Monday, November 21, 2011

ΑΝ Ο ΑΡΑΒΑΣ ΠΆΡΕΙ ΤΟΝ ΠΑΟ ΘΑ ΒΆΛΩ ΚΕΛΕΜΠΙΑ!!





Ο Χρήστος Μπαμπατζιάς με τον κορυφαίο παράγοντα του ΠΑΟ Αντωνιάδη ,ενω πίσω τους διακρίνεται ο γιός του Γιωργος που παλιοτερα φόρεσε και την πράσινη φανέλλα.

Γνωστός επιχειρηματιας της Μελβούρνης και ιδιοκτήτης γνωστής πετρελαϊκής εταιρίας  στην Αυστραλια, δήλωσε στήν εφημερίδα μας   πώς αν ο ΠΑΟ  αγοραστεί από τον Άραβα πετρελαιά θα φορέσει  κελεμπία!!
" Την ημέρα,είπε,που θα υπογράψει και θα γίνει επίσημα ο χρηματοδότης του Παναθηναικάρα εγω θα φορέσω την κελεμπία μου και θα κατέβω επίσημα στο ¨Ωκλυ να πανηγυρίσω το γεγονός"!!!

Για όσους γνωρίζουν τα ποδοσφαιρικά της Μελβούρνης σίγουρα κατάλαβαν ότι οι δηλώσεις αυτες ανήκουν στο "βαμμένο" πράσινο Χρήστο Μπαμπατζιά,ιδιοκτήτη της "ΤΖΕΤ Φιούελ "  και πολλών ακόμα εταιριών στην Αυστραλία.
Ο Χρήστος είναι ίσως απο τους λίγους Έλληνες στο εξωτερικό που μαζί με το γιό του  Γιωργο έχουν εισιτήριο διαρκείας  στον Παναθηναικό και ανα πάσα στιγμή επικοινωνούν με ηγετικά στελέχη για να εκφράσουν τις απόψεις τους,..
Με την είσοδο του... Σουλτάνου στον ΠΑΟ πιστεύει  ότι η ομάδα θα γίνει "αχτύπητη",με μεταγραφή Ροναλντίνιο κ.α. ενω θα φτειαξει και το μεγαλύτερο γήπεδο στον κόσμο...
 Για να δουμε..

Η δεκάχρονη από τον Πόντο που τρελαίνει τους Τούρκους

Πέμπτη, 17 Νοεμβρίου 2011 

Σχόλιο: Μια απάντηση στα πολιτικά και πολιτισμικά μας ερωτήματα από τη μικρή Busra Genc από τη Ματσούκα. Η λύρα, η ζουρνά και το ταούλ΄ πλημμυρίζουν με προαιώνιους ήχους τα πλατώ της γνωστής τηλεοπτικής εκπομπής "Τουρκία έχεις ταλέντο". Στην Τουρκία, ταλέντα υπάρχουν.. Το πόσο "τουρκικά" είναι, ο νοών νοείτο...


Το δεκάχρονο κορίτσι από τον Πόντο που τρελαίνει τους Τούρκους τηλεθεατές αποτελεί μήλον της Εριδος για τις περισσότερες τηλεοπτικές εκπομπές και κάθε εμφάνισή της προκαλεί κύμα αντικρουόμενων σχολίων.

Η μικρή ακούει στο όνομα Μπιούρσα Γκεντς και ο Πόντος, από τις αναφορές της οικογένειάς της, είναι χαραγμένος βαθιά στην ψυχή της!

Μια δεκάχρονη κουκλίτσα υψώνει φωνή στην καρδιά της Τουρκίας επιβάλλοντας την ποντιακή καταγωγή της! Πρόκειται για τη μικρή Μπιούρσα Γκεντς, τουρκικής υπηκοότητας, που εδώ και καιρό έχει αναστατώσει και διχάσει τη γείτονα χώρα χορεύοντας και τραγουδώντας ποντιακά από εκπομπή σε εκπομπή.

