Στη βελτίωση
του επιχειρηματικού περιβάλλοντος προσβλέπει το σχέδιο νόμου του
Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας «Βελτίωση
Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος-Νέα Εταιρική Μορφή-Σήματα Προϊόντων και
Υπηρεσιών-Μεσίτες Ακινήτων-Ανάπτυξη του Θαλάσσιου Τουρισμού και άλλες
διατάξεις».
Ειδικότερα προσανατολίζεται στη δημιουργία μιας Επιχειρηματικά Φιλικής
Ελλάδας και προβλέπει την υλοποίηση οριζόντιων δράσεων που είτε έχουν
επιλεχθεί από το Σχέδιο Δράσης, είτε αποτελούν μνημονιακές δεσμεύσεις,
είτε αναμένονται γενικά να βελτιώσουν το επιχειρηματικό περιβάλλον.
Ο σκοπός του είναι συνεπώς διττός: α) η ενσωμάτωση οριζοντίων προβλέψεων
του Σχεδίου Δράσης και του Μνημονίου γενικότερα σε ένα ενιαίο
νομοθετικό πλαίσιο καθώς και β) η περαιτέρω διεύρυνση τομέων στους
οποίους μπορεί να υπάρξει νομοθετική παρέμβαση για τη διευκόλυνση του
επιχειρείν.
Δομικά αποτελείται από έξι μέρη, το πρώτο εκ των οποίων αφορά στη
βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, με τομές και βελτιώσεις τόσο
στο θεσμικό πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων, όσο και στην επιτάχυνση
εκπόνησης αρχαιολογικών ερευνών και εργασιών στα μεγάλα έργα, η
βελτίωση του καθεστώτος λειτουργίας της ζώνης καινοτομίας στη
Θεσσαλονίκη, η εποπτεία της Αγοράς των βιομηχανικών προϊόντων και
υπηρεσιών ποιότητας, αλλά και το εξωτερικό εμπόριο, δηλαδή ο τρόπος
οργάνωσης και παρακολούθησης των εξαγωγών μας.
Το δεύτερο μέρος του σ/ν αφορά στη θέσπιση μιας νέας εταιρικής μορφής,
της ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρίας, το τρίτο μέρος τροποποιεί το
θεσμικό πλαίσιο του σήματος προϊόντων και υπηρεσιών, θέμα το οποίο
έχουμε ήδη παρουσιάσει στο Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά και το σήμα
ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών.
Το τέταρτο μέρος ρυθμίζει το ζήτημα των μεσιτών ακινήτων, ενώ το πέμπτο
μέρος αναμορφώνει και επεκτείνει το νομικό πλαίσιο για την ανάπτυξη του
θαλασσίου τουρισμού, καλύπτοντας τον τρόπο και τις προϋποθέσεις έκδοσης
αδείας επαγγελματικών και ιδιωτικών πλοίων αναψυχής, ζητήματα αλιείας,
θέματα εκπόνησης λιμενικών έργων, την ολική άρση του καμποτάζ, ενώ το
έκτο μέρος καλύπτει ατέλειες και κενά της υφιστάμενης νομοθεσίας για
ορισμένα θέματα αρμοδιότητος του ΥΠΑΑΝ (ενδεικτικά, ΕΤΕΑΝ ΑΕ, βελτίωση
καθεστώτος αγορανομικών κυρώσεων, εκσυγχρονισμός των επαγγελματικών
εργαστηρίων στην Αττική, θέματα του ΟΕΕ και άλλα).
"Αναλυτικά, το σχέδιο νόμου προβλέπει:
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ: ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
α. Ειδικότερα, στο πρώτο μέρος περί Βελτίωσης του Επιχειρηματικού
Περιβάλλοντος περιλαμβάνει διατάξεις για την απλοποίηση της διαδικασίας
αδειοδότησης των επιχειρήσεων με τη θέσπιση οριζόντιων ρυθμίσεων που
ισχύουν κατά τη διαδικασία της αδειοδότησης των επιχειρήσεων, ώστε να
διασφαλίζεται η διαφάνεια και η επιτάχυνση των διαδικασιών. Πιο
συγκεκριμένα, όλες οι αδειοδοτικές αρχές υποχρεούνται να αναρτούν στο
διαδικτυακό τους τόπο όλες τις άδειες, αποφάσεις, εγκρίσεις καθώς και να
αναγκαία προς αδειοδότηση πιστοποιητικά, οι δε αδειοδοτούσες αρχές
διασυνδέονται μεταξύ τους μέσω ενιαίου πληροφοριακού συστήματος, το
οποίο συνδέεται με τη βάση δεδομένων του ΓΕΜΗ, ενώ τέλος οι αιτήσεις
αδειοδότησης υποβάλλονται πλέον ηλεκτρονικά και διακινούνται ομοίως
ηλεκτρονικά ανάμεσα στις συναρμόδιες υπηρεσίες. (ΑΡΘΡΟ 1)
β. Περαιτέρω, με τις προτεινόμενες διατάξεις
επαναπροσδιορίζεται η έννοια της στρατηγικής επένδυσης του Ν. 3894/2010,
διευρύνοντας το πεδίο εφαρμογής του fast track, ενώ επιδιώκεται η
πλήρης αντικειμενικοποίηση των προϋποθέσεων ως εξής. Αναπροσαρμόζονται
τα όρια του συνολικού κόστους των επενδύσεων που ορίζονται ως
στρατηγικές και διαμορφώνονται πλέον αντί για διακόσια είκοσι
εκατομμύρια ευρώ σε εκατόν είκοσι εκατομμύρια ευρώ, ή σαράντα
εκατομμύρια ευρώ με την παράλληλη δημιουργία εκατόν είκοσι θέσεων
εργασίας. Παράλληλα, ορίζεται εφεξής ως στρατηγική επένδυση, και η
επένδυση που δημιουργεί πάνω από εκατόν πενήντα θέσεις εργασίας, αντί
των διακοσίων πενήντα, που προβλέπονταν μέχρι σήμερα.
