Saturday, February 1, 2020

Πέτσας: Πιθανότατα λόγω «καιρού» η είσοδος του Ορούτς Ρέις στην ελληνική υφαλοκρηπίδα

Στην πιθανότητα εισόδου του τουρκικού ερευνητικού σκάφους «Ορούτς Ρέις» στην ελληνική ΑΟΖ «λόγω των καιρικών συνθηκών», αναφέρθηκε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας.
Μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ ο κ. Πέτσας πρόσθεσε ότι η Ελλάδα είναι έτοιμη να προασπίσει τα κυριαρχικά της δικαιώματα με ψυχραιμία και αυτοπεποίθηση.
Ερωτηθείς εάν αυτή η ενέργεια ήταν εσκεμμένη, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δήλωσε πως «δεν χρειάζεται κανείς να μας τεστάρει, είμαστε έτοιμοι».
Παράλληλα, ανέφερε πως ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε συνεχή ενημέρωση και επικοινωνία με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο.
Υπενθυμίζεται πως το «Ορούτς Ρέις» πραγματοποιούσε έρευνες δυτικά της Κύπρου σε περιοχή που είχε δεσμεύσει η Τουρκία, εντός της ΑΟΖ της κυπριακής Δημοκρατίας, αλλά τελικά κινήθηκε δυτικότερα στην ελληνική θαλάσσια ζώνη, με την ελληνική φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς», να σπεύδει στο σημείο.
Σύμφωνα με πηγές του ΓΕΕΘΑ, το τουρκικό σκάφος «εξήλθε του ελληνικού FIR, τις πρωινές ώρες σήμερα, με πορεία σταθερά ανατολική. Η κίνησή του παρακολουθείται από φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού».

Τribune



Friday, January 31, 2020

ΖΩΉ. Ματθαίος Γιωσαφάτ: «Ο γάμος είναι μία από τις σημαντικότερες αιτίες της χρόνιας κατάθλιψης»

Ματθαίος Γιωσαφάτ: «Ο γάμος είναι μία από τις σημαντικότερες αιτίες της χρόνιας κατάθλιψης»

Ο κορυφαίος Έλληνας ψυχίατρος-ψυχαναλυτής και συνιδρυτής της Ελληνικής Εταιρείας Ψυχαναλυτικής Ψυχοθεραπείας σε μια σπάνια συνέντευξη.

Γεννήθηκα στην Κατερίνη Πιερίας. Έζησα σε πολλές πόλεις ως άλλος Οδυσσέας. Μεταξύ αυτών στη Λάρισα, στη Θεσσαλονίκη, στην Αθήνα, στη Βιέννη, στο Παρίσι και στο Λονδίνο. Τα πρώτα χρόνια της ζωής μου ήταν την περίοδο του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και αργότερα του Εμφυλίου. Εθνικόφρονες και αριστεροί. Έλληνες εναντίον Ελλήνων. Κάθε βράδυ άκουγες πυροβολισμούς. Τα πρωινά πήγαινες στο σχολείο περνώντας ανάμεσα από πτώματα αφημένα στους δρόμους. Σκληρή εποχή. Πείνα, κακουχίες, στερήσεις και αγριότητες.

•  Ο πατέρας μου ήταν βιοτέχνης – τότε ονομαζόταν λευκοσιδηρουργός. Η μητέρα μου ήταν νοικοκυρά, αφού είχε να αναθρέψει έξι παιδιά. Ένας αδερφός μου πέθανε νωρίς από λευχαιμία κι εγώ είμαι ο μεγαλύτερος από τα υπόλοιπα πέντε. Οι γονείς μου ήταν καλοί, φιλήσυχοι και έντιμοι άνθρωποι. Αγαπιόντουσαν πολύ μεταξύ τους. Ποτέ δεν θυμάμαι να μας έδειραν. Ο πατέρας μου ήταν ψυχαναγκαστικός, σοβαρός, εργασιομανής και αγράμματος. Η μητέρα μου ήταν χαρούμενη, της άρεσε πολύ το τραγούδι και ήταν η μορφωμένη της οικογένειας, έχοντας φτάσει ως τη Β' Δημοτικού. Δεν ενδιαφέρθηκαν ποτέ για την εκπαίδευσή μου. Μετά από πολλά χρόνια, όταν βρέθηκα να δίνω μια ομιλία στην Κατερίνη, και η μητέρα μου καθόταν στην πρώτη θέση, υπερηφανευόταν για μένα και έλεγε στους άλλους ότι αυτή με έσπρωχνε προς τα γράμματα. Φυσικά, δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Αλλά είμαι πολύ περήφανος γι' αυτούς.
• Ως παιδί είχα μια έμφυτη περιέργεια για τον κόσμο. Ήμουν ανήσυχο πνεύμα και διερευνούσα διαρκώς τι γινόταν είτε στον συναισθηματικό μου κόσμο είτε στο περιβάλλον γύρω μου. Στράφηκα με πάθος στη μελέτη βιβλίων κι ευτυχώς είχα έναν φίλο βιβλιοπώλη που του χρωστώ πολλά. Ήμουν άριστος μαθητής. Έγραφα πολύ καλές εκθέσεις, τις οποίες διάβαζαν στην τάξη και τις έδιναν στα σχολεία της Μακεδονίας.

• Τα πρώτα μου διαβάσματα τα θυμάμαι στο βουνό, επειδή ο πατέρας μου ήταν στον ΕΛΑΣ. Μάλιστα, τότε ήταν μία από τις φορές που έφτασα πολύ κοντά στον θάνατο. Είχαν έρθει οι Γερμανοί για τον πατέρα μου και τον χτυπούσαν με τον υποκόπανο. Ήμουν μικρό παιδάκι, μπήκα στη μέση, έχοντας άγνοια κινδύνου, και δάγκωσα το χέρι του ενός Γερμανού. Μου δίνει μια με την μπότα του και με πετάει κάτω, σηκώνει το όπλο και με στήνει στον τοίχο για να με σκοτώσει. Ευτυχώς, μετά τις κραυγές της γιαγιάς μου, η οποία μπήκε μπροστά μου, αλλά και με τη μεσολάβηση ενός άλλου Γερμανού, τη γλίτωσα.