Η πρώτη δημόσια εμφάνισή της ήταν στο «Τουρκία έχεις ταλέντο», όπου ένας κριτής σε ένδειξη διαμαρτυρίας αποχώρησε από το πλατό. Εκτοτε η δεκάχρονη έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής στη γείτονα χώρα.

H Μπιούρσα Γκεντς χόρεψε υπέροχα παραδοσιακούς χορούς με τη συνοδεία ποντιακής λύρας. Και ενώ το κοινό την καταχειροκρότησε, ένας από τους κριτές αποχώρησε μετά την εμφάνισή της. Η καταγωγή της μικρής είναι από τον Πόντο, έχει τουρκική υπηκοότητα και αυτό είναι που διχάζει σε κάθε εμφάνισή της.

Η μικρή Μπιούρσα έχει γίνει το νέο αστέρι και ακόμη και σήμερα δέχεται βροχή από προτάσεις για να εμφανιστεί σε πολλές εκπομπές και να χορέψει -συνοδεία ποντιακής λύρας- παραδοσιακούς χορούς.

Και να σκεφτεί κανείς ότι είναι μόλις δέκα χρόνων και έχει ήδη κερδίσει το τηλεοπτικό κοινό και τις κριτικές επιτροπές όπου και αν έχει εμφανιστεί. Ωφελημένοι, όμως, βγαίνουν οι τηλεοπτικοί σταθμοί, αφού κάθε φορά που αποδέχεται μια πρόταση και βγαίνει στο γυαλί φέρνει υψηλά νούμερα τηλεθέασης στα κανάλια.


Οι γονείς είναι περήφανοι για τη μικρή και τη συνοδεύουν σε κάθε εμφάνισή της. Μπορεί να στέκονται στα παρασκήνια, θαυμάζουνν όμως την κόρη τους και χαίρονται που έχει γίνει αποδεκτή από το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου και έχει πάρει θετικές κριτικές.

Δεν είναι λίγες οι φορές που το κοινό έχει σηκωθεί όρθιο και κινείται στους ρυθμούς της. Αυτό έγινε και στην εμφάνισή της στο τουρκικό talent show, ενώ φαίνεται ότι το όνομά της θα απασχολήσει για καιρό ακόμη το τηλεοπτικό κοινό της Τουρκίας.


Πηγή: Espresso  e-pontos

Τα πουλιά κι όταν δεν κελαηδούν είναι όμορφα

"'Δεν τρώμε ότι πετάει κι ότι κολυμπάει..." έλεγε ο Πυθαγόρας.. Αλλα και να θέλουμε να ακολουθήσουμε την εντολή του του ,αφού η ίδια φύση "αυτοτρώγεται" (Μάρξ) δύσκολο να βάλεις περιορισμόυς στα μεγαλύτερα πουλιά και ζώα!!! το καλο όμως με την Αυστραλία είναι ότι πουλιά και άνθρωποι έχουν εξ οικιωθεί αρκετά και δεν φοβάται ο ένας τον άλλον.

Το βρηκα στο δρόμο που περπατούσα .Το χάιδεψα δεν κουνήθηκε..Ελπίζω να το συμμάζεψε αργότερα η μάννα του ..

Μαθημένα απο την τροφή που τα δίνει η Μερσίνα σε καθημερινή βάση τα βρίσκω στη βεράντα..

Παίζουν τραγουδούν-έστω και βραχνά- πετουν

και χαίρομαι κι εγω που δείχνουν χαρούμενα.. καλημερα καλοι μου φίλοι..

