Saturday, May 6, 2017

5.000 χρόνια χρέους ως όπλο αποστέρησης περιουσίας. Να σπάσουμε τον φαύλο κύκλο του αθέμιτου ιδιωτικού χρέους

ΑΠΟΨΗ ΑΝΑΛΥΣΗ
Στην Ευρώπη, από τον 16ο ως τον 18ο αιώνα, το ιδιωτικό χρέος των λαϊκών τάξεων και η καταστολή της μη αποπληρωμής των χρεών συνέβαλαν στην σύσταση μιας μάζας προλετάριων: ποινή φυλάκισης, ακρωτηριασμοί, δημιουργία τόπων καταναγκαστικής εργασίας αποτέλεσαν μέσα που εξανάγκασαν τους φτωχοποιημένους πληθυσμούς να αποδεχτούν την εργασία στα εργοστάσια. Αυτό αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των πηγών πρώιμης συσσώρευσης που επέτρεψαν στον καπιταλισμό να επιβληθεί ως κυρίαρχος τρόπος παραγωγής, πρώτα στην Ευρώπη και, στην συνέχεια, στον υπόλοιπο κόσμο [1]
ΑΠΟΨΗ ΑΝΑΛΥΣΗ
 του Eric Toussaint
thepressproject.gr
Μέρος 1ο 

Ο δανειστής απαιτεί από τον δανειζόμενο να βάλει ως ενέχυρο αυτό που κατέχει. Πρόκειται, για παράδειγμα, για την γη που κατέχει και καλλιεργεί ο χωρικός, ή για τα εργαλεία δουλειάς, αν πρόκειται για τεχνίτη. Η αποπληρωμή του δανείου γίνεται σε είδος ή σε χρήμα. 

Καθώς το επιτόκιο είναι υψηλό, για να αποπληρώσει το δάνειο, ο δανειζόμενος αναγκάζεται να μεταβιβάσει στον δανειστή ένα μεγάλο τμήμα του προϊόντος της εργασίας του και φτωχαίνει. Αν βρεθεί σε αδυναμία πληρωμής, ο δανειστής του αφαιρεί το περιουσιακό στοιχείο που έβαλε ως ενέχυρο. Σε ορισμένες κοινωνίες, αυτό μπορεί να οδηγήσει στην απώλεια της ελευθερίας του οφειλέτη και/ή μελών της οικογένειάς του. Είναι η δουλεία λόγω χρέους. Στις ΗΠΑ και σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, η μη εξυπηρέτηση δανείου μπορούσε να τιμωρηθεί εκ του νόμου με σωματικούς ακρωτηριασμούς, έως την αρχή του 19ου αιώνα. Έως σήμερα, η μη αποπληρωμή χρεών τιμωρείται με ποινές φυλάκισης, είτε στην Ευρώπη είτε αλλού.


Το ιδιωτικό χρέος κατά τις διάφορες ιστορικές εποχές


Εδώ και 5000 χρόνια, το ιδιωτικό χρέος παίζει κεντρικό ρόλο στις κοινωνικές σχέσεις. Η μάχη μεταξύ πλούσιων και φτωχών, εκμεταλλευτών και εκμεταλλευόμενων, συχνά έλαβε την μορφή σύγκρουσης μεταξύ πιστωτών και οφειλετών.  Με αξιοσημείωτη σταθερότητα, λαϊκοί ξεσηκωμοί ξεκίνησαν με τον ίδιο τρόπο: με την τελετουργική καταστροφή των τεκμηρίων που αφορούσαν το χρέος (πινακίδες, πάπυροι, περγαμηνές, λογιστικά βιβλία, φορολογικά κατάστιχα,…).

Η νέα διεθνής κρίση που ξεκίνησε το 2007 έριξε άπλετο φως στην απατηλή συμπεριφορά των τραπεζών. Μετά από τις μαζικές εξώσεις από κατοικίες που ακολούθησαν στις ΗΠΑ, στην Ισπανία και αλλού, όλο και περισσότεροι άνθρωποι αμφισβητούν τα χρέη σε χώρες όπου συνήθως η υποχρέωση της αποπληρωμής χρέους δεν αμφισβητούνταν. Η Ada Colau, που εκλέχθηκε δήμαρχος της Βαρκελώνης το 2015, συγκέντρωσε γύρω της, από το 2012, σημαντική λαϊκή υποστήριξη συμμετέχοντας ενεργά στην πλατφόρμα κατά των εξώσεων από κατοικίες που διενεργούσαν οι τράπεζες κατά οικογενειών που δεν ήταν σε θέση να συνεχίσουν να αποπληρώνουν τα ενυπόθηκα δάνειά τους. Μερικά χρόνια νωρίτερα, δεν μπορούσε κανείς να φανταστεί ότι μια γυναίκα ή ένας άντρας θα εκλέγονταν σε υψηλά αξιώματα αφού είχε οργανώσει παράνομες καταλήψεις τραπεζών για να υπερασπιστεί οικογένειες που είχαν αναστείλει την αποπληρωμή ενός χρέους. Σε ολόκληρο τον πλανήτη, κοινωνικά κινήματα αμφισβητούν την αποπληρωμή των ιδιωτικών αθέμιτων χρεών, είτε είναι ενυπόθηκα είτε φοιτητικά, είτε οι απαιτήσεις προέρχονται από μεγάλες ιδιωτικές τράπεζες είτε από παρόχους μικροπιστώσεων.

Παραθέτουμε, σε αδρές γραμμές, μερικές ιστορικές φάσεις του «συστήματος ιδιωτικού χρέους» στην Εγγύς Ανατολή, στην Ευρώπη και σε μέρη του κόσμου που κατέλαβαν ευρωπαϊκές δυνάμεις. Θα έπρεπε να συμπληρώσουμε με όσα συνέβησαν σε Ασία, Αφρική, στις προ-αποικιακές Αμερικές, αλλά η εικόνα που αναδύεται εδώ είναι ήδη αρκούντως εύγλωττη.