Τα προβλήματα της «αγίας ελληνικής οικογένειας» ξεκινούν από την υποβάθμιση της γυναίκας. Παλιότερα οι άνδρες την έδερναν, την υποτιμούσαν ή την απατούσαν. Ήταν υποτακτική και δεν είχε ανεξαρτησία. Έτσι, η μητέρα γινόταν προβληματική. Γι' αυτό βλέπουμε πολλούς νέους, ακόμα και σε μεγάλη ηλικία, να μένουν με τη μητέρα τους.

• Μικρός άρχισα να γράφω ποιήματα αλλά και δοκίμια, τα οποία δημοσιεύονταν κάθε εβδομάδα σε μια τοπική εφημερίδα της Κατερίνης. Έγραφα με ψευδώνυμο και πιθανολογούσαν πως είμαι ο Βενέζης ή ο Μυριβήλης. Είχα γράψει και ένα που το είχα ονομάσει «Δον Κιχώτες», το οποίο έλεγε: «Και μένουμε έτσι μέχρι τελευταίας μας πνοής, στη μοιραία αυταπάτη μας δοσμένοι, οι τραγικοί και άδοξοι ηττημένοι, οι γελοίοι Δον Κιχώτες της Ζωής».

• Δεν έπαψα να διαβάζω λογοτεχνία, ως συναισθηματική ανάγκη αλλά και ως απόλαυση. Ήθελα να γίνω συγγραφέας, αλλά αυτό δεν σου απέφερε χρήματα. Σκέφτηκα, λοιπόν, να γίνω φιλόλογος και άρχισα να προετοιμάζομαι για τις εξετάσεις. Έπειτα, μετά από μια συζήτηση με έναν φίλο μου, συνειδητοποίησα ότι το να γίνεις φιλόλογος απαιτούσε πολλές μετακινήσεις και αυτό δεν μου άρεσε. Έτσι, ακολούθησα τη δεύτερη επιλογή μου, την ιατρική. Επειδή ως δύσπιστος και αμφισβητίας εγκατέλειπα τη θεωρία αν δεν έδινε ορθολογικές απαντήσεις, επικεντρώθηκα στην ψυχανάλυση. Προφανώς και δεν είναι θρησκεία, αλλά είναι η επιστήμη που εξηγεί τα κίνητρα της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Σου δίνει ένα πολύτιμο πλήθος γνώσεων, με τη βοήθεια των οποίων συνειδητοποιείς επαρκώς τις αιτίες για τον ασυνείδητο εσωτερικό κόσμο του παιδιού και του ανθρώπου. Μια καταβύθιση στην ανθρώπινη περιπέτεια και στο πεπρωμένο του ανθρώπου.
• Αποφοίτησα από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1963 και απέκτησα την ειδικότητα του Νευρολόγου-Ψυχιάτρου το 1967. Αργότερα, πήγα για περαιτέρω σπουδές στον Λονδίνο, όπου και παρέμεινα δεκαπέντε χρόνια. Εκεί, κατόπιν εξετάσεων, έλαβα διάφορα διπλώματα στην Ψυχιατρική και Παιδοψυχιατρική. Όταν επέστρεψα, έγινα διευθυντής του Παιδοψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής και ίδρυσα μαζί με άλλους την Ελληνική Εταιρεία Ψυχαναλυτικής Ψυχοθεραπείας, που εκπαιδεύει στην ατομική ψυχαναλυτική θεραπεία, και την Ελληνική Εταιρεία Ομαδικής Ανάλυσης και Οικογενειακής Θεραπείας.

• Οι παιδικές εμπειρίες είναι αυτές που διαμορφώνουν το σενάριο της ζωής μας. Κυρίως, ο πρώτος χρόνος και έπειτα τα επόμενα τέσσερα ή πέντε έτη. Ο βασικός χαρακτήρας, ο τρόπος που αγαπάμε, οι ανάγκες, οι ερωτικές επιθυμίες, διαμορφώνονται στα πέντε μας χρόνια.

• Κρίση ήταν αυτή που ζήσαμε τη δεκαετία του '40, όχι όπως την εννοούμε σήμερα. Είναι αστεία η σύγκριση. Τότε δεν μπορούσες να καλύψεις ούτε καν τις πρωταρχικές ανάγκες. Αντιθέτως, τα τελευταία δέκα χρόνια δεν πείνασε κανείς. Ούτε αυτοκτόνησε κανένας λόγω χρεών. Αυτά είναι παραμύθια. Δεν λέω ότι είναι καλό να είσαι φτωχός. Αλλά η ευτυχία δεν εξαρτάται από τα χρήματα. Σύμφωνα με τις στατιστικές έρευνες, ο αριθμός των αυτοκτονιών παρέμεινε στα ίδια επίπεδα. Ωστόσο, αυτό χρησιμοποιήθηκε ως πολιτικό επιχείρημα από τα κόμματα. Η αυτοκτονία είναι ψυχικό πρόβλημα. Οι πιο πολλές, μάλιστα, παρατηρούνται στη Σουηδία, μια κατεξοχήν πλούσια χώρα. Ακολουθούν η Δανία, η Γερμανία, η Ουγγαρία, ενώ η χώρα μας βρίσκεται στην τελευταία θέση. Δεν σας κρύβω ότι έχουν περάσει από το ντιβάνι μου πάρα πολλοί οικονομικά εύρωστοι άνθρωποι, οι οποίοι έπασχαν από βαριά κατάθλιψη. Όμως, κουβαλούσαν θέματα από την παιδική τους ηλικία.



