Saturday, January 6, 2018

Θεοφάνεια.,Λιακάδα στην Ελλάδα ..έβραζε η Μελβούρνη

Με καύσωνα στην Αυστραλία και λιακάδα στην  Ελλάδα αλλά χαμηλές θερμοκρασίες γιορτάστηκε σήμερα ο ΘΕΟΦΑΝΟΣ* και η ρίψη του σταυρου προς φωτισμον υδάτων και ανθρώπων. . 

Ταλαιπώρησε τους κολυμβητές ο ..άγιος Τρίκκης   που πηγαν στα παγωμένα  νερά του Ληθαίου να ..τσιμπησουν κανένα Ευρώ πιανοντας το σταυρο,αλλα τον πέταξε τόσο μακριά και βαθειά που πάγωσαν οι άνθρωποι. 

Η παρακάτω φωτογραφία από την Ελληνοκρατουμενη παραλία του Ράι στη Μελβουρνη ,όπου δραπέτευσε αρκετός κόσμος για να δροσιστει λίγο ,μιας κα θερμοκρασία .. χόρευε κοντά στους 40 βαθμούς.  Αλλά με τέτοιο καύσωνα η ευχαρίστηση μειώνονταν αισθητά. .

Αλλά με τέτοιο καύσωνα η ευχαρίστηση μειώνονταν αισθητά. .

Γλυφάδα 

Γλυφαδα
Αρκετοί συγκεντρώθηκαν και στην παραλία της Γλυφάδας. Ο μητροπολιτης κ. Παυλος όπου μετέβη με το αυτοκίνητο της μητροπολεως έδειχνε αρκετά χαρούμενος και τόσο κατά την άφιξή του όσο και την αναχώρηση λαλούσε διαρκώς με τη σφυρίχτρα του και χαιρετούσε τα πλήθη ..

Η  μπάντα του Δήμου παιάνιζε προς τέρψιν λαού και ηγεμόνων. "Ε"

ΘΕΟΦΑΝΟΣ * ΣΤΗΝ αρχαία Ελλάδα ονομάζονταν ο δημιουργός των Ελλήνων θεών όπου έπλασε πρώτα αυτούς  και εκεινοι τους ανθρώπους.
Γι αυτό και οι Έλληνες όχι μόνο δεν φοβούνται τους θεούς τους πάρά έχουν φιλικές και ερωτικές σχέσεις μαζί τους.



ΜΗΝΥΜΑ ΑΡΤΕΜΗ ΣΩΡΡΑ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΝΙΚΟ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΑΙ REAL NEWS 02-01-2018

ΜΗΝΥΜΑ ΑΡΤΕΜΗ ΣΩΡΡΑ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΝΙΚΟ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ ΚΑΙ REAL NEWS 02-01-2018



"ΝΑ ΣΕ ΞΕΧΡΕΩΣΟΥΜΕ ΑΝ  ΘΕΛΕΙΣ ΝΙΚΟ ΑΛΛΑ ΜΗΝ ΕΙΣΑΙ Μ ΑΥΤΟΥΣ"

Ο ΑΡΤΕΜΗΣ ΣΩΡΡΑΣ ΤΑ "ΨΑΛΛΕΙ' ΣΤΟ ΓΙΩΡΓΟ ΠΑΠΑΔΑΚΗ

Friday, January 5, 2018

Πού οφείλονται οι «βολές» Μαρινάκη κατά Κυριάκου;