Οι γενικές διαγραφές χρέους επεκτάθηκαν σε περίοδο 1000 ετών, στην Μεσοποταμία



Ο κώδικας του Χαμουραμπί, που βρίσκεται στο μουσείο του Λούβρου, στο Παρίσι

Σε εποχές κακής σοδειάς, η αδυναμία στην οποία περιέρχονταν οι χωρικοί ως προς την αποπληρωμή των χρεών που είχαν συνάψει έναντι του Κράτους (μη καταβληθέντες φόροι σε είδος) ή έναντι υψηλόβαθμων υπαλλήλων και αξιωματούχων του καθεστώτος κατέληγε συνήθως στην κατάσχεση της γης τους και στη δουλεία τους. Μέλη των οικογενειών τους περιέρχονταν επίσης σε κατάσταση δουλείας λόγω χρέους. Για να απαντήσει στην λαϊκή δυσαρέσκεια, το καθεστώς διέγραφε περιοδικά τα ιδιωτικά χρέη και αποκαθιστούσε τα δικαιώματα των χωρικών (1). Οι διαγραφές χρεών γίνονταν ευκαιρία μεγάλων εορτασμών κατά την διάρκεια των οποίων καταστρέφονταν οι πινακίδες από άργιλο πάνω στις οποίες ήταν καταγεγραμμένα τα χρέη.


Μεταξύ 2400 και 1400 π.Χ., στην Μεσοποταμία, έλαβαν χώρα μια τριανταριά γενικευμένες διαγραφές ιδιωτικών χρεών (2).


Ένα από τα διατάγματα διαγραφής ορίζει ότι οι επίσημοι πιστωτές και οι φοροσυλλέκτες που είχαν προχωρήσει σε έξωση των χωρικών έπρεπε να τους αποζημιώσουν. Αν ένας πιστωτής είχε προσποριστεί ένα περιουσιακό στοιχείο ασκώντας πίεση, έπρεπε να το επιστρέψει και/ή να καταβάλλει το πλήρες αντίτιμό του, αλλιώς αντιμετώπιζε την ποινή του θανάτου. Μετά το 1400 π.Χ., δεν έχει βρεθεί καμιά πράξη διαγραφής χρέους στην Μεσοποταμία. Οι ανισότητες είχαν ενισχυθεί και αναπτυχθεί σημαντικά. Μεγάλοι ιδιώτες ιδιοκτήτες είχαν καταλάβει τη γη, η δουλεία για χρέος είχε ριζώσει. Παρά ταύτα, κατά την διάρκεια των επόμενων αιώνων έχουμε μαρτυρίες περί βίαιων κοινωνικών αγώνων μεταξύ πιστωτών και οφειλετών.


Η στήλη της Ροζέτας επιβεβαιώνει την παράδοση των διαγραφών χρεών

Από τον 8ο αιώνα π. Χ., βρίσκουμε στην Αίγυπτο διακηρύξεις διαγραφής χρεών και απελευθέρωσης δούλων λόγω χρέους. Ένα από τα βασικά κίνητρα των διαγραφών χρεών ήταν ότι ο Φαραώ ήθελε να έχει στη διάθεσή του αγροτική τάξη ικανή να παράγει αρκετή και διαθέσιμη τροφή για να συμμετέχουν σε στρατιωτικές εκστρατείες. Για τους δυο αυτούς λόγους, έπρεπε να αποφεύγεται η έξωση των αγροτών από την γη τους με πρωτοβουλία των πιστωτών.

Σε μιαν άλλη περιοχή διαπιστώνουμε ότι οι Ασσύριοι αυτοκράτορες της 1ης χιλιετίας π. Χ. υιοθέτησαν την παράδοση της διαγραφής των χρεών. Το ίδιο συνέβη και στην Ιερουσαλήμ, τον 5ο αιώνα π. Χ. Απόδειξη: το 432 π. Χ., ο Νεεμίας, προφανώς υπό την επίδραση της παλαιάς παράδοσης της Μεσοποταμίας, κηρύσσει την διαγραφή των χρεών των Εβραίων που ήταν χρεωμένοι έναντι των πλούσιων συμπατριωτών τους. Την εποχή εκείνη είναι που ολοκληρώθηκε η Τοράχ (3). Η παράδοση των γενικευμένων διαγραφών χρεών αποτελεί μέρος της εβραϊκής θρησκείας και των πρώτων κειμένων του χριστιανισμού, μέσω του Δευτερονομίου που διακηρύσσει την υποχρέωση της διαγραφής των χρεών κάθε επτά χρόνια και του Λευιτικού που την απαιτεί σε κάθε ιωβηλαίο, δηλαδή, κάθε 50 χρόνια (4).

Κατά την διάρκεια των αιώνων, πολλοί σχολιαστές των αρχαίων κειμένων, αρχής γενομένης από τις θρησκευτικές αρχές, που είναι με το μέρος των κυρίαρχων τάξεων, δήλωσαν ότι οι επιταγές αυτές δεν είχαν παρά ηθική αξία ή ότι αποτελούσαν ευσεβείς πόθους. Όμως, οι ιστορικές έρευνες των δυο τελευταίων αιώνων αποδεικνύουν πως οι επιταγές αυτές αντιστοιχούν σε επιβεβαιωμένες πρακτικές.

Όταν οι προνομιούχες τάξεις κατάφεραν οριστικά να επιβάλουν τα συμφέροντά τους, οι διαγραφές δεν λάμβαναν πλέον χώρα αλλά η παράδοση της διαγραφής παρέμεινε γραμμένη στα ιδρυτικά κείμενα του ιουδαϊσμού και του χριστιανισμού. Αγώνες για τη διαγραφή των ιδιωτικών χρεών σημάδεψαν την ιστορία της Εγγύς Ανατολής και της Μεσογείου έως το πρώτο μισό της πρώτης χιλιετίας της χριστιανικής εποχής.

Στο «Πάτερ ημών», την πιο γνωστή προσευχή του Ιησού, αντί για την σημερινή μετάφραση «Πάτερ ημών, άφες ημίν τας αμαρτίας ημών ως και ημείς αφίεμεν τοις ωφειλέταις ημών" το πρωτότυπο ελληνικό κείμενο του Ματθαίου (κεφ. 6, στ. 12) λέει: «Πάτερ ημών, άφες τας ωφειλάς ημών ως αφίεμεν τοις ωφειλέταις ημών». Εξάλλου, στα γερμανικά και στα ολλανδικά, η λέξη «Schuld» εκφράζει την αμαρτία και το χρέος. Αλληλούια, ο όρος αυτός που σημαίνει την χαρά και χρησιμοποιείται στην ιουδαϊκή και χριστιανική θρησκεία, προέρχεται από την καθομιλουμένη της Βαβυλώνας της 2ης χιλιετίας π.Χ. και σήμαινε την απελευθέρωση των δούλων από χρέος (5).


