Sunday, March 12, 2017

Οι φιλόσοφοι για τη χρεωκοπία

Ο φιλόσοφος Αντισθένης απέφευγε να συζητεί με οποιονδήποτε πήγαινε να του πιάσει κουβέντα για σοβαρά θέματα. Κάποτε, ένας άσχετος ανίδεος που παραβρέθηκε σε μια τέτοια σοβαρή συζήτηση, θέλησε να πάρει κι αυτός μέρος. Τότε ο Αντισθένης τον σταμάτησε, λέγοντάς του:


- Φίλε μου, η συζήτηση είναι ένα είδος εμπορίου. Αν, λοιπόν, θελήσεις να συμμετάσχεις χωρίς να διαθέτεις κεφάλαια, εμπόριο δεν γίνεται. Βαίνομεν προς χρεωκοπίαν.

Πλανήτης Γη. Βρήκαν 915 νομίσματα σε στομάχι χελώνας












Έναν πραγματικό θησαυρό 915

 νομισμάτων (!) βρήκαν κτηνίατροι

 στο στομάχι μιας 25χρονης

 θαλάσσιας χελώνας. Η χελώνα

 ζούσε σε μια λίμνη και κατάπινε 

ό,τι πετούσαν ντόπιοι και

 παραθεριστές μέσα στα νερά.

Κάποια στιγμή η χελώνα βαρυστομάχιασε τόσο που δεν μπορούσε να κολυμπήσει και τότε κλήθηκαν οι κτηνίατροι να επέμβουν!
Μετά από εγχείριση, στο στομάχι της χελώνας που ονομάζεται Όμσιν αφαιρέθηκαν τα 915 νομίσματα και άλλα αντικείμενα, όπως ένας κουμπαράς σε σχήμα γουρουνάκι. Συνολικά η χελώνα είχε καταπιεί αντικείμενα που ζύγιζαν 5 κιλά. Ενώ το βάρος της χελώνας ήταν 59 κιλά!

Η εγχείριση κράτησε 7 ώρες!!
Η χελώνα Όμσιν ζει σε ένα κέντρο προστασίας της άγριας φύσης στο Σριράκα, στο Τσονμπούρι, ανατολικά της πρωτεύουσας της Ταϊλάνδης Μπανγκόκ.
«Πιστεύουμε ότι θα χρειαστεί έναν μήνα για να είμαστε βέβαιοι θα έχει αναρρώσει πλήρως» δήλωσε η Νανταρίκα Τσανσούε, της κτηνιατρικής σχολής του πανεπιστημίου Τσουλαλόνγκορν, προσθέτοντας ότι η χελώνα θα χρειαστεί να υποβληθεί σε φυσιοθεραπείες για έξι μήνες.
Προς το παρόν οι υπεύθυνοι δεν έχουν υπολογίσει τη συνολική αξία των νομισμάτων.
 News.gr

ΚΑΚΙΕΣ. Σαν κεραυνός αν αιθρία έπεσε η επίθεση στην Λιάνα Κανέλλη ότι είναι λεσβία. Ποιος ο επιτιθέμενος;


Έκπλήκτο το Πανελλήνιο με την επίθεση στη Λιάνα Κανέλλη, καθώς κανείς δεν περίμενε να την αποκαλέσουν… λεσβία.


Προσωπικού ύφους επίθεση εξαπέλυσε ο πρόεδρος της Φιλελεύθερης Συμμαχίας, Γρηγόρης Βαλλιανάτος στη βουλευτή του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη, κατηγορώντας την ότι είναι λεσβία και ότι δεν στηρίζει τους ομοφυλοφίλους.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στον ραδιοφωνικό σταθμό Βήμα Fm o κ.Βαλλιανάτος ανέφερε πως ενώ η κ.Κανέλη στο παρελθόν, σε εκπομπή που παρουσίαζε, «είχε πει ότι είναι λεσβία», τόσα χρόνια συμμετέχει σε ένα κόμμα το οποίο μαζί με «τους φασίστες λέει τα χειρότερα για τους ομοφυλόφιλους και τις λεσβίες», χωρίς να έχει «ανοίξει ποτέ το στοματάκι της για να βοηθήσει αυτή την κατηγορία των ανθρώπων που γνωρίζει πολύ καλά».
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξής του αναφέρθηκε επίσης και στους λόγους που η Δράση με την οποία συνεργαζεται το κόμμα του Φιλελεύθερη Συμμαχία, δεν κατέβηκαν από κοινού στις εκλογές με τη Δημοκρατική Συμμαχία της Ντόρας Μπακογιάννη.
Οπως είπε ο κ.Βαλλιανάτος «εγώ θα ήθελα να συνεργαστούμε και θα συνεργαστούμε αλλά δεν θα σκεφτόμουν ποτέ να είναι σημαία αυτής της συνεργασίας».
«Συγκινούμαι με τους ανθρώπους που κάνουν αυτοκριτική και λένε ότι έκαναν λάθη, θεωρώ ότι οι θέσεις τώρα είναι σωστές αλλά για σημαία σε αυτή την παράταξη προτιμώ τον Στέφανο Μάνο», συνέχισε ο κ. Βαλλιανάτος.
http://anemosanatropis.blogspot.gr



Σήκω Παΐσιε να τους δεις! Τα βρήκαν σε όλα Ερντογάν και Πούτιν -Τι συμφώνησαν

Η Ρωσία και η Τουρκία εξομάλυναν πλήρως τις σχέσεις τους έπειτα από τη σοβαρή διπλωματική κρίση που τις επιδείνωσε, δήλωσαν χθες με ικανοποίηση οι ηγέτες των δύο χωρών, ενώ προανήγγειλαν την ενίσχυση της συνεργασίας τους.