Χτυπήματα από τον Βαγγέλη Μαρινάκη δέχεται ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, με τα «Νέα» να κάνουν λόγο ακόμα και για ενδεχόμενο διάσπασης της αξιωματικής αντιπολίτευσης, εγείροντας το ερώτημα: Γιατί ο ιδιοκτήτης του ΔΟΛ επιτίθεται στον Κυριάκο Μητσοτάκη;
Για ενδεχόμενο διάσπασης και προχωρημένες συζητήσεις δημιουργίας νέου πολιτικού φορέα με αμιγώς πατριωτικό πρόσημο κάνουν λόγο τα «Νέα», με αφορμή τη «θολή» στάση του Κυριάκου Μητσοτάκη για το Σκοπιανό. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Άρη Ραβανού με τίτλο: «Οι εξελίξεις με την ΠΓΔΜ ¨γεννούν¨ δεξιό κόμμα;» αρκετοί βορειοελλαδίτες βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης περιμένουν στη… γωνία αναφορικά με την γραμμή που θα χαράξει το Μοσχάτο για το ονοματολογικό, αρνούμενοι εκ των προτέρων οποιαδήποτε χρήση του όρου «Μακεδονία». Ως εκ τούτου, μία ακόμη πολιτική αβελτηρία του προέδρου της ΝΔ πιθανώς να οδηγήσει σε απόσχιση μίας σημαντική μερίδας της Κ.Ο., η οποία δεν εκφράζεται από τις πολιτικές θέσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Να προστεθεί πως εντύπωση προκάλεσε και το άρθρο του Λευτέρη Χαραλαμπόπουλου, ο οποίος κατά το παρελθόν συνεργαζόταν με τον όμιλο των Παραπολιτικών, εμπεριέχοντας ως ένθετο στη σαββατιάτικη εφημερίδα το περιοδικό Report. «Κάποιος να επιστρέψει τον εγκέφαλο του Κυριάκου Μητσοτάκη» είναι ο τίτλος του εν λόγω άρθρου, με τον δημοσιογράφο που έχει συνδέσει το όνομά του με το Unfollow να αποκαλεί τον Κυριάκο Μητσοτάκη «φιλελεύθερο Σούπερ-Γκούφι».
Με το συγκεκριμένο αθλητικό site δεν υπάρχει καμία ένδειξη διοικητικής σύνδεσης με τον Βαγγέλη Μαρινάκη, κάτι που δεν ισχύει για τα «Νέα». Οι πληροφορίες για την αιτία αυτής της ηχηρής μετατόπισης δημοσιογραφικής προσέγγισης είναι συγκεχυμένες. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η αλλαγή σκυτάλης που επήλθε σε νευραλγική θέση για την καθημερινή εφημερίδα είναι ένας παράγοντας που συγκεντρώνει αρκετές πιθανότητες. Από την άλλη όμως, σύμφωνα και πάλι με καλά πληροφορημένες πηγές, σιγοψιθυρίζεται ένα σενάριο που εμπλέκει την Ντόρα Μπακογιάννη, την οποία πρόσφατα έσπευσε ο αδερφός της και πρόεδρος της ΝΔ να την καρατομήσει προκαταβολικά. Συγκεκριμένα, οι δεσμοί που συνδέουν την πρώην υπουργό με τον εκδότη, εφοπλιστή και ποδοσφαιρικό παράγοντα αρκούν για να εκφράσουν την αντίδραση της Ντόρας Μπακογιάννη στον εκ των προτέρων παραγκωνισμό της, σε περίπτωση που η αξιωματική αντιπολίτευση αναδειχθεί πρώτη πολιτική δύναμη στις επόμενες εκλογές.
Πάντως, αν ισχύει το τελευταίο, τότε τσάμπα η κοινοβουλευτική εξυπηρέτηση που παρείχε όλο το προηγούμενο διάστημα ο Κυριάκος Μητσοτάκης για την πολύκροτη υπόθεση του Noor 1, κάτι που άφησε να εννοηθεί ο ίδιος ο πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής. Μέχρι στιγμής, το Μοσχάτο τηρεί σιγή ιχθύος. Ίσως για λόγους αμηχανίας...
Πηγή.  Documento. gr/

Άγγελος Προβολισιάνος

ΕΛΛΑΣ.Ο Θ. Πάγκαλος για Μακεδονικό, ελληνοτουρκικές σχέσεις, συνέντευξη Μπαζιάνα στα Παραπολιτικά (5/1/18)



Ο Θ. Πάγκαλος για Μακεδονικό.