Επιπλέον εισάγεται ειδική κατηγορία στρατηγικής επένδυσης, στον τομέα
της βιομηχανίας ο οποίος αποτελεί βασική υψίστη προτεραιότητα για την
οικονομία και το νέο μοντέλο ανάπτυξης της χώρας, εντός ήδη οργανωμένων
βιομηχανικών περιοχών. Στην περίπτωση αυτή το συνολικό κόστος της
επένδυσης πρέπει να είναι πάνω από δεκαπέντε εκατομμύρια ευρώ, ποσό που
στην ουσία ανταποκρίνεται στα πραγματικά μεγέθη του κλάδου της
βιομηχανίας και απηχεί την κεντρική πολιτική επιλογή για την ενίσχυση
της κατασκευής σύγχρονων βιομηχανικών και παραγωγικών υποδομών στη χώρα,
συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στη δημιουργία βιώσιμης εξωστρεφούς
ανάπτυξης.
Τέλος, συντομεύουμε και άλλο το χρόνο που ορίζεται από το νόμο για την
έκδοση των σχετικών αδειών από εξήντα σε σαράντα πέντε ημέρες, ενώ
μειώνουμε το ποσοστό της εγγυητικής επιστολής συμμετοχής ώστε να
ανταποκρίνεται στις περιορισμένες δυνατότητες του διεθνούς τραπεζικού
συστήματος. Ταυτόχρονα, τροποποιούμε το καταστατικό της Ιnvest in Greece
Α.Ε. ώστε να ανταποκρίνεται ευέλικτα στους κανόνες της ιδιωτικής
οικονομίας την οποία και προορίζεται να ενισχύσει μέσω της εισρέουσας
ανάπτυξης στη χώρα. (ΑΡΘΡΑ 2-
Περαιτέρω, εισάγουμε μια ακόμα καινοτομία, προκειμένου κάθε επίδοξος
επενδυτής να έρχεται σε όσο το δυνατόν μικρότερη επαφή με το κράτος.
Συστήνουμε στην Ιnvest in Greece Α.Ε, ένα κέντρο εξυπηρέτησης επενδυτών
με ειδική μονάδα προώθησης των αδειοδοτήσεων και των επενδύσεων, η οποία
θα λειτουργεί ως υπηρεσία μιας στάσης, για όλες τις επενδύσεις πάνω από
δύο εκατομμύρια ευρώ. Πρακτικά δηλαδή, η Ιnvest in Greece,
λειτουργώντας ως Κέντρο εξυπηρέτησης επενδυτών, αφού λάβει εντολή από
κάθε επενδυτή, θα μπορεί να προβεί, ως νόμιμος εκπρόσωπός του σε όλες
τις αναγκαίες νόμιμες ενέργειες για τη διεκπεραίωση διαδικασιών έκδοσης
των αναγκαίων αδειών.
Για το σκοπό αυτό, συστήνεται επιπλέον στο Υπουργείο Ανάπτυξης,
Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ένα ειδικό μητρώο χειριστών, στο οποίο
θα εγγράφονται μετά από αίτηση φυσικά πρόσωπα, κάτοχοι πτυχίου ΑΕΙ ή ΤΕΙ
με επαρκή εμπειρία στην αδειοδότηση επενδυτικών σχεδίων που θα
αναλαμβάνουν τη διεκπεραίωση της αδειοδοτικής διαδικασίας για λογαριασμό
της invest in Greece και του ιδιώτη επενδυτή. (ΑΡΘΡΑ 4)
γ. Με τις παρούσες διατάξεις, επιταχύνεται και
απλοποιείται η διαδικασία εκτέλεσης αρχαιολογικών ερευνών, στο πλαίσιο
Επενδυτικών Προγραμμάτων. Θεσμοθετείται η Έκθεση Αναλυτικής
Αρχαιολογικής Τεκμηρίωσης, η οποία θα συμβάλλει καθοριστικά στην πρόληψη
τυχόν καθυστερήσεων στη φάση υλοποίησής του έργου, αλλά και στην
ελαχιστοποίηση του κόστους των αρχαιολογικών ερευνών και εργασιών,
εξασφαλίζοντας παράλληλα την προστασία των μνημείων, των αρχαιολογικών
χώρων και των ιστορικών τόπων που βρίσκονται στη ζώνη χωροθέτησης του
εκάστοτε έργου.
