H Eλληνική Φωνή της Αυστραλίας,όλων των αποδήμων και των απανταχού Ελλήνων... Ε-mail: efhmeris@gmail.com
Thursday, August 18, 2011
Tuesday, August 16, 2011
TOΛΜΗ ΣΤΑ ΝΟΤΙΑ: Μ ε ριζοσπαστικές ενέργειες του Δημάρχου η Γλυφάδ...
TOΛΜΗ ΣΤΑ ΝΟΤΙΑ: Μ ε ριζοσπαστικές ενέργειες του Δημάρχου η Γλυφάδ...: Ο τρόπος και ο τόπος της ταφής των νεκρών δείχνει τον πολιτισμό μιας Κοινωνίας. Το πρόβλημα του νεκροταφείου ταλάνιζε την Γλυφάδα χρόν...
..ΤΑ ΝΕΑ ΣΗΜΕΡΑ 17-8-11
Στόχος διαρρηκτών το γραφείο της Εύας Καϊλη
Στόχος διαρρηκτών έγινε το γραφείο της βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Εύας Καϊλή, στην οδό Εθνικής Αμύνης, στη Θεσσαλονίκη.
- Ληστές με "βαριοπούλα" χτύπησαν το υποκατάστημα της ΔΕΗ στο Αργος.
Ομπάμα: Δεν προβλέπεται ειδικό τμήμα για την αντιμετώπιση της ανεργίας- Πριν από μία ώρα
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Μπαράκ Ομπάμα, δήλωσε ότι το πρόγραμμα οικονομικής ανάκαμψης που προετοιμάζει για το Σεπτέμβριο, δεν συμπεριλαμβάνει τη δημιουργία ειδικού τμήματος που θα ασχολείται με την εύρεση ...
Ποινή φυλάκισης σε δύο νεαρούς για υποκίνηση επεισοδίων στη Βρετανία- Πριν από μία ώρα
Σε τέσσερα χρόνια φυλάκιση για υποκίνηση σε επεισόδια μέσω Facebook, στη Βρετανία καταδικάστηκαν δύο νεαροί άνδρες.
Τουρκικό "όχι" σε επέμβαση στη Συρία- πριν από 2 ώρες
Την αντίθεση της Τουρκίας σε μια ξένη επέμβαση στη Συρία εξέφρασε σήμερα ο υπουργός Εξωτερικών της χώρας Αχμέτ Νταβούτογλου, ο οποίος νωρίτερα είχε καταδικάσει τη συνέχιση της αιματηρής καταστολής ...
Οι δικηγόροι του Στρος Καν απειλούν με μηνύσεις- πριν από 3 ώρες
Στην αντεπίθεση, απειλώντας με μηνύσεις, περνάνε οι Γάλλοι δικηγόροι του πρώην διευθυντή του ΔΝΤ Ντομινίκ Στρος Καν, μετά τη δημοσίευση στο περιοδικό L' Express της ιατροδικαστικής εξέτασης της ...
Τσάμπιονς Λιγκ: Προβάδισμα πρόκρισης για Άρσεναλ, Λυών, Μπενφίκα- πριν από 3 ώρες
Η Άρσεναλ νίκησε με 1-0 την Ουντινέζε στο Λονδίνο, η Λυών κέρδισε με ανατροπή 3-1 τη Ρούμπιν Καζάν στη Γαλλία και η Μπενφίκα πήρε ισοπαλία 2-2 στην έδρα της Τβέντε. Και οι τρεις απέκτησαν σημαντικό ...
Ισραηλινοί σκότωσαν 17χρονο Παλαιστίνιο στη Λωρίδα της Γάζας- πριν από 4 ώρες
Νεκρός από τα πυρά του ισραηλινού στρατού έπεσε, απόψε, ένας 17χρονος Παλαιστίνιος στη Λωρίδα της Γάζας, σύμφωνα με παλαιστινιακές ιατρικές πηγές και αυτόπτες μάρτυρες.
Ο Παναθηναϊκός τον είχε σίγουρο, η Χιχόν τον απέκτησε- πριν από 4 ώρες
Χάθηκε ο νούμερο ένα μετεγγραφικός στόχος του Παναθηναϊκού για τη μεσαία γραμμή, καθώς ο Πορτογάλος Αντρέ Κάστρο δόθηκε δανεικός από την Πόρτο στη Σπόρτινγκ Χιχόν. Οι «πράσινοι» καθυστέρησαν ...
Απέτρεψαν επίθεση σε ολυμπιακές εγκαταστάσεις
- πριν από 3 ώρεςEπίθεση εναντίον τοποθεσίας των Ολυμπιακών Αγώνων του 2012 στο Λονδίνο απέτρεψε η βρετανική αστυνομία, αφού εντόπισε μηνύματα στο Twitter και την υπηρεσία μηνυμάτων του Blackberry, όπως αποκάλυψε ...
- πριν από 5 ώρες
Δεν υπάρχει σχέδιο για την δημιουργία ουδέτερης ζώνης στη μεθόριο με τη Συρία, υπογράμμισε η Τουρκία, διαψεύδοντας την πληροφορία που είχε μεταδώσει το CNN Turk
- πριν από 5 ώρες
Το ενδεχόμενο να επεκτείνει τη δυνατότητα της αστυνομίας να επιβάλλει απαγόρευση κυκλοφορίας εξετάζει η βρετανική κυβέρνηση, σε απάντηση στα επεισόδια που σημειώθηκαν στο Λονδίνο και άλλες βρετανικές ...
Επιστολή «καίει» τον αρχισυντάκτη της News of the World
Πρώην ρεπόρτερ της News of the World "καίει" με επιστολή του τον πρώην αρχισυντάκτη Αντι Κόουλσον. Οι τηλεφωνικές υποκλοπές ήταν ένα θέμα που συζητούσαμε παρουσία του αρχισυντάκτη, υποστηρίζει
- πριν από 7 ώρες
Φόρο στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές και ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς με συνταγματική δέσμευση θα προτείνουν Γαλλία και Γερμανία στα 17 κράτη-μέλη. Απορρίπτουν ως "πρόωρη" τη λύση του ευρωομόλογου
ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΟΥΜΕΛΑ Απο το ΕΘΝΟΣ των Αθηνων
Μνήμες και συγκίνηση στον Πόντο
Για δεύτερη συνεχή χρονιά ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος τέλεσε τη Θεία Λειτουργία στην ιστορική Μονή
Μήνυμα ελπίδας, ειρήνης, αγάπης και αισιοδοξίας προς όλο τον κόσμο έστειλε χτες από την ιστορική Μονή της Παναγίας Σουμελά στον Πόντο της Τουρκίας ο Οικουμενικός Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης κ. Βαρθολομαίος, όπου τέλεσε ανήμερα της Παναγίας για δεύτερη συνεχή χρονιά τη Θεία Λειτουργία, 89 χρόνια μετά το κλείσιμο της Μονής στη διάρκεια της Μικρασιατικής καταστροφής. "Οσοι ήρθαμε εδώ δεν ήρθαμε για να θρηνήσουμε απωλείας" είπε ο Πατριάρχης.Περί τα 700 άτομα ήταν οι "τυχεροί" που παρακολούθησαν την πατριαρχική λειτουργία στο εσωτερικό της Μονής και στον υπαίθριο χώρο, έξω από το καθολικό του ναού της Παναγίας, που αποτελεί σήμερα, μαζί και όλη η Μονή, έναν μουσειακό χώρο.
Ομως στο όρος Μελά και στο επιβλητικό μοναστήρι που βρίσκεται σε υψόμετρο 1.200 μέτρων και αποτέλεσε στο παρελθόν επί αιώνες το κέντρο του ποντιακού ελληνισμού, έφτασαν αυτές τις μέρες χιλιάδες άτομα από την Ελλάδα, την Κύπρο, από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ενωσης, της Ευρώπης αλλά και την Αμερική και την Αυστραλία.
"Εδώ σε πιάνουν τα κλάματα και όποιος δεν το έχει αισθανθεί δεν ξέρει από θαύματα", είπε ο κ. Βαρθολομαίος στην ομιλία του, που έγινε τόσο στα ελληνικά όσο και στα τουρκικά , ενώ ευχαρίστησε τις τουρκικές αρχές για της άδεια που έδωσαν από τον περασμένο χρόνο να τελείται εδώ η λειτουργία κάθε χρόνο ανήμερα της Παναγιάς και προσωπικά τον δήμαρχο της Τραπεζούντας.
Για δεύτερη χρονιά υπήρξε επίσης εκπροσώπηση της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ρωσίας, με επικεφαλής τον επίσκοπο Γιαροσλάφ και Ροστόφ κ. Παντελεήμονα, ενώ ο κ. Βαρθολομαίος εξέφρασε την ευχή να συλλειτουργήσει κάποια στιγμή στην Παναγία Σουμελά με τον Πατριάρχη Μόσχας και πασών των Ρωσιών Κύριλλο, μια πρόσκληση που είχε απευθύνει και στο παρελθόν. Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η ξεχωριστή αναφορά του Πατριάρχη στον ελληνικής καταγωγής Πόντιο βουλευτή της ρωσικής Δούμας, Ιβάν Σαββίδη, ο οποίος πρωτοστατεί τα τελευταία χρόνια και ως πρόεδρος της Ομοσπονδίας των Ελληνικών Κοινοτήτων της Ρωσίας σ' αυτή την "επιστροφή" στην Παναγία Σουμελά.