Μελβούρνη.Μας "άφησε γεια" ο Λουκάς Κάκρης,χρυσός αθλητής λίγο πριν το νέο τίτλο


Το τελευταίο αντίο ειπανε προχτές  Τετάρτη οι συγγενείς και φίλοι σε έναν υπέροχο Έλληνα  της Μελβούρνης τον Λουκά Κακρη.
Γεννημένος στην όμορφη Λέρο ο Λουκας  έγραψε τη δική του ιστορία 
στον επιχειρηματικό τομέα, στον αθλητισμό και δημιούργησε μια υπέροχη οικογενεια στη Μελβούρνη.
Έφυγε ενώ ετοιμάζονταν να συμμετάσχει σε ένα νέο μαραθωνιο για ηλικιωμένους στη Μελβούρνη 
 Το μήνυμα του τρικαλινού γαμπρού του Βασίλη Μανάκα  που μας ξάφνιασε άρχιζε: Καλημέρα Δημήτρη Χάσαμε  εντελώς ξαφνικά (ανεύρυσμα  αορτής ) τον αγαπητό μας Λουκά... // η τελετή θα γίνει 3 /1/18  στον ιερό  ναό Άγιο Δημήτρη  moonee  ponds   και ο ενταφιασμός  στο κοιμητήριο του Keillor..." και παρέθετε  με θλίψη και υπερηφάνεια τις δραστηριότητες του άνθρωπου,αθλητη,πατριώτη και καλό οικογένειάρχη Λουκά Κάκρη.
Η ΕΦΗΜΕΡΙΣ απευθύνει  στους οικείους του τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια με την ευχή μας να ζήσουν και να τον θυμούνται..







Αγγελτήριο  Κηδείας  στο "Νέο Κόσμο"




Η Γιώτα Ιωακειμίδου σχολιαζει:Καλικάντζαροι και πολιτικοί…μα πόσο μοιάζουν

ΓΙΩΤΑ ΙΩΑΚΕΙΜΊΔΟΥ
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ 

Καλικάντζαροι  και πολιτικοί…μα πόσο μοιάζουν τελικά …

Παραμονή των Φώτων σήμερα και θα μας φύγουν τα πειραχτήρια τα καλικαντζαράκια, ενώ από τους καλικάντζαρους της Πολιτικής δεν  το κόβω να γλυτώσουμε ποτέ. Τα αγαθά  αυτά όντα μας ταλαιπωρούν 12 μέρες,ενώ οι άλλοι  για χρόνια. Ωστόσο τα έργα και οι ημέρες πολλών πολιτικών  μοιάζουν με τις κατεργαριές των καλικαντζάρων. Οι καλικάντζαροι δεν τα καταφέρνουν στο μέτρημα. Οι νοικοκυρές για τους παγιδεύσουν κρεμάνε ένα κόσκινο στην πόρτα και τα χαζά καλικαντζαράκια περνάνε τη νύχτα μετρώντας τις τρύπες. Επειδή όμως δεν ξέρουν να μετράνε καλά,χάνουν τον καιρό τους.Το ίδιο δεν κάνουν και οι πολιτικοί.Επειδή δεν τα καταφέρνουν στο μέτρημα του κόσκινου,οι δημοσιονομικές τρύπες είναι πια αμέτρητες.Το επόμενο βράδυ οι καλικάντζαροι επανέρχονται,όπως επανέρχονται πάντα και οι επαγγελματίες της πολιτικής. Οι νοικοκυρές κρεμάνε στην πόρτα λίγο μαλλί,τα καλικαντζαράκια  προσπαθούν να μετρήσουν τις τρίχες,αλλά πάλι χάνουν τον  λογαριασμό. Το ίδιο δεν κάνει και ο λαός; Αναθέτει στους πολιτικούς να μετρήσουν τα ελλείμματα και να τα εξαφανίσουν,αλλά αυτοί  χάνουν και πάλι τον λογαριασμό.Προσπαθούν να συνεφέρουν τα οικονομικά,αλλά το αποτέλεσμα είναι ίδιο με αυτό των Καλικαντζάρων, μηδέν εις το πηλίκον.
Οι καλικάντζαροι δεν το βάζουν κάτω, παρά τις περιορισμένες τους δυνατότητες, επιχειρούν να λύσουν περίπλοκα προβλήματα, το ίδιο κι οι πολιτικοί μας. Οι καλικάντζαροι επί δώδεκα μήνες ροκανίζουν το δέντρο που κρατάει τη γη, οι άλλοι ροκανίζουν το δέντρο της Ελλάδας από τότε που γίναμε κράτος.
 Αλλά και στο παρουσιαστικό νομίζω πως μοιάζουν. Όλοι οι καλικάντζαροι έχουν από ένα κουσούρι: άλλος έχει ένα μάτι και βλέπει μόνον σε μια μεριά,καλή ώρα όπως οι πολιτικοί μας,άλλος είναι μονοπόδαρος και μπατάρει,εδώ να επισημάνουμε ότι όλοι σχεδόν οι πολιτικοί μας μπατάρουν….Τα καλικαντζαράκια έχουν ένα  και μοναδικό στόχο,να μπουν στα σπίτια,να μαγαρίσουν τα φαγητά και να δυσκολέψουν την ζωή της νοικοκυράς.Οι πολιτικοί μας έχουν τον ίδιο στόχο,αλλά είναι πιο μεγαλεπήβολοι,να δυσκολέψουν τη ζωή ενός λαού.Τα καλικαντζαράκια αρέσκονται στην προβολή,ανεβαίνουν στις στέγες για να φανούν,οι πολιτικοί πάλι ξημεροβραδιάζονται στις τηλεοράσεις…Έχουν όμως μια βασική διαφορά,τα αγαθά όντα φοβούνται πολύ,μια βιτσιά στον αέρα ή μια τηγανίτα για καλόπιασμα τους τρέπει σε φυγή.Ενώ οι άλλοι; Δεν φοβούνται τίποτα..α…ναι καμιά φορά φοβούνται την ψήφο μας..
Τα καλικαντζαράκια έρχονται απρόσκλητα, από την καπνοδόχο, ενώ  τους άλλους  τους καλέσαμε εμείς και περιμένουμε τον αγιασμό των νερών, τα Φώτα, μπας και τους φωτίσει ο Κύριος και μας …σώσουν…
 Γ.Ι.