Επίσης, θεσμοθετείται το Μνημόνιο Συναντίληψης και Συνεργασίας, με σκοπό
την ακόμα μεγαλύτερη διευκόλυνση εφαρμογής και επιτάχυνσης του
ισχύοντος θεσμικού πλαισίου αλλά και τη διεξοδικότερη παρακολούθηση των
εκτελούμενων εργασιών, αλλά και ο ορισμός του «Γραφείου Συντονισμού και
Παρακολούθησης Αρχαιολογικών Εργασιών στο πλαίσιο Μεγάλων Έργων» ως
αρμοδίου, από πλευράς της Κεντρικής Υπηρεσίας του ΥΠ.ΠΟ.Τ., για τον
χειρισμό των θεμάτων που αφορούν σε Επενδυτικά Προγράμματα. (ΑΡΘΡΑ
5-11)
δ. Εν συνεχεία, οι τροποποιήσεις του Ιδρυτικού Νόμου της Ζώνης
Καινοτομίας Θεσσαλονίκης αποσκοπούν στην ανάγκη βελτίωσης, ευελιξίας,
εποπτείας και συντονισμού του υπάρχοντος θεσμικού, νομοθετικού και
κανονιστικού πλαισίου. Έχουν στόχο την άμεση ενεργοποίηση και υλοποίηση
του σκοπού της Ζώνης, τη δημιουργία κατάλληλου περιβάλλοντος προσφοράς
επιχειρηματικών ευκαιριών, με διασφάλιση διαφάνειας, αποδοτικότητας και
προσαρμογής στα δημοσιονομικά δεδομένα της χώρας.
Συνοπτικά, οι προτεινόμενες διατάξεις αποσκοπούν στην ταχύτερη υλοποίηση
των στόχων της ζώνης και ειδικότερα, οριοθετείται η δραστηριοποίηση της
Ζώνης Καινοτομίας Θεσσαλονίκης, καθορίζοντας την περιοχή με
συντεταγμένες, η εταιρεία πλέον στις ανώνυμες εταιρείες του Δημοσίου,
για έλεγχο των δαπανών, των προσλήψεων και της οικονομικής διαχείρισης,
οι συμβάσεις προμηθειών διέπονται από τις διατάξεις περί Επιχειρήσεων
του Δημοσίου τομέα, ο αριθμός των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου
περιορίζεται, διασφαλίζεται η διαφάνεια, με ευρύτερη δημοσιότητα των
δραστηριοτήτων, καταργείται η 25μελής Επιτροπή Εποπτείας Ανάπτυξης και
αντικαθίσταται από μια 15μελή Επιτροπή, με καθαρά συμβουλευτικό και
υποστηρικτικό χαρακτήρα. (ΑΡΘΡΑ 12-21)
ε. Περαιτέρω, συστήνουμε ένα αμερόληπτο, διαφανές και αποτελεσματικό
συστήμα εποπτείας της αγοράς για τον τομέα των βιομηχανικών προϊόντων
και των υπηρεσιών ποιότητας, αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας
Βιομηχανίας. Επίσης, με τον παρόντα νόμο γίνεται και η προσαρμογή της
εθνικής μας νομοθεσίας στις διατάξεις του Κανονισμού 765/2008/ΕΚ
«Καθορισμός των απαιτήσεων διαπίστευσης και εποπτείας της αγοράς όσον
αφορά την εμπορία των προϊόντων» και του Κανονισμού 764/2008/ΕΚ «Θέσπιση
διαδικασιών σχετικά με την εφαρμογή ορισμένων εθνικών τεχνικών κανόνων
στα προϊόντα που κυκλοφορούν νομίμως στην αγορά άλλου κράτους μέλους».
(ΑΡΘΡΑ 22-33)
στ. Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου επιχειρείται μια κωδικοποίηση των
υφισταμένων διατάξεων για το εξωτερικό εμπόριο, αφενός του ν.δ.
3999/1959 «περί ελέγχου του εξαγωγικού εμπορίου και άλλων τινών
διατάξεων» (ΦΕΚ Α’ 230), και αφετέρου του νόμου 936/1979 «Περί
τροποποιήσεως και συμπληρώσεως των περί εξωτερικού εμπορίου διατάξεων,
ως και καταργήσεως συναφών διατάξεων» (ΦΕΚ Α’ 144), σε μία ενιαία,
σύγχρονη, απλοποιημένη και καταληπτή μορφή, σε ό,τι αφορά τους
περιορισμούς στην άσκηση του εξωτερικού εμπορίου, τόσο λόγω των διεθνών
υποχρεώσεων της χώρας μας, όσο και σε περίπτωση κήρυξης της χώρας σε
κατάσταση έκτακτης ανάγκης
Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα διευκόλυνσης της άσκησης εισαγωγικών και
εξαγωγικών δραστηριοτήτων, καθώς, με κοινή απόφαση του Υπουργού
Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και του κατά περίπτωση
συναρμοδίου Υπουργού, δύναται να επιλύονται προβλήματα με άμεσο στόχο
τον καθορισμό διατάξεων στην κατεύθυνση της απλοποίησης, της επιτάχυνσης
και της άρσης εμποδίων και τον εν γένει εκσυγχρονισμό των διαδικασιών,
που καθορίζουν τον τρόπο πραγματοποίησης των εισαγωγών και εξαγωγών.