Χάρτης που δείχνει τις χώρες, πολιτείες, πόλεις και άλλες τοποθεσίες που αναφέρονται στην Καινή Διαθήκη (σε Ελλάδα, Ιταλία και Μεσοποταμία, Άγιους Τόπους) - Edward Wells, 1700



Σόλων


Ελλάδα: Στην Ελλάδα, από τον 6ο αιώνα π.Χ., διεξάγονται πολύ σημαντικοί αγώνες κατά της δουλείας λόγω χρέους και για τη διαγραφή των ιδιωτικών χρεών του λαού. Ο Αριστοτέλης γράφει στην Αθηναίων Πολιτεία: «Οι φτωχοί με τις γυναίκες και τα παιδιά τους έγιναν οι δούλοι των πλούσιων.». Αναπτύχθηκαν κοινωνικοί και πολιτικοί αγώνες που κατέληξαν σε νομικές διατάξεις που απαγόρευαν την δουλεία λόγω χρέους. Σε αυτές συγκαταλέγονται ειδικότερα οι μεταρρυθμίσεις του Σόλωνα. Στα Μέγαρα, πόλη γειτονική των Αθηνών, μια ριζοσπαστική φατρία ανέβηκε στην εξουσία. Απαγόρευσε τον δανεισμό με τόκο και το έπραξε αναδρομικά, αναγκάζοντας τους πιστωτές να επιστρέψουν τους τόκους που είχαν εισπράξει (6).

Την ίδια εποχή, οι ελληνικές πόλεις ξεκίνησαν μιαν επεκτατική πολιτική, ιδρύοντας αποικίες από την Κριμαία ως της Μασσαλία, ειδικότερα με τα παιδιά των χρεωμένων φτωχών. Η δουλεία αναπτύχθηκε εκεί έντονα και με τρόπο πιο βίαιο και κατασταλτικό απ’ ό,τι στις κοινωνίες του «Εύφορου Τόξου» (Εγγύς Ανατολή) που προηγήθηκαν.

Ρώμη: Πολυάριθμοι βίαιοι πολιτικοί και κοινωνικοί αγώνες προκλήθηκαν από κρίσεις ιδιωτικού χρέους. Σύμφωνα με τον πρωταρχικό ρωμαϊκό νόμο, ο πιστωτής μπορούσε να εκτελεί τους αφερέγγυους οφειλέτες. Το τέλος του 4ου αιώνα π. Χ. σημαδεύτηκε από έντονη αντίδραση εναντίουν του χρέους. Αν και η δουλεία λόγω χρέους καταργήθηκε για τους ρωμαίους πολίτες, η κατάργηση του δανεισμού με τόκο δεν εφαρμόστηκε για μεγάλο διάστημα. Έντονες κρίσεις ιδιωτικού χρέους ξέσπασαν κατά τους επόμενους αιώνες, τόσο στην ιταλική χερσόνησο όσο και στην υπόλοιπη ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Ο ιστορικός Τάκιτος έγραφε σχετικά με μια κρίση χρέους που συνέβη το 33 μ. Χ, κατά την βασιλεία του Τιβέριου: «Ο δανεισμός με τόκο ήταν ένα κακό βαθιά ριζωμένο στη Ρώμη και πολύ συχνά γινόταν αιτία στασιασμών και έριδων. Έτσι, τον χαλιναγωγούσαν, ακόμη και κατά τους αρχαίους χρόνους..." (7).

Φεουδαρχία: Στην αρχή της φεουδαρχίας, ένα μεγάλο τμήμα των ελεύθερων παραγωγών περιήλθε σε δουλεία διότι οι υπερχρεωμένοι αγρότες δεν ήταν σε θέση να αποπληρώσουν τα χρέη τους. Έτσι συνέβη ειδικότερα κατά την βασιλεία του Καρλομάγνου, στα τέλη του 8ου και στις αρχές του 9ου αιώνα (9).

Η εβραϊκή, η μουσουλμανική και η χριστιανική θρησκεία σε σχέση με τα έντοκα δάνεια: Από το ξεκίνημά της, η μουσουλμανική θρησκεία απαγορεύει τον έντοκο δανεισμό. Η ιουδαϊκή θρησκεία τον απαγορεύει εντός της εβραϊκής κοινότητας, αλλά τροποποίησε αυτήν την θέση, υπό την πίεση των πλουσίων και τον επέτρεψε από τον πρώτο αιώνα της χριστιανικής εποχής. Η χριστιανική θρησκεία τον απαγορεύει ως τον 15ο αιώνα. Οι προτεσταντικές και καθολικές αρχές κατέληξαν να τον προωθήσουν.


Στην Ευρώπη, η προβληματική των ιδιωτικών χρεών οξύνεται και πάλι στα τέλη του Μεσαίωνα


Η προβληματική του ιδιωτικού χρέους οξύνεται και πάλι από τον 13ο και 14ο αιώνα, πριν την νομισματοποίηση των σχέσεων. Πράγματι, οι καταναγκαστικές εργασίες και οι φόροι σε είδος αντικαταστάθηκαν προοδευτικά από χρηματικά ποσά. Κατά συνέπεια, οι αγρότες, οι τεχνίτες, κλπ., πρέπει να χρεωθούν για να πληρώσουν τους φόρους. Καθώς όλο και περισσότεροι αγρότες, τεχνίτες ή εργάτες δεν καταφέρνουν να αποπληρώσουν το χρέος τους, γίνονται θύματα κατασχέσεων, απογυμνώνονται από την περιουσία τους ή/και φυλακίζονται και, συχνά, ακρωτηριάζονται (10).

Το 1339, στη Σιένα της Ιταλίας, η δημοτική αρχή της πόλης ανακοινώνει στο συμβούλιο ότι είναι απαραίτητο να καταργηθεί η φυλάκιση λόγω χρεών. Ειδάλλως θα ήταν απαραίτητο να βάλουν σχεδόν όλους τους πολίτες φυλακή, τόσο πολύ ήταν χρεωμένοι. Δεκαέξι χρόνια αργότερα, το 1355, ο επαναστατημένος λαός της Σιένας βάζει φωτιά στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου όπου ήταν συγκεντρωμένα τα λογιστικά βιβλία. Στόχος ήταν να εξαφανιστούν τα ίχνη των χρεών που απαιτούσαν από αυτούς και που, στα μάτια τους, ήταν επονείδιστα (11).