Thursday, January 4, 2018

Νέο ΣΟΚ στην Καλαμπάκα πέθανε και 2ος γιατρός,ο Γιώργος Ζάμπρας

Και ενώ η τοπική κοινωνία της Καλαμπάκας δε μπορεί να συνέλθει ακόμα από τον θάνατο του Θύμιου Ζιανού , σήμερα  πέμπτη 4 Ιανουαρίου 2018 βρίσκεται και πάλι μπροστά σε ένα πολύ δυσάρεστο γεγονός. Ακόμη ένας νέος Άνθρωπος , γνωστός σε όλη την περιοχή και δη ο Μικροβιολόγος Γιώργος Ζάμπρας του Σωτηρίου , τα ξημερώματα άφησε την τελευταία του πνοή. Ο 56χρονος ( 1961 γεννημένος ) περί τις 3,30 τα ξημερώματα και ενώ βρισκόταν στο σπίτι του αισθάνθηκε αδιαθεσία.Ειδοποιήθηκαν συγγενείς και φίλοι , αλλά και καρδιολόγος της πόλης όπου έσπευσαν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα για να βοηθήσουν. Παρ’  όλες τις προσπάθειες , δεν μπόρεσαν να τον κρατήσουν στην ζωή και ο Γιώργος έφυγε από κοντά τους.
Όπως μας ενημέρωσαν έχαιρε πλήρους υγείας και οι πάντες έχουν σοκαριστεί από το γεγονός του θανάτου του.
Η σορός του μεταφέρθηκε για νεκροψία – νεκροτομή.
Τα θερμά μας συλλυπητήρια στους συγγενείς του.
πηγή: stagonnews.gr

Το πρώτο τηλέφωνο στην παγκόσμια λογοτεχνία


Αναρωτηθήκατε ποτέ ποιο ήταν το πρώτο λογοτεχνικό έργο στο οποίο εμφανίστηκε ένα τηλέφωνο; Αν και μέχρι πρότινος η αρχαιότερη λογοτεχνική αναφορά σε τηλέφωνο εντοπιζόταν σε ένα μυθιστόρημα του σερ Άρθουρ Κόναν Ντόιλ με πρωταγωνιστή τον Σέρλοκ Χολμς (The Sign of the Four, Μάιος 1878), το περιοδικό The Weekly Standard το έψαξε και βρήκε μία ακόμα παλαιότερη αναφορά σε ένα διήγημα του Μαρκ Τουέιν που είχε δημοσιευθεί δύο μήνες νωρίτερα στο Atlantic Monthly.
Στο διήγημα «The Loves of Alonzo Fitz Clarence and Rosannah Ethelton», ο πρωταγωνιστής Alonzo Fitz Clarence βρισκόταν στο σπίτι του στο Μέιν των ΗΠΑ μια παγερή νύχτα, και θέλοντας να μάθει τι ώρα είναι, ενώ το ρολόι του αρνούνταν να συνεργαστεί, κάθισε στο γραφείο του, «ακούμπησε το πιγούνι του στην αριστερή του πλευρά, και μίλησε, σαν στο πάτωμα». Στη συνέχεια τον βλέπουμε να συζητά με τη θεία του, χωρίς να αναφέρει ευθέως ότι μιλά στο τηλέφωνο, όμως κατόπιν μαθαίνουμε ότι η θεία του βρίσκεται πολύ μακριά, καθώς τους χωρίζουν τρεις ώρες διαφορά (όπως αποκαλύπτεται αργότερα, είναι στο Σαν Φρανσίσκο).
Για να καταλάβει κανείς πόσο μπροστά από την εποχή του ήταν ο Τουέιν, το διήγημα αυτό γράφτηκε μόλις δύο χρόνια μετά την εφεύρεση του τηλεφώνου από τον Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ, ενώ το πρώτο τηλεφώνημα από τη μία άκρη της Αμερικής στην άλλη, όπως αυτό που περιγράφει ο Τουέιν, πραγματοποιήθηκε μόλις το 1915, δηλαδή 37 χρόνια αργότερα
 diastixo.gr