Αυτό που με ενοχλεί στα χαρακτηριστικά του Νεοέλληνα είναι η έλλειψη πολιτισμού, ο φθόνος, η επιθετικότητα και η αγένεια. Οι μισοί βρίζουν τους άλλους μισούς ως «γερμανοτσολιάδες», «προδότες» ή «ξεπουλημένους». Πάντα είχαμε διχόνοια. Είμαστε λίγο παρανοϊκός λαός, όχι με την έννοια της τρέλας, αλλά με εκείνη της καχυποψίας. Παραδείγματος χάριν, η οδηγική συμπεριφορά μας είναι ενδεικτική των διαθέσεών μας. Ένα νταηλίκι ακατανόητο. Πιστεύω ότι υπάρχουν θαυμάσιοι Έλληνες, αλλά και πολλά καθίκια.

• Ευτυχώς, η ψυχανάλυση και η ψυχιατρική δεν είναι ταμπού πλέον. Κάποτε, ναι, ήταν, αλλά σήμερα χιλιάδες άνθρωποι επιλέγουν την ψυχανάλυση. Οι Έλληνες είναι ένα έθνος αμόρφωτων μιας χώρας παραδοσιακής και υπανάπτυκτης. Το σχολείο είναι απαίσιο. Ο τρόπος διδασκαλίας είναι εντελώς ακατάλληλος. Η Ιστορία που μαθαίνουμε είναι ένα συνονθύλευμα από μύθους. Και δεν έχουμε φροντίσει ώστε να εισαχθούν τα «μαθήματα ζωής» στη σχολική εκπαίδευση. Μεγαλώνουν τα παιδιά έχοντας την αντίληψη ότι το σεξ είναι βρόμικο και κάτι κακό. Ότι ο μόνος τρόπος επιτυχίας είναι να παντρευτείς, καθώς και ότι σε διαφορετική περίπτωση είσαι μια πόρνη.

• Μια φορά, μεσημέρι ήταν, είχα ακούσει τη μητέρα μου να κάνει έρωτα με τον πατέρα μου. Φώναζε, δεν μπορούσα όμως να αντιληφθώ τι είχε συμβεί. Η μητέρα μου αργότερα βγήκε από το δωμάτιο με απίστευτη ευδιαθεσία. Κι εγώ την πέρασα για πόρνη. Δεν της μιλούσα για τρεις μήνες. Όταν το συζήτησα με τους συμμαθητές μου, μου είπαν ότι κι εκείνοι τα ίδια άκουγαν. Έτσι, τότε, τις θεωρήσαμε όλες πόρνες. Άλλες εποχές, χωρίς Διαδίκτυο ή τηλεόραση. Γι' αυτό είναι πολύ σημαντικό το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία.
 Σήμερα, οι περισσότεροι νέοι που με επισκέπτονται έχουν απορίες για τις σχέσεις τους και το σεξ. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν ενισχύσει τον πανσεξουαλισμό. Στη νεωτερική περίοδο, οι γυναίκες δεν δίνουν στα παιδιά την απόλυτη αγάπη που χρειάζονται γιατί εργάζονται κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μένουν με ένα κενό, το οποίο σπεύδουν να το γεμίσουν με σεξ, συνήθως τα κορίτσια, και με επιθετικότητα, συνήθως οι άνδρες, π.χ. στο γήπεδο.

• Το σεξ είναι βασικό κομμάτι της ζωής. Τα στάδια της ψυχοσεξουαλικής ανάπτυξης ενός παιδιού χωρίζονται στον πρώτο χρόνο της ζωής του, τη στοματική φάση, στον δεύτερο χρόνο της ζωής του, την πρωκτική φάση, στον τρίτο χρόνο της ζωής του, τη φαλλική φάση, και τέλος στο διάστημα από τον τρίτο ως τον έκτο χρόνο της ζωής του, που ονομάζουμε οιδιποδειακή ή γενετησιακή φάση. Άρα, όταν δεν μπορείς να αλλάξεις την κληρονομικότητα, χρειάζεται να δίνεται η απαραίτητη προσοχή στην ανατροφή ενός παιδιού.

Τον πρώτο χρόνο της ζωής του ένα μωρό πρέπει να λαμβάνει τα πάντα, όλα όσα επιθυμεί. Διαφορετικά, μένουν πληγές ανοιχτές και η δημιουργία του εαυτού εξαρτάται πλήρως από τη σχέση με τη μητέρα. Έχει βρεθεί ότι αν η μητέρα είναι καταθλιπτική, αυτό επιδρά σε αντίστοιχα κομμάτια του πρώιμου εγκεφάλου του εμβρύου και μετέπειτα του βρέφους. Το άγχος, επίσης, ξεκινά από την εμβρυϊκή ζωή και εξαρτάται από την ψυχική ζωή της μητέρας.

• Τα προβλήματα της «αγίας ελληνικής οικογένειας» ξεκινούν από την υποβάθμιση της γυναίκας. Παλιότερα οι άνδρες την έδερναν, την υποτιμούσαν ή την απατούσαν. Ήταν υποτακτική και δεν είχε ανεξαρτησία. Έτσι, η μητέρα γινόταν προβληματική. Γι' αυτό βλέπουμε πολλούς νέους, ακόμα και σε μεγάλη ηλικία, να μένουν με τη μητέρα τους. Είναι ο προστάτης-γιος. Ο γάμος είναι μία από τις σημαντικότερες αιτίες της χρόνιας κατάθλιψης. Το 80% των ζευγαριών στην Ελλάδα δεν τα πάνε καλά, το 50% χωρίζουν, το 30% δεν χωρίζουν για κοινωνικο-οικονομικούς λόγους, το 20% είναι σε σχετικά καλό επίπεδο και μόνο το 5%-10% είναι πραγματικά ευτυχισμένοι. Επομένως, η πλειονότητα των σχέσεων είναι ψεύτικες και βολεμένες. Δεν βρήκαν ποτέ το ιδανικό.

