Tuesday, March 3, 2015

Η ΙΕΡΗ ΠΟΡΝΕΙΑ,ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Η Κόρινθος είναι το μεγάλο λιμάνι τού ελληνικού κλασικού κόσμου, ή καλύτερα τα λιμάνια, αφού η γεωγραφική θέση τής πόλης τής επιτρέπει να ελέγχει τούς δυο κόλπους, απ΄ τη μια και την άλλη μεριά τού Ισθμού της. Μέρος συνάντησης εμπόρων και ταξιδευτών Ανατολής και Δύσης, είναι και υποχρεωτικό πέρασμα για όλους εκείνους, που κινούνται ανάμεσα στη βόρειο Ελλάδα και την Πελοπόννησο. Εμπόριο, οικονομικές και λιμενικές δραστηριότητες συμβάλλουν στο να γίνει η Κόρινθος μια πόλη ιδιαίτερα ζωντανή. Τα πλούτη των κατοίκων της, η πολυτελής και διεφθαρμένη ζωή τους είναι φημισμένα …σ΄ όλους τούς λαούς της Αρχαιότητας και, αν η φήμη τής Αθήνας είναι κυρίως πολιτική και πνευματική, τής Κορίνθου συνδέεται με την ηδονή και την ακολασία.
Όμως, η Κόρινθος αποτελεί κυρίως, για τούς αρχαίους και τούς συγχρόνους, την πόλη τής ιερής πορνείας. Πιθανόν οι εμπορικές σχέσεις, που η πόλη από νωρίς είχε με τις ασιατικές χώρες να εξηγούν την εγκατάσταση ιερόδουλων στην Ακροκόρινθο. Αυτή η συνήθεια, που έκανε διάσημη την Κόρινθο, εξαφανίζεται το 146 π.Χ., όταν η πόλη καταστρέφεται από τα ρωμαϊκά στρατεύματα.
Ιερή πορνεία και ανατολικές θρησκείες
Αν υπάρχει κάποιο φαινόμενο στην Αρχαιότητα, που ερεθίζει τη φαντασία των ανθρώπων, αυτό σίγουρα είναι η ιερή πορνεία. Θα ήταν επικίνδυνο να θελήσουμε να διαμορφώσουμε άποψη διαβάζοντας ορισμένα μυθιστορήματα, όπως την Αφροδίτη τού Πιερ Λουΐ και θα πρέπει να αναγνωρίσουμε, ότι οι πληροφορίες μας γι΄ αυτό το θέμα είναι λιγοστές.
Παρ΄ ότι αυτή η συνήθεια εντάσσεται πλήρως στη ζωή ορισμένων ελληνικών πόλεων σαν την Κόρινθο, δεν ανήκει στον καθ΄ αυτό ελληνικό πολιτισμό και αντιστοιχεί σε μια σύλληψη τής θεότητας, που είναι ξενικής προέλευσης. Εξ άλλου δεν πρέπει να υπερβάλλουμε τη σημασία της στον ελληνικό κόσμο, αφού ασκείται μόνο σε ορισμένους τόπους όπως η Κόρινθος, η Πάφος ή το όρος Έρυξ στη Σικελία.