Ο κ. Βαρθολομαίος τον ευχαρίστησε δημόσια και γιατί "διευκολύνει το προσκύνημα όλων αυτών των ορθοδόξων πιστών αδελφών μας και ευχόμεθα να τους βλέπουμε και να συμπροσευχόμεθα κάθε χρόνο τέτοια μέρα", όπως είπε, δείχνοντας ότι έχουν ξεπεραστεί τα όποια προβλήματα είχαν δημιουργηθεί τα προηγούμενα χρόνια.
Ο κ. Βαρθολομαίος συλλειτούργησε χτες με τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Δημήτριο, τον μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως Βαρνάβα και τον επίσκοπο Γιαροσλάφ και Ροστόφ κ. Παντελεήμονα.
Αναφορά
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Πατριάρχης και στους Ποντίους, θυμίζοντας ότι ο Μακαριστός Πατριάρχης Αθηναγόρας τούς χαρακτήριζε ως ένα "υπέροχο, λαμπρό λαό", τον οποίο θαύμαζε. Στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων, προχθές το βράδυ πραγματοποιήθηκε στην Τραπεζούντα Φεστιβάλ Ποντιακής Λύρας, με τη συμβολική ονομασία "Η Λύρα ενώνει τους λαούς".
Το φεστιβάλ διοργανώθηκε για πρώτη φορά από τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συλλόγων Ρωσίας, ενώ συμμετείχαν λυράρηδες και χορευτικά συγκροτήματα από την Ελλάδα, την Τουρκία, τη Γεωργία και τη Ρωσία.
ΒΕΡΜΙΟ
Συρροή πιστών και πολιτικών
Χιλιάδες άτομα συνέρρευσαν χθες και στη Μονή της Παναγίας Σουμελά, στο όρος Βέρμιο, για να τιμήσουν την Παναγία. Την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό εκπροσώπησε ο υφυπουργός Εσωτερικών, Πάρις Κουκουλόπουλος, ενώ παραβρέθηκε ο πρόεδρος της ΝΔ, Αντώνης Σαμαράς. "Με τη συλλογική προσπάθεια των Ελλήνων θα τα καταφέρουμε και χαμένοι στο τέλος θα είναι όσοι επενδύουν στην καταστροφή", τόνισε ο υφυπουργός Εσωτερικών.Ο πρόεδρος της ΝΔ στάθηκε παραστάτης κατά τη λιτάνευση της εικόνας της Παναγίας και κατέθεσε στεφάνι στην προτομή του Αλέξανδρου Υψηλάντη.
Στις εκδηλώσεις παραβρέθηκαν από τον πολιτικό κόσμο οι βουλευτές Κώστας Γκιουλέκας, Γιάννης Ιωαννίδης, Σάββας Αναστασιάδης, Μιχάλης Χαλκίδης, Γιώργος Κασαπίδης, Παναγιώτης Κουρουπλής, ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Δακής, οι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης, Βέροιας Χαρούλα Ουσουλτζόγλου, ο αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ. Ελευθέριος Οικονόμου, ο Παναγιώτης Ψωμιάδης κ.ά. Μετά τη λιτάνευση της εικόνας της Παναγίας έγιναν τα εγκαίνια του "Μελισσανίδειου Μέλαθρου", κτιρίου-ξενώνα, που αποτελεί δωρεά των αδελφών Δημήτρη και Ιακώβου Μελισσανίδη, στη μνήμη του πατέρα τους Ζώρα.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΤΕΛΙΔΗΣ
..Τρεις φωτογραφιες απο Κεφαλονια και χοροι στα Τρικαλα
Λίμνη Μελισανή |
<><><><> >>>> |
Hλιοβασίλεμα στο Φανάρι της Κεφαλονιάς.. Ανάρτηση : Spiros Doikas ==Γλέντια και πανηγυρια στα χωριά των Τρικάλων== http://fatsimaremag.blogspot.c ΔΕιτε συγχρόνως στο Φατσιμαρε και τα άλλα γλέντια και πανηγυρια στα Τρίκαλα |
Ετικέτες
VIDEOS,
Βίντεο,
ΕΛΛΑΣ ΣΕ ΚΡΙΣΗ
.........Συλημένη Παναγιά στα Κατεχόμενα της Κύπρου
15 Αυγούστου 2011 Συλημένος και αλειτούργητος παραμένει εδώ και 37 χρόνια στο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου ο ναός της Παναγίας της Κανακαριάς με τα απαράμιλλης τέχνης εντοίχια ψηφιδωτά, τα οποία αποτοιχίστηκαν μεταξύ 1978-1979 από τον Τούρκο αρχαιοκάπηλο Αϊντίν Ντικμέν, μεταφέρθηκαν στη Γερμανία και πολλά τμήματα τους πουλήθηκαν σε εμπόρους τέχνης.
Ο ναός της Παναγίας Κανακαριάς, που βρίσκεται στο χωριό Λιθράγκωμη της Καρπασίας, είναι από τις πιο κραυγαλέες περιπτώσεις σύλησης της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κύπρου στο κατεχόμενο τμήμα του νησιού.
Για την ονομασία Κανακαριά υπάρχουν τρεις εκδοχές. Η λαϊκή παράδοση αναφέρει ότι ένας Σαρακινός χτύπησε με βέλος, ή με μαχαίρι, το γόνατο της Παναγίας στην εικόνα, που βρισκόταν στον τοίχο έξω από την εκκλησία. Αμέσως έτρεξε αίμα. Αλλά το αιχμηρό αντικείμενο επέστρεψε σ΄εκείνον και
καρφώθηκε στο χέρι του. Στην προσπάθειά του να θεραπεύσει την πληγή, έσπευσε στο διπλανό χωριό, φωνάζοντας «καν, καν» («αίματα, αίματα»). Ο Σαρακινός πέθανε στο δρόμο κι από τότε η Παναγία ονομάστηκε Κανακαναριά.
Σύμφωνα με άλλο θρύλο, η Παναγία ονομάστηκε έτσι επειδή χτίστηκε από ένα κανακάρη, δηλαδή ένα μοναχοπαίδι. Η τρίτη εκδοχή προέρχεται από το ψηφιδωτό της βρεφοκρατούσας Παναγίας, η οποία «κανακεύει» το γιο της κρατώντας τον στα γόνατά της.
Ο ναός της Παναγίας Κανακαριάς, στην πρώτη του μορφή ήταν μοναστηριακός, σπάνιο δείγμα της τέχνης του 6ου μ.Χ. αιώνα. Ανήκει στον τύπο της βασιλικής με τρούλο και, σύμφωνα με τους βυζαντινολόγους, η κεντρική αψίδα του είναι το μόνο τμήμα, που σώζεται από την ξυλόστεγη βασιλική του 5ου αιώνα. Η βασιλική αυτή καταστάφηκε τον 7ο αιώνα κατά τη διάρκεια των αραβικών επιδρομών. Ο ναός ξανακτίστηκε πρώτα ως ξυλόστεγος και έπειτα ως καμαροσκεπής. Σε μεταγενέστερο στάδιο, σύμφωνα με το Τμήμα Αρχαιοτήτων της Κύπρου, προστέθηκε στο κτίσμα ασπιδόμορφος τρούλος πάνω από το ιερό βήμα και κατά τον 12ο αι. προστέθηκε τρούλος στο κεντρικό κλίτος.
Η κεντρική αψίδα του ναού, που χρονολογείται στη Μέση Βυζαντινή περίοδο, ήταν διακοσμημένη με ψηφιδωτά από τον 6ο αι μ.Χ. και αποτελούν πολύ σημαντικά έργα τέχνης και από τα λιγοστά εναπομείναντα πρωτοχριστιανικά ψηφιδωτά παγκοσμίως. Σε αυτά εικονίζεται η Θεοτόκος ένθρονη περιβαλλόμενη από «φωτεινή δόξα», στοιχείο το οποίο συνήθως περιβάλλει τον Χρίστο στις σκηνές της Μεταμόρφωσης και της Ανάληψης. Η Θεοτόκος κρατά στα γόνατα της τον Χριστό. Τη δόξα πλαισίωναν δύο φοινικόδεντρα και δύο αρχάγγελοι με σκήπτρο. Την παράσταση περιέβαλλε πλατιά ζώνη με γεωμετρικό και φυτικό διάκοσμο και με δεκατρία μετάλλια, όπου εικονίζονταν στηθαίοι ο Χριστός ή σταυρός και οι δώδεκα απόστολοι.
Εκτός από τα ψηφιδωτά, στον ναό υπήρχαν τοιχογραφίες του 12ου, του 14ου αιώνα και του 16ου. Η μόνη που διασώθηκε, αλλά «τραυματισμένη», είναι η τοιχογραφία της Παναγίας Κανακαρίας στο τυφλό τόξο πάνω από τη νότια είσοδο, που μπορεί να χρονολογηθεί στην τελευταία εποχή.
Όταν το Τμήμα Αρχαιοτήτων Κύπρου πληροφορήθηκε τη σύληση του ναού κατήγγειλε το γεγονός στην UNESCO, στο Συμβούλιο της Ευρώπης, στο Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (ICOM), στο Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Χώρων (ICOMOS) και στη Europa Nostra, αλλά και σε καθηγητές Βυζαντινής τέχνης παγκοσμίως. Το 1983 επιστράφηκαν, μέσω Γερμανίας και με τη μεσολάβηση εμπόρου τέχνης στο Λονδίνο, τα κλεμμένα μετάλλια με τις μορφές των αποστόλων Λουκά και Βαρθολομαίου, που αφαιρέθηκαν από την αψίδα του ναού.
Το 1988 εντοπίστηκαν τέσσερα τμήματα των ψηφιδωτών στην Ινδιανάπολη των ΗΠΑ, στην κατοχή της εμπόρου έργων τέχνης Peg Goldberg, η οποία διατηρούσε γκαλερί. Εκείνη κατείχε παράνομα:
1. Το άνω τμήμα του στήθους του Αρχαγγέλου Μιχαήλ.