Με αυτή τη συνάντηση στη Μόσχα «ολοκληρώσαμε τη διαδικασία εξομάλυνσης. Δεν επιθυμούμε πλέον να χρησιμοποιούμε αυτή τη λέξη» επισήμανε ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, σε μια συνέντευξη τύπου που παραχώρησε το Κρεμλίνο μαζί με τον Βλαντίμιρ Πούτιν.
«Είμαστε αποφασισμένοι να βελτιώσουμε επιπλέον τις ιδιαίτερες κι απαραίτητες σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών» συμπλήρωσε, ενώ πρόσθεσε ότι αναμένει πως η Ρωσία θα «άρει πλήρως» τις κυρώσεις της σε βάρος της Άγκυρας.
Οι τουρκορωσικές σχέσεις επιδεινώθηκαν πριν από πολλούς μήνες μετά τη σοβαρή διπλωματική κρίση τον Νοέμβριο του 2015, όταν η τουρκική πολεμική αεροπορία κατέρριψε ρωσικό αεροσκάφος που πετούσε πάνω από τα σύνορα Συρίας-Τουρκίας. Η Ρωσία, η οποία χαρακτήρισε αυτή την ενέργεια «πισώπλατο χτύπημα», επέβαλε οικονομικές κυρώσεις στην Τουρκία ως αντίποινα.
Ωστόσο το καλοκαίρι του 2016, οι Πούτιν κι Ερντογάν έδειξαν διάθεση να ρίξουν τους τόνους της αντιπαράθεσης. Ο Ρώσος πρόεδρος διέταξε από την πλευρά του την άρση της πλειονότητας των κυρώσεων σε βάρος της Άγκυρας, ιδίως στον τομέα του τουρισμού.
«Μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι οι σχέσεις μας επανήλθαν στο επίπεδο μιας πραγματικής εταιρικής σχέσης, με μια πολύπλευρη συνεργασία» υπογράμμισε ο Βλαντίμιρ Πούτιν.
«Θεωρούμε την Τουρκία το σημαντικότερο εταίρο μας» διαβεβαίωσε ο επικεφαλής του ρωσικού κράτους. Στο πλαίσιο της συνάντησης, που διήρκησε πολλές ώρες, οι δύο πρόεδροι υπέγραψαν ένα σχέδιο συνεργασίας έως το 2020 προκειμένου να δώσουν ώθηση στις εμπορικές συνδιαλλαγές και ο επικεφαλής του τουρκικού κράτους έκρινε ότι είναι δυνατόν το ύψος αυτών των συνδιαλλαγών να ανέλθει στο μέλλον στα 100 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η Ρωσία και η Τουρκία συμφώνησαν επίσης «να συνεχίσουν την ενεργή συνεργασία στη μάχη εναντίον των τρομοκρατικών οργανώσεων, καταρχάς κατά της οργάνωσης Ισλαμικό Κράτος» στη Συρία, ιδιαίτερα μάλιστα μεταξύ των υπηρεσιών πληροφοριών, επισήμανε ο Πούτιν.
(πηγή: mignatiou.com)

Ελλήνων Ιστορία.Ο καπετάν Ερμής (Βασίλης Πριόβολος): ΘΥΜΑ ΤΟΥ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ ο ΑΡΗΣ ΒΕΛΟΥΧΙΩΤΗΣ


Ο καπετάν Ερμής (Βασίλης Πριόβολος) κατά του ΚΚΕ

Κεραυνούς εξαπόλυσε ο καπετάν Ερμής (Βασίλης Πριόβολος) κατά του ΚΚΕ με αφορμή την εκδήλωση που πραγματοποίησε σήμερα το πρωί στην πλατεία Λαού στη Λαμία για την πολιτική αποκατάσταση του καπετάνιου (και στρατιωτικού αρχηγού) του ΕΛΑΣ Άρη Βελουχιώτη.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της παρουσίασης της απόφασης της Πανελλαδικής Συνδιάσκεψης του ΚΚΕ (16 Ιούλη 2011), σχετικά με τις αποκαταστάσεις του Νίκου Ζαχαριάδη και του Νίκου Βαβούδη και την πολιτική αποκατάσταση του Άρη Βελουχιώτη. Ο καπετάν Ερμής σε εκδήλωση που πραγματοποιούνταν την ίδια ώρα στο Κορωπί για την ανακήρυξη της πόλης ως μαρτυρικής, χαρακτήρισε «αναίδεια και ανοσιούργημα αυτό που κάνει σήμερα το ΚΚΕ και θέτει θέμα συζήτησης για 2 ιστορικά πρόσωπα. Το Νίκο Ζαχαριάδη και τον Άρη Βελουχιώτη, δηλαδή το θύτη και το θύμα. Παράλληλα ο 95χρονος σήμερα καπετάνιος του ΕΛΑΣ επισήμανε στο kentrinews.gr ότι η σημερινής ηγεσία του ΚΚΕ «συντάσσεται με όσους επισώρευσαν τρομερά δεινά στη χώρα μας».
Ο καπετάν Ερμής (κατά κόσμο Βασίλης Πριόβολος) διετέλεσε διοικητής της 3ης Μεραρχίας του ΕΛΑΣ Πελοποννήσου αλλά θεωρείται και από τους ανθρώπους που στάθηκαν δίπλα στον Άρη Βελουχιώτη. Μέχρι σήμερα μάλιστα είναι ο πρόεδρος του Πανελλαδικού Συλλόγου Μνήμης «Άρης Βελουχιώτης». Αποτελεί ζωντανή ιστορία του τόπου μας κάτι το οποίο του αναγνωρίζουν ακόμη και οι τότε αντίπαλοί του.

COMMENTS • 837

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ. ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ. Μας μάθαιναν σλάβικα στα Τρίκαλα 
http://efhmeris.blogspot.gr/2013/09/blog-post_8411.html

Αυστραλία. ΑΠΌ ΤΗΝ ΙΚΑΡΊΑ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΉ ΤΟΥ ΚΌΣΜΟΥ Ο Νίκος Τσαπαλιάρης


Το βραβείο του καλύτερου σουπερμάρκετ στον κόσμο (International Retailer of the Year 2017) απονεμήθηκε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στον Έλληνα επιχειρηματία Νίκο Τσαπαλιάρη και τον γιο του Σπύρο, από την Ιndependent Grocers Alliance, που δημιουργήθηκε το 1962 και λειτουργεί σε παραπάνω από 30 χώρες.
Πρόκειται για το κατάστημα του Frewville Foodland IGA Supermarket νοτιοανατολικά της Αδελαΐδας, το οποίο απασχολεί πάνω από 260 υπαλλήλους.
«Είναι μία εξαιρετικά περήφανη στιγμή για εμάς να τυγχάνει η τοπική επιχείρηση μας τέτοιας αναγνώρισης σε διεθνές επίπεδο» επισήμανε ο κ. ΤσαπαλιάρηςΗ επιχείρησή του είναι η μοναδική που κέρδισε το βραβείο δυο συνεχόμενες χρονιές και όπως όλα δείχνουν τίποτα δεν γίνεται τυχαία. Το πάθος, η επιμονή και το μεράκι του Έλληνα επιχειρηματία τον έκαναν να ξεχωρίσει και να διαπρέψει και στο εξωτερικό.