Σύλλογος Ελλήνων της Νοτιο-Δυτικής Γαλλίας



Είμαστε πολλοί...πάρα πολλοί οι Έλληνες στον πλανήτη..Και πολλά εκατομμύρια ούτε κάν γνωρίζουν ότι οι ρίζες τους είναι Ελληνικές.. Κάποιος Αιγύπτιος καθηγητής,είχα διαβάσει πριν χρόνια,ανέβαζε τους  Έλληνες στα 400 εκατομμύρια απο την εποχή του Περικλή μέχρι σήμερα..Κι απο τότε σίγουρα γίναμε περισσότεροι... Πριν καγχάσετε,όπως κι εγω τότε και δεν φιλοτιμήθηκα ούτε ένα φωτοαντίγραφο να κρατήσω απο την είδηση, ο Αιγύπτιος έχει δίκαιο... αν και η πρώτη ανακοίνωση του Χριστιανισμού (Γρηγόριος Αρμενίας) θέλει όλους τους Έλληνες νεκρούς "Σκοτωσαμε όλους τους Εθνικούς" μάλλον επιθυμία εξέφραζε ,έστω κιαν εξόντωσαν πάρα πολλους ,  και δεν έλεγε ή δεν ήξερε  την αλήθεια..
Δεν λεω άλλα. Στο Facebook,γίναμε χτες φίλοι  με τον Σύλλογο των Ελλήνων της Ν.Δυτικής Γαλλίας
και με τα λίγα λόγια που ανταλλάξαμε είδαμε πως παντου Ελλάδα και αγωνίες..
Αγωνίες ...για- τί άλλο;- μή ξεκοπούμε απο την Ελλάδα..να παραμείνουμε...Έλληνες!!
Τα ίδια παντου.. Η εφημερίδα μας  στην προσπάθειά της να κρατάει ζωντανή την Ελληνική φλόγα μεταφερει τους στόχους των Ελλήνων της Ν.Δ Γαλλίας και καλεί τους μέσα και τους έξω να ενώσουμε τις δυνάμεις για να αντιμετωπίσουμε το νέο τρόπο ζωής που φέρνει η Παγκοσμιοποίηση
γιατί παρότι-προς απογοήτευση πολλών - ο πλανήτης είναι Ελληνοκεντρικός και παρότι η επικοινωνία εκανε τον κόσμο γειτονιά..χρειάζεται να μάθουμε ακόμα πολλά..να είμαστε ενήμεροι και προπαντός να μή μαλλιοτραβιόμαστε..
Δ.Β.Π

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ
Ο σύλλογος έχει ως στόχους :
α) Την επαφή ανάμεσα στα μέλη του αποτελώντας ουσιαστικό σύνδεσμο με την Ελλάδα.
β) Παροχή βοήθειας και υποστήριξης σε ενδεή μέλη του.
γ) Καλλιέργεια φιλικών σχέσεων ανάμεσα στους Έλληνες, κυρίως που ζουν στη Νοτιο-Δυτική Γαλλία, και το γαλλικό λαό καθώς, επίσης, και τους υπόλοιπους λαούς που παρευρίσκονται.
δ) Υπεράσπιση των δικαιωμάτων των μελών του και προώθηση των αιτημάτων και απαιτήσεών τους ενώπιον των αρμοδίων ελληνικών, γαλλικών κι ευρωπαϊκών αρχών.
ε) Διατήρηση και ανάπτυξη της εθνικής, γλωσσικής και πολιτιστικής ταυτότητας των Ελλήνων της Νοτιο-Δυτικής Γαλλίας καθώς, επίσης, και διάδοση στο γαλλικό λαό της γνώσης του πολιτιστικού θησαυρού και του ελληνικού πολιτισμού, αρχαίου και συγχρόνου.
στ΄) Συνεργασία με άλλους ελληνικούς συλλόγους της Γαλλίας και συμμετοχή στις δραστηριότητες των αντιπροσωπευτικών και συντονιστικών οργάνων της δράσης των Ελλήνων του εξωτερικού, και, κυρίως, στις δραστηριότητες του συντονιστικού οργάνου των ελληνικών συλλόγων της Γαλλίας, της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συλλόγων και Κοινοτήτων Γαλλίας (Ο.Ε.Κ.Γ).
ζ) Ανεύρεση πόρων και μέσων απαραίτητα στη δημιουργία τμημάτων εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας, βιβλιοθήκης… και εξασφάλιση της λειτουργίας τους.
-------------------------------------------------------------------
BUTS DE L’ASSOCIATION
L’association a pour buts :
a) Mettre en contact ses membres et constituer un lien essentiel avec la Grèce.
b) Apporter aide et assistance aux nécessiteux parmi ses membres.
c) Développer des rapports d’amitié des Hellènes, notamment de ceux qui vivent dans le Sud-Ouest, avec le peuple français, ainsi qu’avec tous les peuples qui y sont présents.
d) Défendre les droits de ses membres. Faire avancer leurs demandes et revendications devant les autorités compétentes helléniques, françaises et européennes.
e) Maintenir et développer l’identité nationale, linguistique et culturelle des Hellènes dθ Sud-Ouest. Diffuser la connaissance du patrimoine culturel ainsi que de la culture hellénique, ancienne et contemporaine, au peuple français.
f) Collaborer avec d’autres associations helléniques de France et participer aux activités des instances représentatives et de coordination de l’action des Hellènes expatriés, et, notamment, aux activités de l’organe de coordination des associations helléniques de France, la Fédération des Communautés Helléniques de France (F.C.H.F).
g) Trouver des ressources et des moyens nécessaires à la création de sections d’enseignement de langue hellénique, d’une bibliothèque,..., et assurer leur fonctionnement.