Μια άλλη ένδειξη της σημασίας της απόρριψης της εκμετάλλευσης μέσω του χρέους, στο τέλος του 14ου αιώνα, ήταν όταν οι εργατικές τάξεις πήραν για μικρό διάστημα την εξουσία στην Φλωρεντία, υπό την ηγεσία των Ciompi, των ημερομίσθιων εργατών της υφαντουργικής βιομηχανίας. Μεταξύ των διεκδικήσεών τους βρίσκουμε: την κατάργηση του ακρωτηριασμού του ενός χεριού σε περίπτωση μη πληρωμής των χρεών και την κήρυξη μορατόριου (δικαιοστάσιο, χρεοστάσιο) για τα μη εξυπηρετούμενα χρέη (12). Απαιτούσαν επίσης μια θέση στην κυβέρνηση και την αύξηση των φόρων που επιβάλλονταν στους πλούσιους. Παρόμοια γεγονότα εξελίχθηκαν την ίδια εποχή στην Φλάνδρα, στην Βαλλονία, στην Γαλλία, στην Αγγλία…

Η απόρριψη των χρεών στην καρδιά των μαζικών ξεσηκωμών των αγροτών του γερμανικού κόσμου τον 15ο και 16ο αιώνα


Thomas Münzer

 

Από το 1470 ως το 1525, ένα πλήθος ξεσηκωμών αγροτών από την Αλσατία ως την Αυστρία, περνώντας από τις περισσότερες περιοχές της Γερμανίας, της Βοημίας, της Σλοβενίας, της Ουγγαρίας και της Κροατίας, συνδέονται σε μεγάλο ποσοστό με την απόρριψη των χρεών που απαιτούσαν από τους αγρότες και τους κατοίκους των πόλεων που υπάγονταν στις κυριαρχούμενες κοινωνικές τάξεις. Εκατοντάδες χιλιάδες αγρότες πήραν τα όπλα, κατέστρεψαν εκατοντάδες πύργους και δεκάδες μοναστηριών και μονών. Η καταστολή οδήγησε σε περισσότερους από 100.000 νεκρούς μεταξύ των αγροτών (13). Κατά την διάρκεια μιας εκ των στάσεων, το 1493, οι ξεσηκωμένοι αγρότες απαίτησαν μεταξύ άλλων την εφαρμογή ενός ιωβηλαίου έτους κατά την διάρκεια του οποίου θα διαγράφονταν όλα τα χρέη (14). Ο Thomas Münzer, ένας από τους ηγέτες των ξεσηκωμών των αγροτών, που αποκεφαλίστηκε το 1525 σε ηλικία 28 ετών, καλούσε σε πλήρη εφαρμογή των Ευαγγελίων και, ειδικότερα, στην διαγραφή των χρεών. Ήταν αντίθετος με τον Μαρτίνο Λούθηρο που, αφού ξεκίνησε το 1519-1520 καταγγέλλοντας την τοκογλυφία και την πώληση των συγχωροχαρτιών από την καθολική Εκκλησία, είχε καταλήξει να υπερασπίζεται, από το 1524, τα έντοκα δάνεια και να απαιτεί οι αγρότες και όλοι οι χρεωμένοι να αποπληρώνουν τα χρέη τους. Ο Λούθηρος, σε αντίθεση με τους ξεσηκωμένους αγρότες, ήταν υπέρ «μιας προσωρινής κυβέρνησης αυστηρής και σκληρής που θα επιβάλλει στους κακούς (…) την αποπληρωμή όσων είχαν δανειστεί… Κανείς δεν πρέπει να φαντάζεται ότι ο κόσμος μπορεί να κυβερνηθεί χωρίς να τρέξει το αίμα. Το βαρύ προσωρινό ξίφος δεν μπορεί παρά να είναι κόκκινο και ματωμένο, διότι ο κόσμος θέλει και πρέπει να είναι κακός. Και το ξίφος είναι η ράβδος του Θεού και η εκδίκησή του κατά του κόσμου» (15). Στην σύγκρουση μεταξύ των αγροτών και άλλων συστατικών στοιχείων του λαού (ειδικότερα, της αστικής πλέμπας καθώς και των πιο φτωχοποιημένων ομάδων, των περιπλανώμενων, των ζητιάνων,…) και των τοπικών κυρίαρχων τάξεων, ο Μαρτίνος Λούθηρος είχε επιλέξει την πλευρά του και διακήρυττε ότι οι νόμοι της Παλαιάς Διαθήκης όπως το ιωβηλαίο έτος δεν είχαν πλέον εφαρμογή. Σύμφωνα με τον Λούθηρο, το Ευαγγέλιο περιγράφει μόνον την ιδανική συμπεριφορά. Στην πραγματική ζωή, ένα χρέος πρέπει πάντα να αποπληρώνεται.

Σε ένα ανώνυμο κείμενο που κυκλοφόρησε στην Γερμανία από το 1521, μπορούσε κανείς να διαβάσει αυτόν τον διάλογο μεταξύ ενός χωρικού κι ενός αξιωματούχου που περιγράφει καλά την χρήση του χρέους για την απογύμνωση του εργαζόμενου από το εργαλείο του ή την γη του:

Χωρικός: Τι με φέρνει εδώ; Ε, λοιπόν, θα ήθελα να μάθω πώς περνάτε τον χρόνο σας.
Αξιωματούχος:  Πώς θα έπρεπε να τον περνώ; Είμαι εδώ, κάθομαι και μετρώ τα χρήματά μου, δεν το βλέπεις;
Χωρικός:  Πείτε μου, Κύριε, ποιος σας έδωσε τόσα χρήματα ώστε να περνάτε τον χρόνο σας να τα μετράτε;
Αξιωματούχος: Θέλεις να μάθεις ποιος μου έδωσε τόσα χρήματα; Θα σου πω. Ένας χωρικός που έρχεται στην πόρτα μου να μου ζητήσει να του δανείσω 10 ή 20 φλορίνια. Ρωτώ να μάθω αν κατέχει ένα κομμάτι καλής γης. Λέει: «Ναι, Κύριε, έχω ένα καλό λιβάδι και ένα εξαιρετικό χωράφι που, μαζί, αξίζουν μια κατοστή φλορίνια».  Απαντώ: «Τέλεια! Βάλε ενέχυρο το λιβάδι και το χωράφι σου και, αν δεσμεύεσαι να πληρώνεις ένα φλορίνι τόκο τον χρόνο, μπορείς να έχεις το δάνειό σου των 20 φλορινιών". Χαρούμενος ακούγοντας τέτοια καλά νέα, ο χωρικό απαντά:  «Σας δίνω το λόγο μου με όλη μου την καλή διάθεση». «Πρέπει όμως να σε προειδοποιήσω», προσθέτω τότε, «πως αν φτάσεις να μην πληρώνεις στον χρόνο που πρέπει, θα πάρω την γη σου και θα την κάνω ιδιοκτησία μου».  Κι αυτό δεν ανησυχεί τον χωρικό, δεσμεύει το βοσκοτόπι του και το χωράφι του εναντί μου. Του δανείζω τα χρήματα και πληρώνει σωστά τους τόκους για ένα ή δυο χρόνια. Μετά, έρχεται μια κακή σοδειά και, σύντομα, είναι εκπρόθεσμος. Του κατάσχω την γη του, του κάνω έξωση, και το χωράφι και το λιβάδι του είναι δικά μου. Και το κάνω αυτό, όχι μόνο με τους αγρότες, αλλά και με τους τεχνίτες (16).