Θεσμοθετούμε το ψηφιακό One Stop Shop για τους εξαγωγείς, το single
window, μετατρέπουμε το Μητρώο Εξαγωγέων σε Μητρώο Εξαγωγών, για να
δοθεί έμφαση στο τί εξάγουμε και όχι ποιός το εξάγει, ενώ η ενημέρωση
των στοιχείων θα γίνεται αυτόματα. Καταργούμε την υποχρέωση του εξαγωγέα
να εγγράφεται σε ειδικό μητρώο στα Επιμελητήρια με επιπλέον κόστος,
αρκούσης της εγγραφής του στο ΓΕΜΗ. Τοποθετούμε το cluster των
εξαγωγικών συνδέσμων της χώρας, των τριών μεγάλων, του Πανελληνίου
Συνδέσμου της Βορείου Ελλάδος και της Κρήτης σε Επιτροπή για το Βραβείο
Εξαγωγέα ώστε να αναδειχθούν τα παραδείγματα των εταιρειών με εξαγωγική
δραστηριότητα. (ΑΡΘΡΑ 34-42)
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ: ΝΕΑ ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΜΟΡΦΗ: ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Στο δεύτερο μέρος του παρόντος σχεδίου νόμου, προτείνουμε ένα νέο
ελκυστικό εταιρικό τύπο (ιδιωτική κεφαλαιουχική εταιρεία), μια νέα
ευέλικτη μορφή τύπου μικρής ανώνυμης εταιρείας, για να βοηθήσουμε τη
νεανική επιχειρηματικότητα. Είναι γνωστό ότι η συντριπτική πλειοψηφία
των ελληνικών επιχειρήσεων είναι μικρομεσαίες. Για το λόγο αυτό η ανάγκη
μιας ευέλικτης εταιρικής μορφής για τη στέγαση της μικρομεσαίας
επιχείρησης είναι ένα διαρκές ζητούμενο. (ΑΡΘΡΑ 43-120)
Ωστόσο η νομοθετική παραγωγή στο εταιρικό δίκαιο επικεντρώνεται εδώ και
δεκαετίες, πρωτίστως στην ανώνυμη εταιρεία με το νόμο 2190/1920, έχοντας
παραμελήσει τον εκσυγχρονισμό του τύπου της εταιρείας που απευθύνεται
στη μικρομεσαία επιχείρηση. Ο νόμος για την εταιρεία περιορισμένης
ευθύνης, 3190/55, εξακολουθεί να ισχύει αναλλοίωτος, μη ανταποκρινόμενος
πλέον στις ανάγκες των καιρών.
Η ΕΠΕ ως ενδιάμεσος εταιρικός τύπος, δηλαδή μεταξύ ανώνυμης και
προσωπικής εταιρείας δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλής. Σε αντίθεση με την
Ελλάδα, οι ευρωπαϊκές νομοθεσίες προχωρούν τα τελευταία χρόνια σε νέες
ρυθμίσεις για τη μικρομεσαία επιχείρηση που διακρίνονται για την
απλότητά τους και ανταποκρίνονται περισσότερο στις ανάγκες, τις
πρακτικές ανάγκες των επιχειρηματιών. Στην τάση αυτή εγγράφεται και η
προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εισαγάγει ένα ευρωπαϊκό τύπο
εταιρείας που θα προορίζεται για τη μικρομεσαία επιχείρηση.
Ακολουθώντας λοιπόν αυτή την ευρωπαϊκή τάση, το σχέδιο νόμου
περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας νέας εταιρικής μορφής προσαρμοσμένη στις
ανάγκες της μικρομεσαίας επιχείρησης, της νεανικής επιχειρηματικότητας
και της εξωστρέφειας.
Η νέα εταιρεία θα είναι κεφαλαιουχική, εκ του νόμου εμπορική, με νομική
προσωπικότητα, με δυνατότητα μονοπρόσωπης διαμόρφωσης ορισμένης
διάρκειας, με καταστατική έδρα την Ελλάδα, χωρίς κρατική εποπτεία, και
με ελάχιστο κεφάλαιο ακόμα και ένα (1) ευρώ.
Χαρακτηριστικό της θα είναι η ευρύτατη δυνατότητα διαφορετικών
καταστατικών διαμορφώσεων, η δε ανάμειξη συμβολαιογράφου θα προβλέπεται
μόνο σε περιπτώσεις εισφοράς ακινήτων. Η νέα αυτή εταιρεία θα είναι
ενταγμένη στο σύστημα του ΓΕΜΗ και αυτού της απλοποιημένης ίδρυσης μέσω
των υπηρεσιών μιας στάσης. Επιπλέον, η νέα εταιρεία θα είναι κατάλληλη
να λειτουργήσει σε διεθνές περιβάλλον. Το καταστατικό της θα μπορεί να
είναι είτε στην ελληνική είτε στην αγγλική ούτως ώστε να χρησιμοποιείται
για επιχειρήσεις που λειτουργούν και στο εξωτερικό.