Αυτό που με τρομάζει είναι η ανυπαρξία. Αλλά, μεγαλώνοντας, μαθαίνεις να συμβιβάζεσαι με το φυσικό τέλος. Δεν πιστεύω στον Θεό, αλλά είμαι θρησκευτικός άνθρωπος, με την έννοια ότι συνεχώς αναζητώ την προέλευση του κόσμου, όπως και απαντήσεις στα υπαρξιακά ερωτήματα του ανθρώπου. Ζούμε, πλέον, στην εποχή των παράλληλων συμπάντων. Άρα, πώς μπορώ να πιστέψω ότι υπάρχει Θεός με τόσες θρησκείες; Μακάρι να υπήρχε!

• Κατά τον δεύτερο χρόνο της ζωής μας όλοι περνάμε μια ομοφυλοφιλική φάση. Επίσης, κάποια ομοφυλοφιλικά στοιχεία τα έχουμε όλοι μέσα μας λόγω ορμονών από τα δύο φύλα, αλλά και επειδή αγαπούσαμε εξίσου τη μητέρα και τον πατέρα μας. Σταδιακά, τα φυσιολογικά ομοφυλοφιλικά αισθήματα τα απωθούμε και ξαναζωντανεύουν στην ηλικία των 12-14 ετών. Τότε σχεδόν όλα τα παιδιά είναι για μια περίοδο ομοφυλοφιλικά. Και στον στρατό αναπτύσσονται αντίστοιχα αισθήματα. Αν εμάς τους δυο μάς αφήσουν σε ένα νησί μόνους μας, είναι σίγουρο ότι θα ξυπνήσει το σεξουαλικό μας ένστικτο, το οποίο θα θέλει εκτόνωση. Υπάρχει και ομοφυλοφιλία που μπορεί να είναι εν μέρει γονιδιακή και, φυσικά, υπάρχουν κι άλλες μορφές, που μπορεί να δημιουργηθούν μέσα στην οικογένεια.

• Ο κεραυνοβόλος έρωτας κρατά από έναν μήνα ως ένα έτος. Όταν ακούτε άτομα να λένε στην αρχή της γνωριμίας τους με ένα άλλο πρόσωπο ότι «βρήκαν το άλλο τους μισό» καθώς και ότι «είσαι αυτό που περίμενα», να φεύγετε μακριά. Ο έρωτας είναι ό,τι καλύτερο μπορεί να μας συμβεί. Μας δίνει χαρά, ευτυχία, ενθουσιασμό και όρεξη για ζωή. Υπάρχουν δύο είδη έρωτα: οι ενήλικοι ή ώριμοι έρωτες, που σχετίζονται με την αγάπη, και οι παλινδρομικοί έρωτες, που καλύπτουν ναρκισσιστικές ανάγκες. Αυτοί είναι συχνά εντονότατοι, αισθανόμαστε απελπισία, νιώθουμε κτητικότητα απέναντι στον άλλον και πολλές φορές διακρινόμαστε για την επιθετικότητά μας. Όλα αυτά προκαλούνται από την αναπόφευκτη ματαίωση των παιδικών επιθυμιών σε μια ενήλικη σχέση. Δεν είναι τυχαίο ότι παθαίνουμε εμμονή. Αναρωτιούνται: «με σκέφτεται;», «θα με πάρει τηλέφωνο;», «με θέλει;». Σκέφτονται, δηλαδή, το αντικείμενο του έρωτά τους ως μια ψυχαναγκαστική εμμονή.

• Για παράδειγμα, το κύριο στοιχείο ενός ρομαντικού έρωτα είναι η εξιδανίκευση. Η αγάπη που προσφέρουμε αγγίζει το τέλειο. Δεν χρειάζεται να κάνουμε σεξ με τον άλλον. Όταν επέλθει η οικειότητα, ψυχική και σωματική, βρισκόμαστε στην αρχή του τέλους. Όλα γκρεμίζονται και βλέπουμε τον άλλον όπως είναι και εκεί έρχεται η απογοήτευση. Υπάρχει, βέβαια, και ο ομοιωματικός έρωτας, όταν βρίσκουμε κάποιον ή κάποια σαν εμάς, που είναι η καλύτερη μορφή και μπορεί να κρατήσει για μια ζωή. Όμως, ο τέλειος έρωτας δεν υπάρχει. Προβάλλουμε συνήθως τις δικές μας ανάγκες μέσα από την υποτιθέμενη αγάπη του άλλου.

• Αγάπη είναι να μην περιμένεις να πάρεις αλλά να θες να δώσεις, όπως συμβαίνει με τη σωστή μητέρα που δίνει τα πάντα στο παιδί, χωρίς αντάλλαγμα. Αγάπη, φυσικά, σημαίνει νοιάζομαι για κάποιον πέρα από τον ίδιο μου τον εαυτό. Σημαίνει αφοσίωση, ενδιαφέρον, δημιουργείς έναν δεσμό, είτε φιλικό είτε συντροφικό. Στην αγάπη, όταν εναρμονίζεις το σεξ με τις συναισθηματικές ανάγκες μπορείς να βρεις μια μόνιμη ευτυχία, γιατί θα έχεις καταφέρει να έχεις κάποιον που υπάρχει για σένα.
Ο θάνατος με απασχολεί από την ημέρα που γεννήθηκα. Αυτό που με τρομάζει είναι η ανυπαρξία. Αλλά, μεγαλώνοντας, μαθαίνεις να συμβιβάζεσαι με το φυσικό τέλος. Δεν πιστεύω στον Θεό, αλλά είμαι θρησκευτικός άνθρωπος, με την έννοια ότι συνεχώς αναζητώ την προέλευση του κόσμου, όπως και απαντήσεις στα υπαρξιακά ερωτήματα του ανθρώπου. Ζούμε, πλέον, στην εποχή των παράλληλων συμπάντων. Άρα, πώς μπορώ να πιστέψω ότι υπάρχει Θεός με τόσες θρησκείες; Μακάρι να υπήρχε!