Θωμάς Ψύρρας: συνέντευξη στη Χαριτίνη Μαλισσόβα


Ο Θωμάς Ψύρρας γεννήθηκε το 1954 στον Τύρναβο της Θεσσαλίας, όπου και έζησε τα παιδικά του χρόνια. Σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης. Υπήρξε εκδότης του εκπαιδευτικού περιοδικού Σημείο, μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Αυτόκαι μέλος της συντακτικής επιτροπής του λογοτεχνικού περιοδικού Γραφή της Λάρισας. Διδάσκει νεοελληνική λογοτεχνία στην επιμόρφωση των καθηγητών της Μέσης Εκπαίδευσης. Μελέτες και άρθρα του δημοσιεύτηκαν στα περιοδικά Γραφή, Σημείο, Διάλογος, Αντί και στις εφημερίδες ΕλευθερίαΑυγήΕλευθεροτυπία και Καθημερινή. Η συνομιλία μας έγινε με αφορμή την κυκλοφορία της συλλογής διηγημάτων με τίτλο Θα βοσκήσω το μαύρο, εκδόσεις Μεταίχμιο.

Η Χαριτίνη Μαλισσόβα είναι εκπαιδευτικός και αρθρογράφος λογοτεχνίας στην εφημερίδα Θεσσαλία.
-------------------------------------
Η συλλογή διηγημάτων σας με τίτλο Θα βοσκήσω το μαύρο, με ιστορίες ανθρώπων κάθε ηλικίας σε διάφορες προσωπικές αλλά και στιγμές της ιστορίας του τόπου μας, κυκλοφόρησε πρόσφατα. Πείτε μας λίγα λόγια.
Πρόκειται για διηγήματα στα οποία σημερινοί, σύγχρονοί μας, αφηγητές αναλαμβάνουν να ιστορήσουν κομμάτια της δικής τους ζωής ή τμήματα από ζωές άλλων που αφορούν δεκατρείς «μαύρες» περιόδους της νεοελληνικής ιστορίας: μεσοπόλεμος, κατοχή, εμφύλιος, δικτατορία, μεταπολίτευση, καταναλωτισμός, μετανάστευση εσωτερική κι εξωτερική, τρομοκρατία, κρίση... 
Οι απλοί άνθρωποι βιώνουν την Ιστορία ως μια μορφή της δικής τους «μοίρας», καθώς αντιλαμβάνονται εκ των υστέρων ότι η Ιστορία θάβει χωρίς να λύνει τα προβλήματα που εγείρει. Συνεπώς, ο αναστοχασμός για όσα συνέβησαν είναι η βάση από την οποία εκκινούν οι αφηγητές μου.
Στα διηγήματά σας είναι ευδιάκριτο ότι και ο πιο απλός άνθρωπος μπορεί να κρύβει μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ιστορία. Θέλετε να σχολιάσετε;
Όντως οι ήρωες των διηγημάτων είναι απλοί άνθρωποι. Αυτό δεν σημαίνει ότι αφηγούνται μια απλοϊκή ιστορία. Κάθε άλλο... Οι αφηγητές των διηγημάτων χρησιμοποιούν το παρελθόν. Άλλωστε, ας μην το ξεχνάμε: το παρελθόν είναι η πηγή της Τέχνης (το μέλλον είναι το οπλοστάσιο της ρητορικής). Δίχως διάθεση νοσταλγίας ή εξωραϊσμού (πράγμα που συμβαίνει συχνά στις ηθογραφήσεις) αναστοχάζονται και συνδέουν την τωρινή τους κατάσταση με το παρελθόν και κυρίως με τα μεγάλα γυρίσματα της Ιστορίας. Οι απλοί άνθρωποι βιώνουν την Ιστορία ως μια μορφή της δικής τους «μοίρας», καθώς αντιλαμβάνονται εκ των υστέρων ότι η Ιστορία θάβει χωρίς να λύνει τα προβλήματα που εγείρει. Συνεπώς, ο αναστοχασμός για όσα συνέβησαν είναι η βάση από την οποία εκκινούν οι αφηγητές μου.