Ιδού, με μερικές απλές λέξεις, η διαδικασία απογύμνωσης από την ιδιοκτησία τους στην οποία προσπάθησαν να αντιταχθούν οι αγρότες κι οι τεχνίτες στην Γερμανία και αλλού.


Η κατάκτηση των Αμερικών και η επιβολή της δουλείας λόγω χρέους μέσω της πεονίας


Κατά την κατάκτηση της Αμερικής, η επιβολή της ευρωπαϊκής κυριαρχίας συνδυάστηκε με την υποδούλωση λόγω χρέους των ιθαγενών πληθυσμών (17). Η μορφή που πήρε: η πεονία. Το λεξικό Littré όριζε τον 19ο αιώνα την πεονία με τον ακόλουθο τρόπο: «Λέγεται, στο Μεξικό, για ένα είδος δουλείας που επιβλήθηκε στους ιθαγενείς και που είναι αποτέλεσμα του γεγονότος ότι οι ιδιοκτήτες μπορούν να τους κρατήσουν και να τους αναγκάζουν να εργαστούν δωρεάν προς εξόφληση χρεών που οι εργαζόμενοι αυτού σύναψαν επί των ιδιοκτησιών τους» (« Se dit, au Mexique, d’une sorte d’esclavage imposé aux indigènes, et qui résulte de ce que les propriétaires peuvent les retenir et les obliger à travailler gratuitement pour l’acquit de dettes que ces travailleurs ont contractées sur les propriétés. ») Η πεονία είναι το σύστημα μέσω του οποίου οι πέονες δένονται με την ιδιοκτησία γης με διάφορους τρόπους, εκ των οποίων το κληρονομικό χρέος. Η πεονία καταργήθηκε στο Μεξικό μόλις το 1910, κατά την διάρκεια της επανάστασης.


Πέονες στην περιοχή της Ρασκόν, Μεξικό (φωτογραφία χωρίς ημερομηνία)

Τέλος 1ου μέρους


Το 2ο μέρος θα αναφέρεται στο ιδιωτικό χρέος κατά την καπιταλιστική εποχή



Σημειώσεις

|1| Την εποχή εκείνη, το Κράτος δεν δανείζεται. Ούτε δανείζονταν το Κράτος στην Αρχαία Αϊγυπτο, στην Ελλάδα και στην Ρώμη της αρχαιότητας, με ελάχιστες εξαιρέσεις, στην περίπτωση της Ρώμης. Στην Ευρώπη, τα Κράτη άρχισαν να δανείζονται συστηματικά μόνον από τον 13ο – 14ο αιώνα. Έκτοτε, δεν σταμάτησαν.

|2| Michael Hudson, The Lost Tradition of Biblical Debt Cancellations, 1993, 87 σελίδες ; The Archaeology of Money, 2004. Βλ. επίσης: David Graeber, Debt : The First 5000 Years, Melvillehouse, New York, 2011, 542 p. Dette : 5 000 ans d’histoire (Χρέος: 5000 χρόνια ιστορίας), Les Liens qui Libèrent, Paris, 2013. Βλ. Éric Toussaint, La longue tradition des annulations de dettes en Mésopotamie et en Égypte du 3e au 1er millénaire av. J-C

|3| Η Τοράχ (εβραϊκός θρησκευτικός νόμος) είναι η συλλογή που αποτελούν τα πέντε πρώτα βιβλία της Βίβλου: Γένεσις, Έξοδος, Λευτικόν, Αριθμοί και Δευτερονόμιο.

|4| Βλ. Isabelle Ponet, La remise des dettes au pays de Canaan au premier millénaire avant notre ère. Στο Λευιτικόν, βρίσκει κανείς όχι μόνο την απαίτηση της διαγραφής των χρεών, αλλά και αυτήν της απελευθέρωσης των δούλων λόγω χρέους και όλης της οικογένειάς τους, καθώς και την επιστροφή των χωραφιών και της κατοικίας τους. Αλλά, προσοχή, αυτό ισχύει μόνο για την κοινότητα του Ισραήλ, όχι για τους άλλους λαούς.

|5| Michael Hudson, The Lost Tradition of Biblical Debt Cancellations, σελ. 27.

|6| Βλ. David Graeber, op.cit.

|7| Τάκιτος, Χρονικά, 6.16.1, αναφορά από Andreau, Endettement privé et abolition des dettes dans la Rome antique.

|8| Βλ. Καρλ Μαρξ, Το Κεφάλαιο, Βιβλίο 3, κεφάλαιο 19, Παρατηρήσεις σχετικά με την προκαπιταλιστική τοκογλυφία. Βλ. επίσης Ernest Mandel, Traité d’économie marxiste, τόμος 1, κεφάλαιο 4, το απόσπασμα με τίτλο “Le capital usurier” (το τοκογλυφικό κεφάλαιο).

|9| Ο Ραββίνος Hillel είχε εκδώσει απόφαση σύμφωνα με την οποία οι Εβραίοι έπρεπε να προσθέτουν στα συμβόλαια μεταξύ τους μια ρήτρα βάσει της οποίας παραιτούνταν από την εφαρμογή της Τοράχ και του Ταλμούδ που θεσμοθετούν την περιοδική διαγραφή χρεών. Εξάλλου, η ιουδαϊκή θρησκεία επέτρεπε τα έντοκα δάνεια προς μη εβραίους.

|10| Silvia Federici, στο βιβλίο της, Caliban et la Sorcière, σελ. 57, δείχνει πώς η εξέλιξη αυτή επηρέασε ακόμη πιο αρνητικά τις γυναίκες του λαού. Βλ. Silvia Federici, Caliban et la Sorcière, Entremonde, Genève-Paris, 2014, 459 σ.