Οι εταίροι θα μπορούν να λαμβάνουν αποφάσεις στην Ελλάδα ή στο
εξωτερικό. Βασική καινοτομία είναι η αποσύνδεση της εταιρικής συμμετοχής
από το κεφάλαιο, με σκοπό την αξιοποίηση των κάθε είδους εισφορών των
εταίρων.
Οι συμμετοχές των εταίρων δηλαδή θα υπολογίζονται όχι μόνο επί του
κεφαλαίου, αλλά επί ενός μεγαλύτερου συνόλου αξιών στο οποίο θα
περιλαμβάνονται εισφορές που δεν μπορούν να αποτελέσουν κεφάλαιο,
παραδείγματος χάρη, είναι η εργασία, ή που συνίσταται στην ανάληψη
ευθύνης μέχρι κάποιο ποσό για χρέη της εταιρείας. Με τον τρόπο αυτό η
νέα εταιρική μορφή μπορεί να ικανοποιήσει ποικίλες ανάγκες.
Αναγνωρίζεται κάθε είδους εισφορά όπως η εργασία, η εισφορά ευθύνης που
ενισχύει την πιστοληπτική ικανότητα της εταιρείας, κάτι που έχει
ιδιαίτερη σημασία για τις επιχειρήσεις, χωρίς ανάγκη υψηλής κεφαλαιακής
υποδομής. Κυρίως αυτό έχει σχέση με τις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών.
Ταυτόχρονα ανταποκρίνεται στο διαχωρισμό των λειτουργιών των εταίρων
μέσα στην εταιρεία. Οι εταίροι που εισφέρουν περιουσιακά στοιχεία, που
ασχολούνται με την καθημερινή δραστηριότητα, που εγγυώνται κλπ,
καθιστώντας τη νέα εταιρική μορφή κατάλληλη για οικογενειακές
επιχειρήσεις νέων ή μικρές συνεργασίες. Δεν θα αποκλείεται όμως η χρήση
της νέας εταιρείας και για μεγαλύτερες επιχειρήσεις αν οι εταίροι το
βρίσκουν αυτό ως μια κατάλληλη λύση.
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ: ΣΗΜΑ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Στο τρίτο μέρος προχωρούμε στον εκσυγχρονισμό του νομικού πλαισίου της
διαδικασίας απόδοσης των εμπορικών σημάτων και υπηρεσιών και της
ενίσχυσης της προστασίας αυτών, θέμα το οποίο έχει ήδη παρουσιαστεί και
συζητηθεί σε προγενέστερο χρόνο στο Υπουργικό Συμβούλιο, έχοντας προβεί
έκτοτε σε νομοτεχνικές και άλλες αναγκαίες βελτιώσεις. (ΑΡΘΡΑ 121-183)
Περαιτέρω, προωθούμε νομοθετικά την καθιέρωση του σήματος ελληνικού
προϊόντος, το οποίο θα φέρουν προαιρετικά ως επισήμανση τα προϊόντα που
παράγονται και μεταποιούνται στην Ελλάδα και συμμορφώνονται συστηματικά
με τις προδιαγραφές οι οποίες θα εκπονηθούν από τους αρμόδιους φορείς.
(ΑΡΘΡΑ 184-196)
Σκοπός του σήματος είναι η εδραίωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών
ώστε να γνωρίζουν την προέλευση των προϊόντων και να προβαίνουν σε πολύ
συγκεκριμένες αγορές και ενημερωμένες επιλογές. Περαιτέρω, αποφεύγονται
τα φαινόμενα παραπλάνησης μέσω παράνομων ελληνοποιήσεων, επιτυγχάνεται η
προστασία των συμφερόντων των παραγωγών από απομιμήσεις και αθέμιτο
ανταγωνισμό.
ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ: ΜΕΣΙΤΕΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ
Στο τέταρτο μέρος προτείνουμε τον εκσυγχρονισμό της
νομοθεσίας για τους μεσίτες ακινήτων, θέμα το οποίο έχει συζητηθεί ήδη
στο Υπουργικό Συμβούλιο, δίνοντας το μεγαλύτερο βάρος στη σύμβαση
μεσιτείας, ώστε να μειωθεί το ποσοστό των διαφορών που προκύπτουν από
την εφαρμογή της και να εξαλειφθούν κακόβουλες πρακτικές που έχουν
οδηγήσει στην παγίωση της δυσπιστίας των καταναλωτών απέναντι στους
μεσίτες- εντολοδόχους τους. (ΑΡΘΡΑ 197-204)
Το σχέδιο νόμου ενσωματώνει τις βασικές διατάξεις της Οδηγίας 2006/123/
ΕΚ σχετικά με την απελευθέρωση των υπηρεσιών στην εσωτερική αγορά,
προβλέποντας τη δυνατότητα διασυνοριακής παροχής υπηρεσιών μεσιτείας για
τους υπηκόους των λοιπών κρατών μελών, οι οποίοι εξαιρούνται της
υποχρέωσης εγγραφής στο Επιμελητήριο. Εξάλλου, στο πλαίσιο της δημόσιας
διαβούλευσης που πραγματοποιήθηκε, ενσωματώθηκαν αρκετές από τις
προτάσεις, με αποτέλεσμα το παρόν σχέδιο να περιλαμβάνει τη θεσμοθέτηση
ενός πιο συγκεκριμένου πλαισίου ορισμού της έννοιας του μεσίτη αστικών
συμβάσεων σχετικών με ακίνητα.
