! Τότε πιά θα θρηνούσε από πόνο και το παρδαλό κατσίκι! Θα βελάζαμε σπαραχτικά, και εμείς, τα γίδια, μαζί του!    Δηλώσεις έγιναν προχθές από τους διοργανωτές για ελικόπτερα που μετέφεραν ορισμένα από τα γλυπτά στην Δήλο.

 Τεράστια ξύλινα κιβώτια με τα γλυπτά έφθασαν στο νησί σαν VIPs με τα χαϊδευτικά ονομαζόμενα choppers που χρησιμοποιούν οι μεγιστάνες, τα Golden Boys, για τις μετακινήσεις τους.
 Βλέποντας αυτή την εικόνα ένιωσα έναν τεράστιο θυμό για το τεράστιο κόστος της τραγελαφικής αυτής επιχείρησης. Σαν μια σκηνή από τους εφιάλτες του Hieronymus Bosch της κόλασης θα μπορούσε να παρομοιαστεί η γελοία αυτή επιχείρηση. Εδώ ισχύει το σοφό ρητό: “Εδώ ο κόσμος χάνεται και...” Τα σιδερένια γλυπτά  της σύγχρονης τέχνης καταφθάνουν με ελικόπτερο στη Δήλο, ενώ στα γειτονικά νησιά του Αιγαίου πρόσφυγες πνίγονται σε υπερφορτωμένα φουσκωτά.   Κάπου κάτι δεν πάει καλά στον κόσμο αυτό.

  • Ο ιδιώτης χρηματοδότης θα μπορούσε να ξοδέψει τα υπέρογκα ποσά που πετιούνται τώρα πάνω από τη Δήλο, προσβάλλοντας τον σεμνό και ειρηνικό χαρακτήρα του νησιού, ανακουφίζοντας τον πόνο των μεταναστών στη Μόρια της Λέσβου ή σε άλλα κολαστήρια προσφύγων στη χώρα μας. Ή στο κάτω-κάτω βρε αδελφέ, θα μπορούσε να πληρώσει να τοποθετηθούν φορητές τουαλέτες για την εξυπηρέτηση των κατακαημένων επισκεπτών του νησιού.   Από την επίσκεψή μου του 2018 όταν υπέστην την κατάσταση του καφενείου και της τουαλέτας, αναρωτιόμουνα τι θα ένιωθαν οι ξένοι επισκέπτες.

 Εγώ στο κάτω-κάτω ήμουνα συνηθισμένη στις βρώμικες τουαλέτες της χώρας μου. Φαντάζομαι ότι οι ξένοι θα φρικάρανε εντελώς με αυτή την υπανάπτυκτη εικόνα που δίνουμε στη Δήλο. Πριν λίγες μέρες, στις 5 Μαίου του 2019 και λίγες μέρες μετά το μεγάλο ταρατατζούμ που ετοίμασε το ΝΕΟΝ για τη Δήλο, μπήκα στο Tripadvisor για να δω τι έχουν γράψει οι πρόσφατοι επισκέπτες στο νησί. Δε με εξέπληξε καθόλου η σωρεία των αρνητικότατων σχολίων που γράφουν συστηματικά οι ταλαίπωροι τουρίστες. ……. Εάν το απολίτιστο Υπουργείο Πολιτισμού έμπαινε στον κόπο να κοιτάξει γιατί μειώθηκε η επισκεψιμότητα στη Δήλο, θα είχε καταλάβει ότι η μείωση αυτή δεν οφειλόταν σίγουρα στην έλλειψη ενδιαφέροντος του κόσμου αλλά στο τραγικό χάλι που επικρατεί στο νησί, το οποίο διοικούν προφανώς οι γειτονικές μαφίες.

Οι ατέρμονες σειρές για την έκδοση εισιτηρίων μες στον ήλιο χωρίς δυνατότητα σκιάς εξουθενώνουν και απελπίζουν κάθε φυσιολογικό άνθρωπο. Ειδικά όταν φτάνοντας επιτέλους στο γκισέ με την πιστωτική σου κάρτα πληροφορείσαι ότι στεκόσουν επί μία ώρα στη λάθος ουρά, γιατί για τις κάρτες υπάρχει άλλη ουρά. Είσαι στο απόλυτο έλεός τους, αγανακτισμένος και με ηλίαση.   …. Ποιος αποφασίζει ότι οι τουαλέτες του Μουσείου θα είναι εκτός λειτουργίας επί μονίμου βάσεως; Μοιραία οι ορδές επισκεπτών αναγκάζονται να πάνε στους απόπατους του κυλικείου (δύο λεκάνες για κάθε φύλο!). Γιατί το Υπουργείο συστηματικά αγνοεί απαράδεκτη αυτή την τριτοκοσμική κατάσταση; …….. Γιατί και ποιος λειτουργεί αυτό το κάκιστο καφενείο με τις εξωφρενικές, ληστρικές τιμές; Σε έναν Έλληνα είπε ο μαγαζάτορας ότι έχουνε ειδικές τιμές για Έλληνες. Αδιανόητη δήλωση. Γιατί δεν ελέγχεται από το κράτος αυτή η κακοδιαχείριση;  



 Ο ΦΕΡΕΤΖΕΣ ΤΗΣ ΕΛΕΙΠΕ  
 Το ζήτημα τίθεται, κατά πόσον χρειαζόταν η Δήλος έκθεση γλυπτικής εισαγόμενη απ’ το εξωτερικό; Μήπως έπρεπε αντ’ αυτού να κοιτάξουν να βρουν τους λόγους για τους οποίους είχε μειωμένη τουριστική επισκεψιμότητα αυτός ο μοναδικός θησαυρός πολιτισμού που είναι η Δήλος; Το νησί όπου γεννήθηκε ο Απόλλωνας, ο Θεός της Αρμονίας και τού Φωτός; Και βέβαια, το τελευταίο πράγμα που χρειαζόταν η Δήλος στα χάλια που βρίσκεται ήτανε περισσότεροι επισκέπτες, για να ταλαιπωρηθούν περισσότεροι άνθρωποι με αυτές τις τραγικές υποδομές. Εάν το Υπουργείο χρειαζόταν τη βοήθεια ιδιωτών χορηγών για να ορθοποδήσει τις στατιστικές τουρισμού του, ας φρόντιζε πρώτα να δώσει τις σωστές προτεραιότητες ως προς το πού να ξοδευτούν αυτές οι προσφορές.
 Βέβαια, ένα κράτος οφείλει να βάζει πάνω απ’ όλα τη φροντίδα με δημόσιο χρήμα των αρχαιολογικών χώρων του, οι οποίοι του αποδίδουν κολοσσιαία έσοδα. Στη Δήλο, όπως και σε όλους τους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, τα τεράστια έσοδα από τα εισιτήρια πηγαίνουν στον γενικό κορβανά του Υπουργείου Οικονομικών και κανένα ποσοστό δεν παραμένει στον αρχαιολογικό χώρο που τα κέρδισε για λογαριασμό του κράτος. Αυτή η κατάσταση χρονίζει και είναι απαράδεκτη. Άρα, πριν αποταθεί το κράτος σε νεόπλουτους χορηγούς, ας κοιτάξει να φροντίσει πρώτα τους δικούς του αρχαιολογικούς τόπους και να πάψει επί τέλους τα αφήνει τα άγια τοις κυσί! Αγανακτήσαμε πια!
  Ευφροσύνη Δοξιάδη, Αθήνα, Μάιος 2019 .
Από  ellinodiktyo.blogspot.c

wibiya widget