2. Το άνω τμήμα της παράστασης της Θεοτόκου και του Χριστού.
3. Τα μετάλλια που εικονίζουν τους απόστολους Ματθαίο και Ιάκωβο.
Η κυπριακή κυβέρνηση και η Εκκλησία της Κύπρου ξεκίνησαν αμέσως δικαστικό αγώνα εναντίον της Goldberg. Το δικαστήριο της Ινδιανάπολης και το Εφετείο στο Σικάγο αποφάσισαν τα τέσσερα ψηφιδωτά να επιστραφούν στον νόμιμο ιδιοκτήτη τους, δηλαδή στην Εκκλησία της Κύπρου. Τα ψηφιδωτά επιστράφηκαν το 1991 και σήμερα εκτίθενται στο Βυζαντινό Μουσείο του Ιδρύματος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’ στη Λευκωσία.
Τον Σεπτέμβριο του 1997 βρέθηκε και αποκτήθηκε το μετάλλιο με τη μορφή του αποστόλου Θαδδαίου και τον Οκτώβριο του ίδιου έτους βρέθηκε στην κατοχή του αρχαιοκάπηλου Aydin Dikmen από τη γερμανική αστυνομία το μετάλλιο με τη μορφή του αποστόλου Θωμά. Ένα μήνα μετά βρέθηκε και το δεξί χέρι του αρχαγγέλου Γαβριήλ και το αριστερό χέρι της Παναγίας.
Το 2010, κατά την επίσκεψη του Πάπα Βενέδικτου στο Βυζαντινό Μουσείο του Ιδρύματος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄, ο διευθυντής του Γιάννης Ηλιάδης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα ψηφιδωτά της Παναγίας Κανακαριάς και επισήμανε ότι πρόκειται για μοναδικά ψηφιδωτά, τα οποία είναι της ίδιας εποχής με τα ψηφιδωτά της Ραβέννας και της Αγίας Αικατερίνης στο όρος Σινά και πως είναι διαμελισμένα και καταστραμμένα.
Εξάλλου, στη Γερμανία εκκρεμεί η υπόθεση των εικόνων, ψηφιδωτών και τοιχογραφιών από την κατεχόμενη Κύπρο, που βρέθηκαν σε διαμερίσματα του Dikmen στο Μόναχο το 1997. Τα έργα, όπως αναφέρει ο κ. Ηλιάδης, προέρχονται από πενήντα διαφορετικούς λεηλατημένους ναούς στην τουρκοκρατούμενη Κύπρο. Ανάμεσά τους είναι τέσσερα τεμάχια ψηφιδωτών του 6ου αιώνα από την Παναγία Κανακαριά.
Παρά τις προσπάθειες της Εκκλησίας της Κύπρου και της Κυπριακής κυβέρνησης πέντε σπαράγματα ψηφιδωτών από τον ναό της Παναγίας Κανακαριάς ακόμα δεν έχουν εντοπισθεί. Πρόκειται για τα μετάλλια με τις μορφές των Αποστόλων Ανδρέα, Μάρκου, Φιλίππου και Παύλου, καθώς και το κάτω μισό της παράστασης της Θεοτόκου με τον Χριστό που είναι κρυμμένα πιθανότατα στα θησαυροφυλάκια συλλεκτών.
ΑΠΕ
Ο ναός της Παναγίας Κανακαριάς, που βρίσκεται στο χωριό Λιθράγκωμη της Καρπασίας, είναι από τις πιο κραυγαλέες περιπτώσεις σύλησης της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κύπρου στο κατεχόμενο τμήμα του νησιού.
Για την ονομασία Κανακαριά υπάρχουν τρεις εκδοχές. Η λαϊκή παράδοση αναφέρει ότι ένας Σαρακινός χτύπησε με βέλος, ή με μαχαίρι, το γόνατο της Παναγίας στην εικόνα, που βρισκόταν στον τοίχο έξω από την εκκλησία. Αμέσως έτρεξε αίμα. Αλλά το αιχμηρό αντικείμενο επέστρεψε σ΄εκείνον και
καρφώθηκε στο χέρι του. Στην προσπάθειά του να θεραπεύσει την πληγή, έσπευσε στο διπλανό χωριό, φωνάζοντας «καν, καν» («αίματα, αίματα»). Ο Σαρακινός πέθανε στο δρόμο κι από τότε η Παναγία ονομάστηκε Κανακαναριά.
Σύμφωνα με άλλο θρύλο, η Παναγία ονομάστηκε έτσι επειδή χτίστηκε από ένα κανακάρη, δηλαδή ένα μοναχοπαίδι. Η τρίτη εκδοχή προέρχεται από το ψηφιδωτό της βρεφοκρατούσας Παναγίας, η οποία «κανακεύει» το γιο της κρατώντας τον στα γόνατά της.
Ο ναός της Παναγίας Κανακαριάς, στην πρώτη του μορφή ήταν μοναστηριακός, σπάνιο δείγμα της τέχνης του 6ου μ.Χ. αιώνα. Ανήκει στον τύπο της βασιλικής με τρούλο και, σύμφωνα με τους βυζαντινολόγους, η κεντρική αψίδα του είναι το μόνο τμήμα, που σώζεται από την ξυλόστεγη βασιλική του 5ου αιώνα. Η βασιλική αυτή καταστάφηκε τον 7ο αιώνα κατά τη διάρκεια των αραβικών επιδρομών. Ο ναός ξανακτίστηκε πρώτα ως ξυλόστεγος και έπειτα ως καμαροσκεπής. Σε μεταγενέστερο στάδιο, σύμφωνα με το Τμήμα Αρχαιοτήτων της Κύπρου, προστέθηκε στο κτίσμα ασπιδόμορφος τρούλος πάνω από το ιερό βήμα και κατά τον 12ο αι. προστέθηκε τρούλος στο κεντρικό κλίτος.
Η κεντρική αψίδα του ναού, που χρονολογείται στη Μέση Βυζαντινή περίοδο, ήταν διακοσμημένη με ψηφιδωτά από τον 6ο αι μ.Χ. και αποτελούν πολύ σημαντικά έργα τέχνης και από τα λιγοστά εναπομείναντα πρωτοχριστιανικά ψηφιδωτά παγκοσμίως. Σε αυτά εικονίζεται η Θεοτόκος ένθρονη περιβαλλόμενη από «φωτεινή δόξα», στοιχείο το οποίο συνήθως περιβάλλει τον Χρίστο στις σκηνές της Μεταμόρφωσης και της Ανάληψης. Η Θεοτόκος κρατά στα γόνατα της τον Χριστό. Τη δόξα πλαισίωναν δύο φοινικόδεντρα και δύο αρχάγγελοι με σκήπτρο. Την παράσταση περιέβαλλε πλατιά ζώνη με γεωμετρικό και φυτικό διάκοσμο και με δεκατρία μετάλλια, όπου εικονίζονταν στηθαίοι ο Χριστός ή σταυρός και οι δώδεκα απόστολοι.
Εκτός από τα ψηφιδωτά, στον ναό υπήρχαν τοιχογραφίες του 12ου, του 14ου αιώνα και του 16ου. Η μόνη που διασώθηκε, αλλά «τραυματισμένη», είναι η τοιχογραφία της Παναγίας Κανακαρίας στο τυφλό τόξο πάνω από τη νότια είσοδο, που μπορεί να χρονολογηθεί στην τελευταία εποχή.
Όταν το Τμήμα Αρχαιοτήτων Κύπρου πληροφορήθηκε τη σύληση του ναού κατήγγειλε το γεγονός στην UNESCO, στο Συμβούλιο της Ευρώπης, στο Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (ICOM), στο Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Χώρων (ICOMOS) και στη Europa Nostra, αλλά και σε καθηγητές Βυζαντινής τέχνης παγκοσμίως. Το 1983 επιστράφηκαν, μέσω Γερμανίας και με τη μεσολάβηση εμπόρου τέχνης στο Λονδίνο, τα κλεμμένα μετάλλια με τις μορφές των αποστόλων Λουκά και Βαρθολομαίου, που αφαιρέθηκαν από την αψίδα του ναού.
Το 1988 εντοπίστηκαν τέσσερα τμήματα των ψηφιδωτών στην Ινδιανάπολη των ΗΠΑ, στην κατοχή της εμπόρου έργων τέχνης Peg Goldberg, η οποία διατηρούσε γκαλερί. Εκείνη κατείχε παράνομα:
1. Το άνω τμήμα του στήθους του Αρχαγγέλου Μιχαήλ.
2. Το άνω τμήμα της παράστασης της Θεοτόκου και του Χριστού.
3. Τα μετάλλια που εικονίζουν τους απόστολους Ματθαίο και Ιάκωβο.
Η κυπριακή κυβέρνηση και η Εκκλησία της Κύπρου ξεκίνησαν αμέσως δικαστικό αγώνα εναντίον της Goldberg. Το δικαστήριο της Ινδιανάπολης και το Εφετείο στο Σικάγο αποφάσισαν τα τέσσερα ψηφιδωτά να επιστραφούν στον νόμιμο ιδιοκτήτη τους, δηλαδή στην Εκκλησία της Κύπρου. Τα ψηφιδωτά επιστράφηκαν το 1991 και σήμερα εκτίθενται στο Βυζαντινό Μουσείο του Ιδρύματος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’ στη Λευκωσία.