Η ποιότητα και η ποικιλία των προϊόντων, η πρόοδος των υπαλλήλων, οι καινοτόμες ιδέες καθώς και η συμβολή και προσφορά στο κοινωνικό σύνολο είναι μόνο μερικά από τα κριτήρια επιλογής του βραβευμένου καταστήματος, αλλά για την οικογένεια Τσαπαλιάρη (Chapley) όλα ξεκινούν και σταματούν στις ανάγκες των πελατών τους γι' αυτό και δίνουν όλη τους την προσοχή και ιδιαίτερη σημασία στην εξυπηρέτηση τους.
Η επιχείρηση προοδεύει με την βοήθεια της τεχνολογίας και καινοτομίας όμως οι ελληνικής καταγωγής ιδιοκτήτες από την Ικαρία, αρνούνται πεισματικά να κάνουν χρήση των ηλεκτρονικών «self service» ταμείων με αποτέλεσμα από το 2015 έως σήμερα να έχουν δημιουργήσει πάνω από 100 νέες θέσεις εργασίας στο συγκεκριμένο κατάστημά τους.
Σε παλαιότερη συνέντευξή του στο «Νέο Κόσμο», ο γιος της οικογένειας, Σπύρος Τσαπαλιάρης (Spero Chapley), ο οποίος εκτελεί χρέη γενικού διευθυντή, είχε δηλώσει ότι οι πωλήσεις στο συγκεκριμένο κατάστημα τετραπλασιάστηκαν τα τελευταία χρόνια από τότε που η επιχείρηση ξεκίνησε μια συνειδητή προσπάθεια να προσφέρει όχι μόνο εξαιρετικής ποιότητας προϊόντα αλλά μια ολοκληρωμένη εμπειρία που περιλαμβάνει ζωντανή μουσική στο κατάστημα τα σαββατοκύριακα, μεγάλη ποικιλία βιολογικών προϊόντων καθώς και ευρωπαϊκές λιχουδιές που κατασκευάζονται σε εστίες φούρνου μέσα στο σουπερμάρκετ.
Η επιχείρηση απασχολεί πολλούς ομογενείς και νεοφερμένους συμπαροίκους στα δύο καταστήματά της.

athensin.com/Σωκράτης Τσαπαλιάρης

Saturday, March 11, 2017

Ημέρας. Τουρκία -Ρωσία αγκαλιά ..Παΐσιε.Τρύφων Ολυμπιος


Οι διμούτσουνοι

Το ιστορικόν μίασμα, Τουρκία, βρήκε αδελφοσύνη με την Ρωσία μετά από έναν ευτυχή γάμο ενός τσάρου κι ενός σουλτάνου. Κι εκεί που "αγιορήτες προφήτες" και πολλοί άλλοι προέβλεπαν την καταστροφή και διαμελισμό της Τουρκίας από τον "ξανθόν γένος", τους "ομοθρήσκους" Ρώσους, τώρα αδελφώνονται με απρόβλεπτες συνέπειες για μας. Ξεχνούμε τα λόγια του Σολωμού "μοναχή το δρόμο πήρες και ξανάρθες μοναχή...."

Παράλληλα η Ευρώπη σταθερή στον πολιτισμό της αποβάλλει την σουλτανία και απαγορεύει τους πασάδες, βεζύριδες και βελιγκέκες να αλωνίζουν τις ευρωπαϊκές πόλεις. Μόνο μια χώρα, η Σουηδία, τους αφήνει ελευθέρους να προπαγανδίζουν υπέρ Ερντογάν. Μια ζωή οι Σουηδοί είναι "ναι μεν αλλά, ναι και όχι, μια διμούτσουνη πολιτική που τους επιτρέπει να είναι με όλους. Δεν είναι διπρόσωποι, είναι ένα ακαθορίστου μορφής διμούτσουνο προσωπείο συμφερόντων που μεταμφιέζεται ως ο Πρωτέας αναλόγως των συνθηκών, ώστε εκεί που χάνουν οι άλλοι να κερδίζουν αυτοί.

Χαμος.Η Ολλανδία απαγόρευσε τον Τούρκο υπουργό Εξωτερικών να προσγειωθει στη χώρα της


Η Τουρκία κάλεσε σήμερα στο υπουργείο Εξωτερικών τον Ολλανδό επιτετραμμένο στην Άγκυρα, δήλωσαν πηγές στο υπουργείο Εξωτερικών, για να διαμαρτυρηθεί κατά της απόφασης της Χάγης να απαγορεύσει στον Τούρκο υπουργό Εξωτερικών να συμμετάσχει σε συγκέντρωση υπέρ του Ερντογάν στην Ολλανδία, ανακοίνωσε αξιωματούχος.
Ο υπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου επρόκειτο να μεταβεί αεροπορικώς στο Ρότερνταμ για να κινητοποιήσει την εκεί τουρκική κοινότητα υπέρ της επέκτασης των εξουσιών του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν -- ένα ζήτημα που μπορεί να διχάσει την Τουρκία, στην οποία διεξάγεται τον ερχόμενο μήνα δημοψήφισμα. Οι αρχές της πόλης ανακοίνωσαν χθες Παρασκευή πως απαγορεύουν τη συγκέντρωση.
Η ολλανδική κυβέρνηση επικαλέσθηκε τη δημόσια τάξη και την ασφάλεια ως λόγους που την οδήγησαν να ανακαλέσει την άδεια προσγείωσης της πτήσης του Τσαβούσογλου. Διευκρίνισε πως η απειλή του Τσαβούσογλου μερικές ώρες νωρίτερα για πολιτικές και οικονομικές κυρώσεις σε περίπτωση που ανακαλούνταν η άδεια να πραγματοποιήσει το ταξίδι, κατέστησαν αδύνατη την αναζήτηση μιας λογικής λύσης.
Μαρκ Ρούτε: Εντελώς απαράδεκτο το σχόλιο του Ερντογάν
Ο Ολλανδός πρωθυπουργός Μαρκ Ρούτε δήλωσε σήμερα ότι το σχόλιο του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος συνέκρινε τους Ολλανδούς με τους Ναζί, ήταν «εντελώς απαράδεκτο».
Ο Ερντογάν αποκάλεσε την Ολλανδία «απομεινάρια των Ναζί, φασίστες», αφού η ολλανδική κυβέρνηση ανακάλεσε την άδεια προσγείωσης στην Ολλανδία του αεροπλάνου του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών.
«Είναι φυσικά ένα τρελό σχόλιο», δήλωσε ο Ρούτε στη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του για τις εκλογές της 15ης Μαρτίου. «Καταλαβαίνω ότι είναι θυμωμένοι, αλλά αυτό φυσικά ήταν εντελώς απαράδεκτο».
Οι ολλανδικές αρχές απαγόρευσαν τελικά την προσγείωση στην Ολλανδία της πτήσης του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών, μετέδωσε σήμερα το ολλανδικό πρακτορείο ειδήσεων ANP.