• Φοβάμαι το αιφνίδιο, το απρόβλεπτο και το αναπάντεχο. Πριν από λίγες μέρες έπαθα πνευμονία και γνώρισα επακριβώς τι σημαίνει η ασθένεια του σώματος, η αρρώστια. Φοβάμαι, όταν, ξαφνικά, όλα μπορεί να τελειώσουν και τίποτα δεν θα έχει σημασία. Όταν γερνάς, αντιλαμβάνεσαι πόσο γρήγορα περνά ο χρόνος. Μέσα μου, όμως, αισθάνομαι ακόμη είκοσι πέντε ετών. Αντιμετωπίζω ακόμα τη ζωή, το φαγητό και τη δημιουργία με τον ίδιο τρόπο, όπως τότε που ήμουν νέος. Μόνο οι κοινωνικές συνθήκες και το σώμα μας αλλάζουν.

• Η γυναίκα μου Αθηνά είναι η μακρόχρονη σύντροφός μου στις περιπέτειες του γάμου μας. Είμαστε εξήντα χρόνια μαζί κι έχουμε ζήσει στιγμές αγάπης, τρυφερότητας, πάθους, αλλά και θυμού, απογοήτευσης, μίσους. Υπάρχουν μέρες που δεν μπορώ να είμαι μαζί της και θέλω να χωρίσουμε, αλλά και άλλες τόσες που δεν μπορώ να ζήσω χωρίς αυτήν. Έχουμε αποκτήσει μια κόρη, η οποία με βοήθησε πολύ σημαντικά στην εκπαίδευση μου ως πατέρα, και έναν υπέροχο εγγονό.

• Η ζωή μας είναι δύο ειδών: η συνειδητή και η ασυνείδητη. Είναι σύντομη, μία και μοναδική. Ευτυχία δεν υπάρχει, παρά μόνο στιγμές ευδαιμονίας. Καλό, λοιπόν, θα ήταν οι άνθρωποι να στρέφονται στις πραγματικές αιτίες της δυστυχίας τους. Είναι πρώτιστο να ξέρουμε τι συμβαίνει μέσα μας. Να έχουμε το γνώθι σαυτόν αλλά και να ακολουθούμε το γνωμικό που λέει «βίος μη γνωτός, ου βιωτός», δηλαδή είναι σαν να μη ζεις αν δεν καταλαβαίνεις τον εαυτό σου και τον κόσμο γύρω σου. Γι' αυτό και η ζωή με έχει διδάξει ότι αν δεν αγαπήσεις τον ίδιο σου τον εαυτό, δεν πρόκειται ποτέ να αγαπήσεις τους άλλους γύρω σου.

Το τελευταίο βιβλίο του Ματθαίου Γιωσαφάτ «Να παντρευτεί κανείς ή να μην παντρευτεί» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αρμός.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Από ιατρικό λάθος ο θάνατος του Κοτανίδη; Τι καταγγέλουν συνάδελφοι του

Μια σειρά λαθών και αλλεπάλληλες χειρουργικές επεμβάσεις που δεν πήγαν καλά στέρησαν τη ζωή από τον ηθοποιό Γιώργο Κοτανίδη, όπως καταγγέλλουν συνάδελφοί του.
«Ξέρω ότι όλα ξεκίνησαν από έναν ειλεό και από έναν κακό χειρισμό κατέληξε να έχει πρόβλημα στην καρδιά» δήλωσε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star ο Κώστας Αρζόγλου.
Ο Γιώργος Κοτανίδης μπήκε τις γιορτές στο νοσοκομείο για μια επέμβαση ρουτίνας. Κάτι όμως πήγε στραβά, όπως λένε οι συνάδελφοί του, και έφυγε ξαφνικά.
Η Υβόννη Μαλτέζου σχολίασε: «Το μάθαμε πριν από τρεις ημέρες ότι ο Γιώργος ήταν στην εντατική.
»Ξέραμε ότι θα μπει για μια εγχείρηση ρουτίνας τα Χριστούγεννα, μάθαμε ότι χειρουργήθηκε, ότι δεν πήγε καλά η εγχείρηση, δεύτερη φορά και τρίτη φορά μέσα σε έναν μήνα.
»Καταλάβαμε ότι κάτι δεν πήγε καλά με τα χειρουργεία. Έφυγε άδικα».
«Απίστευτο. Μας αποχαιρέτησε ξαφνικά- θύμα ιατρικής αμέλειας;..- ο φίλος μας Γιώργος Κοτανίδης» ανέφερε σε ανάρτησή του στο Facebook o Γρηγόρης Ψαριανός.

Ντοκουμέντο: H τελευταία βόλτα της Τοπαλούδη – Την πέταξαν στον γκρεμό (βίντεο)


Ανατριχίλα ακόμα και στον ψύχραιμο ακροατή προκαλούν οι καταθέσεις μαρτύρων για το βιασμό και την άγρια δολοφονία της Ελένης Τοπαλούδη.
Την ώρα που η δίκη συνεχίζεται σε βαρύ κλίμα, ο τηλεοπτικός σταθμός STAR έφερε στη δημοσιότητα βίντεο – ντοκουμέντο από την τελευταία διαδρομή της άτυχης φοιτήτριας από το μοιραίο σπίτι στους Πεύκους, στον γκρεμό όπου κατηγορούνται ότι την πέταξαν ο Ροδίτης και ο Αλβανός φίλος του.