Τον Σεπτέμβριο του 1997 βρέθηκε και αποκτήθηκε το μετάλλιο με τη μορφή του αποστόλου Θαδδαίου και τον Οκτώβριο του ίδιου έτους βρέθηκε στην κατοχή του αρχαιοκάπηλου Aydin Dikmen από τη γερμανική αστυνομία το μετάλλιο με τη μορφή του αποστόλου Θωμά. Ένα μήνα μετά βρέθηκε και το δεξί χέρι του αρχαγγέλου Γαβριήλ και το αριστερό χέρι της Παναγίας.
Το 2010, κατά την επίσκεψη του Πάπα Βενέδικτου στο Βυζαντινό Μουσείο του Ιδρύματος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄, ο διευθυντής του Γιάννης Ηλιάδης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα ψηφιδωτά της Παναγίας Κανακαριάς και επισήμανε ότι πρόκειται για μοναδικά ψηφιδωτά, τα οποία είναι της ίδιας εποχής με τα ψηφιδωτά της Ραβέννας και της Αγίας Αικατερίνης στο όρος Σινά και πως είναι διαμελισμένα και καταστραμμένα.
Εξάλλου, στη Γερμανία εκκρεμεί η υπόθεση των εικόνων, ψηφιδωτών και τοιχογραφιών από την κατεχόμενη Κύπρο, που βρέθηκαν σε διαμερίσματα του Dikmen στο Μόναχο το 1997. Τα έργα, όπως αναφέρει ο κ. Ηλιάδης, προέρχονται από πενήντα διαφορετικούς λεηλατημένους ναούς στην τουρκοκρατούμενη Κύπρο. Ανάμεσά τους είναι τέσσερα τεμάχια ψηφιδωτών του 6ου αιώνα από την Παναγία Κανακαριά.
Παρά τις προσπάθειες της Εκκλησίας της Κύπρου και της Κυπριακής κυβέρνησης πέντε σπαράγματα ψηφιδωτών από τον ναό της Παναγίας Κανακαριάς ακόμα δεν έχουν εντοπισθεί. Πρόκειται για τα μετάλλια με τις μορφές των Αποστόλων Ανδρέα, Μάρκου, Φιλίππου και Παύλου, καθώς και το κάτω μισό της παράστασης της Θεοτόκου με τον Χριστό που είναι κρυμμένα πιθανότατα στα θησαυροφυλάκια συλλεκτών.
ΑΠΕ
Γιῶργος Βέης: Ἡ σινικὴ αἴγλη τοῦ ἀκαριαίου
Ἀναρτήθηκε στὶς 15 Αὐγούστου 2011 ἀπὸ τὸν/τὴν planodion
Γιῶργος Βέης
Ἡ σινικὴ αἴγλη τοῦ ἀκαριαίου
Στὸν Γιάννη Πατίλη, ἀντὶ σκέτων εὐχαριστιῶν
«Κάνε νὰ φανεῖ καθαρὰ ἡ μικρότητα τοῦ τόπου – ὁ σιδερένιος καὶ ἀδιαπέραστος κύκλος, ἀπὸ τὸν ὁποῖο εἶναι ζωσμένος. Ἔτσι, ἀπὸ τὴ μικρότητα τοῦ τόπου θὰ βγοῦν οἱ Μεγάλες Οὐσίες».
Διονύσιος Σολωμός, Στοχασμοί, 9 (1)
ΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ τῶν ἐπικoλυρικῶν μυθιστορημάτων καὶ τῶν λοιπῶν ἀγηγηματικῶν ποταμῶν, οἱ Κινέζοι πέρασαν ἀποφασιστικά, ὅταν ὡρίμασαν οἱ ὑφολογικὲς συνθῆκες, καὶ στὴν τέχνη τῆς ταχυγραφῆς. Οἱ μικρές, περίτεχνες ἱστορίες τῶν ἑκατὸ λέξεων ἀγαπήθηκαν δεόντως στὴν περίοδο κατὰ τὴν ὁποία ἄνθισε ἡ κλασικὴ λογοτεχνία. Ἡ συλλογή, φέρ’ εἰπεῖν, τῶν Παράξενων Ἱστοριῶν τοῦ Λιάο Τζάι ἀνήκει, σύμφωνα μὲ ἐπιβεβαιωμένες μαρτυρίες, στὰ δημοφιλέστερα ἔργα τῆς δυναστείας τῶν Τσίνγκ. Ἡ προσήλωση στὸ βραχὺ τῆς δίσημης συνήθως ἔκφρασης, ὁ αὐτοεγκλεισμὸς τῆς σκέψης στὸ σπυρὶ τοῦ ρυζιοῦ ἢ ἡ συγκέντρωση τοῦ ἐξειδικευμένου γλύπτη στὸ καρύδι, στὴν ἐπιφάνεια τοῦ ὁποίου μπορεῖ νὰ σκαλίσει δεκάδες εὐδιάκριτα κεφάλια καλογέρων, ἀνήκουν στοὺς κοινοὺς τόπους τῆς αἰσθητικῆς ἐκλέπτυνσης. Ἡ μινιμαλιστικὴ ἔκφραση, ὄχι ὡς πλήρης ἀπόρριψη τοῦ περιττοῦ, ἀλλὰ ὡς κυριολεκτικὴ ὑπογράμμιση τοῦ σημαίνοντος, συνιστᾶ ἀσφαλῶς κι αὐτὴ γονιδιακὸ χαρακτηριστικό της σινικῆς τέχνης. Ὁ θεμελιώδης κόκκος τῆς δημιουργίας τεκμαίρεται ὡς ἐκ τῶν πραγμάτων ὅτι ἀποτελεῖ μιὰ ἀκόμη ἑστία ὑφολογικῶν πραγματώσεων, ὅπου δοκιμάζονται οἱ μάστορες στὰ εἴδη τους. Στὴν ἐν θερμῷ παρατήρηση τοῦ Φρίντριχ Νίτσε, ὅπως καταγράφεται στὸ ἐμβληματικό του ἔργο Πέρα ἀπὸ τὸ καλὸ καὶ τὸ κακό(2), δηλαδὴ «σὲ τί παράξενη ἁπλούστευση καὶ παραποίηση ζεῖ ὁ ἄνθρωπος», θὰ ἰσχυριζόμουν ὅτι ἡ ἰδιότυπη ἐν προκειμένῳ ἀφηγηματικὴ μορφὴ τῶν Κινέζων ἀναλαμβάνει τὴν εὐθύνη νὰ διευρύνει μὲ τὰ δικά της ἀφοπλιστικὰ μέσα τὰ δεδομένα τοπία μας, προσφέροντας, μεταξὺ ἄλλων, κλειδιὰ ἑρμηνείας ἑνὸς μέρους τῶν φαινομένων. Κατὰ τρόπο συνοπτικό, δραστικὸ καί, τὸ κυριότερο, πανεύκολο στὴν ἀπομνημόνευση, τὸ ἐλάχιστο ἀφηγηματικὸ ἔργο καθίσταται ἐμμέσως σὺν-ζωή. Ἡ ἁπλούστευση βεβαίως διεκδικεῖ ἐδῶ σὺν τοῖς ἄλλοις, πάσῃ θυσίᾳ, τὴν (ὅποια) λογοτεχνικὴ ἀλήθεια.