Η πρακτική τής ιερής πορνείας επιβεβαιώνεται αντίθετα πολύ περισσότερο στη Μικρά Ασία, στην Περσία ή και στην Αίγυπτο, όπου αποτελεί μέρος τής λατρείας σε ορισμένες θεότητες, που αργότερα αφομοιώθηκαν από την Αφροδίτη. Είναι δύσκολο να συλλάβουμε τους βαθύτερους σκοπούς αυτής τής ιερής πορνείας, επειδή οι ιστορικοί ή οι γεωγράφοι τής Αρχαιότητας, κυρίως Έλληνες, που μιλούν για το θέμα εκπλήσσονται κυρίως από το σκανδαλώδη χαρακτήρα, που παρουσιάζουν παρόμοιες πρακτικές στα αμύητα μάτια τους. Η βαθιά σημασία τού τυπικού πολύ λίγο τους ενδιαφέρει και οι εξηγήσεις που δίνουν σχετικά είναι συχνά φαντασιοπληξίες.
Αλλωστε, ανάλογα με τους λαούς αλλάζουν και οι αιτιολογίες. Στη Λυδία, στην Αρμενία, στη Θήβα τής Αιγύπτου αφιερώνονται νεαρές παρθένες στη θεότητα. Όπως οι Ουλέντ – Ναΐλ στην Αλγερία, πρέπει να κερδίσουν την προίκα τους εκδιδόμενες μέχρι το γάμο τους:
«Οι Αρμένιοι λατρεύουν ιδιαίτερα την Αναΐτι και έχτισαν προς τιμην της πολλούς ναούς, κυρίως στην Ακιλησηνή. Τής αφιερώνουν σκλάβους, αγόρια και κορίτσια. Και κάτι που προξενεί πιο μεγάλη έκπληξη είναι, ότι οι πιο εξέχοντες άντρες τής χώρας αφιερώνουν τις ακόμα παρθένες κόρες τους: ο νόμος τις θέλει να επιδίδονται στην πορνεία για πολύ καιρό προς όφελος τής θεάς, πριν να δοθούν για γάμο, και κανείς δεν κρίνει απρεπές να τις παντρευτεί στη συνέχεια». (Στράβων, “Γεωγραφικά”, ΧΙ, 14,16).
Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, οι κόρες των Λυδών μαζεύουν την προίκα τους με τον ίδιο τρόπο. Σε άλλους λαούς οι ιερόδουλες ή ιερές πόρνες ανήκουν στο διαρκή «κλήρο» τής θεότητας και ασκούν όλη τους τη ζωή το επάγγελμά τους στον περίβολο τού ναού τής θεάς, στην οποία περιέρχονται τα χρηματικά ποσά, που δίνουν οι «πιστοί».
Ο Ηρόδοτος, σε ένα απόσπασμα περισσότερο γραφικό, παρά ακριβές, αναφέρει το τέχνασμα των ιερόδουλων τής βαβυλωνιακής θεότητας Μπελίτ – Ιστάρ, τής οποίας το όνομα μετατρέπει σε Μύλλιτα:
«Να ποια είναι η πιο επονείδιστη συνήθεια των Βαβυλωνίων. Κάθε γυναίκα τής χώρας πρέπει μια φορά στη ζωή της να σμίξει με έναν ξένο άντρα στο ιερό τής Αφροδίτης. Πολλές απαξιούν να έρχονται σε οποιαδήποτε επαφή με άλλες Βαβυλώνιες και τα πλούτη τους τις γέμισαν αλαζονεία: πηγαίνουν στο ιερό με σκεπαστές άμαξες και τις ακολουθούν πολλοί υπηρέτες. Στον περίβολο τού ναού οι γυναίκες κάθονται πολλές μαζί, έχοντας στο κεφάλι ένα στεφάνι από σκοινί. Άλλες έρχονται, άλλες φεύγουν. Ανάμεσα στις γυναίκες, περάσματα σε ευθεία γραμμή προς όλες τις διευθύνσεις επιτρέπουν στούς ξένους να κινούνται για να διαλέξουν. Όταν μια γυναίκα καθίσει εκεί, πρέπει να περιμένει ένας άγνωστος να ρίξει χρήματα στα γόνατα της και να σμίξει μαζί της στο εσωτερικό τού ναού. Καθώς τής ρίχνει τα χρήματα, ο άντρας πρέπει να πει: “Σε καλώ στο όνομα τής θεάς Μύλιττας” – αυτό είναι το ασσυριακό όνομα τής Αφροδίτης. Δίνει κανείς όποιο ποσό θέλει και η γυναίκα δεν έχει κανένα δικαίωμα να αρνηθεί τον άντρα, μια και τα χρήματα είναι ιερά και πρέπει να ακολουθήσει τον πρώτο, που τής ρίχνει κάτι. Αφού σμίξει με τον άντρα, εκπλήρωσε το καθήκον της απέναντι στη θεά και μπορεί να επιστρέψει στο σπίτι της. Όσες είναι όμορφες και με καλή κορμοστασιά μπορούν γρήγορα να επιστρέψουν σπίτι τους, όμως οι άσχημες είναι υποχρεωμένες να μένουν πολύ καιρό, μια και δεν μπορούν να τηρήσουν το νόμο. Μερικες μένουν και τρία η τέσσερα χρόνια». (“Ιστορίαι”, Ι, 199).
Εύκολα αντιλαμβανόμαστε, ότι στην εξήγησή του ο Ηρόδοτος αναμιγνύει διάφορες μορφές ιερής πορνείας, εκείνη που υπάρχει στους λαούς όπου τα κορίτσια κάθε κοινωνικού στρώματος πρέπει να εκδίδονται, για να συγκεντρώσουν το απαραίτητο για την προίκα τους ποσό και τη συνήθεια των ιερόδουλων. που τάσσονται στην υπηρεσία της θεότητας. Ωστόσο, ως ταξιδιώτης ο Ηρόδοτος σίγουρα επισκέφτηκε αυτή την αχανή «αγορά γυναικών», με την οποία έμοιαζε το ιερό τής θεάς Μπελίτ – Ιστάρ. Η ζωηρόχρωμη περιγραφή του μας επιτρέπει να φανταστούμε το παράξενο θέαμα τής θορυβώδους οχλαγωγίας στον τεράστιο ναό, τα πήγαιν΄- έλα των ιερόδουλων και των επισκεπτών, τις σειρές των γυναικών των μαντρωμένων σαν τα κτήνη, που φοράνε στο κεφάλι τους ένα σκοινί, που συμβολίζει τη σκλαβιά τους.
«Ου παντός πλειν εις Κόρινθον…»
«Φιλόξενες κοπέλες, υπηρέτριες τής Πειθούς στην πλούσια Κόρινθο, εσείς που καίτε τις χρυσές στάλες τού λιβανιού, οι σκέψεις σας πετούν προς την ουράνια μητέρα των ερωτικών επιθυμιών, την Αφροδίτη, πού σας επιτρέπει, κόρες μου, να μαζεύετε στις χαρωπές σας κλίνες τον καρπό τής τρυφερής σας νιότης». (Πίνδαρος, Εγκώμια, 3).
Έτσι, με χιούμορ και ποίηση, ο Πίνδαρος αναφέρεται στις διασημότατες κατοίκους τής Κορίνθου, τις ιερόδουλες τής Αφροδίτης και τής θεραπαινίδάς της, τής Πειθούς. Ιέρειες, σκλάβες και πόρνες μαζί, οι κοπέλες αυτές συμβάλλουν στην ξεχωριστή θέση, που αποκτά η Κόρινθος ανάμεσα στις ελληνικές πόλεις. Αυτή η ιδιαίτερη λατρεία τής Αφροδίτης στην Κόρινθο ή στην Κύπρο εξηγείται από τις ανατολικές επιδράσεις, που παρουσιάζονται σημαντικές στις περιοχές αυτές. Πρόκειται για ένα σποραδικό φαινόμενο, που εκμεταλλεύεται κυρίως την κακή φήμη τής Κορίνθου.
Η σημαντική δραστηριότητα των δύο λιμανιών, ο αυξημένος αριθμός ταξιδιωτών, που μένουν για λίγο στην πόλη για τις υποθέσεις τους ή για ψυχαγωγία, ωφελούν το ναό τής Αφροδίτης, που έχει εγκατασταθεί στην κορυφή τής Ακροκορίνθου. Πάνε εκεί για να λατρέψουν, σ΄ αυτό το κουρνιασμένο σ΄ ένα απότομο τοπίο ιερό, τη θεά, που παριστάνεται με τη μορφή ενός αγάλματος με πανοπλία και «υπηρετείται» από ιερές πόρνες:
«Το ιερό της Αφροδίτης ήταν τόσο πλούσιο, που είχε περισσότερες από χίλιες ιερές πόρνες, προσφορά στη θεά από άντρες ή γυναίκες. Εξ αιτίας τους η πόλη ήταν πυκνοκατοικημένη και πλούτιζε σημαντικά, επειδή οι ιδιοκτήτες των καραβιών καταστρέφονταν εύκολα σ΄ αυτά τα μέρη, εξ ου και η περίφημη παροιμία: “Δεν μπορούν όλοι να πλευρίζουν στην Κόρινθο”». (Στράβων, “Γεωγραφικά”, VIII, 378).
Αυτές οι ιερές σκλάβες είναι πασίγνωστες σ΄ ολόκληρο τον αρχαίο κόσμο και, όπως εξηγεί ο Στράβων, προσφέρονται από τούς πιστούς στη θεά. Κατά κάποιο τρόπο αποτελούν ζωντανά τάματα! Κάποιος Ξενοφών ο Κορίνθιος, αθλητής, που νίκησε στους Ολυμπιακούς Αγώνες τού 464 π.Χ., προσφέρει σε ένδειξη ευχαριστίας στην Αφροδίτη τής Κορίνθου πενήντα πόρνες και ο Πίνδαρος μνημονεύει το γεγονός:
«Ω κυρίαρχη τής Κύπρου, να, που στο ιερό σου στην Κόρινθο ο Ξενοφών οδήγησε μια ομάδα νεαρών γυναικών, πενήντα σώματα στην υπηρεσία σου, μες στη χαρά του, που είδε όλες του τις ευχές να πραγματοποιούνται». (Πίνδαρος, “ΧΙΙΙ Oλυμπιόνικος”).
Πόρνη με πελάτη της.
(Αττική πελίκη,
430 π.Χ.,
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθήνας).
Στη Σικελία, στο όρος Έρυξ, όπου έχει εγκατασταθεί σε μια ιδιαίτερα εντυπωσιακή τοποθεσία στην κορυφή ενός απότομου βράχου ένα ιερό τής Αφροδίτης, οι πιστοί κι εκεί με τις προσφορές τους χαρίζουν ιερόδουλες στη θεά:
«Ο ψηλός λόφος τού Έρυκα κατοικείται και διαθέτει ένα ναό τής Αφροδίτης με την ιδιαίτερη λατρεία του, άλλοτε γεμάτο από ιερές σκλάβες, που οι Σικελοί και οι ξένοι πρόσφεραν μετά από κάποιο τάμα». (Στράβων, “Γεωγραφικά”, VI, 272).
Πόρνες ή ιέρειες;
Τι ακριβώς είναι οι ιερόδουλες; Σίγουρα πόρνες, αλλά και ιέρειες, αφού τα δύο λειτουργήματα είναι στενά συνδεδεμένα μεταξύ τους. Όπως οι υπόλοιπες ιέρειες τού ελληνικού κόσμου, συμμετέχουν επίσημα σε όλες τις τελετές, όπου η «ιερή» παρέμβαση τους είναι απαραίτητη. Έτσι, όταν οι Πέρσες εισβάλλουν στην Ελλάδα, ζητείται από τις ιερόδουλες τής Κορίνθιας Αφροδίτης να προσευχηθούν δημόσια και να προσφέρουν μια θυσία για τη σωτηρία των Ελλήνων. Φαίνεται, ότι οι προσευχές ήταν αποτελεσματικές, αφού ο στρατός και ο στόλος τού Ξέρξη τράπηκαν οριστικά σε άτακτη φυγή από το συνασπισμό των ελληνικών πόλεων κι έτσι οι Κορίνθιοι τοποθετούν στο ναό τής Αφροδίτης ένα τάμα, αγάλματα και τον κατάλογο όλων των πόρνων, που ενέπνευσαν τη νίκη.
Ένα επίγραμμα του Σιμωνίδη χαραγμένο ύστερα απ’ αυτό τον κατάλογο, αποτίει φόρο τιμής στην αποτελεσματικότητα των ιερόδουλων και τής προστάτιδάς τους, Αφροδίτης :
«Αυτές οι γυναίκες αφοσιώθηκαν για να προσευχηθούν στη θεϊκή Κύπριδα, για χάρη των Ελλήνων και των γενναίων στη μάχη πολιτών τους. Γιατί η θεά Αφροδίτη δε θέλησε η ακρόπολη των Ελλήνων να παραδοθεί στους Πέρσες τοξότες». (“Aθήναιος”, XIII, 573 d).
Ένα τέτοιο επεισόδιο δείχνει, ότι οι ιερόδουλες κατέχουν μια σεβαστή θέση στον ελληνικό κόσμο και επιτρέπει να καταλάβουμε καλύτερα την αντιφατική στάση, που τηρούν ανέκαθεν οι αρχαίοι απέναντι στην πορνεία. Σίγουρα οι «λαϊκές» πόρνες θεωρούνται αμελητέα ποσότητα. Ωστόσο, η πεποίθηση, ότι οι δραστηριότητές τους εξαρτώνται από τον ιερό χώρο της Αφροδίτης δεν είναι ποτέ εντελώς απούσα. Γι΄ αυτό το λόγο επιτράπηκε και η αθώωση τής περίφημης Φρύνης. Το επεισόδιο είναι πολύ γνωστό: με την απειλή να καταδικαστεί σε θάνατο, αφού κατηγορήθηκε για ασέβεια, σώζεται από το δικηγόρο της, το ρήτορα Υπερείδη, που έχει τη φαεινή ιδέα να αποκαλύψει το σώμα τής πελάτισσάς του μπροστά στο δικαστήριο. Οι ηλιαστές αθωώνουν τη Φρύνη σίγουρα επειδή η φυσική ομορφιά τής νεαρής γυναίκας τούς άγγιξε· όμως σίγουρα κινούνται και από το δεισιδαιμονικό φόβο, ότι καταστρέφουν αυτή την ιέρεια τής Αφροδίτης, που το υπέροχο κορμί της φέρει τόσο έκδηλα τη σφραγίδα τής θεότητας.
Δύο εταίρες
ετοιμάζονται και αρωματίζονται
πριν βάλουν τα φορέματα με τις πτυχώσεις,
που είναι ακουμπισμένα
πάνω σ΄ ένα σκαμνί.
(Αρχαιολογικό Μουσείο, Ταρκινία).
Παρ΄ όλο που καμιά πηγή δε μας παρέχει περισσότερες λεπτομέρειες για την οργάνωση τής ιερής πορνείας στις ελληνικές πόλεις, είναι εύκολο να φανταστούμε, ότι το κορινθιακό ιερό θα πρέπει να παρουσίαζε πολλές ομοιότητες με εκείνο της Μπελίτ – Ιστάρ στη Βαβυλώνα. Όμως, δε γνωρίζουμε τίποτα για τη ζωή των ιερόδουλων τής Κορίνθου. Μένουν στον περίβολο τού ναού; Είναι ταμένες για όλη τους τη ζωή ή έχουν τη δυνατότητα να απαλλαχτούν από το λειτούργημά τους εξαγοράζοντας την ελευθερία τους; Οι αρχαίοι, αν ήταν λίγο ομιλητικοί γι΄ αυτές τις υπηρέτριες τής Αφροδίτης, δεν ήταν περισσότερο και για τους πελάτες τους. Θα πρέπει να φανταστούμε ομάδες προσκυνητών υπέρ το δέον ευσεβών ή, πιο πεζά, κατά περίσταση ευλαβών, που χαίρονται να συνδυάζουν θρησκευτικά καθήκοντα και απόλαυση;
Η παρουσία αυτού του πλήθους γυναικών των αφιερωμένων στη θεά τού έρωτα συμβάλλει στη φήμη τής Κορίνθου ως πόλης των εύκολων απολαύσεων και δεν προκαλεί καθόλου έκπληξη, το ότι η «λαϊκή» πορνεία αποκτά σημαντικές διαστάσεις μέσα στην πόλη. Οι δουλέμποροι οδηγούν σ΄ αυτό το λιμάνι τα πιο όμορφα «εμπορεύματα» τους. Πράγματι ξέρουν, ότι έχουν όλες τις ευκαιρίες να βρουν πλούσιους αγοραστές, που ψάχνουν κορίτσια αρκετά όμορφα για να τα τάξουν στην Αφροδίτη.
Έτσι η Λαΐς, μια από τις πιο φημισμένες εταίρες τού τέλους του 5ου π.Χ. αιώνα, παιδάκι ακόμα οδηγείται σαν σκλάβα από τη Σικελία στην Κόρινθο και προσφέρεται στη θεά· το μέλλον της αλλάζει καθοριστικά, όταν συναντά το ζωγράφο Απελλή, που τη «λανσάρει» στους αθηναϊκούς καλλιτεχνικούς και πνευματικούς κύκλους. Η Νέαιρα ξεκίνησε κι εκείνη να δουλεύει στην Κόρινθο.
Για να πείσει
ένα πιθανό πελάτη
για τα θέλγητρά της,
αυτή η πόρνη
δεν διστάζει
να ξεγυμνωθεί εντελώς.
(Ρώμη, Villa Giulia).
Ως την κατάληψή της από τους Ρωμαίους το 146 π.Χ., η Κόρινθος παραμένει μια από τις πιο επιδεικτικές πόλεις τού ελληνικού κόσμου, αφού η απόλαυση και η πολυτέλεια αναπτύχθηκαν πολύ φυσικά σ΄ αυτή την πρωτεύουσα τής ιερής ή κοσμικής πορνείας. Καταστρέφεται από τους Ρωμαίους, ανοικοδομείται από τον Καίσαρα, αλλά ποτέ δεν χάνει τη φήμη τής ακόλαστης πόλης, ακόμα και μετά την εξάλειψη των ιερόδουλων και τής «σκανδαλώδους» λατρείας τής Αφροδίτης στην Ακροκόρινθο. Για τούς αρχαίους παραμένει πάντα το σύμβολο τής διαφθοράς.
Ωστόσο, η Κόρινθος δεν είναι ολόκληρη η Ελλάδα και η ιερή πορνεία αποτελεί μια εξαίρεση στον ελληνορωμαϊκό κόσμο. Αν σε ορισμένες πόλεις είναι δυνατό να εντοπίσουμε συνοικίες εξειδικευμένες στην εκμετάλλευση τής απόλαυσης, αυτό δεν έχει καμμία σχέση φυσικά με τη συγκέντρωση των ιερόδουλων στον περίβολο ενός ναού, η οποία αποτέλεσε και την πρωτοτυπία τής Κορίνθου.
Σημείωση: H dr. Catherine Salles είναι καθηγήτρια ρωμαϊκού πολιτισμού στο πανεπιστήμιο τής Ναντέρ. Το παραπάνω άρθρο αποτελείται από αποσπάσματα από το βιβλίο της Η άλλη όψη τής Αρχαιότητας. Ο υπόκοσμος (έκδ. Παπαδήμα)