Η Ελένη Τοπαλούδη κάθεται λιπόθυμη -όπως έχουν ισχυριστεί- στη θέση του συνοδηγού.

Νωρίτερα οι δύο κατηγορούμενοι φέρονται να την είχαν χτυπήσει με μανία και να την είχαν απειλήσει με μαχαίρι.

Στο βίντεο φαίνεται ο ένας από τους δύο κάθεται στην καρότσα και ο άλλος οδηγεί.

«Λύγισε» ο πατέρας της Ελένης


Όπως και την πρώτη φορά έτσι και σήμερα, η μητέρα της Ελένης δεν άντεξε να αντικρίσει τους δύο νεαρούς που φέρονται να οδήγησαν το κορίτσι της στον θάνατο.

Καθόταν έξω από την δικαστική αίθουσα.

Ο πατέρας της φοιτήτριας που ήταν μέσα στην αίθουσα «λύγισε» με μία κίνηση της εισαγγελέως, η οποία είπε πως «εγώ είμαι εδώ η φωνή της Ελένης».

Τα λόγια της συγκίνησαν τον κο Τοπαλούδη, ο οποίος τόνισε πως «εμείς σεβόμαστε όλη την διαδικασία. Ό,τι απόφαση πάρει το δικαστήριο».

Δείτε το βίντεο


Κοροναϊός:– Τι συμβουλεύουν οι Ρώσοι να αποφεύγετε για να μην κολλήσετε


Η ρωσική επιτροπή αρμόδια για την υγεία των καταναλωτών συμβουλεύει τους πολίτες να αποφεύγουν να χαιρετούν ο ένας τον άλλο με χειραψία, με φιλιά ή αγκαλιές και να φορούν ιατρικές μάσκες σε δημόσιους χώρους, σε μία προσπάθεια ανάσχεσης μίας μετάδοσης του νέου κινεζικού ιού στην Ρωσία
Στην Ρωσία οι Αρχές έχουν επιβάλει συνοριακούς περιορισμούς για να αποφύγουν την μετάδοση.
Η Rospotrebnadzor προτρέπει τις ρωσικές επιχειρήσεις που απασχολούν Κινέζους οι οποίοι βρίσκονται σε διακοπές στην χώρα τους να παρατείνουν τις άδειές του για να αποτρέψουν την επιστροφή τους στην Ρωσία.
Στις υγειονομικές οδηγίες, η επιτροπή συμβουλεύει τους Ρώσους/Ρωσίδες που έχουν μακριά μαλλιά να τα δένουν πίσω, να αποφεύγουν να αγγίζουν πόμολα και κουπαστές στους δημόσιους χώρους και να αποφεύγουν τις στενές επαφές με ανθρώπους που έχουν συμπτώματα γρίπης.
Η Ρωσία ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι θα κρατήσει κλειστά τα σύνορά της με την Κίνα στους πεζούς και τα οχήματα.
Σιδηρόδρομοι μεταφοράς εμπορευμάτων συνεχίζουν να κυκλοφορούν μεταξύ των δύο χωρών, οι απευθείας πτήσεις συνεχίζονται και ένα επιβατηγό τρένο που κάνει την σύνδεση ανάμεσα στο Πεκίνο και την Μόσχα παραμένει σε λειτουργία.

Πρώτα κρούσματα στη Ρωσία

Tα πρώτα δύο κρούσματα κοροναϊού στη Ρωσία, επιβεβαίωσε την Παρασκευή το μεσημέρι η αναπληρωτής πρωθυπουργός της χώρας, Τατιάνα Γκολίκοβα.
Η είδηση αυτή έρχεται μια μόλις μέρα αφότου τη Μόσχα έκλεισε τα χερσαία της σύνορα με την Κίνα.
Μέχρι στιγμής, ως εκ τούτου, ο θανατηφόρος κοροναϊός έχει εμφανιστεί σε τουλάχιστον 19 διαφορετικές χώρες, ανάμεσα στις οποίες οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Γερμανία, η Αυστραλία κ.α.

Η εφημερίδα Εστία ζητά από τον Σαμαρά να μην ρίξει τον Μητσοτάκη λόγω… Ερντογάν

Να μην ρίξει τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και την κυβέρνηση του (σ.σ. όπως έκανε το 1993 με την κυβέρνηση του πατέρα του), ζητά στην ουσία από τον Αντώνη Σαμαρά, με πρωτοσέλιδο της υπό τον τίτλο: «Μείζον εθνικό λάθος η αποδυνάμωσις του πρωθυπουργού» και φωτογραφία των δύο ανδρών, η εφημερίδα Εστία:
«Γνωρίζει τους κινδύνους που διατρέχει ένας πρώην πρωθυπουργός.

»Η μείωση του εύρους της πλειοψηφίας του μετά την αδιανόητη αποχώρηση του Φώτη Κουβέλη από τον τρικομματικό συνασπισμό το καλοκαίρι του 2013 είχε ως αποτέλεσμα την κατάπτωση εγγυήσεως της πολιτικής σταθερότητας έναντι των δανειστών.

»Ήταν ο λόγος που η συμμαχική κυβέρνησις του δεν εξάντλησε την τετραετία και δεν εξέλεξε Πρόεδρο της Δημοκρατίας», τονίζει με νόημα η εφημερίδα, απευθυνόμενη στον κ. Σαμαρά.