Τα τουρκικά τηλεοπτικά δίκτυα CNN Turk και NTV μετέδωσαν πως η Ολλανδία ανακάλεσε την άδεια που είχε δώσει στον Τούρκο υπουργό Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου να μεταβεί αεροπορικώς σήμερα στο Ρότερνταμ αφού του απαγορεύθηκε να μιλήσει σε συγκέντρωση Τούρκων εκεί.

Οι αρχές του Ρότερνταμ απαγόρευσαν την ομιλία του Τσαβούσογλου σε συγκέντρωση στην πόλη υπέρ της εκστρατείας του προέδρου Ταγίπ Ερντογάν για την επέκταση των εξουσιών του που θα τεθεί σε δημοψήφισμα τον Απρίλιο. Ο Τσαβούσογλου είχε πει πως θα μετέβαινε ούτως ή άλλως στο Ρότερνταμ.

Το CNN Turk μετέδωσε πως δεν δόθηκε άδεια πτήσης στο αεροπλάνο του Τσαβούσογλου. Το NTV μετέδωσε πως δεν του δόθηκε άδεια προσγείωσης. Εν ολίγοις η Χάγη δεν έδωσε τελικά διπλωματική άδεια στον Τούρκο Υπουργό Εξωτερικών για να μεταβεί στο Ρότερνταμ.


Μην τολμήσετε έλεγε ο Τσαβούσογλου
Αξίζει να σημειωθεί ότι νωρίτερα ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών είχε απειλήσει με κυρώσεις την Ολλανδική κυβέρνηση για την περίπτωση που οι αρχές της χώρας εμπόδιζαν την προσέγγιση του στο Ρότερνταμ.

Μιλώντας στο CNN Turk ο Τσαβούσογλου είχε πει ότι «αν οι Ολλανδικές αρχές απαγορεύσουν την πτήση μου τότε  οι κυρώσεις μας σε βάρος της Ολλανδίας θα είναι πολύ σκληρές. Αυτές είναι φασιστικές πρακτικές» είχε σημειώσει χαρακτηριστικά.

Παρόλα αυτά η Ολλανδική κυβέρνηση δεν έκανε πίσω και σύμφωνα με το Accotiated Press οι αρχές της Ολλανδίας πήραν την συγκεκριμένη απόφαση επικαλούμενες κινδύνους για τη δημόσια ασφάλεια

Αξίζει να σημειωθεί ότι η προσπάθεια της Τουρκικής κυβέρνησης να κινητοποιήσει τις μειονότητες της στην Ευρώπη προκειμένου να στηρίξουν την επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση έχουν δημιουργήσει σοβαρές διπλωματικές παρενέργειες, εκτός από την Ολλανδία με τη Γερμανία αλλά και την Ελβετία.

Ολλανδική ανακοίνωση
Σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε η κυβέρνηση της Ολλανδίας, στην επίσημη ιστοσελίδα της στο Facebook, τόνισε ότι η ακύρωση της άδειας αφορά καθαρά λόγους «δημόσιας ασφάλειας και τάξης».

Όπως ξεκαθαρίζεται, είχε συζητηθεί μεταξύ Ολλανδίας και Τουρκίας, να γίνει κάποιου είδους ιδιωτική ή «κλειστή» συγκέντρωση μικρότερου χαρακτήρα, σε κάποιο προξενείο.

«Οι τουρκικές αρχές απείλησαν δημοσίως με κυρώσεις. Αυτό καθιστά αδύνατη την αναζήτηση μιας λογικής λύσης», ανέφερε η κυβέρνηση σε ανακοίνωση που εξέδωσε. «Γι' αυτό η Ολλανδία έκανε γνωστό πως ανακαλεί τα δικαιώματα προσγείωσης» του αεροπλάνου του τούρκου υπουργού.

«Πολλοί Τούρκοι της Ολλανδίας έχουν το δικαίωμα να ψηφίσουν στο δημοψήφισμα σχετικά με το τουρκικό Σύνταγμα. Η ολλανδική κυβέρνηση δεν έχει καμία αντίρρηση για την ενημέρωσή τους μέσω συναντήσεων, σχετικά με αυτό. Αλλά, μόνο εφόσον αυτές οι συναντήσεις δεν ωθούν σε εντάσεις στην κοινωνία. Και όποιος θέλει μια συνάντηση πρέπει να συμμορφωθεί με τις οδηγίες της αρμόδιας αρχής, έτσι ώστε να μπορεί να εγγυηθεί τη δημόσια τάξη και την ασφάλεια. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η τουρκική κυβέρνηση δεν θέλει να σεβαστεί τους κανόνες σε αυτό το θέμα».

Στη δημοσιότητα για πρώτη φορά «μη κρατικό» βίντεο από την κηδεία του Στάλιν 64 χρόνια μετά

Η κηδεία του Στάλιν είναι από τα πιο σημαντικά γεγονότα στην παγκόσμια ιστορία.
Για πρώτη φορά, 64 χρόνια μετά την ημέρα της κηδείας του, δόθηκε στη δημοσιότητα φιλμ από Αμερικανό διπλωμάτη, ο οποίος λίγο αργότερα απελάθηκε με κατηγορίες για κατασκοπεία.
Το βίντεο έχει απαθανατίσει χιλιάδες στρατιώτες να συνοδεύουν το φέρετρο του Στάλιν, η σορός του οποίου εκτέθηκε σε λαϊκό προσκύνημα.
Η είσοδος των πολιτών στην Κόκκινη Πλατεία επετράπη μόνο αφού το φέρετρο είχε πια φτάσει στο Μαυσωλείο και είχε τοποθετηθεί δίπλα σε εκείνο του Λένιν.
Μετά το θάνατο του Ιωσήφ Στάλιν, ανακοινώθηκε τετραήμερο πένθος και η σορός του εκτέθηκε σε λαϊκό προσκύνημα. Η κηδεία προγραμματίστηκε για τις 9 του Μάρτη του 1953.
Πηγή: Rt.com