|11| Patrick Boucheron, Conjurer la peur, Seuil, Παρίσι, 2013, σσ. 213-215.

|12| Βλ. Silvia Federici, p. 91 et 97. Voir également Patrick Boucheron, σ. 189.

|13| Βλ. Φρήντριχ Έγκελς (1850), La guerre des paysans en Allemagne (Ο πόλεμος τωνχωρικών στην Γερμανία), Éd. Sociales, Paris, 1974. Βλ. επίσης David Graeber, op. cit., σσ. 390-395.

|14| Βλ. Φρήντριχ Έγκελς (1850), La guerre des paysans en Allemagne (Ο πόλεμος τωνχωρικών στην Γερμανία), σ. 92.

|15| Μαρτίνος Λούθηρος. 1524. “Du commerce et de l’usure” (Περί εμπορίου και τοκογλυφίας), in Œuvres, tome 1, Gallimard (La Pléiade), Παρίσι, 1999, σ. 386.

|16| Αναφορά από Silvia Federici, Caliban et la Sorcière, σ. 152 σύμφωνα με τον G. Strauss (éd.), Manifestations of Discontent on the Eve of the Reformation, Bloomington, Indiana University Press, 1971, σσ. 110-111)

|17| Ο Πάπας Νικόλαος 5ος είχε επιτρέψει, τον Ιανουάριο του 1455, την διαρκή υποδούλωση των πληθυσμών που θεωρούνταν εχθροί του Χριστού. Αυτό αποτέλεσε αιτιολογία, μεταξύ άλλων, της υποδούλωσης των Αφρικανών την εποχή εκείνη (ιδιαίτερα στις φυτείες που είχαν δημιουργήσει οι Πορτογάλοι στη Μαδέρα) και, στην συνέχεια, επέτρεψε στους ευρωπαίους κονκισταδόρες να πράξουν το ίδιο στον Νέο Κόσμο. Ιδού ένα απόσπασμα της βούλας του Romanus Pontifex (Ποντίφικα της Ρώμης): «Εμείς, λαμβάνοντας υπόψη την απαραίτητη συζήτηση σχετικά με καθένα από τα θέματα που αναφέρονται, και δεδομένου ότι, προηγουμένως, επετράπη στον βασιλέα Αλφόνσο της Πορτογαλίας μέσω άλλων επιστολών, μεταξύ άλλων, η πλήρης ικανότητα έναντι οιωνδήποτε Σαρακηνών και ειδωλολατρών και άλλων εχθρών του Χριστού, όπου και αν βρίσκονται, και έναντι των βασιλείων, δουκάτων, πριγκιπάτων, ιδιοκτησιών, κινητών και ακίνητων περιουσιακών στοιχείων αυτοί κατέχουν, να τους καταλάβουν, να τους αντιμάχονται, να τους νικούν και να τους υποδουλώνουν και να θέτουν σε διαρκή δουλεία τα μέλη των οικογενειών τους, να πάρει για ίδιόν του όφελος και αυτό των διαδόχων του, να ιδιοποιηθεί και να χρησιμοποιήσει για δική του χρήση και αυτήν των διαδόχων του τα βασίλεια, δουκάτα, κομητείες, πριγκιπάτα, ιδιοκτησίες και άλλα αγαθά που τους ανήκουν... » (υπογράμμιση δική μας).

Εξ άλλου, όπως σχολιάζει ο David Graeber, οι κονκισταδόρες, όπως ο Χερνάν Κορτέζ, είχαν χρεωθεί ως το λαιμό για να χρηματοδοτήσουν τις επιχειρήσεις τους... Κι έτσι, εκμεταλλεύθηκαν και λεηλάτησαν με την μέγιστη βιαιότητα τους πληθυσμούς που κατέλαβαν, για να αποπληρώσουν τα δικά τους χρέη. Βλ. David Graeber, σελ. 385 

ΕΛΛΑΣ.Πέθανε ο καθηγητής Αδαμάντιος Πεπελάσης


Πέθανε σε ηλικία 95 ετών ο καθηγητής Αδαμάντιος Πεπελάσης. Είχε γεννηθεί στη Γαστούνη το 1922. Ήταν οικονομολόγος και πανεπιστημιακός.
Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Οικονομικών και Εμπορικών Επιστημών (ΑΣΟΕΕ), στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο Λονδίνο (London School of Εconomics) και στο πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια των ΗΠΑ, του οποίου αναγορεύτηκε και διδάκτορας.

Στους οικείους του απευθύνω τα ειλικρινή συλλυπητήριά μου».
Σταδιοδρόμησε ως καθηγητής της οικονομικής σχολής του πανεπιστημίου Ντέιβις της Καλιφόρνια (1957-63), του Πολυτεχνείου και του πολιτειακού πανεπιστημίου της Βιρτζίνια (1971-73), τακτικός καθηγητής οικονομικής του πανεπιστημίου του Κεντάκι και επισκέπτης καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΑΣΟΕΕ).
Διατέλεσε, επίσης, αναπληρωτής γενικός επιστημονικός διευθυντής του Κέντρου Οικονομικών Ερευνών (1962-64), υποδιοικητής της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος (1963), διοικητής της ίδιας τράπεζας αμέσως μετά τη Μεταπολίτευση (1974) και διοικητής της Εμπορικής Τράπεζας της Ελλάδας.
Τέλος, προσέφερε πολύτιμες υπηρεσίες ως συντονιστής των διαδικασιών προσέλκυσης ξένων επιχειρηματιών και κεφαλαίων στη χώρα μας.
Άρθρα του, κυρίως οικονομικού περιεχομένου, έχουν δημοσιευθεί σε διάφορες εφημερίδες και περιοδικά, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Έγραψε, επίσης, πάνω από 15 συγγράμματα, σπουδαιότερα από τα οποία είναι τα: Εργατικά ελλείμματα εις την ελληνικήν γεωργίαν 1963-1973, Μελέτες για την οικονομική μεταβολή (1966) κ.ά. Διετέλεσε μέλος του Δ.Σ. του Κέντρου Οικονομικών Ερευνών, μέλος της Αμερικανικής Οικονομικής Εταιρείας, της Στατιστικής Εταιρείας των ΗΠΑ, της Αγγλικής Βασιλικής Εταιρείας Οικονομικής Ιστορίας και άλλων διεθνών και ελληνικών επιστημονικών φορέων, εταιρειών και σωματείων.
Ηταν Γενικός Διευθυντής του ιδρύματος Μελετών Λαμπράκη και τ. πρόεδρος του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού.
Επίσης ήταν ιδρυτικό μέλος του Διεθνούς Κέντρου Μ. Θεοδωράκης.
Συλλυπητήρια του Προέδρου της Βουλής
Ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης πληροφορούμενος το θάνατο του καθηγητή Αδαμάντιου Πεπελάση δήλωσε:
«Εκφράζω τη θλίψη μου για την απώλεια του καθηγητή Αδαμάντιου Πεπελάση. Ο Αδαμάντιος Πεπελάσης ήταν εξέχων οικονομολόγος και πανεπιστημιακός και ως διοικητής της ΑΤΕ και της Εμπορικής Τράπεζας προσέφερε πολύτιμες υπηρεσίες στην οικονομική πορεία της χώρας.
Καθημερινή.gr