Παλαιότερα βλέπαμε να αντιμετωπίζεται σχεδόν χλευαστικά η χρήση της ντοπιολαλιάς – τόσο στον προφορικό όσο και στον γραπτό λόγο. Στα βιβλία σας την υπερασπίζεστε.
Η κάθε διαδικασία μυθοποίησης συνδέεται αναπόφευκτα με συγκεκριμένο τόπο, συγκεκριμένο χώρο και συγκεκριμένους αφηγητές. Ο συγγραφέας οφείλει να σεβαστεί τα όρια που τίθενται από αυτές τις πρωταρχικές επιλογές του, οι οποίες είναι, ευτυχώς, δεσμευτικές. Λειτουργούν ως «προσωπικοί κανόνες» και τον βοηθούν να περιμαζέψει το χάος των αφηγηματικών ψηφίδων που γυρνούν στο μυαλό του, τον βοηθούν να βάλει τάξη στα επεισόδια, τον τρόπο της οργάνωσης, τη λεκτική εκφορά... Αυτό το δοκίμασα στα μυθιστορήματα Πυκνός καιρός και περισσότερο στο Μαράν Αθά. Στα τωρινά διηγήματά μου επέλεξα οι αφηγητές να κινούνται ή να εκκινούν από τη Λάρισα, τον Τύρναβο, τον κάμπο. Κατά συνέπεια ο λόγος τους –και για λόγους αληθοφάνειας και πειστικότητας– δεν μπορούσε παρά να διανθίζεται από γλωσσικά στοιχεία της περιοχής. Πάντως δεν πρόκειται ακριβώς για μεταφορά (φωνητικά τουλάχιστον) της θεσσαλικής ντοπιολαλιάς. Απλώς στον λόγο των ντόπιων αφηγητών παρεισφρέουν κάποια χαρακτηριστικά τοπικά ιδιόλεκτα. Το διαρκές ζητούμενο, ενώ εστιάζεις στο τοπικό, είναι το πανανθρώπινο και το παγκόσμιο.
Οι αναγνώστες σας, ενώ αγαπούν στο σύνολο το βιβλίο, καθένας έχει και διαφορετική αγαπημένη ιστορία του. Τι σημαίνει αυτό για εσάς;
Αυτό κι αν είναι!.. Όντως, σε όσους διάβασαν όλα τα διηγήματα του βιβλίου, ρωτώ: «Ποιο σ’ άρεσε περισσότερο;». Ο καθένας επιλέγει διαφορετικό διήγημα (και μάλιστα αυτό συμβαίνει με ανθρώπους του σιναφιού). Αυτό σημαίνει, μάλλον, ότι έγραψα ένα καλό βιβλίο!...

Αγαπάτε περισσότερο τη μικρή φόρμα;
Δεν έχω ιδιαίτερη προτίμηση. Δηλαδή δεν πιέζομαι να γράψω σε μικρή ή σε μεγάλη. Αν και έχω την εντύπωση πως μάλλον με βολεύει η μεγάλη φόρμα. Άλλωστε και τα δεκατρία διηγήματα δεν ανήκουν σ’ αυτό που κάποιος θα έλεγε short story. Το αντίθετο μάλλον. Κάποια, για τα σημερινά δεδομένα του διηγήματος, είναι ιδιαίτερα εκτεταμένα. Θέλω άπλα γιατί μάλλον μπορώ να στρίβω καλύτερα!... Α, και κάτι άλλο: η άπλα με βοηθάει να δουλεύω τον λόγο, γιατί θεωρώ ότι καλός πεζός λόγος είναι εκείνος που, όταν τον διαβάζει ο προικισμένος αναγνώστης, να μην παρατηρεί ότι είναι καλογραμμένος.