Ανοιξιάτικες εικόνες απο Τρίκαλα.Μαρτάκια,φεγγάρι,ζωγραφική κ.α.

Εσείς φορεσατε Μάρτη;
"Εσείς φορεσατε Μάρτη;"
Προσθήκη λεζάντας















Η Εύη, η Χαρά και η Ίρις είναι πολύ περηφανες για το "μαρτάκι" τους. 

Συγχρόνως κρατούν ζωντανή μια παράδοση χιλιάδων χρόνων.


Εσείς φορεσατε.. Μάρτη; Στα Τρίκαλα, όλες σχεδόν οι κοπέλες, αλλά και αρκετοί άνδρες κάθε Μάρτη φορούν το πατροπαραδοτο ασπροκοκκινο κορδονι που κρατά η ιστορία του από τον.. Όμηρο.
Σκοπός του είναι να μη μαυρίσουν ή καούν  οι άνθρωποι από τον καυτό ήλιο του Μαρτίου.
Για αυτό και μόλις ιδού χελιδόνια φωνάζουν όπως και οι αρχαίοι:
Χελιδονα έφτασε..
Θάλασσες επερασε..
Για να πούνε στο τέλος στην ασπρόμαυρη χελιδόνα ..' πάρε τη μαυραδα και δώσ μου την ασπράδα'.
Πιστεύετε δεν πιστεύετε καλό Μάρτη.

Η Εύη Νάκου είναι μαθήτρια β' Λυκείου Τρικάλων,αλλά ήδη φαίνεται πως έχει τεράστιο ταλέντο στη ζωγραφική. Ένα απο τα πολλά της δημιουργήματα είναι και αυτό που μας έστειλε. Ελπίζουμε σύντομα να κάνουμε ένα αφιέρωμα και να γνωρίσουμε περισσότερα απο την νεαρή καλλιτέχνη. Συγχαριτήρια Εύη.

















BAΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, Καβάλα πάει στα τσίπουρα /καβάλα
 χαιρετάει /και  τραγουδά τους φίλους του/ της Άνοιξης τραγούδια.
Με ξάφνιασε το αποψινό φεγγάρι στη Χαιδεμενη Τρικάλων. Ωραίο δεν είναι; Απ όπου και να το βλέπετε, χαιρετίσματα και πολλά φιλιά..