Τα πεζά του ΚΩΣΤΑ ΚΑΒΑΦΗ. Eκκλησία και Θέατρον



ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΒΑΦΗΣ

Γρηγορίου X. Παπαμιχαήλ,
 Εκκλησία και Θέατρον. Εν Aλεξανδρεία, έκδοσις «Eκκλησιαστικού Φάρου»

Tο βιβλίον του κ. Παπαμιχαήλ Eκκλησία
 και Θέατρον είναι πολύ χρήσιμον απόκτημα
 για όποιον καταγίνεται στα εκκλησιαστικά
 πράγματα ή αγαπά την ιστορίαν.
     H αφορμή του βιβλίου ήταν μια συζήτησις

 που έγινε στον Aθηναϊκό τύπο, κυρίως 
ως εκ της παρουσίας μερικών κληρικών
 ―μεταξύ αυτών τρεις αρχιερείς― εις
 συναυλίαν δοθείσαν (τον Δεκέμβριον του 
1913) εις το Δημοτικόν Θέατρον Aθηνών. 
H συναυλία έγινε δι’ ευεργετικόν σκοπόν.
 Άρχιζε μ’ εκκλησιαστικόν άσμα.1 Oι κληρικοί 
ήσαν εν θεωρείω.
     Mερικές εφημερίδες έψεξαν 

δριμύτατα την παρουσίαν των κληρικών. 
Άλλες δεν ηύραν τι το άτοπον εν τω πράγματι.
 Δύο από τους πρώτους μας λογοτέχνας, 
ο Ξενόπουλος και ο Nιρβάνας, ήσαν 
υπέρ της μεταβάσεως των κληρικών εις το 
θέατρον.
     Άλλωστε η παρουσία κληρικών εις θέατρον

 δεν είναι πράγμα πρωτοφανές. O κ.
 Παπαμιχαήλ μάς λέγει που «ο γνωστός 
θεατρικός συγγραφεύς και ιστορικός 
N. I. Λάσκαρης ιστορεί ότι, όταν κατά 
Iακώβου Pίζου Nερουλού εν τω εν 
Aθήναις θεάτρω Σκαντζοπούλου, 
ενεφανίσθησαν από θεωρείου 3-4 ιερείς». 

Kατωτέρω ο κ. Παπαμιχαήλ λέγει: «O Έλλην
 Eπίσκοπος Bυζαίου Kωνστάντιος τω 1818,
 ότε ο ηγεμών της Bλαχίας Aλέξ. Σούτσος
 ίδρυσεν εθνικήν σκηνήν εν Bουκουρεστίω, 
διωρίσθη υπ’ αυτού μέλος του εποπτικού 
Συμβουλίου, ειργάσθη δε μάλιστα μετ’ 
αφοσιώσεως υπέρ ευοδώσεως του σκοπού 
του θεάτρου. Aλλά και η ιστορία του εν 
Kύπρω θεάτρου αναφέρει παρουσίαν 
κληρικών εν αυτώ». Όταν μετά την αγγλικήν 
κατοχήν της Kύπρου πήγε ελληνικός θίασος
 εις την νήσον, «διδομένης της 
παραστάσεως του Aθανασίου Διάκου 
ο κλήρος συγκινηθείς εκ της πατριωτικής 
υφής του δράματος έπεμψε προς τον Mητροπ. 
Kιτίου Kυπριανόν επιτροπήν εξ ιερέων και 
διακόνων, ήτις εζήτησε την άδειαν να 
προσέρχηται εις το θέατρον». O Mητροπολίτης
 έδοσε την άδειαν.
     O συγγραφεύς μάς πληροφορεί ότι 

υπέρ της φοιτήσεως των κληρικών εις το θέατρον 
είναι διάφοροι αρχιερείς, ο Kιτίου, ο Mυρέων, ο
 Δράμας και ο Xριστουπόλεως.
     Mετά τα καθέκαστα της συζητήσεως,

 ο κ. Παπαμιχαήλ γράφει, εις το 2ον Kεφάλαιον, 
περί των θεαμάτων της χριστιανικής αρχαιότητος.
 Tα αιματηρά θεάματα των μονομάχων, οι 
σπαραγμοί ανθρώπων επί της σκηνής
πό το μέρος αυτό του βιβλίου μπορεί 
όποιος ενδιαφέρεται εις την σκηνήν του
 μ.X. ελληνορωμαϊκού θεάτρου ν’ 
αποκτήσει πολυτίμους γνώσεις. Oι Xριστιανοί 
εμίσησαν αυτά τα φρικιαστικά θεάματα, 
εναντίον των οποίων οι διδάσκαλοί των 
καταφέρονταν. Kαταφέρονταν κ’ εναντίον των
 άλλων παραστάσεων, όχι αιματηρών, αλλ’ 
ανηθίκων, και σχετιζομένων με την εθνικήν 
λατρείαν. H διαφθορά των ιπποδρομιών επίσης
 επέσυρε την μομφήν των.
     H στάσις των αρχαίων Xριστιανών 

διδασκάλων δεν με ξαφνίζει, αλλά ένα 
πράγμα αρκετά περίεργον αξίζει να σημειωθεί
 ― το πόσον ήσαν πεπεισμένοι περί της 
επιρροής (βλαβερής, κατ’ αυτούς) την 
οποίαν το θέατρον εξασκούσεν επί των 
θαμώνων του· το πόσον ζωηρήν εντύπωσιν
 απεκόμιζαν οι θεαταί από την παράστασιν.2
 Oι Xριστιανοί διδάσκαλοι πιθανότατα να είχαν
 δίκιο εις τον χαρακτηρισμό των παραστάσεων
 ως λάγνων· αλλά μπορούμε να συμπεράνουμε
 ότι οι ηθοποιοί οι ικανοί να κάμουν τόσο
 δυνατή εντύπωσιν ―ως μας την περιγράφουν
 οι διδάσκαλοι― θα ήσαν πολύ καλοί τεχνίται.3
     Στο κεφάλαιον στο οποίον βρισκόμεθα,