Association des Hellènes du Sud Ouest

http://www.facebook.com/group.php?gid=237323885714

Τηλέφωνα

  • +33 5.57.78.24.31Home
  • +33 6.60.70.88.46Mobile


Address
  • 95, rue Ducau - BP 50037
  • 33007 Bordeaux, France

Email
  • hellenes.sudouest@gmail.com

MARIA MAROULI: Αυτός ο άνθρωπος



Sunday, November 20, 2011

ΧΑΡΗΚΑΝ "ΗΧΟ και ΧΡΩΜΑ" ΣΤΗ ΜΕΛΒΟΥΡΝΗ

Για ν α τιμηθει η Αδελφοποίηση Μελβούρνης- Θεσσαλονίκης ,στο "Ταουν  Χώλ" της πόλης μας δόθηκε χτες βράδυ (20-11-11) μια υπέροχη  μουσική εκδήλωση  με γενικό τίτλο "ΗΧΟΣ και ΧΡΩΜΑ". Κύριο χαρακτηριστικο της εκδήλωσης που υποστηρίχτηκε απο τη Δημαρχία,την Πολιτειακή κυβέρνηση και άλλες επιχειρησεις,ήταν η συμμετοχή νέων και καλων τραγουδιστων της Μελβούρνης..Έτσι με επικεφαλής τον γνωστό μουσικοσυνθέτη Στέλιο Τσιόλα παρήλασαν και έβαλαν την καλλιτεχνική τους σφραγίδα στο κονσέρτο,οι Χρηστος Ιωαννίδης,Μιχάλης Κύριος,Στέλλα Σκούλου,Ανθή Σιδηρόπουλου,Νίκος Μυλωνάς,Σταυρίνα Δημητρίου,Στάθης Φουρναράκης,Σοφία Καραγιαννίδου,και Κώστας Δημακάκος. Οι πίνακες ζωγραφικής που εκτέθηκαν ήταν του Νίκου Σουλάκη

Ιωαννίδης-Μανδάλης μετα την παράσταση.Ο Χρήστος δεχεται συγχαριτηρια και δεν κρύβει τη χαρά του

Η νεαρή Στέλλα Σκούλου,εντυπωσίασε  και χειροκροτήθηκε πολυ απο τους παρευρεθέντες για την υπέροχη εμφάνισή της και δικαίως ανακηρύχτηκε η καλύτερη της βραδιάς. Πάντα ψηλά Στέλλα.. 


Γνωστοί παράγοντες και καλλιτέχνες της παροικίας μας φωτογραφίζονται για την εφημερίδαμας στα σκαλία του τάουν χώλ της Μελβούρνης .

Η υπέροχη Στέλλα Σκούλου,με τους γονείς της μετά το τέλος της εκδήλωσης..