ΔΠ

«Η μικρή διαφορά με τις μεγάλες συνέπειες» Της Φιλολόγου-Ιστορικού Αμαλίας Κ. Ηλιάδη



Η 8η Μαρτίου ως ιστορική ημέρα μνήμης αγώνων των γυναικών του μισού και πλέον πληθυσμού της γης για την κατάκτηση του δικαιώματος στη γνώση, στην ισονομία, στην ισότιμη αμοιβή στην εργασία αλλά κυρίως στο δικαίωμα άρθρωσης του δικού τους βιωματικού λόγου, είναι καταγεγραμμένη στη συνείδηση κάθε πολίτη ανεξαρτήτως φύλου.
Γυναίκες παντού στον πλανήτη δίνουν κάθε μέρα την προσωπική τους μάχη για τη διαμόρφωση μιας κοινωνικής ταυτότητας που θα τις αφορά ως φύλο, με τις ιδιαιτερότητές τους στην ιδιωτική και δημόσια σφαίρα της χώρας που ζουν: από τη γυναίκα της Ινδίας που βιάζεται ασύστολα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τη γυναίκα της Σαουδικής Αραβίας που απέκτησε δικαίωμα ψήφου το 2012 μέχρι την Ευρωπαία που είναι το πρώτο θύμα μαζί με τους νέους στην ανεργία, μάχεται καθημερινά σκοινοβατώντας ανάμεσα στους δύο πόλους της δημόσιας και ιδιωτικής σφαίρας.
Στις κοινωνίες μας συμβιώνουμε με την απειλή του χημικού πολέμου, την τρομολαγνία, το φονταμενταλισμό, το ρατσισμό, τη δράση-αντίδραση. Ποιος είναι λοιπόν ο νέος ρόλος της γυναίκας και κατ’ επέκταση του άνδρα στο σύγχρονο ταραγμένο κοινωνικό περιβάλλον που ζούμε και πως μπορούν να συμβάλλουν και τα δύο φύλα σ’ ένα καλύτερο αύριο στη ζωή μας;
Η έξοδος των γυναικών στην παραγωγή, στα κέντρα λήψης αποφάσεων και στην πολιτική, έγινε μέσα από επίπονες διαδικασίες και σκληρούς αγώνες που ξεκίνησαν από τη δεκαετία του 1920, του ίδιου του κινήματος των γυναικών αλλά και από κοινωνικές και οικονομικές αναγκαιότητες που επιβλήθηκαν από τις πολιτικές πραγματικότητες, μέσω νομοθετικών ρυθμίσεων. Το γυναικείο φύλο ως συλλογικότητα, δε μπόρεσε να επιβάλει τους δικούς του όρους, ούτε στο χώρο της εργασίας ούτε στο χώρο της πολιτικής παρά την ισχύουσα ισότητα στα δημοκρατικά κράτη της Δύσης. Έχει κάνει όμως ικανοποιητικά βήματα και πολλαπλές αλλαγές στην κοινωνική συνείδηση του σταθερού συνομιλητή της του άλλου φύλου. Έχει επιβάλλει τη διαφορετικότητά της, και σε πολλούς τομείς έχει δικαιωθεί.
Η σύγχρονη γυναίκα μορφώνεται, είναι σεξουαλικά απελευθερωμένη, έχει κοινωνικό λόγο, έχει πολιτική σκέψη, έχει κατακτήσει όλα τα επαγγέλματα, δεν υπολείπεται σε τίποτα σε γνώσεις και δεξιότητες σε σχέση με το άλλο φύλο και δεν επιτρέπει πια στην κοινωνία να την αντιμετωπίζει ως μειονεκτικό φύλο.
Οι γυναίκες σε σύνολο, αποτελούν το 52% του πλανήτη κι αυτό δεν αντανακλάται σαν ποσοστό συμμετοχής στην πολιτική. Δεν διαθέτουν ούτε χρήματα, ούτε χρόνο, ούτε τη σκληρότητα και την ανταγωνιστικότητα που απαιτεί ο δημόσιος τομέας. Και όσες γυναίκες μέχρι σήμερα έχουν φτάσει στα υψηλότερα αξιώματα της πολιτικής, όπως παλαιότερα η Θάτσερ, η Λαγκάρντ και η Μέρκελ, αντανακλούν το τεχνοκρατικό πρότυπο του άτεγκτου ανδροκρατισμού. Πόσο διαφορετική θα ήταν η πολιτική εάν συμμετέχει η γυναίκα ηγετικά, με τις ιδιαιτερότητες της ως φύλου, διότι είναι εξοικειωμένη με την πηγή της ζωής, με την ειρήνη, με την τρυφερότητα, με την αγάπη, με την ισορροπία, αξίες του ιδιωτικού που μπορούμε να τις μεταφέρουμε στο δημόσιο χώρο αρκεί να το πιστέψουμε και να το κάνουμε πράξη, γιατί έτσι θα προσδώσουμε ένα όραμα στη ζωή μας που θα την κάνει πιο ανθρώπινη και πιο αντιπροσωπευτική! Η μικρή διαφορά με τις μεγάλες συνέπειες…
(σημείωση: Το κείμενο αυτό είναι αφιερωμένο στη γυναίκα που βιώνει τον καθημερινό της αγώνα ως ένα όν μοναχικό, μόνο που η ζωή αλλάζει με δυναμικές γυναικείες οντότητες-ταυτότητες που διεκδικούν την απελευθέρωση και των δύο φύλων…).
(Δακτυλογράφηση: Βάσω Κ. Ηλιάδη)

 από trikalaola.gr

ΑΝ.ΤΑΡΣΥΑ.καλεί λαό Τρικάλων στο προσκήνιο. Ανοιχτή συγκέντρωση


Η ανοιχτή συνέλευση της ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. Τρικάλων