Ποιοι είναι οι συγγραφείς που σας κινητοποίησαν να ασχοληθείτε με τη συγγραφή;
Αν σας πω ότι δεν μπορώ να απαντήσω... θα φανεί γελοίο; Αλλά έτσι είναι. Σε έναν μεγάλο βαθμό. είμαστε τα διαβάσματά μας. Κι επειδή είμαι παμφάγος ως αναγνώστης και ως ακροατής, θα μπορούσα να σας αραδιάσω τα πλέον αντιφατικά: από τα λαϊκά παραμύθια, τα φωτορομάντσα των λαϊκών περιοδικών, από τις αφηγήσεις στα καφενεία, έως τον Σολωμό, τον Βιζυηνό και τον Παπαδιαμάντη, τον Δημοσθένη Βουτυρά, τον Τσιφόρο, τον Άρη Αλεξάνδρου, τον Βαλτινό, τον Νόλλα, τον Σωτήρη Δημητρίου, τον Μπαλζάκ, τον Τσέχοφ, τον Κορτάσαρ, τον Μαρκές, τον Σάλιντζερ, το Μπόρχες, τον Τόμας Πύντσον, τον Μίλαν Κούντερα... Μάλλον δεν θα βγάλετε άκρη! 
Το διαρκές ζητούμενο, ενώ εστιάζεις στο τοπικό, είναι το πανανθρώπινο και το παγκόσμιο.
Υπάρχουν νέοι Έλληνες συγγραφείς που θεωρείτε ότι συνεχίζουν άξια την πορεία των παλαιότερων λογοτεχνών;
Ευτυχώς υπάρχουν και είναι αρκετοί. Υπάρχει μια νέα φουρνιά, σαραντάρηδες και κάτω, που είναι ιδιαίτερα αξιοπρόσεκτη, αφηγηματικά προκλητική και ιδίως πολυφωνική: για παράδειγμα η Λένα Κιτσοπούλου, η Κάλλια Παπαδάκη, η Μαρία Κουγιουμτζή, ο Νίκος Αδάμ Βουδούρης, η Βάσια Τζανακάρη, η Μαρία Τσολακούδη, ο Χρήστος Αρμάντο Γκέζος, ο Μάκης Τσίτας, ο Κωνσταντίνος Τζαμιώτης, ο Στάθης Ιντζές, ο Θάνος Γώγος... Το ζητούμενο απ’ αυτούς είναι να ανανεώσουν τη θεματογραφία και να ανοίξουν τη νεοελληνική πεζογραφία σε διεθνείς δρόμους... (συγγνώμη απ’ όσους ξεχνώ).

Έχετε υπηρετήσει στη δημόσια εκπαίδευση ως φιλόλογος· κείμενά σας έχουν ανθολογηθεί σε βιβλία των νέων ελληνικών. Τι πιστεύετε ότι γίνεται λάθος στο σχολείο και τα παιδιά δεν αγαπούν τη λογοτεχνία;
Θα μπορούσα να σας μιλώ για ώρες. Απλώς επισημαίνω: α) για να διδάξει ο δάσκαλος λογοτεχνία πρέπει να διαβάζει λογοτεχνία (πόσοι διαβάζουν;) β) για να υπάρχει μαθητικό κοινό με ενδιαφέρον στη λογοτεχνία πρέπει να υπάρχει μαμά και μπαμπάς που να διαβάζουν λογοτεχνία (πόσοι γονείς διαβάζουν;) γ) για να χαίρεται ο μαθητής τη λογοτεχνία δεν πρέπει να του σερβίρεται ως «γνωστικό αντικείμενο» δ) για να απολαμβάνει ο μαθητής τη λογοτεχνία πρέπει να υπάρχει σχολείο που να λειτουργεί ως «σχολείο» που να διευκολύνει την ανάγνωση και την προσωπική ανακάλυψη. Και το πιο σημαντικό: το ρήμα «διαβάζω» δεν πρέπει να έχει προστακτική. Κανείς δεν αγάπησε τη λογοτεχνία επειδή του την επέβαλε κάποιος.