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΟΙΚΟΚΥΡΕΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ

Απο τον αναγνώστη μας Βασίλη Σπανό πηραμε και
 δημοσιεύουμε τις παρακάτω ενδιαφέρουσες προτάσεις
 του για να νοικοκυρευτεί η Ελλάδα μας..
         1.     ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ

        2.     ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ (π.χ. 200)

        3.     ΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΝΑ ΚΑΤΟΧΥΡΩΝΟΥΝ ΣΥΝΤΑΞΙΜΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΕΤΑ 16 ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ 8

        4.     ΝΑ ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΛΟΓΗΣ ΜΟΝΟ ΑΝ ΕΧΕΙ ΕΝΣΗΜΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 10ΕΤΙΑΣ

        5.     Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥΣ ΣΤΙΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ  ΝΑ ΜΗΝ ΠΛΗΡΩΝΟΝΤΑΙ ΕΞΤΡΑ

        6.     ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΠΟΛΥΤΕΛΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ,ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΓΡΑΦΕΙΩΝ, ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΠΡΟΝΟΜΙΩΝ

        7.     ΑΜΕΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ ΟΣΩΝ ΕΧΟΥΝ ΥΠΗΡΕΤΗΣΕΙ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ 30 ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΔΗΜΕΥΣΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΝΟΜΟΥΝΤΩΝ, Η ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΕΙ, ΚΑΙ ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΝΑ ΔΟΘΟΥΝ ΣΤΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ.

        8.     ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ ΑΜΕΣΩΣ Ο ΝΟΜΟΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΗΣ ΤΩΝ ΑΔΙΚΗΜΑΤΩΝ, ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΟΡΙΑ. Ο ΚΛΕΦΤΗΣ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙ ΑΣΥΛΙΑ

        9.     ΑΜΕΣΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΤΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ (ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΟΡΚΩΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΑΔΙΑΦΘΟΡΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ) ΘΑ ΕΚΠΛΑΓΟΥΜΕ ΟΛΟΙ.

        10. ΜΕΙΩΣΗ ΔΑΠΑΝΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

                                                  ΔΙΑΚΟΜΜΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ

                                                  ΠΡΟΣΕΧΩΣ ΚΙ ΑΛΛΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

        ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ 2 ΚΟΜΜΑΤΑ  ΑΥΤΟΙ    ΚΑΙ   ΕΜΕΙΣ

       

            
        Ελληνικό Δίκαιο που ίσχυε κατά τον 5ο π.Χ.
 αιώνα, δηλαδή του Χρυσού Αιώνα της Δημοκρατίας.
       
Aναφέρεται εδώ η περίπτωση του πολίτη που ήθελε να γίνει βουλευτής.

        Ο νόμος απαιτούσε τα  εξής:

        1)  Να είναι Έλλην πολίτης

        2)  να κατέχει την Ελληνική θρησκεία και παιδεία

        3)  να ΜΗΝ είναι κίναιδος και

        4) να καταγραφεί ΟΛΗ η περιουσία του κυρίου, μέχρι και τα σανδάλια που φοράει, καθώς και η οικογενειακή του περιουσία.

        Εάν τηρούνταν όλα αυτά τότε ο εν λόγω κύριος, μπορούσε να γίνει βουλευτής.

        Αν  ο κύριος αυτός, στη διάρκεια της θητείας του, πρότεινε και περνούσε νόμο ο οποίος αποδεικνυόταν οικονομικά ζημιογόνος για την Αθήνα (εντάξει, δεν πειράζει, άνθρωποι είμαστε. ) τότε έπρεπε να κατασχεθεί από την καταγεγραμμένη περιουσία του, όλο το ποσόν κατά το οποίο ζημιώθηκε οικονομικά η Αθήνα.

        Αν δεν έφθανε ΟΛΗ η περιουσία του (μέχρι και τα σανδάλια που κατεγράφησαν), το υπόλοιπο, που αδυνατούσε να καλύψει, έπρεπε να το εξοφλήσει ΔΟΥΛΕΥΟΝΤΑΣ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ.