Και προσθέτει: «Δεν είναι δυνατόν αυτή τη στιγμή να παρέχει ισχυρότερη συναίνεση στην πράξη στον Κυριάκο Μητσοτάκη ο… Αλέξης Τσίπρας, παρά άνθρωποι της παρατάξεως του, κορυφαία στελέχη του κόμματός του, προκάτοχοί του.

»Χρέος του πολιτικού κόσμου, των βουλευτών και κατά μείζονα λόγο των πρώην πρωθυπουργών είναι να στηρίζουν αυτή την ώρα τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ανεξαρτήτως όποιων διαφορετικών εκτιμήσεων ή ανθρώπινων πικριών».

Μάλιστα επικαλείται τον εξ’ ανατολών κίνδυνο, σημειώνοντας χαρακτηριστικά:

«Αν στην ανάλυση του Ερντογάν ότι κανείς δεν μπορεί να βάλει φρένο στην προκλητικότητά του στο Αιγαίο, ούτε η βαθιά διχασμένες ΗΠΑ, ούτε η παρηκμασμένη Ευρώπη, ούτε βεβαίως η τωρινή σύμμαχός του Ρωσία, προστεθεί και η παράμετρος ότι η Ελλάς έχει αδύναμη κυβέρνηση και πρωθυπουργό υπό εσωτερική αμφισβήτηση, τότε οι πειρασμοί του θα αυξηθούν».

Thursday, January 30, 2020

Η ΠΟΝΕΜΈΝΗ ΓΙΟΡΤΗ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ...Ειρήνη Πετρακάκη*


Πονεμένη ιστορία ο ετήσιος εορτασμός των Ελληνικών Γραμμάτων και της Εκπαίδευσης. Ενώ το υπουργείο θα μπορούσε να μετατρέψει τη γιορτή των Τριών Ιεραρχών σε πανηγυρικό εορτασμό της Ελληνικής Παιδείας, και ενώ θα μπορούσε να αναθεωρήσει και να εμπλουτίσει το περιεχόμενο αυτής της γιορτής που αφορά σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα, τη συντηρεί περιχαρακωμένη στον κατηχητικό χαρακτήρα της, την υποβαθμίζει σε μια κοινή εργάσιμη ημέρα, και την εξισώνει με οποιαδήποτε άλλη επετειακή αναφορά.
Η ημέρα αυτή θα έπρεπε να γιορτάζεται με μεγάλη επισημότητα και σε όλο της το εύρος. Αντ' αυτού, συρρικνώνεται σε μια εκκλησιαστική επέτειο που επικαλύπτει τις άλλες πνευματικές κινήσεις κατά τη διάρκεια της ελληνικής ιστορίας, και μάλιστα αυτές της αρχαιότητας, η οποία προηγήθηκε χρονικά και η οποία σηματοδότησε και το ζητούμενο: την έναρξη της ανθρωπιστικής παιδείας και του διαφωτισμού.
Διότι, στα σχολεία δεν έχει οριστεί ετήσια επέτειος τιμής για τους παγκόσμιας εμβέλειας Έλληνες παιδαγωγούς και διανοητές. Δεν μνημονεύεται ο Όμηρος, δεν μνημονεύεται η δελφική διδασκαλία, δεν τιμώνται οι «επτά σοφοί» της αρχαιότητας, δεν τιμώνται οι Προσωκρατικοί και η Ιωνική Σχολή, δεν τιμώνται οι δραματουργοί μας, οι Σοφιστές, ο Σωκράτης, ο Πλάτων, ο Αριστοτέλης, οι Επικούρειοι, οι Στωικοί, οι Νεοπλατωνικοί, δεν γίνεται αναφορά στο έργο της Πλατωνικής Ακαδημίας, της Ελεατικής ή της Περιπατητικής Σχολής, δεν γίνεται αναφορά στην ευρύτατη διάδοση της ελληνικής παιδείας κατά τους αλεξανδρινούς χρόνους και την ελληνιστική περίοδο, δεν γίνεται αναφορά στην εκπαίδευση του παροικιακού ελληνισμού που κράτησε όρθιο το Γένος μας σε χρόνους σκοτεινούς και δίσεκτους, δεν αγγίζεται καν η περίοδος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Τιμώνται τρεις ιεράρχες της Πρωτοβυζαντινής εποχής, ως «μέγιστοι φωστήρες», ως «πυρσεύσαντες την οικουμένην ακτίσι δογμάτων θείων», ως «μελίρρυτοι ποταμοί της σοφίας» και τα λοιπά, λες και η πνευματική φώτιση προήλθε αποκλειστικά και μόνον από τη διδασκαλία και το έργο των τριών θεολόγων του 4ου αιώνα, που ρύθμισαν ευεργετικά για το ανατολικό ρωμαϊκό κράτος το θρησκευτικό ζήτημα!

Ενδιαφέρον είναι ότι οι τρεις Ιεράρχες της ορθόδοξης λατρείας, ο Βασίλειος Καισαρείας, ο Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός και ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, μορφώθηκαν από Εθνικούς: οι δύο πρώτοι σπούδασαν στην Πλατωνική Ακαδημία, ενώ ο τελευταίος στη σχολή του περίφημου φιλοσόφου Λιβάνιου. Και οι τρεις διαμόρφωσαν το δόγμα και θεμελίωσαν με το συγγραφικό τους έργο τη χριστιανική θεολογία αντλώντας κυρίως από την αρχαιοελληνική φιλοσοφία. Αυτά όμως είναι ψιλά γράμματα για το Υπουργείο Παιδείας που δημιουργεί στους μαθητές την εντύπωση ότι πριν από τους τρεις Ιεράρχες επικρατούσε σκοτάδι μαύρο και πηχτό και ούτε παιδεία υφίστατο ούτε άνθηση Γραμμάτων υπήρχε. Δεν λειτουργούσαν εκπαιδευτικά ιδρύματα και διδασκαλεία, δεν δίδασκαν φωτισμένοι δάσκαλοι, δεν ρητόρευαν «μελίρρυτοι ποταμοί της σοφίας». Το ότι η Αθήνα ήταν «Ελλάδος παίδευσις», όπως λέει ο Θουκυδίδης, ουδεμία σημασία έχει. Οι συνειδήσεις ήταν πεπλανημένες και αφώτιστες, και οι ελληνικές πόλεις συσκοτισμένες και «ειδωλολατρικές». Τραγική άγνοια δηλαδή και μαύρη σύγχυση στο μυαλό των παιδιών μας και ενός λαού ολόκληρου που φαντασιώνεται για προγόνους του αυτούς που για τη ζωή και το έργο τους δεν έχει ιδέα.