Ταυτόχρονα, εισάγει και νέους θεσμούς όπως αυτό του δόκιμου μεσίτη, ο
οποίος υποβοηθά τον πρώτο στην άσκηση των πράξεων μεσιτείας, θέτει τις
προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος από φυσικά και νομικά πρόσωπα, τον
τύπο και το ελάχιστο περιεχόμενο της σύμβασης μεσιτείας αλλά και τις
διαφορετικές μορφές που μπορεί αυτή να λάβει, προβλέπει τη σύσταση
πειθαρχικού συμβουλίου και τη στοιχειοθέτηση ποινικής ευθύνης των
ενεργούντων πράξεις μεσιτείας χωρίς την πλήρωση των απαραίτητων
προσόντων που θέτει ο νόμος.
ΜΕΡΟΣ ΠΕΜΠΤΟ: ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Το πέμπτο μέρος του σ/ν εκτείνεται στην υιοθέτηση μέτρων με αναπτυξιακό
χαρακτήρα, ιδίως στους τομείς εκείνους όπου παραδοσιακά η χώρα μας είχε
ένα συγκριτικό πλεονέκτημα, όπως ο τουρισμός και η ναυτιλία, τομείς οι
οποίοι αποτελούν προτεραιότητα για την αντιμετώπιση της τρέχουσας
οικονομικής κρίσης και την σταδιακή αναθέρμανση της οικονομίας. (ΑΡΘΡΑ
205—263)
Συγκεκριμένα, ο προσφερόμενος με τη χρήση πλοίων τουρισμός (θαλάσσιος
τουρισμός) θεωρείται κατ΄ εξοχήν αναπτυξιακός, αφού, πέραν των άλλων,
παρέχει δυνατότητες ανάπτυξης βιομηχανιών και βιοτεχνιών υποστήριξης
πλοίων και δημιουργεί προϋποθέσεις για την απασχόληση ανθρώπινου
δυναμικού. Σε αυτό το πλαίσιο, με τις παρούσες διατάξεις επιδιώκεται ο
εκσυγχρονισμός και η κωδικοποίηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τον
θαλάσσιο τουρισμό, που αποτελείται, σήμερα, από πλήθος νομοθετικών και
παράγωγων κανονιστικών διατάξεων.
Από τη σύντομη ανασκόπηση των βασικών νόμων που διέπουν το θαλάσσιο
τουρισμό στην Ελλάδα, γίνεται άμεσα αντιληπτό ότι η πληθώρα διατάξεων
που καλύπτουν μία σχεδόν τριακονταετία (1976-2009), δεν διευκολύνει τον
εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη της δραστηριότητας αυτής στις ελληνικές
θάλασσες, αντίθετα, η μη σύνδεση (πραγματική και ουσιαστική) των
ρυθμίσεων, καθιστά τη νομοθεσία στον τομέα αλληλεπικαλυπτόμενη,
γραφειοκρατική με αρκετές δυσκολίες κατά την εφαρμογή της.
Με τις παρούσες προτεινόμενες διατάξεις, συμπληρώνεται η πρωτοβουλία που
εκκίνησε με την ψήφιση του ν. 3872/2010 «Εκτέλεση περιηγητικών πλόων
από πλοία με σημαία τρίτων χωρών με αφετηρία ελληνικό λιμένα και άλλες
διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 148), γνωστού και ως νόμου «Άρσης του Καμποτάζ», που
αναγνώρισε υπό προϋποθέσεις το δικαίωμα εκτέλεσης περιηγητικών ταξιδίων
και σε πλοία με σημαίες τρίτων κρατών, με την πλήρη άρση του καμποτάζ
και των περιορισμών στην παροχή υπηρεσιών εκτέλεσης περιηγητικών πλόων
από πλοία με σημαίες τρίτων κρατών που εκτελούν περιηγητικούς πλόες
(κρουαζιέρα) και έχουν ως αφετηρία ελληνικό λιμένα.
Τα πλοία αυτά μπορούν πλέον να πραγματοποιούν πλόες χωρίς την υποχρέωση
σύναψης σύμβασης της πλοιοκτήτριας εταιρείας ή της εταιρείας που
εκμεταλλεύεται το πλοίο με το κράτος. Παράλληλα, διατηρείται η παροχή
κίνητρων που δίδονται στις εταιρίες για την απασχόληση Ελλήνων ναυτικών
στα πλοία αυτά, μέσω της ενσωμάτωσης των σχετικών ευνοϊκών ρυθμίσεων στο
νόμο. Για παράδειγμα, πρώτον, με το νομοσχέδιο ΔΕΝ καταργείται η
απόφαση 59/2010/10 με την οποία στο αρ. 1, παράγραφος β καθορίζεται ότι:
το ποσό της εισφοράς μειώνεται κατά ποσοστό 20%, υπό τη ρητή προϋπόθεση
ότι η εταιρεία απασχολεί Έλληνες ναυτικούς, σε αριθμό που αντιστοιχεί
στο 1% του συνολικού αριθμού των μελών του πληρώματος.