 «Tα Θεάματα της Xριστιανικής Aρχαιότητος»,
 μας δίδονται μερικές πληροφορίες για την 
Aντιόχεια του πέμπτου μ.X. αιώνος.4 Tες 
διάβασα με ευχαρίστησι. Mετά την μεγάλην,
 την θαυμασίαν Aλεξάνδρειαν, αυτό το κέντρο
 του Eλληνισμού ελκύει την φαντασία μου.5
     Tο κεφάλαιον «Oι Kανόνες» πραγματεύεται περί

των διατάξεων της Eκκλησίας επί των θεαμάτων. 
H Eκκλησία φαίνεται δριμεία εχθρά των, αλλά τούτο
 ως εκ της πολύ επιληψίμου φύσεώς των. 
Λίαν αυστηρός είναι ένας κανών ο οποίος λέγει 
όχι μόνον «μη εξέστω τινί των εν 
ιερατικώ καταλεγομένων τάγματι, ή μοναχών,
 εν ιπποδρομίαις ανιέναι ή θυμελικών 
παιγνίων ανέχεσθαι», αλλά επίσης «ει καί τις
 κληρικός κληθείη εν γάμω, ηνίκα αν τα προς
 απάτην εισέλθοιεν παίγνια, εξαναστήτω, και 
παραυτίκα αναχωρείτω, ούτω της των Πατέρων
 ημών προσταττούσης διδασκαλίας. Eι δέ τις επί 
τούτω αλώ, ή παυσάσθω, ή καθερείσθω».
     Eις το τέλος του δευτέρου κεφαλαίου

 ο κ. Παπαμιχαήλ παρατηρεί ότι εις την 
Bυζαντινήν κοινωνίαν ενίοτε επήρχετο 
συμβιβασμός μεταξύ Eκκλησίας και θεάτρου.
 Nα μη ξεχνούμεν ότι ο Iωάννης Δαμασκηνός
 έγραψεν εκκλησιαστικά δράματα. 
O Στέφανος ο Σαββαΐτης (790) έγραψε 
τραγωδίαν O Θάνατος του Xριστού. 
Έχουμε και το δράμα Xριστός Πάσχων.
     Δεν πρέπει να νομίσουμε ότι η απαγόρευσις 

των διδασκάλων της Eκκλησίας εις το να 
προσέρχονται στα θεάματα οι καλοί Xριστιανοί
 δεν εγέννησε διαμαρτυρίες. 
Διάφοροι δυσανασχετούσαν. «Πού της αγ. 
Γραφής» ―έλεγον― «γέγραπται περί τούτου; 
Πού απαγορεύεται; Mη τοι ο Hλίας δεν 
παρουσιάζεται ως διφρηλάτης του Iσραήλ,
 και αυτός ο Δαυΐδ δεν εχόρευεν ενώπιον της 
Kιβωτού; Δεν αναγινώσκομεν δ’ εν αυτή
 περί ψαλτηρίων και σαλπίγγων, περί τυμπάνων
 και αυλών, περί κιθάρας και χορών;»
     Eις το μακρόν κεφάλαιον «Aισθητική 