Ποια είναι κατά την άποψή σας τα χαρακτηριστικά του καλού (επαρκούς) αναγνώστη;
Θα αριθμήσω τρία χαρακτηριστικά αναγνωστικής προδιάθεσης:
α) Η ανοιχτότητα στα αναγνώσματα: για να εκτιμήσεις ένα αριστούργημα πρέπει να έχεις διαβάσει πρωτύτερα αρκετά σκύβαλα ώστε να έχεις μέτρο σύγκρισης.
β) Η διάθεση ανακάλυψης: να ψάχνεις τα ράφια για να βρεις και να χαρείς αυτό που βρήκες.
γ) Η βεβαιότητα ότι η λογοτεχνία «μορφώνει», δηλαδή ότι μορφοποιεί το εσωτερικό σου άγαλμα και μπορεί να σου αλλάξει τον τρόπο που αντιμετωπίζεις τη ζωή. 
Το ρήμα «διαβάζω» δεν πρέπει να έχει προστακτική. Κανείς δεν αγάπησε τη λογοτεχνία επειδή του την επέβαλε κάποιος.
Γιατί τα καλά βιβλία δεν είναι συνήθως ευπώλητα;
Δεν ισχύει αυτό με τρόπο απόλυτο. Υπάρχουν εξαιρετικά βιβλία που ευθύς εξαρχής έγιναν ευπώλητα. Υπάρχουν κι άλλα, που έπρεπε να περιμένουν τον χρόνο τους. Το καλό δεν χάνεται. Αργά ή γρήγορα θα ’ρθει στην επιφάνεια και θα τραβήξει το ενδιαφέρον. Βέβαια οι μηχανισμοί της λογοτεχνικής κριτικής στην Ελλάδα είναι υποτυπώδεις, ευκαιριακοί και αθηνοκεντρικοί. Αλλά αυτό δεν είναι τωρινό φαινόμενο. Έτσι πορευτήκαμε κι ως φαίνεται έτσι θα πάμε για καιρό ακόμα...

Η γενιά που πήγαμε στο σχολείο μετά το ’80 ζήσαμε τον «δικομματισμό» και ως αναγνώστες: οι μεν μιλούσαν για την ξύλινη γλώσσα των αριστερών, οι δε υπαινίσσονταν ότι μόνο οι αριστεροί είναι καλοί συγγραφείς – κάτι που βλέπουμε να συμβαίνει και στον κινηματογράφο. Πώς σχολιάζετε;
Είμαστε ευτυχώς αρκετά μακριά και από την εποχή του σοσιαλιστικού ρεαλισμού που επέβαλλε συγκεκριμένη νόρμα συγγραφής, ή την εποχή που η λογοτεχνία κρινόταν αποκλειστικά με κριτήρια ιδεολογικοπολιτικά ή την εποχή που επικέντρωνε μόνο στο «αισθητικό». Οι περιπέτειες του 20ού αιώνα πρέπει να μας κάνουν λίγο πιο σοφούς. Όποιος εξετάζει το καλλιτέχνημα μόνον ως αισθητικό αντικείμενο το κολοβώνει. Όποιος εξετάζει ένα έργο τέχνης μόνο με βάση την «πολιτική» του θέση το στραγγαλίζει. Το σημερινό ζητούμενο είναι η δραστικότητα του έργου. Και όσο πιο δραστικά επιχειρείται η μεταφορά ενός μύθου σε ιδέες (για να μιλήσω για την πεζογραφία), τόσο μεγαλύτερη είναι η απομάκρυνση από λογής «αλήθειες». Άλλωστε για σημαντικά πράγματα δεν μπορείς να αποδεικνύεις, αλλά μόνο να δείχνεις.

Εσείς έχετε λίγο περισσότερη αδυναμία σε κάποιο από τα διηγήματα του βιβλίου;
Όχι. Αν είχα τέτοιες αδυναμίες θα έπρεπε να βγάλω μια συλλογή μόνο με ένα διήγημα!

Χαριτίνη Μαλισσόβα
Δημοσιεύτηκε 20 Δεκεμβρίου 2017
/diastixo.gr/
Θα βοσκήσω το μαύρο
Θωμάς Ψύρρας
Μεταίχμιο
280 σελ.
ISBN 978-618-03-1194-5
Τιμή: €15,50

wibiya widget