        Αν ο νόμος που πρότεινε και πέρασε ο κύριος αυτός, ζημίωνε ΗΘΙΚΑ την Αθήνα, η ποινή ήταν :

                                 ΑΥΘΗΜΕΡΟΝ ΤΕΛΕΥΘΗΣΑΤΩ!!!!!!!

        (Είναι αλήθεια ότι πολλοί από τους σύγχρονους χαρισματικούς μας εκπροσώπους ανήκουν  και στην τελευταία περίπτωση...)

ΠΟΙΗΣΗ- ΓΙΩΡΓΟΥ ΒΕΗ*: Πάλι εσύ, το πρώτο βουνό

                                                                    Στη Νατάσα Κεσμέτη



Μου είπαν να σε προσέξω, ναι, είσαι ο Υμηττός
η θέα του παράδοξου, του φαλακρού φευ, ένα
τίποτα στην απεραντοσύνη των τοπίων μου
συντροφικός χωρίς να στο ζητώ, το παιχνιδάκι


που η μητέρα μού εμπιστεύτηκε πολύ νωρίς
στα πρώτα βήματα στο χάος, «εκεί το μέλι μας
εκεί αίμα λαβωμένων τσακαλιών», βουναλάκι
των διαψεύσεων, των λαθών, των ματαιωμένων


σχεδίων για τη θάλασσα για όλους τους έρωτες
που ξεκίνησαν θεοί κι έγιναν βροχή κίτρινη
χωράφια λάσπη όνειρα φαγωμένα στις άκρες


ή μήπως στοίχημα, ανανέωση ορμής είσαι
χαζό όρος, με κάνεις τώρα, κοντά στα εξήντα,
να μαζεύω πάλι πετραδάκια της σοφής τρέλας.
*

Γιώργος Βέης ειναι ποιητής,κριτικός
 και διπλωμάτης(πρέσβυς στη Τζιακάρτα)


Saturday, November 19, 2011

ΠΟΙΗΣΗ . Θα σας περιμένω. Μιχ.Κατσαρός


Justine Frangouli-Argyris
Ποστάρω το ποίημα του Κατσαρού, τόσο επίκαιρο.
Μου το έστειλε ο συνάδελφος Δημήτρης Δεληολάνης από τη Ρώμη!

Θὰ σᾶς περιμένω


Θὰ σᾶς περιμένω μέχρι τὰ φοβερὰ μεσάνυχτα ἀδιάφορος-
Δὲν ἔχω πιὰ τί ἄλλο νὰ πιστοποιήσω.
...
Οἱ φύλακες κακεντρεχεῖς παραμονεύουν τὸ τέλος μου
ἀνάμεσα σὲ θρυμματισμένα πουκάμισα καὶ λεγεῶνες.
Θὰ περιμένω τὴ νύχτα σας ἀδιάφορος
χαμογελώντας μὲ ψυχρότητα γιὰ τὶς ἔνδοξες μέρες.
Πίσω ἀπὸ τὸ χάρτινο κῆπο σας
πίσω ἀπὸ τὸ χάρτινο πρόσωπό σας
ἐγὼ θὰ ξαφνιάζω τὰ πλήθη
ὁ ἄνεμος δικός μου
μάταιοι θόρυβοι καὶ τυμπανοκρουσίες ἐπίσημες
μάταιοι λόγοι.
Μὴν ἀμελήσετε.
Πάρτε μαζί σας νερό.
Τὸ μέλλον μας θὰ ἔχει πολὺ ξηρασία.