Ένα μήνα μετά την εκλογή της, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με τη "συνθηκολόγησή" της στην Ευρωομάδα (Eurogroup)), έδειξε ότι δεν υπάρχει περιθώριο αμφισβήτησης της καταστροφικής μνημονιακής πολιτικής στα πλαίσια της δέσμευσης για πληρωμής του χρέους και εντός της ΕΕ. Η κυβέρνηση με τις επιλογές της αφήνει ανέγγιχτα τα θεμέλια της κοινωνικής εξαθλίωσης, της φτώχειας και της ανεργίας των 1,3 εκατομμυρίων. Καμιά προπαγάνδα δεν μπορεί να το κρύψει αυτό, καμιά απαίτηση για ανοχή και υπομονή δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή.
Η ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. καλεί τους αγωνιστές και τις μαχόμενες δυνάμεις της αριστεράς, να δώσουν όλες τους τις δυνάμεις για να βγει ο λαός στο προσκήνιο. Είναι στιγμή ιστορικής ευθύνης, που δε χωρά ούτε αναμονή ούτε ανοχή στην κυβέρνηση σαν το λιγότερο κακό, γιατί το μεγαλύτερο κακό της δικαίωσης των πιο αντιδραστικών επιλογών καραδοκεί.
Υπάρχει άλλος δρόμος, πέρα από χρέος, μνημόνια και ευρώ. Θα τον χαράξει ο λαός με τον αγώνα του, ανοίγοντας το δρόμο για την αντικαπιταλιστική ανατροπή της επίθεσης και την κοινωνική απελευθέρωση. Σε αυτόν τον αγώνα θα καταξιωθεί η Αριστερά για να είναι αντάξια του ονόματος της.
Η ανοιχτή συνέλευση της ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. Τρικάλων θα πραγματοποιηθεί αύριο στις 8:30 το βράδυ στο Ξενοδοχείο «Πανελλήνιον».
ΑΝΤ.ΑΡ.ΣΥ.Α. ΤΡΙΚΑΛΩΝ

Monday, March 2, 2015

4 χρονια απο το θάνατο του Γιώργου και οι δικοί του δεν τον εχνούν ποτέ.


Τέσσερα χρόνια πέρασαν από την ημέρα που ο Γιώργος Σκυλογιαννης, αστυνομικός,έπεσε νεκρός από τις σφαίρες ψυχρών εγκληματιών στην περιοχή του Ρέντη.
Για την οικογένειά του όμως,από τη Χαιδεμενη Τρικάλων είναι σαν να μη πέρασε μια μέρα. 

Ο παππούς του η γιαγιά του η μητέρα του η θεία του τα αδέλφια του και αρκετοί συνάδελφοι του από Αθήνα και Καρδίτσα παραβρέθηκαν στο μνημόσυνο που τελέστηκε στο Α' νεκροταφείο Τρικάλων και υποσχεθηκαν
πως δεν θα τον ξεχάσουν ποτέ. 
Στη φωτογραφία ο παππούς του Θεόφιλος με τα 3 από τα 4 εγγονακια αδέλφια του Γιώργου.


ΦΟΡΟΣ ΤΙΜΗΣ ΣΤΟΥΣ ΗΡΩΕΣ ΤΗΣ ΔΙΑΣ ΑΘΑΝΑΤΟΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ...
Οι δραματικοί διάλογοι της ομάδας ΔΙΑΣ με το ΚΕΝΤΡΟ ΑΜΕΣΟΥ ΔΡΑΣΕΩΣ την ώρα της δολοφονίας.


Βρέθηκε το σπίτι όπου μεγάλωσε ο Ιησούς; (βίντεο)

ΤΙ ΙΣΧΥΡΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ

Βρέθηκε το σπίτι όπου μεγάλωσε ο Ιησούς; (βίντεο)

Ένα σπίτι στη Ναζαρέτ, τη γενέτειρα του Ιησού, το οποίο χρονολογείται από τον πρώτο αιώνα, θεωρείται το πιο πιθανό από αρχαιολόγους να είναι το σπίτι όπου ο Χριστός ανατράφηκε από τη Μαρία και τον Ιωσήφ. Το σπίτι είναι κατασκευασμένο από λάσπη και πέτρα και είναι χτισμένο σε μια βραχώδη πλαγιά.
Η πρώτη ανακάλυψη έγινε το 1880 από καλόγριες του μοναστηρίου της Αδελφότητας της Ναζαρέτ, οι οποίες πίστευαν ότι ο Χριστός είχε μεγαλώσει εκεί, αλλά μόλις το 2006 αρχαιολόγοι με επικεφαλής τον Κεν Νταρκ καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Ρίντινγκ της Βρετανίας, που χρονολόγησαν το σπίτι στον πρώτο αιώνα και το προσδιόρισαν ως τον τόπο όπου οι άνθρωποι που έζησαν αιώνες μετά την εποχή του Ιησού, πίστεψαν ότι ο Ιησούς είχε ανατραφεί εκεί.
Το αν ο Ιησούς έζησε όντως σε αυτό το σπίτι παραμένει άγνωστο, αλλά ο καθηγητής Κεν Νταρκ ισχυρίζεται ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα.
«Είναι αυτό το σπίτι όπου μεγάλωσε ο Ιησούς; Δεν μπορώ να απαντήσω από αρχαιολογικής άποψης, εάν όντως είναι αυτό το σπίτι στο οποίο μεγάλωσε ο Χριστός», γράφει ο ίδιος στην επιστημονική επιθεώρηση Biblical Archaeology Review. «Αλλά υπάρχουν αρκετές ενδείξεις».