Ο εορτασμός των τριών Ιεραρχών ξεκίνησε τον 11ο αιώνα στο Βυζάντιο ως μια καθαρά εκκλησιαστική υπόθεση, ως μια προσπάθεια ειρήνευσης και σύμπνοιας στο ορθόδοξο ποίμνιο που τον καιρό εκείνο ταλανιζόταν από θρησκευτικές έριδες. Η γιορτή όμως καθιερώθηκε ως εκπαιδευτική το 1842, ενώ η θεσμοθέτησή της σχετιζόταν περισσότερο με τον προσδιορισμό του ρόλου του νεοσύστατου τότε Πανεπιστημίου Αθηνών και τη λεπτή σχέση της κοσμικής με την εκκλησιαστική παιδεία, παρά με την ουσία του πράγματος. Σήμερα, θα περίμενε κανείς ο ρόλος αυτός να είναι ξεκαθαρισμένος, οι τρεις Ιεράρχες να εορτάζονται στο μέτρο που τους αναλογεί και η γιορτή αυτή να αναδεικνύει την ιστορική αξία, τη διαχρονικότητα και την οικουμενικότητα της ελληνικής παιδείας εν γένει. Αλλά δεν...

Στη φωτογραφία είναι η σύγχρονη Ακαδημία Αθηνών, το ύψιστο πνευματικό ίδρυμα της χώρας μας. Στον περίβολο μάς υποδέχονται ο Σωκράτης και ο Πλάτων μέσα από τα εξαίρετα γλυπτά των Δρόση - Piccarelli. Πιο πίσω, και πάνω σε ιωνικούς κίονες, λάμπουν στον αττικό ουρανό τα αγάλματα των δύο αλληγορικών μορφών του ελληνικού πνεύματος: της Αθηνάς Προμάχου και του Απόλλωνος Κιθαρωδού.
Καλό σας βράδυ..

*Ειρήνη Πετρακακη
Φιλόλογος


Ο ΠΟΥ κήρυξε παγκόσμιο συναγερμό για τον φονικό κοροναϊό

«Έκτακτη ανάγκη δημόσιας υγείας διεθνούς ανησυχίας» χαρακτήρισε την επιδημία του νέου κοροναϊού στην Κίνα, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ).
Ο γενικός διευθυντής του ΠΟΥ Τέντρος Αντάνομ Γκεμπρεγέσους ανακοίνωσε την απόφαση έπειτα από την έκτακτη συνεδρίαση της Επιτροπής Εκτάκτων Αναγκών του οργανισμού που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη (30/01), στη Γενεύη.
«Η μεγαλύτερη ανησυχία μας είναι το ενδεχόμενο ο ιός να εξαπλωθεί σε χώρες τα συστήματα υγείας των οποίων είναι πιο αδύναμα.
»Δεν πρόκειται για μια ψήφο περιφρόνησης προς την Κίνα», υπογράμμισε ο ίδιος.
Οι θάνατοι που οφείλονται σε επιβεβαιωμένα κρούσματα του νέου κοροναϊού, σύμφωνα με τον τελευταίο απολογισμό, έχουν φθάσει τους 171, ενώ ο αριθμός των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων αυξήθηκε στα 8.200 κρούσματα και υπάρχουν επίσης άλλα 12.167 ύποπτα κρούσματα.
Μέχρι στιγμής κρούσματα του νέου κοροναϊού έχουν καταγραφεί σε τουλάχιστον 18 χώρες.
Στην Ευρώπη έχουν επιβεβαιωθεί έντεκα κρούσματα -τέσσερα στη Γερμανία, έξι στη Γαλλία και ένα στη Φινλανδία-, θέτοντας σε επιφυλακή και την Ευρωπαϊκή Ένωση, με τις αρμόδιες υπηρεσίες να δηλώνουν έτοιμες να συνδράμουν στον επαναπατρισμό των Ευρωπαίων πολιτών.


Γιώργος Κοντογιώργης: Το ελληνικό πολιτικό σύστημα μας προετοιμάζει για υποχωρήσεις στα κυριαρχικά μας δικαιώματα

Ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πάντειο, Γιώργος Κοντογιώργης, μιλώντας στον 98.4, υποστήριξε ότι η Χάγη που επικαλούνται στο ελληνικό πολιτικό σύστημα, δεν είναι παρά το άλλοθι για την ανυπαρξία στρατηγικής και επιλογής να λειτουργήσει η Ελλάδα αποτρεπτικά.
Η Τουρκία, δεν πρόκειται να πάει σε καμία Χάγη, παρά μόνο αν πάρει αυτό που θέλει πρώτα με τετελεσμένα.
Το ελληνικό πολιτικό σύστημα αντί να θέσει πειστικά κόκκινες γραμμές και να λειτουργήσει αποτρεπτικά, μας προετοιμάζει για νέες υποχωρήσεις πάνω σε δικά μας κυριαρχικά δικαιώματα και κυριαρχία.

Ακούστε την εκπομπή:







wibiya widget