ΕΥΡΩΠΗ. «Ναι» από Μακρόν στην αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους



Ζωντανά επί 2,5 ώρες απαντούσε το βράδυ της Παρασκευής ο Εμανουέλ Μακρόν στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων του Mediapart (του ανεξάρτητου δημοσιογραφικού ιστότοπου με τον οποίο συνεργάζεται η «ΕΦ.ΣΥΝ.» ολόκληρη την τελευταία εβδομάδα πριν τον κρίσιμο δεύτερο γύρο των γαλλικών εκλογών).
Ο Μακρόν απάντησε σε όλα τα ερωτήματα και για όλα τα θέματα, αλλά τοποθετήθηκε και για τις εξελίξεις στην ελληνική οικονομία.
Ο υποψήφιος για τη γαλλική προεδρία δήλωσε υπέρ μιας συντονισμένης αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους με ταυτόχρονη διατήρηση της Ελλάδας στην Ευρωζώνη.
«Είμαι υπέρμαχος της αρχής για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους του σχεδίου και της παραμονής της Ελλάδας στην Ευρωζώνη. Γιατί; Επειδή το σύστημα τώρα είναι μη βιώσιμο. Για αυτό πρέπει να βάλουμε δικλείδες ασφαλείας, να βρούμε μια συλλογική συμφωνία, αλλά ξέρουμε όλοι ότι με κάθε τρόπο θα πρέπει να φτάσουμε εκεί», δήλωσε ο πρώην υπουργός Οικονομικών.
«Θα ηγηθώ αυτού του αγώνα, καθώς πιστεύω ότι είναι αναπόφευκτο και θα αποκαταστήσει την συλλογική μας αξιοπιστία», δήλωσε.
Για τον επικρατέστερο – σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις – νικητή του δεύτερου γύρου των γαλλικών προεδρικών εκλογών «δεν υπάρχει καμία πιθανότητα (για την Ελλάδα) να ξαναχτίσει μια σταθερή οικονομία, να σταθεροποιηθεί εντός του ευρώ, με το υπάρχον επίπεδο του χρέους».