Μιχάλης Κατσαρός
                        ****

Ο Αριστοτέλης και η ψυχή.Του δρα Κωστα Βίτκου


Η ψυχή –κυρίως αυτή του ανθρώπου– είναι ένα θέμα που απασχολεί πολλούς. Κάποτε (όταν σπούδαζα Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο La Trobe) απασχόλησε και μένα. Είχα τρέξει στον Πλάτωνα για να βρω την ουσία και το μέλλον της αμαρτωλής ψυχής μου, αλλά γρήγορα απογοητεύτηκα. Ο Αθηναίος σοφός δεν μου έδινε αυτό που ζητούσα: μια συστηματική περί ψυχής πραγματεία. Αυτό που μου έδινε ήταν κάποιες σκόρπιες σκέψεις, περασμένες από το στόμα του Σωκράτη, κυρίως στους διάλογους Φαίδρος και Φαίδων. Τελικά, αυτός που με πήρε από το χέρι και μου έδειξε ολόγυμνη την ψυχή μου, ήταν ο Σταγειρίτης σοφός – ο μεγάλος Αριστοτέλης. Νιώθω τώρα την υποχρέωση να σας καλέσω σ’ έναν περίπατο στα στενορύμια του μυαλού του. Εκεί θα βρείτε και τη δική σας ψυχή. Αλλά πρώτα θα εξηγήσω γιατί με απογοήτευσε ο Πλάτωνας.
Η ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ
Στον πλατωνικό διάλογο Φαίδων, ο Πλάτωνας βάζει τον Σωκράτη να λέει: «…επειδάν πίω το φάρμακον ουκέτι υμίν παραμενώ, αλλ’ οιχήσομαι απιών εις μακάρων δή τινας ευδαιμονίας» (115d). Δηλαδή: «…αφού πιω το δηλητήριο, δεν θα μείνω πια κοντά σας, αλλά θα φύγω γρήγορα και θα πάω ν’ απολαύσω κάποιες ευδαιμονίες ευτυχισμένων ανθρώπων».
Στο σημείο αυτό περίμενα να δω τον Πλάτωνα να βάζει τον Κρίτωνα να ρωτά τον Σωκράτη: «Δάσκαλε, καλά μας τα λες, αλλά σε ποιον ακριβώς τόπο πρόκειται να πας και με ποιο σώμα θα ταξιδέψεις, αφού σε λίγο θα κάψουμε ετούτο εδώ το χωματένιο σώμα που κουβαλάς;»
Το ερώτημα αυτό είναι «φουσκωμένο», σαν γυναίκα στον ένατο μήνα της εγκυμοσύνης της. Εμπερικλείει άλλα, σπουδαία ερωτήματα. Για παράδειγμα, «Με ποια σημάδια μια ασώματη ψυχή ξεχωρίζει από μιαν άλλη;» «Με ποιον τρόπο μια ασώματη ψυχή κινείται, χωρίς τις απαραίτητες φυσικές διαστάσεις – ύψος, πλάτος, βάθος;» «Πώς επικοινωνούν και πώς χαίρονται δύο ασώματες ψυχές στον (υποτιθέμενο) άλλον κόσμο;»
Ένιωσα μεγάλη απογοήτευση, όταν δεν είδα να σφυροκοπούνται τα ερωτήματα αυτά στους διαλόγους του Πλάτωνα. Την απογοήτευση αυτή ήρθε αργότερα να μου τη μαλακώσει λίγο ο Απόστολος Παύλος, πετώντας στα πόδια των Ιουδαίων της Κορίνθου ετούτα εδώ τα σπουδαία ερωτήματα: «Πώς εγείρονται οι νεκροί; Ποίω δε σώματι έρχονται;» (Προς Κορινθίους Α΄ 15:35). Δηλαδή: «Με ποιον τρόπο ανασταίνονται οι πεθαμένοι, και με ποιο σώμα έρχονται (στη μεταθανάτια ζωή);»