Ἀντιπαραβάλλω μαζὶ μὲ τὸν Γ. Σόμερσετ Μὸμ ὁρισμένες συναφεῖς συμπεριφορές, οἱ ὁποῖες μὲ τὴ σειρά τους θὰ ὑπονομεύονται πάντα ἀπὸ τὴ δεδηλωμένη, τὴν ἐμπράγματη σοφία τῶν ἐπωνύμων ἐπαγγελματιῶν ἢ καὶ τῶν αὐτοσχέδιων ἐπιγραμματοποιῶν αὐτῆς τῆς μοναδικῆς καὶ στὴν αἰσθητικὴ εὑρηματικότητά της χώρας. Οἱ παρεξηγήσεις διαλύονται μόλις κανεὶς ἀντιληφθεῖ τὸ εὖρος, τὶς ἐμφανέστατες ποικιλίες, οἱ ὁποῖες χαρακτηρίζουν ἐξ ὑπαρχῆς τὶς σινικὲς ἀφηγηματικὲς ἐμπεδώσεις. Παραθέτω τὰ ἑξῆς γιὰ τὶς ἀνάγκες τῆς ἐποπτικῆς στιγμῆς: «Ἡ Κίτι εἶχε τὴν ἐντύπωση ὅτι, ὑποσυνείδητα ἴσως, εἶχε υἱοθετήσει τὴν κινεζικὴ ἄποψη ὅτι οἱ Εὐρωπαῖοι εἶναι βάρβαροι καὶ ἡ ζωή τους σκέτος παραλογισμός· μόνο στὴ ζωὴ στὴν Κίνα μποροῦσε νὰ διακρίνει ἕνας λογικὸς ἄνθρωπος μιὰ κάποια πραγματικότητα. Αὐτὸ σήκωνε σκέψη: ἡ Κίτι ἄκουγε μονίμως γιὰ τοὺς Κινέζους ὅτι ἦταν παρακμιακοί, βρομιάρηδες καὶ ἀπερίγραπτοι. Σὰν νά ’χε ξαφνικὰ σηκωθεῖ γιὰ λίγο μιὰ κουρτίνα καὶ νά ’βλεπε τὸν κόσμο πλουτισμένο μ’ ἕνα χρῶμα κι ἕνα νόημα ποὺ δὲν εἶχε φανταστεῖ.»(3)
Συγκρατῶ ὅτι στὶς ἡμέρες μας ἀνθεῖ καὶ ἡ παραλλαγὴ τῶν «μικρο-μυθιστορημάτων», τῶν λεγομένων «hint-fiction», τὰ ὁποῖα ἀποτελοῦνται ἀπὸ ἑκατὸν σαράντα λέξεις τὸ πολύ. Ὅσες δηλαδὴ φτάνουν γιὰ νὰ χωρέσουν σὲ δύο μόλις μηνύματα τῶν κινητῶν τηλεφώνων. Ἀπὸ ἐκεῖ οἱ Κινέζοι τὰ προωθοῦν συστηματικὰ στὴν ἀναγνωστικὴ ἐνδοχώρα τῆς ἀχανοῦς πρώην αὐτοκρατορίας τους. Πολλὲς φορὲς συνοδεύονται ἀπὸ εὔστοχα σχόλια τῶν ἀναγνωστῶν. Τὸ ἕνα φέρνει στὸ ἄλλο. Ἡ διαλεκτικὴ τάξη συγκρατεῖ τὸ νόημα, ἀλλὰ καὶ τὸ ἐπαυξάνει ταυτοχρόνως. Τὸ αἴσθημα ἐν τέλει ὅτι γράφεται ἀπὸ κοινοῦ τὸ ἕνα καὶ μόνον βιβλίο τοῦ κόσμου, ὅπως συχνὰ ὑπογράμμιζε ὁ Χόρχε Λουὶς Μπόρχες, ἀνιχνεύεται εὔκολα στὴν προκειμένη περίπτωση. Τὸ διάλυμα, ὁ κερματισμὸς τοῦ ἀφηγηματικοῦ ἐγὼ σὲ ἕναν κυκεώνα ἐκδοχῶν εἶναι ἐνδεχομένως τὸ ἀπώτερο, πιθανῶς ἀσύνειδο, αἴτημα εἴτε τῶν ἀγνώστων, εἴτε τῶν ἐπωνύμων ἢ ἑτερωνύμων συγγραφέων. Ἐδῶ θὰ παραβάλω τὴν κρίση τοῦ Ζὸρζ Μπατάιγ: «Τὸ θεμέλιο μιᾶς σκέψης εἶναι ἡ σκέψη τοῦ ἄλλου, ἡ σκέψη εἶναι τὸ τοῦβλο ποὺ τσιμεντάρεται μέσα σ’ ἕναν τοῖχο»(4). Οἱ διηγητικὲς ἐκδοχὲς ὅλων αὐτῶν, οἱ ὁποῖοι εἶναι στὴν οὐσία κατ΄ εὐθείαν γραμμὴ ἀπόγονοι τῶν χρηστῶν μιᾶς ἰδιαίτερα ἀπαιτητικῆς τεχνικῆς, ποικίλλουν ἀσφαλῶς σὲ βαθμοὺς τῆς ρηματικῆς ἔντασης, τῆς διεξοδικῆς λύσης τοῦ ταχυδράματος καὶ τῆς διδακτικῆς ἰδίως προοπτικῆς, κάτι τὸ ὁποῖο, ὅπως ἔχει καταδειχτεῖ ἀπὸ πολλοὺς ἐρευνητές, συνέχει τὴν κινεζικὴ τεχνοτροπία στὸ σύνολό της. Ὅπως ἰσχυρίζεται ὁ Μισὲλ Φουκώ, ἀναφερόμενος στὶς ποιότητες καὶ ποσότητες τῶν δυναμικῶν λεκτικῶν συνδυασμῶν ἐν γένει, «οἱ πρακτικὲς λόγου δὲν εἶναι ἁπλὰ καὶ μόνο τρόποι κατασκευῆς τοῦ λόγου. Λαμβάνουν σάρκα καὶ ὀστὰ μέσα σὲ σύνολα τεχνικῶν, σὲ θεσμούς, σὲ σχήματα συμπεριφορᾶς, σὲ τύπους μετάδοσης καὶ διανομῆς, σὲ μορφὲς παιδαγωγικῆς ποὺ ταυτόχρονα τὶς ἐπιβάλλουν καὶ τὶς ὑποστηρίζουν»(5). Μὲ δεδομένη λοιπὸν τὴν ἐντοπιότητα τῆς συντομότατης ἔκφανσης, ὀφείλει νὰ ἀντιμετωπίζει κανεὶς τὴν ἀδιάπτωτη καλλιέργεια τοῦ ἐλάχιστου λεκτικοῦ μορφώματος ὡς ἀφιέρωμα στὴν ἰδιοπροσωπία τοῦ σινικοῦ καταπιστεύματος. Ὄχι, γιὰ νὰ τὸ διατυπώσω διαφορετικά, ὡς ἐνδεχόμενο φόρο ὑποτελείας στὴν παγκοσμιοποιημένη σύγχυση τῆς ταχύτητας, ἀλλὰ ὡς συνειδητὸ ἀξιακὸ δείκτη τοῦ συγκεκριμένου πολιτισμικοῦ γίγνεσθαι. Ἡ δόκιμη στιγμή, τὸ σπέρμα τῆς δημιουργικῆς γραφῆς, ἐκλύει ἐκ προοιμίου, πάντα στὶς εὐτυχέστερες, ἐννοεῖται, τῶν περιπτώσεων, μιὰ τέτοια ἔνταση ἐκφορᾶς, ἡ ὁποία ἔχει τὴν εὐχέρεια νὰ μνημειώσει ἐν συντομίᾳ πάθη, ὑστερίες καὶ ἄγχη. Νὰ δαμάσει κοντολογίς, σὲ ἕνα βαθμὸ ἔστω, τὴν ἔκταση τοῦ ἄγαν.
Τὸ παρελθὸν τῆς δημιουργικῆς γραφῆς, ἡ ἀρχαιολογία τῆς ἔμπνευσης διαχέεται ἀνεμπόδιστη στὸ ἠλεκτρικὸ παρόν, στὶς ὀθόνες τῆς λαλίστατης, παντοκράτειρας κινητῆς τηλεφωνίας, στὶς παντοειδεῖς ἑστίες τῶν πληροφοριακῶν δικτύων. Σὰν νὰ μὴν ἔχουν ἀλλάξει οἱ ταυτότητες τοῦ χρόνου ἀπὸ τὴν προαναφερόμενη δυναστεία τῶν Τσίνγκ. Ναί, τὸ ἐπικαιροποιημένο σκηνικὸ τοῦ βίου σήμερα δηλώνει, μεταξὺ ἄλλων, πιστότητα συμπεριφορῶν σὲ βάθος ἑκατονταετιῶν. Ἡ κίνηση εἶναι φαινομένη ἀπὸ τὴ σκοπιὰ τοῦ γραμματολόγου. Ἐξ οὗ καὶ τὸ παράδοξον τοῦ ἰσχυρισμοῦ ἑνὸς ὑποψιασμένου ἡμετέρου: «ἡ Ἀνατολὴ εἶναι ἕνα σταυροδρόμι. Περνοῦν τὰ πάντα ἀπ’ αὐτήν. Θρησκεῖες, στρατεύματα, αὐτοκρατορίες, ἀγαθά, χωρὶς κατ΄οὐσίαν νὰ κινεῖται τίποτα». Ἡ ἀποτίμηση ἀνήκει στὸν Ντὲ Γκώλ, ὅπως ἀποτυπώνεται, τὸ 1930, σὲ μιὰ ἐπιστολή του ἀπὸ τὴ Βηρυτὸ πρὸς ἕναν φίλο του. Ἔχοντας ζήσει καὶ ἐργαστεῖ κατὰ διαστήματα ὀκτὼ χρόνια στὴν Κίνα, μοιρασμένα μεταξὺ Πεκίνου καὶ Χὸνγκ Κόνγκ, ἔμαθα νὰ ἀντιλαμβάνομαι τὴν ἐπικαιρότητα περισσότερο ὡς τμῆμα ἑνὸς τεράστιου παλιμψήστου, παρὰ ὡς τηλεοπτικὴ εἴδηση ἢ φευγαλέο ἐξ ἀνάγκης πέρασμα πάνω ἀπὸ τὶς ἐπιφάνειες τῶν ὑπολοίπων ὀπτικῶν σημάτων. Συμπεραίνω ὅτι τὸ καινοφανὲς τῆς σήμερον ἦταν ἴσως ὁ κώδικας ἑνὸς θραύσματος τοῦ θαμποῦ σινικοῦ παρελθόντος ἢ τὸ σινιάλο ἑνὸς λογίου τῆς αὐτοκρατορικῆς αὐλῆς, ἀγνώστου στοὺς πολλοὺς ἀλλὰ ὄχι στοὺς διαπρεπεῖς εἰδήμονες τοῦ χώρου.