Και, δεύτερον, για όσα μέλη του πληρώματος είναι σύμφωνα με την ελληνική
νομοθεσία ασφαλισμένα στο Ν.Α.T., η Εταιρεία της παρ. 1 απολαμβάνει των
προνομίων της ρύθμισης του άρθρου 24 του ν. 3409/2005.
Για την περαιτέρω ενίσχυση του επιχειρηματικού κλίματος η πλήρης άρση
των περιορισμών στην παροχή υπηρεσιών καμποτάζ συνοδεύεται από την
κατάργηση των υφιστάμενων μη ρεαλιστικών απαιτήσεων-προϋποθέσεων, όπως
για παράδειγμα η απαίτηση ελάχιστης χρονικής παραμονής ανά λιμένα και η
αρχή της αμοιβαιότητας μεταξύ των κρατών.
Περαιτέρω, οι βασικές προβλέψεις του κεφαλαίου αυτού περιλαμβάνουν:
-Την ενίσχυση και ανάπτυξη του θαλάσσιου Τουρισμού και όσων ασχολούνται
με την δραστηριότητα αυτή επαγγελματικά και ως βασική τους απασχόληση.
Συγκεκριμένα, προβλέπονται διατάξεις με τις οποίες γίνεται (με τη
συμβολή των σχετικών επαγγελματικών ενώσεων) η εκκαθάριση του μητρώου
από εικονικώς επαγγελομένους την εκμετάλλευση τουριστικών πλοίων
αναψυχής, για να επωφεληθούν παράνομα από τα ισχύοντα για τον κλάδο
οικονομικά κίνητρα και ιδιαίτερα την μη πληρωμή Φ.Π.Α. και την απαλλαγή
φόρου εισοδήματος.
-Τη θεσμοθέτηση, για πρώτη φορά, του αλιευτικού τουρισμού, ώστε να
παρέχεται η δυνατότητα στους απασχολούμενους του τομέα να αναπτύσσουν
παράλληλα με την αλιευτική ή υδατοκαλλιεργητική τους δραστηριότητα και
δραστηριότητες καθαρά αλιευτικού τουρισμού που θα συνεισφέρει στο
εισόδημά τους.
- Τον εμπλουτισμό, προκειμένου να καταστεί σαφέστερο και να αίρει
αδιέξοδες καταστάσεις, του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου για τις
«Συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας», που προβλέπει τη δυνατότητα
σύναψης συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας στις θαλάσσιες
ενδομεταφορές, σε περίπτωση μη εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ελεύθερη
δρομολόγηση πλοίου.
- Την κατάργηση της «ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ Α.Ε.», που
αποτελεί συνέχεια της διαδικασίας κατάργησης και συγχώνευσης φορέων,
οργανισμών και υπηρεσιών του δημοσίου τομέα, με στόχο την περιστολή της
δημόσιας δαπάνης.
- Τη σύσταση Συμβουλίου Ναυτιλιακής Πολιτικής ως Γνωμοδοτικού Οργάνου
για τη χάραξη ναυτιλιακής πολιτικής, την προστασία και την ανάπτυξη της
Εμπορικής Ναυτιλίας και τη συνολική διαχείριση κάθε σχετικού θέματος
που εισάγεται στο Συμβούλιο, με πρωτοβουλία του Υπουργού Ανάπτυξης,
Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
- Τη σύσταση Συμβουλίου Νησιωτικής Πολιτικής (ΣΥ.ΝΗ.ΠΟ.), ως όργανο διαβούλευσης για το σχεδιασμό της νησιωτικής πολιτικής.
- Τη σύσταση Κεντρικού Συντονιστικού Οργάνου Πρόληψης και Χειρισμού
Κρίσεων Ναυτιλίας, προκειμένου να είναι δυνατός ο κεντρικός συντονισμός
για την αντιμετώπιση οποιασδήποτε έκτακτης κρίσης. Η άσκηση των
αρμοδιοτήτων του Οργάνου αυτού δε θίγει αρμοδιότητες και λειτουργίες
άλλων φορέων, οργάνων, Υπηρεσιών ή Σωμάτων, με αρμοδιότητα την
αντιμετώπιση Κρίσεων. Με προβλεπόμενη Κοινή Απόφαση των Υπουργών
Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Εσωτερικών, Εξωτερικών,
Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη ορίζονται τα μέλη του και
ρυθμίζεται οποιαδήποτε άλλη σχετική λεπτομέρεια.