και Xριστιανισμός» ο κ. Παπαμιχαήλ αναγράφει 
πολλών μεγάλων διδασκάλων τες γνώμες περί 
τέχνης. Mια καλώς καμωμένη ανάλυσις μας δίδεται 
των θεωριών του Tολστόη επί του αντικειμένου.
 O συγγραφεύς μας κατακρίνει αυτές, και δεν λέγω 
ότι έχει άδικο. Όμως τι ελκυστικότατο θέμα 
σκέψεως είναι η ψυχική κατάστασις του Tολστόη 
που τον έκαμε ―γερός λογοτέχνης όπως ήταν―
 να λάβει απέναντι της νεοτέρας τέχνης την εχθρικήν στάσιν, την οποίαν η παραθέσεις του κ. Παπαμιχαήλ παρουσιάζουν. Έχω για τον Tολστόη έναν μεγάλο θαυμασμό που κάποτε, όταν γίνεται ομιλία για τες παράξενες θεωρίες του, με φέρει, τ’ ομολογώ εις προκατάληψιν υπέρ αυτού. Mια βραχεία κ’ έμορφη επισκόπηση του βίου και του έργου του Tολστόη μάς είχε δόσει πέρσι ο κ. Σκληρός, εις διάλεξιν, στην Λαϊκή Bιβλιοθήκη.
     O σκοπός του κ. Παπαμιχαήλ στο κεφάλαιον «Aισθητική και Xριστιανισμός» είναι να μας δείξει ότι η Tέχνη ―η ανωτέρα Tέχνη― δεν βρίσκει εχθρόν τον Xριστιανισμόν, και πολλά του επιχειρήματα με φαίνονται πειστικότατα.
     Έχει ο Xριστανισμός μέσα του μια ωραιότητα ιδέας που μεταμορφώνει τα υλικά πράγματα. «Je sais par expérience» είπεν ο Ingres «qu’il n’y a point d’ornement artificiel ou de parure étudiée qui puisse causer la moitié de l’impression que produit le simple habit d’une religieuse ou d’un moine».
     O κ. Παπαμιχαήλ εξηγεί το πώς η ζωγραφική είναι περισσότερον προσφυής στον Xριστιανισμό παρά η γλυπτική.
     Συμφωνώ πλήρως με τον θαυμασμό του για τα ποιήματα των Eβραίων.
     Tο τελευταίον κεφάλαιον του βιβλίου επιγράφεται «Tο Θέατρον». Mε φαίνεται ότι υπερβάλλει ο συγγραφεύς όταν το ονομάζει «ανωτάτην και τελειοτάτην της Tέχνης μορφήν και έκφανσιν». Kαι εδώ παραθέτει πολλές γνώμες μεγάλων συγγραφέων περί δράματος· δεν βρίσκει δε ότι η Eκκλησία μπορεί να θεωρηθεί αντίθετη προς το νεότερον θέατρον.
     Kατά τον Mεσαίωνα η Eκκλησία εχρησιμοποίησε την σκηνήν διά της παραστάσεως των λεγομένων «Mυστηρίων». «Tα Mυστήρια ταύτα το κατ’ αρχάς ενεφανίσθησαν εν Bυζαντίω, εκείθεν δε μετεφυτεύθησαν εις την Δύσιν». Eτελούντο, όταν πρωτάρχισαν, μες στους ναούς «και τα διάφορα ιερά πρόσωπα υπεδύοντο κληρικοί», αλλ’ εις την Δύσιν με τον καιρό η τέλεσίς των εγένονταν έξω απ’ τους ναούς.6 «Eν Bυζαντίω, αι καιρικαί περιστάσεις δεν επέτρεψαν την εξέλιξιν αυτών εν τη Aνατολική Eκκλησία εν η ίχνη τινά μόνον απεσώθησαν ενιαχού μέχρι σήμερον». Γι’ αυτά τα ίχνη θα με άρεζε να μας έλεγεν ο συγγραφεύς περισσότερα.
     Eκ των κόλπων αυτής της εκκλησίας, παρατηρεί ο κ. Παπαμιχαήλ, «δι’ αυτού του κλήρου εξεπήγασεν εν τω θρησκευτικώ δράματι το μεσοχρόνιον θέατρον ως αντίδρασις μεν κατά της φαύλης εθνικής σκηνής και των αγυρτικών και χυδαίων θεαμάτων των τριόδων, των διοργανουμένων υπό πλανήτων μίμων, θαυματοποιών, γελωτοποιών, κωμωδών και ακροβατών, ως υπ’ αυτής δ’ άρα ανεγνωρισμένη κοινωνική ανάγκη».
     Γράφοντας για την νεο-ελληνική σκηνή, καλό θα ήταν ν’ αφιέρονεν ο κ. Παπαμιχαήλ ολίγες σελίδες εις την εργασίαν των δραματικών μας συγγραφέων ― Ξενοπούλου, Nιρβάνα, Xορν, και άλλων.
     O συγγραφεύς εκθέτει, πολύ ευλόγως, πως η αιτίες που έκαμαν την εκκλησίαν εχθράν του θεάτρου, κατά τους πρώτους αιώνας, εξέλειπαν, και ως εκ τούτου και η στάσις της την σήμερον απέναντι του θεάτρου είναι άλλη.7 «Oι προς την σκηνήν και τους σκηνικούς σχετιζόμενοι αρχαίοι κανόνες έχουσι καιρικήν μόνον και ιστορικήν έννοιαν, ως ανεφάρμοστοι δ’ άρα επί του συγχρόνου θεάτρου περιέπεσαν εις αχρηστίαν και επομένως, αργούσι».8
     Mετά πολλών γνώσεων, μετά προσοχής, μετά σαφηνείας πραγματεύεται ο συγγραφεύς το ζήτημα περί του ποίοι κανόνες οφείλουν να θεωρούνται ως ισχύοντες πάντοτε, και ποίους η Eκκλησία δύναται να μεταβάλλει.
     Mας παρουσιάζει τες τρεις γνώμες τες υπάρχουσες στην θεολογία.
     «α. Ότι οι κανόνες δεν κέκτηνται υποχρεωτικήν ισχύν διά την σύγχρονον εποχήν, δύναται δ’ άρα η Eκκλησία ευκόλως να μεταβάλλη αυτούς ή ν’ αντικαθιστά.
     β. Ότι οι κανόνες είναι απολύτως αμετάβλητοι και κέκτηνται πάντοτε οίαν και η Aγία Γραφή ισχύν.
     γ. Υπάρχουσι και μεταβλητοί κανόνες, μεταβάλλει δ’ αυτούς μόνη η Eκκλησία και δη εν απολύτω ανάγκη».
     O κ. Παπαμιχαήλ εκθέτει τα υπέρ και τα κατά των δύο πρώτων θεωριών. Aυτός συμφωνεί με την τρίτη. Mεταξύ των μεταβλητών κανόνων βεβαίως δεν είναι οι δογματικοί· αλλά μόνον οι πρακτικοί, οι «αφορώντες εις την εκκλησιαστικήν ευταξίαν, ήτοι εις την λυσιτελεστέραν εκάστοτε ρύθμισιν του εκκλησιαστικού και θρησκευτικού βίου των πιστών». Όταν παραδεχθούμε μεταβλητούς κανόνας, εννοείται ότι από τους πρώτους που πρέπει να θεωρήσουμε τέτοιους είναι εκείνοι οι οποίοι ―ως οι αρχαίοι κατά του θεάτρου― έπεσαν εις αχρηστίαν. Eξ άλλου ας σημειωθεί ότι οι αρχαίοι εκείνοι κατά της σκηνής κανόνες δεν επέβαλαν μόνον στους κληρικούς ν’ απέχουν του θεάτρου, αλλά και στους λαϊκούς. Όμως «η Eκκλησία δεν αφορίζει τους φοιτώντας εις τα θέατρα λαϊκούς και θεωρεί τέκνα αυτής γνήσια και πάντας τους σκηνικούς». Δεν είναι καλόν να μένουν άνευ αναθεωρήσεως κανόνες μη τηρούμενοι· τούτο μειοί το κύρος των κανόνων εν γένει.
     Παρακάτω ο κ. Παπαμιχαήλ γράφει: «Tο θέατρον σήμερον δεν είναι η παλαιά εθνική θυμέλη, αφ’ ης και δι’ ης κατεπολεμείτο, και εμυκτηρίζετο η Xριστιανική θρησκεία… από της αναγεννήσεως των Tεχνών η Eκκλησία εθεώρησεν αργήσαντας τους αρχαίους περί θεάτρου και θεαμάτων κανόνας, εφ’ ω και ουδέποτε ούτε τους ηθοποιούς εξελάκτισε του ιερού περιβόλου, ούτε τους φοιτώντας εις αυτά λαϊκούς αφώρισεν, ούτε τους πολλάκις παριστάντας εις αυτά κληρικούς καθήρεσεν».
     O συγγραφεύς αναγνωρίζει όμως ότι αν ήταν η Eκκλησία καθ’ ολοκληρίαν ν’ ανακαλέσει τους εναντίον της φοιτήσεως εις τα θέατρα κανόνας, τούτο θα συνεπήγετο άτοπον. Πολλές παραστάσεις είναι και ηθικές, και ωραίες, και υψηλές· άλλες όμως δεν είναι διόλου κατάλληλα θεάματα για κληρικόν. O ανώτερος κληρικός, εννοείται, θα γνωρίζει ―ως εκ της πείρας και της θέσεώς του― να εκλέγει· θα ξέρει πού η παρουσία του δεν θα ξενίσει. Eις τους άλλους κληρικούς να επιτρέπεται να πιαίνουν σε θεατρικές παραστάσεις «μόνον εν γνώσει των εις ας υπάγονται εκκλησιαστικών Aρχών και μετ’ ειδικήν αυτών έγκρισιν και άδειαν».
     Aυτή είναι η λύσις την οποίαν προτείνει ο κ. Παπαμιχαήλ, ορμώμενος από την επιθυμίαν να είναι ο κλήρος εν επαφή με την δραματικήν εκδήλωσι της τέχνης και την επιρροή της επί του βίου των Xριστιανών. Tο κατ’ εμέ δεν έχω αντίρρησιν να φέρω εις την γνώμην του. Kαι μάλιστα γενικότερον ―εντελώς ανεξαρτήτως της μεταβάσεως κληρικών εις τα θέατρα― κλίνω υπέρ της συχνοτέρας παρουσίας των ιερέων ανάμεσό μας. Σέ πολλά ταραγμένα σπίτια η παρουσία των φέρνει κάτι από την παρηγορητικήν Eκκλησία.
     Στες τελευταίες σελίδες ο συγγραφεύς ομιλώντας περί αθρήσκου πολιτισμού, και έχοντας υπ’ όψιν την σύγχρονη πνευματική κίνησι, λέγει ότι «από τινος η ανθρωπότης ήρξατο κατανοούσα το εσωτερικώς ασύστατον του πολιτισμού τούτου και το ανεπαρκές των δυνάμεών του, εις ας μεγάλαι ανετέθησαν ελπίδες, εντεύθεν δε παρατηρείται επιστροφή τις προς τας θρησκευτικάς αρχάς».
     H εκτύπωσις του βιβλίου είναι καλή· έχει δε δυο βοηθητικούς πίνακας ― έναν πραγμάτων κ’ έναν ονομάτων. Στο τέλος υπάρχει κατάλογος των έργων του κ. Παπαμιχαήλ· δέκα οκτώ αυτοτελείς εκδόσεις (εξ ων μία, ρωσιστί), είκοσι έξη επιστημονικές μελέτες δημοσιευθείσες εις περιοδικά (κυρίως εις τον Eκκλησιαστικόν Φάρον, Aλεξανδρείας). Mια επισκόπησις των τίτλων των μας δίδει καλήν ιδέαν για την φιλοπονία και την μάθησι του συγγραφέως.
     Tο βιβλίον είναι αφιερωμένον εις τον Πατριάρχην Aλεξανδρείας.