Βίντεο - σοκ: Αστυνομικοί εκτελούν εν ψυχρώ άστεγο

ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ

Βίντεο - σοκ: Αστυνομικοί εκτελούν εν ψυχρώ άστεγο

Αστυνομικοί του Λος Άντζελες σκότωσαν χθες έναν άστεγο και εικόνες από το συμβάν αναρτήθηκαν στο Διαδίκτυο, μετέδωσαν τα τοπικά μέσα ενημέρωσης.
Το βίντεο δείχνει τη βίαιη συμπλοκή μεταξύ ενός άνδρα πολύ ταραγμένου και αστυνομικών που προσπαθούσαν να τον ακινητοποιήσουν στη φτωχή γειτονιά Σκιντ Ρόου, κοντά στο κέντρο της πόλης. Οι συνθήκες υπό τις οποίες σημειώθηκαν τα πυρά δεν είναι ακριβείς επί του παρόντος.
"Πέτα κάτω το όπλο", ακούγεται στο βίντεο πριν από τους πυροβολισμούς και πριν περαστικοί αρχίσουν να καλούν σε βοήθεια.
Η αστυνομία του Λος Άντζελες δεν έκανε κανένα σχόλιο, ωστόσο τοπικό μέσο ενημέρωσης μετέδωσε ότι τουλάχιστον ένας αστυνομικός είχε ανοίξει πυρ.
Λίγο μετά τα πυρά, ο θάνατος του άνδρα διαπιστώθηκε σε νοσοκομείο όπου είχε μεταφερθεί, δήλωσε εκπρόσωπος της αστυνομίας στην εφημερίδα Los Angeles Times.
Πολλοί ξενώνες και υπηρεσίες για τους άστεγους της περιοχής βρίσκονται στο Σκιντ Ρόου και ορισμένοι άστεγοι έχουν στήσει σκηνές στα πεζοδρόμια της γειτονιάς αυτής.
Οι αστυνομικοί είχαν επέμβει για μια διάρρηξη και σύμφωνα με μαρτυρίες, το θύμα πάλευε με κάποιον μέσα στη σκηνή του, γράφει η Los Angeles Times.
Το βίντεο προβάλλεται έπειτα από αρκετά περιστατικά κατά τα οποία μαύροι σκοτώθηκαν από πυρά λευκών αστυνομικών, τα οποία επανέφεραν τη συζήτηση για τον ρατσισμό στην αστυνομία και την αμεροληψία του δικαστικού συστήματος, ενώ προκάλεσαν διαδηλώσεις στα τέλη του 2014.
Τοπικό τηλεοπτικό δίκτυο μετέδωσε ότι η ένταση συνεχίστηκε σε μεγάλο βαθμό στην περιοχή αυτή αρκετές ώρες μετά το συμβάν.
Το βίντεο που δείχνει επίσης έναν αστυνομικό να ακινητοποιεί μια γυναίκα η οποία μόλις είχε πάρει ένα ρόπαλο που είχε πέσει στο έδαφος για να το σηκώσει ενάντια στους αστυνομικούς, προβλήθηκε στη σελίδα του Facebook: http://u.afp.com/Hyn.

Ολυμπιακός: Πρόστιμο 500.000 ευρώ του Μαρινάκη στους παίκτες!


Αγριεμένος εμφανίστηκε στην προπόνηση του Ολυμπιακού την Δευτέρα (2/3) ο Βαγγέλης Μαρινάκης, με τον πρόεδρο των "ερυθρολεύκων" να εκφράζει την απογοήτευσή του για την εικόνα της ομάδας στα ματς με ΑΕΚ και Ντνίπρο, ενώ επέβαλε στους παίκτες πρόστιμο ύψους 500.000 ευρώ!

Αναλυτικά η ομιλία του κ. Μαρινάκη:

"Από την πρώτη στιγμή που έγινα πρόεδρος στην ομάδα, έχω βρεθεί κοντά σε όλους τους παίκτες, προπονητές, συνεργάτες, μέχρι τέλους και έχω εισπράξει και το κόστος του να βγαίνω πάντα μπροστά για να μην χτυπούν εκείνους.

Ειδικά εφέτος που η πορεία της ομάδας από κάποια στιγμή και μετά δεν ήταν αυτή που έπρεπε, έχω περάσει χρόνο μαζί σας, αφού ήμουν στις αποστολές της ομάδας και έχω βγάλει χρήσιμα συμπεράσματα. ‘Ήμουν δίπλα σας όπως είδατε και στις δύσκολες έδρες στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας και στην Τούμπα και όχι μόνο ήμουν εκεί, αλλά και είμαι πάντα εκεί για να σας υποστηρίξω ακόμα και μπροστά στους δικούς μας φιλάθλους που τους έχετε πολλές φορές πικράνει.

Μπορείτε να φανταστείτε πως αισθάνομαι κι εγώ μετά τα τελευταία αποτελέσματα και σαν οπαδός της ομάδας, αλλά και σαν άνθρωπος που διατηρώ ψηλά το μπάτζετ της ομάδας σε δύσκολες εποχές για την Ελλάδα, όταν σας βλέπω να μην μπορείτε να κερδίσετε ομάδες που έχουν το 1/5 και το 1/6 του προϋπολογισμού του Ολυμπιακού.

Ο Ολυμπιακός συμπληρώνει στις 10 Μαρτίου 90 χρόνια από την ίδρυση του και όπως καταλαβαίνετε είναι κάτι πολύ σημαντικό για τον σύλλογο και για την οικογένεια του Ολυμπιακού. Αυτή η επέτειος θέλω να συνδυαστεί με την κατάκτηση του πρωταθλήματος και του κυπέλλου. Με το νταμπλ.

Θα σταθώ σε κάποια παιχνίδια που εκνεύρισαν και στενοχώρησαν και τον κόσμο μας αλλά και εμένα. Μιλάω για το παιχνίδι με τη Ντνίπρο στην Ουκρανία, στο Κίεβο και για το παιχνίδι Κυπέλλου με την ΑΕΚ. Με την ΑΕΚ ο κόσμος γέμισε το γήπεδο και εσείς μας πικράνατε. Και στο παιχνίδι στο Κίεβο ουσιαστικά με την απόδοση σας ανακόψατε την ευρωπαϊκή μας πορεία που είναι πολύ σημαντική για τον Σύλλογο.

Γι’ αυτά τα δύο παιχνίδια λοιπόν επιβάλλεται συνολικό πρόστιμο της τάξης των 500.000 ευρώ.

Θα σας πω τώρα και κάτι πολύ σημαντικό και αδιαπραγμάτευτο. Ο Ολυμπιακός είναι ο μεγαλύτερος ελληνικός σύλλογος και για τον καθένα από εσάς είναι τιμή να παίζει γι’ αυτή την ομάδα και γι’ αυτό τον σύλλογο.. Θα έχετε αλληλοσεβασμό και θα τιμάτε τον Ολυμπιακό. Όποιος έχει πρόβλημα ή δεν του αρέσει εδώ, να έχει τα κότσια και να σηκωθεί να φύγει και αυτό ισχύει για όλους.