Ἂς ἐπισημάνω ἐπίσης ὅτι σὲ ἄλλες πάλι περιστάσεις, δεκάδες χιλιάδων ἀναγνωστῶν καλοῦνται νὰ ἀναδείξουν τὸ πλέον εὐθύβολο ἀποτύπωμα αὐτῆς τῆς κατηγορίας. Στοὺς δημοφιλεῖς διαγωνισμοὺς συμμετέχουν ἀκόμη καὶ ἐπιφανεῖς συγγραφεῖς ἢ δημοσιογράφοι. Ἐνίοτε τὰ διάσπαρτα αὐτὰ κείμενα συγκεντρώνονται σὲ ἕναν τόμο. Ἔτσι γράφτηκε ἀπὸ 492 κειμενίδια τὸ ἔργο Ὁ ἔρωτας στὴν ἐποχὴ τοῦ Βάι Μπό. Στὸ διαδίκτυο ἔχει μάλιστα ἀναρτηθεῖ καὶ τὸ μυθιστόρημα Ἄσε με μόνο: μιὰ ἱστορία τοῦ Τσὲνγκ Ντού τοῦ Murong Xuecun, ὁ ὁποῖος ἦταν ὑποψήφιος, τὸ 2008, γιὰ τὴν περιώνυμη λογοτεχνικὴ διάκριση «Man Asian Literary Prize». Ὑπάρχει ἀναντίρρητα, ὅπως συχνὰ συμβαίνει κατὰ κανόνα σὲ ὅλες τὶς ὑπεραιωνόβιες σχολὲς σκέψης, καὶ ἡ ἐναντιωματικὴ ἄποψη. Ὁ καθηγητὴς Mo Huaiqi Chongqing τοῦ Normal University πιστεύει ὅτι τὰ λιλιπούτεια αὐτὰ κείμενα συνιστοῦν αὐθεντικὰ προϊόντα της ἐποχῆς τῶν παμφάγων ταχυφαγείων. Τονίζει δὲ ὅτι γρήγορα θὰ ξεπεραστοῦν ἀπὸ τοὺς νοήμονες, ἀπαυδισμένους ἀναγνῶστες, ἀφοῦ πρόκειται ἁπλῶς γιὰ εὐκαιριακὰ παιχνίδια μὲ τὶς λέξεις. Ὁ Murong Xuecun συνηγορώντας τρόπον τινά, φρονεῖ ὅτι οἱ δημοφιλέστερες μυθιστορίες στοὺς κόλπους τῶν Κινέζων παραμένουν σταθερὰ αὐτὲς τῶν ἑκατὸ χιλιάδων λέξεων ἡ κάθε μιά. Ἄλλοι πάλι πιστεύουν ὅτι τὰ σύγχρονα «μικρο-μυθιστορήματα» ἔχουν μέλλον, καὶ μάλιστα λαμπρό, διότι ἀπὸ τὴν ἴδια τους τὴν ὑφὴ παρέχουν τὴν ὑπολογίσιμη δυνατότητα νὰ προσεγγίσουν ἀκόμη καὶ τὰ μεγαθέματα τῆς λογοτεχνίας μὲ μιὰ μορφή, ἡ ὁποία ὡς ἐκ τῶν πραγμάτων παραμένει ἀκαταμάχητη.
Τὰ σημεῖα τῶν καιρῶν εὐνοοῦν προκλητικὰ τὰ δραστικὰ εὔπεπτα σύνολα, τοὺς ἐπιτυχεῖς δηλαδὴ λογοτεχνικοὺς μεζέδες σὲ ἀντιδιαστολὴ μὲ τὰ ἀτελεύτητα, μακάρια δεῖπνα τῶν κειμενοαργοσχόλων. Ὁ διακεκριμένος ἐκδότης Λοὺ Τσιμπὸ ἰσχυρίζεται μάλιστα ὅτι τὸ ὅριο τῶν ἑκατὸν σαράντα λέξεων, τὸ ὁποῖο ἐπιβάλλεται σήμερα, ἀναγκάζει πράγματι τοὺς συγγραφεῖς νὰ γίνονται ὅλο καὶ περισσότερο ἀκριβολόγοι καὶ ἐξοντωτικὰ σαφεῖς, ἀσκώντας κατὰ περίπτωση τὸ προσωπικό τους ὕφος. Ὁρισμένοι καταγίνονται στὴ συγγραφὴ ἔργων τῶν εἴκοσι μόνον λέξεων, ἐπειδὴ θεωροῦν τὶς ἑκατὸν σαράντα πλεοναστικές. Γι’ αὐτὸ καὶ ὁ Τσὰνγκ Γιβού, καθηγητὴς τῆς λογοτεχνίας στὸ φημισμένο Πανεπιστήμιο τοῦ Πεκίνου, διευκρίνισε χαριτολογώντας, ὅτι τὰ «μικρο-μυθιστορήματα» εἶναι «σὰν τὶς φοῦστες τῶν γυναικῶν, ὅσο πιὸ κοντὲς εἶναι, τόσο τὸ καλύτερο γι’ αὐτές»(6). Πιστεύω ὅτι ἡ φιλολογία περὶ τὰ πρόσφορα, νανοειδὴ ἀποκτήματα τῆς γραφῆς συμβάλλει κι αὐτὴ ἀπὸ τὴν πλευρά της στὴν ἐκπόρθηση τοῦ σινικοῦ μηνύματος. Ἔστω καὶ ἑνὸς μόνον τεμαχίου του. Πάντως, μὲ τὸν τρόπο τῆς καθολικῆς γνωσιολογικῆς ἐμπειρίας, τὴν ὁποία προτείνει ἡ διεξοδικὴ πάντα Μαργκερὶτ Γιουρσενάρ, τὸ ἐγχείρημα ἀποκτᾶ πρόσθετη γοητεία. Παραβάλλεται ἐνδεχομένως μὲ ταξίδι – ὁριακὸ διακύβευμα στὶς ἐσχατιὲς τοῦ ἐξ ἀντικειμένου πραγματικοῦ. Ἀντιγράφω ἐνδεικτικά το ἑξῆς ἀπόσπασμα ἀπὸ τὸ κύκνειο ἐργόχειρό της Ὁ γύρος τῆς φυλακῆς: «Τὸ νὰ δεῖς καλὰ μιὰ χώρα, σημαίνει νὰ ἐπιχειρήσεις νὰ τὴ γνωρίσεις, καὶ ὣς ἕνα βαθμὸ νὰ τὴν κάνεις δική σου, στὸ παρὸν καὶ τὸ παρελθόν της, νὰ προσπαθήσεις νὰ δεῖς τελικὰ τί σημαίνει γιὰ ΄κείνους ποὺ ζοῦν σ΄αὐτήν. Πολὺ λίγοι ἄνθρωποι ἐνδιατρίβουν σὲ ὅλα αὐτά».(7)
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
(1) Στὸ πρωτότυπο: «Fa’ uscir netta la piccolezza del luogo – il circolo ferreo ed impenetrabile onde fu cinto. Cosi dalla piccolezza del luogo usciranno le grandi Sostanze.» Μετάφραση: Γιῶργος Βελουδῆς, ἐκδόσεις «Περίπλους», 1977.
(2) Μετάφραση: Ζήσης Σαρίκας, ἐκδόσεις «Πανοπτικόν», 2010.
(3)Τὸ βαμμένο πέπλο, μετάφραση: Τρισεύγενη Παπαϊωάννου, ἐκδόσεις «Μεταίχμιο», 2008.
(4) Ἡ θεωρία τῆς θρησκείας, μετάφραση: Κώστας Κουρεμένος, ἐκδόσεις «ὕψιλον», 1982.
(5) La volonte de savoir, 1971, Ἐπιλογὴ ἀπὸ τὰ Dits et ecrits, εἰσαγωγὴ-ἐπιλογὴ- μετάφραση: Θανάσης Λάγιος, ἐκδόσεις «στιγμή», 2011.
(6) Ho Ai Li, «One – tweet novels’, hint fiction take off in China», Ann/The Straits Times / The Jakarta Post, 8 Ἰουνίου 2011, ὅπου καὶ ἄλλα στοιχεῖα ἀπὸ τὴν τρέχουσα ἐπικαιρότητα τῶν μικρομυθιστορημάτων.
(7) Μετάφραση: Νίκος Δομαζάκης, ἐκδόσεις «Χατζηνικολῆ», 2009.
Πηγή: Πρώτη δημοσίευση.
Γιῶργος Βέης (Ἀθήνα, 1955). Ποίηση, ταξιδιωτικό. Σπούδασε Νομικὰ στὸ Πανεπιστήμιο τῆς Ἀθήνας καὶ ἐργάζεται ὡς διπλωμάτης (τώρα πρέσβης τῆς Ἑλλάδος στὴν Τζακάρτα τῆς Ἰνδονησίας). Πρῶτο του βιβλίο ἡ ποιητικὴ συλλογὴ Φόρμες καὶ ἄλλα ποιήματα, 1970-1973 (Κοῦρος, 1974). Τελευταῖο του ποιητικὸ βιβλίο Μετάξι στὸν κῆπο (Ὕψιλον, 2010), τελευταῖο ταξιδιωτικὸ Μανχάταν-Μπανγκόκ. Μαρτυρίες, μεταβάσεις (Κέδρος, 2011).
Monday, August 15, 2011
Ο Έρως της Θράκης έπαιζε βιολί!
Βρέθηκε στη Θράκη πήλινο ειδώλιο, ενός… βιολιστή. Το βιολί, που φυσικά δεν το έλεγαν τότε έτσι, είναι ένα από τα μουσικά όργανα που λένε, πως δεν ήταν γνωστό στην αρχαία Ελλάδα. Να όμως που βρέθηκε το ειδώλιο και χρονολογείται από τον 3ο αι. Μ.Χ. Είναι καμωμένο από ροδοκάστανο πηλό, και σε μερικά σημεία του ήταν ζωγραφισμένο με λευκό και κυανό χρώμα. Το εύρημα ήτο σε τάφο, μαζί με άλλα τέσσερα ειδώλια Ερωτιδέων.
Εικονίζει έναν Έρωτα, με την μορφή γυμνού παιδιού (σημείο αγνότητος), που φέρει γύρω από τη μέση του τυλιγμένο ένα ιμάτιο, που ήταν βαμμένο λευκό, η άκρη του οποίου πέφτει κατά μήκος του αριστερού του ποδιού. Ως εδώ τίποτε το περίεργο. Αλλά ο Έρως αυτός κρατά στο αριστερό του χέρι ένα τρίχορδο μουσικό όργανο, που το στηρίζει στο δεξιό ώμο του, ενώ το προτεταμένο δεξί χέρι (που το μισό λείπει), θα κρατούσε πιθανότατα δοξάρι (ή άλλο είδος «πλήκτρου», όπως το έλεγαν τότε).