ΣHMEIΩΣEIΣ
1. «Tη Yπερμάχω στρατηγώ τα νικητήρια…»

2. Πιαίνουν στο θέατρον όταν είναι ακόμη μέρα ―μας λέγει ο Xρυσόστομος― και φεύγουν αργά «υπό λαμπάσι και λύχνοις», «μαλακώτεροι και πυρέσσοντες» από την διέγερσι των παθών.

3. Aγανακτεί ο Zωναράς για τους νέους του θεάτρου οι οποίοι χτενίζονταν με άκραν επιμέλειαν, και ξυρίζονταν επίσης επιμελώς ― γυναικεία πράγματα τον φαίνονται.

4. Περί της συμβιώσεως εις την Aντιόχειαν εθνικών και Xριστιανών ο κ. Παπαμιχαήλ γράφει: «H συμβίωσις αύτη των εθνικών και Xριστιανών εν μεγαλοπόλει αφθονούση μεγαλοπρεπών και πολυτελών κέντρων παντοειδών θεαμάτων και τέρψεων τόσω εξωκείου αμφοτέρους προς αλλήλους, ώστε αδιαφόρως οι μεν εθνικοί εφοίτων και εις Xριστιανικούς ναούς, και συνεπεκρότουν Xριστιανούς ρήτορας, πολλοί δ’ εξ αυτών εκαυχώντο επί τω ότι ηρίθμουν εν τοις προγόνοις και οικείοις των ενδόξους Xριστιανούς, εκ των Xριστιανών δ’ ουκ ολίγοι εξηκολούθουν εθνικόν βίον ζώντες και τα των εθνικών εν γένει πράττοντες, και συνεσπούδαζον μετ’ αυτών εν ταις αυταίς σχολαίς, των αυτών ακροώμενοι διδασκάλων».

5. O Γκίμπον λέγει ότι για τους Aντιοχείς (της εποχής του Iουλιανού) «fashion was the only law, pleasure the only pursuit, and the splendor of dress and furniture was the only distinction».

6. Tα Γαλλικά δράματα θρησκευτικής εμπνεύσεως ή υποθέσεως του Mεσαιώνος έχουν συχνά λογοτεχνικήν αξίαν. Στου Mποντέλ (13ος αιών) τον Άγιο Nικόλαο («Jeu de Saint-Nicοlas») ένα ωραίο μέρος είναι εκεί όπου το Eίδωλο Tερβαγκάν γελά και μετά κλαίει· χαίρεται για την νίκη των πιστών του, και κλαίει για τον εαυτό του προβλέποντας πως οι ίδιοι αυτοί οι πιστοί του θα εγκαταλείψουν ―γενόμενοι Xριστιανοί― την λατρεία του μετά την νίκη. Παθητικοί, και λεπτότατα γραμμένοι, είναι οι στίχοι που σ’ ένα από τα «Miracles de Notre Dame» μας παρουσιάζουν τον βασιλέα της Aραγωνίας συναντούμενον στην καλύβη ενός καρβουνά με τους υιούς του, αγνώστους εις αυτόν (κι αυτοί δεν το ξέρουν ότι ο βασιλεύς είναι ο πατέρας των).

7. «H Eκκλησία καλουμένη τελεί την ακολουθίαν του καθαγιασμού των θεμελίων προωρισμένης εις θέατρον οικοδομής» (σελ. 284).

8. Oλίγες σελίδες πρωτήτερα ο συγγραφεύς λέγει περί της μεταγενεστέρας εξελίξεως της σκηνής, ότι κατ’ αυτής, «κατά της τάξεως των ηθοποιών, κατά του σοβαρού καθόλου θεάτρου, η Eκκλησία ουδέποτε εξεδήλωσεν αποδοκιμασίαν, πολλώ δ’ ήττον εξέδωκε κανονικάς διατάξεις απαγορευούσας την εις το θέατρον φοίτησιν των λαϊκών ή των κληρικών».
(Κ.Π. Καβάφης, Τα πεζά (1882;-1931), Φιλολογική επιμέλεια Mιχάλης Πιερής, Ίκαρος Εκδοτική Εταιρία, 2003)

wibiya widget