Ο Ολυμπιακός δεν θα επιτρέψω να γίνει για κανέναν ένα προσωρινό σκαλοπάτι. Καταλαβαίνουμε τις φιλοδοξίες σας και ότι θέλετε να εξελιχθείτε εδώ και στο Τσάμπιονς Λιγκ διαφημίζεστε. Όσο καιρό παίζετε για τον Ολυμπιακό θα τα δίνετε όλα και θα θυσιάζεστε γι’ αυτή την φανέλα.

Και λάθη να γίνονται θα καλύπτετε ο ένας τον άλλον. Θα είστε μία γροθιά.

Εγώ έχω μάθει στην ζωή μου την οικογένεια μου να την προφυλάσσω είτε κάνει λάθος είτε δεν κάνει.

Και στο τέλος της χρονιάς ξέρω τι πρέπει να κάνω για να διορθώσω και τα λάθη που έγιναν. Τώρα όμως, το μόνο που θέλω από εσάς είναι να προστατεύετε ο ένας τον άλλον.

Θα πάρετε το πρωτάθλημα και το κύπελλο. Τίποτα άλλο δεν περνάει από το μυαλό μου. Βάλτε το καλά στο μυαλό σας και πράξτε ανάλογα. Μπορείτε!

Στις 9 αγωνιστικές που μένουν για το πρωτάθλημα και στους αγώνες που μένουν μέχρι τον τελικό του Κυπέλλου να δώσετε τα πάντα. Κάτι άλλο δεν υπάρχει.
Θεωρώ ότι είστε οι καλύτεροι, είστε οι καλύτεροι, αποδείξτε το στο γήπεδο. Τέρμα τα λόγια, τώρα μόνο πράξεις. Έχουμε χρέος να γιορτάσουμε όπως πρέπει τα 90 χρόνια του συλλόγου. Όσο λιγότερά λέτε τόσο καλύτερο είναι. Δηλώσεις να κάνετε μέσα στον αγωνιστικό χώρο όχι στα μικρόφωνα, στα σάιτ και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δείξτε σεβασμό στα εκατομμύρια Έλληνες που λατρεύουν αυτή την ομάδα και την φανέλα που φοράτε. Και το ξαναλέω. Πάρτε το Πρωτάθλημα και στο Κύπελλο. Μόνο αυτό να έχετε στο μυαλό σας!"


skai.gr Δημοσίευση: 02/03/2015 - 21:04


Sunday, March 1, 2015

Αρχισε και διεκόπη η δίκη για το σκάνδαλο της Μονής Βατοπαιδίου

 Αρχισε και διεκόπη η δίκη για το σκάνδαλο της Μονής Βατοπαιδίου
Εκδηλώσεις αγάπης κατά την είσοδο του Εφραίμ στο δικαστήριο
Άρχισε σήμερα Δευτέρα σε μια κατάμεστη αίθουσα του Εφετείου Αθηνών η δίκη του περιβόητου σκανδάλου ανταλλαγής ακινήτων-φιλέτων με τη λίμνη Βιστωνίδα και παραλίμνιες εκτάσεις, μεταξύ της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου και του Δημοσίου.
Εντυπωσιακή - με εκδηλώσεις αγάπης και συμπαράστασης στο πρόσωπο του - ήταν η υποδοχή του ηγουμένου της Μονής Βατοπαιδίου κ. Εφραίμ στην αίθουσα. Την ακροαματική διαδικασία παρακολουθούν άλλωστε πλήθος κληρικών, περίπου 20 μητροπολίτες από την Ελλαδα και την Κύπρο, καθώς και εκπρόσωποι του μοναστικού βίου.
Περίπου επτά χρόνια μετά τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης που στιγμάτισε τη διακυβέρνηση του κ. Κώστα Καραμανλή, η Δικαιοσύνη καλείται να εξετάσει τυχόν ποινικές ευθύνες για τα μη πολιτικά πρόσωπα που είχαν εμπλακεί.
Το δικαστήριο ανέγνωσε τους μάρτυρες κατηγορίας, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται οι πρώην υπουργοί κ. Γιώργος Πεταλωτής και κ. Αλέξανδρος Κοντός και στη συνέχεια διέκοψε τη συνεδρίασή του για τις 23 Μαρτίου.
Στη δίκη παρίσταται ως πολιτική αγωγή το Δημόσιο και διεκδικεί αποζημίωση για ποσό ύψους 234 εκ. ευρώ (αντιστοιχεί στην πραγματική αξία των ακινήτων) που υπέστη. Αν ο προσδιορισμός γίνει με βάση τους υπολογισμούς των ΔΟΥ, το αιτούμενο πόσο ανέρχεται στα 69 εκατ. ευρώ. Η αποζημίωση για ηθική βλάβη αγγίζει συνολικά το 1,8 εκατ. ευρώ (και με επιφύλαξη γιατι στα πολιτικά δικαστήρια έχουν ζητηθεί μεγαλύτερα ποσά).
Οι κατηγορίες αφορούν ηθική και φυσική αυτουργία σε πράξεις απιστίας και ψευδείς βεβαιώσεις.

Στο εδώλιο κάθονται συνολικά 13 πρόσωπα: εκτός απο τον ηγούμενο της Μονής Βατοπαιδίου Εφραίμ, ο μοναχός Αρσένιος, η τότε συμβολαιογράφος της υπόθεςηςΑικατερίνη Πελέκη, οι δικηγόροι Διονύσιος και Δημήτρης Πελέκης, ο πρώην πρόεδρος της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου (ΚΕΔ) Πέτρος Παπαγεωργίου, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΚΕΔ Κωνσταντίνος Γκράτσιος, και ο πρώην διευθυντής της Υπηρεσίας Διαχείρισης Ακινήτων της ΚΕΔ Γιώργος Μητρόπουλος.
Κατηγορούμενος είναι επίσης ο πρώην γενικός γραμματέας του τότε υπουργείου ΓεωργίαςΚωνσταντίνος Σκιαδάς ενώ απο την πλευρά του Νομικού Συμβουλίου θα δικαστούν ο πρώην αντιπρόεδρος Γρηγόρης Κρόμπας, ο πρώην σύμβουλος Χριστόδουλος Μπότσιος, καθώς και οι Στέφανος Δέτσης και Ιωάννης Διονυσόπουλος.


Κόλλια Ελευθερία



wibiya widget