Όμως η απάντηση που ο ίδιος πειράται να δώσει γεννά άλλα, πιο δύσκολα, ερωτήματα. Απαντά, λοιπόν, και λέει: «Σπείρεται σώμα ψυχικόν, εγείρεται σώμα πνευματικόν. Ει έστιν σώμα ψυχικόν, έστιν και πνευματικόν» (ό.π. 15:44). Δηλαδή: «Σπέρνεται σώμα φυσικό, ανασταίνεται σώμα πνευματικό. Εάν υπάρχει σώμα φυσικό, υπάρχει και πνευματικό». Εδώ, με τη λέξη «σπέρνεται», εννοεί «ενταφιάζεται». Συνεπώς, θέλει να πει: θάβουμε ένα φυσικό ανθρώπινο σώμα, και μετά έχουμε ένα αναστημένο πνευματικό σώμα.
Το πρόβλημα με την απάντηση αυτή είναι πασιφανές. Όταν μιλάμε για «πνεύμα», εννοούμε κάτι που δεν έχει στοιχεία ύλης (χώμα, νερό, αέρα, φωτιά). Και αυτό που δεν έχει ύλη, δεν μπορεί να έχει διαστάσεις. Και αυτό που δεν έχει διαστάσεις, δεν μπορεί να «εγείρεται» και να κινείται στον φυσικό χώρο. Αν προσπαθήσουμε να μιλήσουμε για κάποιον «άλλον» (μη φυσικό) χώρο, τότε μπαίνουμε στο χώρο της μεταφυσικής αερολογίας.
Αυτά, εν ολίγοις, με την απογοήτευσή μου, τόσο με τον Πλάτωνα όσο και με τον Απόστολο Παύλο. Καιρός τώρα να στρέψουμε την προσοχή μας στον Αριστοτέλη, στον κατ’ εξοχήν συστηματικό Έλληνα φιλόσοφο.
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ
Ο Αριστοτέλης, στην Περί ψυχής πραγματεία του, μιλώντας για την ψυχή, πατά σταθερά στον φυσικό χώρο και παρακολουθεί τα φυσικά δεδομένα. Αυτό που τον ενδιαφέρει είναι η ουσία της ψυχής, όχι η μεταθανάτια τύχη της. Έτσι, καταφέρνει να υπερακοντίσει τον δάσκαλό του, τον Πλάτωνα, διατυπώνοντας τον πιο τέλειο (κατά την άποψή μου) ορισμό, που ανταποκρίνεται στην ουσία και φύση της ψυχής. Στον ορισμό αυτό περιστρέφεται ολόκληρη η πραγματεία του – ένα σπουδαίο φιλοσοφικό σύγγραμμα, για το οποίο εμείς οι φιλάρχαιοι Νεοέλληνες δικαιολογημένα υπερηφανευόμαστε.
Στην προσπάθειά μας να παρουσιάσουμε τη σκέψη του Σταγιρίτη σοφού, σχετικά με την ψυχή, θα χρησιμοποιήσουμε εδώ τη νεοελληνική γλώσσα, εμβολιάζοντάς τη, όταν και όπου χρειάζεται, με λόγια του Αριστοτέλη, προσπερνώντας τις λεπτομερείς αναλύσεις και αποφεύγοντας τα εκτεταμένα σχόλια. Δεν είναι απαραίτητο να έχει κανείς σπουδάσει φιλοσοφία για να κατανοήσει αυτά που ακολουθούν στη σειρά αυτή των άρθρων.
Να πούμε εδώ ότι, για τον Αριστοτέλη, οτιδήποτε ζει, έχει ψυχή. Συνεπώς, και το αθώο γαϊδουράγκαθο έχει ψυχή. Αν δεν είχε, δεν θα ζούσε, δεν θ’ άφηνε απογόνους και δεν θα πέθαινε. Να πούμε, επίσης, ότι η λέξη «ψυχή» έρχεται κατ’ ευθείαν από το ρήμα «ψύχω», που σημαίνει «ψυχραίνω», «δροσίζω», «φυσώ», «πνέω».  Και από το ουσιαστικό «ψυχή» έρχεται το «ψυγείο», που κανονικά έπρεπε να είναι «ψυχείο». Αλλά ας μη μας «ψυχοπλακώνει» η «ψυχοφθόρος» και «ψυχοκτόνος» λεπτομέρεια. Ας προχωρήσουμε «ψύχραιμα» και «ψυχωμένα» στην «ψυχωφελή» ανάγνωση της Περί ψυχής πραγματείας του Αριστοτέλη.
(Συνεχίζεται)

wibiya widget