Εικονίζει έναν Έρωτα, με την μορφή γυμνού παιδιού (σημείο αγνότητος), που φέρει γύρω από τη μέση του τυλιγμένο ένα ιμάτιο, που ήταν βαμμένο λευκό, η άκρη του οποίου πέφτει κατά μήκος του αριστερού του ποδιού. Ως εδώ τίποτε το περίεργο. Αλλά ο Έρως αυτός κρατά στο αριστερό του χέρι ένα τρίχορδο μουσικό όργανο, που το στηρίζει στο δεξιό ώμο του, ενώ το προτεταμένο δεξί χέρι (που το μισό λείπει), θα κρατούσε πιθανότατα δοξάρι (ή άλλο είδος «πλήκτρου», όπως το έλεγαν τότε).
Τα δάκτυλα του αριστερού χεριού πιέζουν τις χορδές στο τέλος του βραχίονος του μουσικού οργάνου. Δεν υπάρχει, λοιπόν, καμμιά αμφιβολία πως πρόκειται για ένα σύγχρονου τύπου αρχαίο βιολί, ίσως άρπα με δοξάρι, που παίζει αυτός ο Έρωτας, σπάνια, έως σπανιότατη -ίσως και μοναδική- απεικόνιση σε αρχαίο κομμάτι, αν εξαιρέσει κανείς σχετικό το ανάγλυφο του Εθν. Αρχ. Μουσείου Αθηνών, που εικονίζει τον μουσικό διαγωνισμό Απόλλωνος-Μαρσύα, που όμως έγινε με κιθάρα!
Κάτι ανάλογο με τον «βιολιστή των Αβδήρων» έχει βρεθεί και στην περιοχή της αρχαίας Κορίνθου. Τώρα, λοιπόν, είναι καιρός να αναθεωρηθούν αυτές οι απόψεις και το εύρημα μας αναγκάζει να σκεφτόμαστε πως το πρώιμο «βιολί» -παραλλαγή της πανδουρίδος- ήταν γνωστό στην Θράκη, και οι Θρακιώτες μουσικοί το διέδωσαν στο Αιγαίο και την Μ. Ασία – γι’ αυτό και είναι τόσο διαδεδομένο σ’ αυτά τα μέρη – απ΄ όπου έφθασε έως τους άραβες, οι οποίοι με την σειρά τους, ίσως, το διέδωσαν στην Ισπανία. [Γ. Λεκάκης «Μουσικής μύησις», το βρήκα εδώ ]
Κάτι ανάλογο με τον «βιολιστή των Αβδήρων» έχει βρεθεί και στην περιοχή της αρχαίας Κορίνθου. Τώρα, λοιπόν, είναι καιρός να αναθεωρηθούν αυτές οι απόψεις και το εύρημα μας αναγκάζει να σκεφτόμαστε πως το πρώιμο «βιολί» -παραλλαγή της πανδουρίδος- ήταν γνωστό στην Θράκη, και οι Θρακιώτες μουσικοί το διέδωσαν στο Αιγαίο και την Μ. Ασία – γι’ αυτό και είναι τόσο διαδεδομένο σ’ αυτά τα μέρη – απ΄ όπου έφθασε έως τους άραβες, οι οποίοι με την σειρά τους, ίσως, το διέδωσαν στην Ισπανία. [Γ. Λεκάκης «Μουσικής μύησις», το βρήκα εδώ ]
"Ο Δήμαρχος Γλυφάδας ΘΑ ΒΑΡΕΘΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ...ΔΗΜΑΡΧΟΣ !"
«Νέο Κοιμητήριο»… εν ριπή οφθαλμού! «Θέλει κότσια και πίστη για ότι έχουμε επιλέξει»
«Νέο Κοιμητήριο»… εν ριπή οφθαλμού! «Θέλει κότσια και πίστη για ότι έχουμε επιλέξει»
από τον ==================
Αναστάσιο Αποσπόρη
================
ΓΛΥΦΑΔΑ .Κυριακή, 14 Αυγούστου 2011
Η κοινωνία της Γλυφάδας παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα τα γεγονότα έργων δεκαετιών να παίρνουν «σάρκα και οστά» τρέχοντας με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Αυτό απλά σημαίνει ότι το «σύστημα» της αντιπολίτευσης έχει τελειώσει… αφού δεν βρίσκει πλέον κάτι να ασχοληθεί έστω για τους… τύπους. Όσο δε να φωνάζουν κάποιοι υπενθυμίζω «Τhe Party is over». Τώρα όσον αφορά τα λοιπά… «ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθο βαλέτω».
Επομένως, η ψήφος μας και η στήριξή μας σ’ αυτόν τον δήμαρχο ήταν απόφαση σωστής σκέψης και υπεύθυνης κρίσης.
Γιατί απ’ ότι φαίνεται, τα αντιπολιτευόμενα μέρη που απαρτίζουν αυτό το Δημοτικό Συμβούλιο είναι πλέον «εξαφανισμένα» μιας και ότι «δύσκολο» και «ακατόρθωτο», έστω και για εντυπωσιασμό προς τους πολίτες τα τελευταία 25 χρόνια θέλουν να ισχυρισθούν και να σφετεριστούν γίνεται πράξη… πριν να το πουν.
Γιατί, ποια λογική θα επέτρεπε πλέον στον κάθε πολίτη να αναθέτει τη διαχείριση της ζωής του και του αύριο των παιδιών του και το δικό του φυσικά… σε «φτηνούς» επαγγελματίες του εντυπωσιασμού, ανθρώπους ψυχοπαθολογικά παγιδευμένους στην ιδιοτέλεια και στην εξουσιομανία, «κραγμένους» για την κωμικοτραγική ανικανότητα τους και τα «φοβερά» λάθη τους;
Παράκληση και προτροπή προς φανφαρολάγνους προσφάτως εξευτελισθέντες από πράξεις τους μανιοδικομανείς καρικατούρες, δήθεν δημοσιογράφους και διαχρονικούς εραστές του άπαξ δια παντός «υπήρξαμε» και δεν θα «υπάρξουμε» ποτέ ξανά ότι: «Οι άνθρωποι είναι απαραίτητο να αυτοπαρατηρούνται και να αυτοελέγχονται, με ειλικρίνεια βέβαια και αντικειμενικότητα. Όπως ελέγχουν τη μορφή τους στον καθρέπτη, έτσι, σαν σε εσωτερικό κάτοπτρο, πρέπει να προβάλουν και να αποτιμούν την αξία των πράξεων τους. Με αυτόν τον απλό τρόπο θα μπορέσουν να μετριάσουν τις αδυναμίες τους και να εξαφανισθούν». Γιατί πρώτα απ’ όλα και όλους αυτός ο Δήμαρχος και αυτή η Δημοτική αρχή ΜΑΖΙ με τον άξιο ποιμενάρχη κ. Παύλο τοποθέτησαν «εν τόπω χλοερώ» το ΠΑΡΕΛΘΟΝ.
Το μόνο που μένει είναι να περιμένω με αγωνία την επόμενη κίνηση «ΜΑΤ» από αυτόν τον Δήμαρχο, για το καλό του Τόπου και όλων των πολιτών.
Εν κατακλείδι… Αυτός ο Δήμαρχος θα βαρεθεί να είναι Δήμαρχος.
Επομένως, η ψήφος μας και η στήριξή μας σ’ αυτόν τον δήμαρχο ήταν απόφαση σωστής σκέψης και υπεύθυνης κρίσης.
Γιατί απ’ ότι φαίνεται, τα αντιπολιτευόμενα μέρη που απαρτίζουν αυτό το Δημοτικό Συμβούλιο είναι πλέον «εξαφανισμένα» μιας και ότι «δύσκολο» και «ακατόρθωτο», έστω και για εντυπωσιασμό προς τους πολίτες τα τελευταία 25 χρόνια θέλουν να ισχυρισθούν και να σφετεριστούν γίνεται πράξη… πριν να το πουν.
Γιατί, ποια λογική θα επέτρεπε πλέον στον κάθε πολίτη να αναθέτει τη διαχείριση της ζωής του και του αύριο των παιδιών του και το δικό του φυσικά… σε «φτηνούς» επαγγελματίες του εντυπωσιασμού, ανθρώπους ψυχοπαθολογικά παγιδευμένους στην ιδιοτέλεια και στην εξουσιομανία, «κραγμένους» για την κωμικοτραγική ανικανότητα τους και τα «φοβερά» λάθη τους;
Παράκληση και προτροπή προς φανφαρολάγνους προσφάτως εξευτελισθέντες από πράξεις τους μανιοδικομανείς καρικατούρες, δήθεν δημοσιογράφους και διαχρονικούς εραστές του άπαξ δια παντός «υπήρξαμε» και δεν θα «υπάρξουμε» ποτέ ξανά ότι: «Οι άνθρωποι είναι απαραίτητο να αυτοπαρατηρούνται και να αυτοελέγχονται, με ειλικρίνεια βέβαια και αντικειμενικότητα. Όπως ελέγχουν τη μορφή τους στον καθρέπτη, έτσι, σαν σε εσωτερικό κάτοπτρο, πρέπει να προβάλουν και να αποτιμούν την αξία των πράξεων τους. Με αυτόν τον απλό τρόπο θα μπορέσουν να μετριάσουν τις αδυναμίες τους και να εξαφανισθούν». Γιατί πρώτα απ’ όλα και όλους αυτός ο Δήμαρχος και αυτή η Δημοτική αρχή ΜΑΖΙ με τον άξιο ποιμενάρχη κ. Παύλο τοποθέτησαν «εν τόπω χλοερώ» το ΠΑΡΕΛΘΟΝ.