-Με στόχο την υπαγωγή όλων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης σε κεντρική
εποπτεία, μεταφέρεται, από 1.1.2012, στο Υπουργείο Εργασίας και
Κοινωνικής Ασφάλισης, η αρμοδιότητα της άσκησης εποπτείας του Ναυτικού
Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ,) του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης Ναυτικών
(Κ.Ε.Α.Ν.), του Κεφαλαίου Ανεργίας – Ασθενείας Ναυτικών (Κ.Α.Α.Ν), του
Ταμείου Προνοίας Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού (Τ.Π.Α.Ε.Ν.), του
Ταμείου Προνοίας Κατωτέρων Πληρωμάτων Εμπορικού Ναυτικού (Τ.Π.Κ.Π.Ε.Ν.),
της Εστίας Ναυτικών (Ε.Ν.), του Ειδικού Λογαριασμού Οικογενειακών
Επιδομάτων (Ε.Λ.Ο.Ε.Ν.) και του Κεφαλαίου Δυτών (Κ.Δ.). Προβλέπεται
επίσης η διατήρηση της εποπτείας καθώς και η υπαγωγή, από 1.1.2012, της
αρμοδιότητας διαχείρισης των ειδικών λογαριασμών του Κεφαλαίου Ναυτικής
Εκπαίδευσης (Κ.Ν.Ε.) και του Κεφαλαίου Πλοηγικής Υπηρεσίας (Κ.Π.Υ.) στις
αρμόδιες Υπηρεσίες Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ναυτικών (ΔΕΚΝ) της Γενικής
Γραμματείας Ναυτιλίας, καθώς και του Κεφαλαίου Πλοηγικής Υπηρεσίας της
Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής αντίστοιχα, του
Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Η ανάληψη της
διαχείρισης αυτών των ειδικών λογαριασμών, των οποίων δικαιούχος σήμερα
είναι το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ), από τις αρμόδιες Υπηρεσίες των
ανωτέρω Γενικών Γραμματειών του ΥΠΑΑΝ είναι αναγκαία αφού από τα
κεφάλαια αυτά καλύπτονται ανάγκες της Ναυτικής Εκπαίδευσης καθώς και της
Πλοηγικής Υπηρεσίας και των Πλοηγικών Σταθμών.
- Θεσπίζεται νέα ρύθμιση για την απλοποίηση της εκτέλεση επισκευών –
συντηρήσεων εντός ζώνης λιμένα οι οποίες δεν τροποποιούν τα γεωμετρικά
χαρακτηριστικά και τη μορφολογία των υφιστάμενων κατασκευών. Απαραίτητη
προϋπόθεση αδειοδότησης με τις παρούσες ταχύρρυθμες διαδικασίες είναι η
ένταξη του έργου στο Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο Λιμένος (Master Plan),
προκειμένου να εξασφαλίζεται ο συνολικός σχεδιασμός του Λιμένος και η
αναπτυξιακή του προοπτική σε βάθος χρόνου.
- Προβλέπονται απλοποιημένες διαδικασίες για τις επισκευές και
συντηρήσεις λιμενικών έργων των οποίων έχει ολοκληρωθεί η φάση
κατασκευής, καθώς και για επισκευές – επεμβάσεις τοπικού χαρακτήρα
φθορών και βλαβών που προκαλούνται από τη συνήθη χρήση αλλά και έκτακτες
καταστάσεις όπως π.χ. φθορές λόγω χρόνου, υποσκαφές (σπηλαιώσεις),
βλάβες από πρόσκρουση πλοίων στις εγκαταστάσεις, θεομηνίες κ.λ.π., ενώ
υλοποιούνται κατά νόμο για λόγους δημοσίου συμφέροντος και ασφαλείας και
ανάγονται στις αυτονόητες υποχρεώσεις του κατά περίπτωση Φορέα
Διοίκησης και Εκμετάλλευσης των λιμενικών εγκαταστάσεων.
- Κυρώνονται αποφάσεις με κανονιστικό περιεχόμενο που έχει λάβει η
Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) και αφορούν λιμενικές
ζώνες της χώρας, για την κατοχύρωση των υφιστάμενων αποφάσεων και την
περαιτέρω αναβάθμιση του θεσμικού ρόλου της.
- Ρυθμίζονται ιδιαίτερα σημαντικά θέματα της αλιείας που προκύπτουν
κυρίως από τις υποχρεώσεις της χώρας στο πλαίσιο της Κοινής Αλιευτικής
Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως είναι η συλλογή έγκυρων
επιστημονικών δεδομένων για την αλιεία σε ετήσια βάση από αναγνωρισμένα
Ερευνητικά Ιδρύματα υπό την εποπτεία του Κράτους, τα οποία θα είναι
ελεύθερα διαθέσιμα στην ερευνητική κοινότητα.
ΜΕΡΟΣ ΕΚΤΟ: ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Στο έκτο μέρος, τροποποιούνται και συμπληρώνονται υφιστάμενες διατάξεις
αρμοδιότητος του ΥΠΑΑΝ αναφορικά με τα τεχνικά επαγγέλματα και τις
μεταποιητικές δραστηριότητες, τον εκσυγχρονισμό των επαγγελματικών
εργαστηρίων Αττικής, τις διοικητικές κυρώσεις για αγορανομικές
παραβάσεις, την ΕΤΕΑΝ Α.Ε, η ρύθμιση ορισμένων εκκρεμοτήτων του ΟΕΕ και
άλλων επιμέρους εκκρεμών ζητημάτων. (ΑΡΘΡΑ 264-272)
http://capital.gr.msn.com/Article.aspx?id=1378882