Το μόνο που μένει είναι να περιμένω με αγωνία την επόμενη κίνηση «ΜΑΤ» από αυτόν τον Δήμαρχο, για το καλό του Τόπου και όλων των πολιτών.
Εν κατακλείδι… Αυτός ο Δήμαρχος θα βαρεθεί να είναι Δήμαρχος.
Ο αεικίνητος δήμαρχος Γλυφάδας Κωστας Κόκκορης, έχοντας την υποστηριξη των συμπολιτων του ,στέλνει το κακό παρελθον της πόλης του "εν τόπω χλοερώ"... Για το ίδιο θέμα στην εφημερίδα ΕΘΝΟΣ διαβάζουμε ΑΥΘΑΙΡΕΤΟ ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΟΚηδεύουν τη... νομιμότητα στη ΓλυφάδαΜε νέες κηδείες στον καταπατημένο αναδασωτέο χώρο του Υμηττού "απαντά" ο Δήμος στις αντιδράσεις από φορείς, πολίτες και ΜΜΕ.Το μεσημέρι και το απόγευμα της Τρίτης έχουν προγραμματιστεί δύο νέες τελετές ενταφιασμού στο χώρο και όπως δείχνουν οι δηλώσεις των υπευθύνων, επιχειρείται η δημιουργία τετελεσμένου. "Ο μόνος τρόπος για να ταφούν οι νέοι νεκροί είναι στο νέο αυθαίρετο. Δεν υπάρχει χώρος πλέον στο παλιό νεκροταφείο" δήλωσαν εκπρόσωποι του Δήμου σε εκπομπή του ΣΚΑΙ.Το θέμα ξεκίνησε με την εγκατάσταση λυόμενης εκκλήσίας και τον ενταφιασμό οκτώ νεκρών το τριήμερο, που προκάλεσε την έντονη αντίδραση εκ μέρους του ΥΠΕΚΑ. Οι νέοι ενταφιασμοί προγραμματίστηκαν και πιθανώς θα πραγματοποιηθούν την ίδια ώρα που θα γίνεται γνωστή η θέση του δασαρχείου και το πόρισμα της Εισαγγελίας που ερευνά την υπόθεση. Μιλώντας στην ίδια εκπομπή η ειδική γραμματέας Επιθεώρησης Περιβάλλοντος Μαργαρίτα Καραβασίλη τόνισε ότι "πρόκειται για κραυγαλέα αυθαιρεσία. Έπρεπε να γίνει κουβέντα του δημάρχου επίσημα με το ΥΠΕΚΑ και τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας για τη χωροθέτηση νεκροταφείου |
Ετικέτες
ΓΛΥΦΑΔΙΩΤΙΚΑ,
ΕΛΛΑΣ ΣΕ ΚΡΙΣΗ
OI ΝΕΟΙ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΙ.. Του Αλέξανδρου Αρδαβάνη: ΠΑΡΑΜΟΝΗ
Ένα γάργαρο γελάκι…είσαι
υπερβολικός!Προηγείται
καταιγισμός πυροβολικού ή από αέρος βομβαρδισμός. Ακολουθεί η χερσαία επίθεση.
Το παρελθόν
και το παρόν ουσιωδώς ταυτόσημα.
Κωδωνοκρουσίες
ηλεκτρονικές, με ένα πάτημα κουμπιού επιλέγεται ο ρυθμός. Επί δίωρο ηχητική ισοπέδωση
των περιοίκων.
Ακολουθούν
οι παράφωνοι αμανέδες στα μεγάφωνα, εκτρωτική εξέλιξη του Ρωμανού του Μελωδού,
του Εκκλησιαστή. Χοντροί ρασοφόροι χρυσοποίκιλτοι ασχημονούν μεγαλοπρεπείς.. …σαράντα σβέρκοι βοϊδινοί με λαδωμένες
μπούκλες /σαράντα λύκοι με προβιά γι’ αυτούς χτυπά η καμπάνα -αχ ρε
Βάρναλη!
Η
χερσαία επίθεση εξόντωσης όποιων θυλάκων ανυπόταχτων περιοίκων εξελίσσεται∙ με
τα τύμπανα και τις σάλπιγγες της τοπικής μπάντας, καμπάνες ξανά και ξανά. Και ο
αρχιερατικός λόγος, υλακή πολλαπλασιασμένη από τη ηχώ, επισφραγίζει.
Το
πλήθος των σκυφτών χαμογελαστό πυκνώνει τις τάξεις της λιτανείας με τα λάβαρα,
τα εξαπτέρυγα, την εικόνα μπροστά μπροστά. Είναι όλοι χαρούμενοι, όπως οι πολίτες
της νεόκοπης γαλλικής δημοκρατίας χαμογελαστοί προχωρούσαν στον όλεθρο της ρώσικης
χειμωνιάτικης στέπας. Vivel’ Empereur!
Πόλεμοι
όλων των τύπων και εποχών. Ταυτόσημοι.
Τα μόνα
ίχνη οργής που μου απέμειναν εδώ στα μισά της έκτης, σαλεύουν.
Μπορώ
ακόμα να μισήσω.
Αλλά ισχύς
κρούσης πού;
Αόριστος
δισταγμός, γιατί διάσπαρτες οι φοβομάνες.
Είναι μεσοκαλοκαιριάτικη
η σύνθλιψη και δεν είναι η πρώτη.
Είναι της
Παναγιάς και είναι Δεκαπενταύγουστος.
Μεγάλη η χάρη Της κι ας μη μπορεί να μου φυλάξει αυτιά και ψυχή από τούτη την
ορδή των απίστων της.
Είμαι αφύλαχτος
κι αγιάτρευτος στο μπαλκόνι μου.
Είμαι
ακτήμων. Δε μου ανήκει ούτε η γαλήνη ενός θανάτου ερήμην τους.
Είμαι
έρημος.
Πιο
βράδυ, η καταφυγή στο ανέλπιστο αεράκι. Η χάρη Της επιτέλους∙ Της ανάβω λυχναράκι θλίψεως.
υπερβολικός!Προηγείται
καταιγισμός πυροβολικού ή από αέρος βομβαρδισμός. Ακολουθεί η χερσαία επίθεση.
Το παρελθόν
και το παρόν ουσιωδώς ταυτόσημα.
Κωδωνοκρουσίες
ηλεκτρονικές, με ένα πάτημα κουμπιού επιλέγεται ο ρυθμός. Επί δίωρο ηχητική ισοπέδωση
των περιοίκων.
Ακολουθούν
οι παράφωνοι αμανέδες στα μεγάφωνα, εκτρωτική εξέλιξη του Ρωμανού του Μελωδού,
του Εκκλησιαστή. Χοντροί ρασοφόροι χρυσοποίκιλτοι ασχημονούν μεγαλοπρεπείς.. …σαράντα σβέρκοι βοϊδινοί με λαδωμένες
μπούκλες /σαράντα λύκοι με προβιά γι’ αυτούς χτυπά η καμπάνα -αχ ρε
Βάρναλη!
Η
χερσαία επίθεση εξόντωσης όποιων θυλάκων ανυπόταχτων περιοίκων εξελίσσεται∙ με
τα τύμπανα και τις σάλπιγγες της τοπικής μπάντας, καμπάνες ξανά και ξανά. Και ο
αρχιερατικός λόγος, υλακή πολλαπλασιασμένη από τη ηχώ, επισφραγίζει.
Το
πλήθος των σκυφτών χαμογελαστό πυκνώνει τις τάξεις της λιτανείας με τα λάβαρα,
τα εξαπτέρυγα, την εικόνα μπροστά μπροστά. Είναι όλοι χαρούμενοι, όπως οι πολίτες
της νεόκοπης γαλλικής δημοκρατίας χαμογελαστοί προχωρούσαν στον όλεθρο της ρώσικης
χειμωνιάτικης στέπας. Vivel’ Empereur!
Πόλεμοι
όλων των τύπων και εποχών. Ταυτόσημοι.
Τα μόνα
ίχνη οργής που μου απέμειναν εδώ στα μισά της έκτης, σαλεύουν.
Μπορώ
ακόμα να μισήσω.
Αλλά ισχύς
κρούσης πού;
Αόριστος
δισταγμός, γιατί διάσπαρτες οι φοβομάνες.
Είναι μεσοκαλοκαιριάτικη
η σύνθλιψη και δεν είναι η πρώτη.
Είναι της
Παναγιάς και είναι Δεκαπενταύγουστος.
Μεγάλη η χάρη Της κι ας μη μπορεί να μου φυλάξει αυτιά και ψυχή από τούτη την
ορδή των απίστων της.
Είμαι αφύλαχτος
κι αγιάτρευτος στο μπαλκόνι μου.
Είμαι
ακτήμων. Δε μου ανήκει ούτε η γαλήνη ενός θανάτου ερήμην τους.
Είμαι
έρημος.
Πιο
βράδυ, η καταφυγή στο ανέλπιστο αεράκι. Η χάρη Της επιτέλους∙ Της ανάβω λυχναράκι θλίψεως.
Sunday, August 14, 2011
......Κεραμας:ο Ανδρεας εγραφε αγγλικα τους λογους του. Λιανη:ποτε!
Τάδε. έφη τό,άλλοτε "άλτερ έγκο "του Ανδρέα, Βασίλης Κεραμας, στο δεύτερο μέρος της έρευνας μας "Τι απέγιναν οι άνθρωποι του προέδρου "που θα συνεχιστεί την επόμενη εβδομάδα. Διαφορετική όμως είναι η άποψη της Δήμητρας Λιανη,χηρας του τέως 'Ελληνα πρωθυπουργού...
Ετικέτες
Ti απεγιναν οι άνθρωποι του Ανδρέα
Subscribe to:
Posts (Atom)