Ορισμένα χαρακτηριστικά αποσπάσματα

◼ Στο πρώτο μέρος της συζήτησης, ο διευθυντής του Mediapart Εντουί Πλενέλ τόνισε την ιδιαιτερότητα της σημερινής πολιτικής μονομαχίας, καθώς και τις διαφορές της με τις προεδρικές εκλογές πριν από δεκαπέντε ακριβώς χρόνια, όταν ο Ζακ Σιράκ συνέτριψε τον Ζαν-Μαρί Λεπέν με 79% των ψήφων.
Ο Εμανουέλ Μακρόν υποστήριξε ότι μετά την επικράτηση εκείνη, ο Σιράκ παρέμεινε πρόεδρος της Δεξιάς και δεν έδωσε άλλη διάσταση στο πολιτικό ρεύμα που τον υποστήριξε.
Σήμερα ο ίδιος αντιμετωπίζει το ίδιο ζήτημα με διαφορετικό τρόπο:
«Αρνούμαι ότι αποτελώ το σύνολο των όσων με υποστηρίζουν. Εξακολουθώ να διατηρώ τις ίδιες θέσεις. Απέναντι σε όσους δεν με ψήφισαν στον πρώτο γύρο λέω τα εξής. Υπάρχουν ψηφοφόροι του Φιγιόν, του Μελανσόν, του Αμόν, οι οποίοι σήμερα στρέφονται σε μένα. Προς αυτούς υπόσχομαι δυο πράγματα: τον σεβασμό του δημοκρατικού πολιτεύματος και την αναζωογόνηση της δημοκρατίας. Αλλά για να επιτευχθούν αυτοί οι δύο στόχοι απαιτείται να αλλάξουν γρήγορα τα πράγματα».
Σ' αυτή την κατεύθυνση ο Μακρόν σχεδιάζει να ξεκινήσει πριν από το τέλος του χρόνου τη συνταγματική μεταρρύθμιση, με στόχο τη θεμελίωσή της στη δημοκρατική ζωή και την υιοθέτηση της αναλογικής, καθώς και τη μείωση κατά το ένα τρίτο του αριθμού των βουλευτών. «Γνωρίζω ότι θα εκλεγώ με πολύ μικρότερη πλειοψηφία από τον Σιράκ το 2002, αλλά το καθήκον μου είναι να προχωρήσω στον πολιτικό μετασχηματισμό που εκείνος δεν επιχείρησε».
Σε ένα σημείο της παρέμβασής του, ο Μακρόν δεν παρέλειψε να εκφράσει το παράπονό του που πολλοί εξακολουθούν να αναφέρονται σ' αυτόν με την επαγγελματική ιδιότητα που είχε προτού αναμειχθεί στην πολιτική και τον χαρακτηρίζουν «άνθρωπο του κεφαλαίου» ή «των τραπεζών».
Ο οικοδεσπότης του Εντουί Πλενέλ σχολίασε με χιούμορ«Εδώ δεν βλέπουμε μ' αυτό τον τρόπο τα πράγματα. Δεν ξεχνάμε ότι ο Καρλ Μαρξ προερχόταν από μια εύπορη αστική οικογένεια. Αλλά και πρόσφατα, εκείνος που βρισκόταν επικεφαλής της αριστερής πτέρυγας των Σοσιαλιστών, ο Ανρί Εμανουιλί, υπήρξε τραπεζίτης πολύ περισσότερα χρόνια από ό,τι εσείς. Και βέβαια ο Μελανσόν υπήρξε επί πολύ καιρό συναγωνιστής του Εμανουιλί».
◼ Ο Μακρόν σχεδιάζει να πραγματοποιήσει «πριν το τέλος του χρόνου την συνταγματική μεταρρύθμιση όπου η σταθερότητα της δημοκρατίας θα διασφαλίζεται με την αναλογικότητα στην εκπροσώπηση αλλά και τη μείωση κατά ένα τρίτο του αριθμού των βουλευτών».
«Θα εκλεγώ αν εκλεγώ από πολύ λιγότερους από όσους εξέλεξαν το 2002 τον Σιράκ όμως θεωρώ καθήκον μου να προχωρήσω σε πολιτικές αλλαγές που εκείνος δεν έκανε».
◼ Ερωτήθηκε σε μεγάλο βαθμό για τα οικονομικά σκάνδαλα που βάρυναν τους άλλους υποψήφιους και ειδικά το Φιγιόν αλλά και για τον τρόπο που θα ελέγξει όλες τις υποθέσεις διαφθοράς και αποφυγής της φορολογίας.
Ρωτήθηκε για τα οικονομικά σκάνδαλα των προηγούμενων προέδρων και στο σημείο αυτό ξεκαθάρισε ότι ο Φρανσουά Ολάντ με τον οποίο συνεργάστηκε ποτέ δεν κατηγορήθηκε για οποιαδήποτε παρόμοια υπόθεση.
«Εχω τη θέληση να βελτιώσω και να εξυγιάνω την πολιτική ζωή. Ακόμα και οι σχέσεις με τη δικαιοσύνη και τα ΜΜΕ που συχνά δημιούργησαν ζητήματα πρέπει να ξεκαθαριστούν και γνωρίζω στο σημείο αυτό ότι υπάρχουν πολλά ζητήματα και δεν ξεκινάμε από το μηδέν. Είναι ξεπερασμένο το πολιτικό σύστημα που στηρίζεται σε προσπάθειες ελέγχου, στη διαφθορά και στην άνιση αντιμετώπιση πολιτών και πολιτικών ή υπουργών».
◼ Εδωσε σειρά απαντήσεων για τα ζητήματα αντιμετώπισης της ανεργίας, την οικονομική επάρκεια και την κοινωνική συνεργασία .
«Για πέντε χρόνια σας διαβεβαιώνω ότι όλα θα παραμείνουν ως έχουν στο πεδίο των συντάξεων» συμπλήρωσε αφού παρέθεσε τα μέτρα που θα προτείνει για το μεγάλο πρόβλημα της ανεργίας.
◼ Ρωτήθηκε για την κλιματική αλλαγή και για την πυρηνική ενέργεια όπου παρατηρείται ότι όλο και πιο ακριβά κοστίζει η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από την γαλλική πυρηνική ενέργεια.
Την ίδια στιγμή μειώνονται οι εναλλακτικές πηγές ενέργειας οπότε του ζητήθηκε να απαντήσει αν υπάρχει όριο χρονικό για τη χρήση πυρηνικής ενέργειες.
«Κανείς δεν γνωρίζει πώς θα εξελιχθεί η κλιματική αλλαγή τα επόμενα πενήντα χρόνια όμως η πυρηνική ενέργεια μας δίνει σήμερα τη δυνατότητα να μην καταφεύγουμε στο βλαβερό κάρβουνο. Επομένως δεν πετάμε την πυρηνική ενέργεια στο καλάθι των αχρήστων αλλά προφανώς χρειάζεται τώρα έμφαση στις εναλλακτικές μορφές [...] και φυσικά στο να μειώνουμε το κόστος. Θα ακούω πάντα την επιτροπή εμπειρογνωμόνων της πυρηνικής ενέργειας για την ανακαίνιση των μονάδων ή και το κλείσιμο αν χρειαστεί».
Όπως παρατήρησε ο διευθυντής του mediapart το θέμα της οικολογίας δεν αναφέρθηκε καθόλου στην τηλεοπτική αντιπαράθεση Μακρόν-Λεπέν.
«Δεν είναι εξάλλου το μόνο θέμα που ξεχάστηκε» απάντησε χαμογελώντας ο Ε. Μακρόν.
◼ Πώς θα δεσμευτείτε και θα αντισταθείτε λοιπόν σε όσους ήδη σας κατηγορούν ότι λέτε πάντα ναι σε όλα τα λόμπυ (επιχειρηματικά κυρίως) που επιβάλλουν πρακτικές μη φιλικές στο περιβάλλον, ρώτησε ο δημοσιογράφος.
«Ποτέ δεν το έκανα αυτό εγώ υπερασπίστηκα σθεναρά της συμφωνία για την κλιματική αλλαγή και τη μείωση των εκπομπών»  και συμπλήρωσε ότι θα ιδρύσει μια επιτροπή εμπειρογνωμόνων απολύτως ανεξάρτητη από τα λόμπι την οποία θα  συμβουλεύεται προκειμένου να αποφασίσει και να προσπαθήσει μέσα από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς να προχωρήσει στις αναγκαίες αλλαγές. Πιστεύω στην επιστημονική έρευνα αλλά πιστεύω και στην αναγκαιότητα να μπορούμε να λέμε την αλήθεια. Για να διευρύνουμε τη δημοκρατία χρειάζεται να λέμε την αλήθεια και να ενημερώνουμε η επιστημονική και η πολιτική κοινότητα την κοινωνία για τις επιλογές και όλα τους τα αρνητικά ή τα θετικά.
◼ Τι θα πείτε στον Τραμπ όταν τον συναντήσετε;
«Θα επικεντρωθώ σε τρία θέματα την κοινή ασφάλεια, την κλιματική αλλαγή και την οικονομική πολιτική».
◼ Ρωτήθηκε για συγκεκριμένα θέματα διεθνούς ενδιαφέροντος και έδωσε έμφαση στις διπλωματικές προσπάθειες επίλυσης των προβλημάτων που ωστόσο χαρακτήρισε εξαιρετικά περίπλοκα. Ρωτήθηκε για το παλαιστινιακό, και αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα συμβίωσης των δύο πλευρών και τη επιλογή της Γαλλίας να μιλάει και με τα δύο μέρη. Ακολούθησαν απαντήσεις του για τη Ρωσία και τις ΗΠΑ [...]
◼ Το τελευταίο ερώτημα αφορούσε την Ελλάδα και συγκεκριμένα ρωτήθηκε για την υποστήριξη στο πρόσωπό του από τον Γιαννη Βαρουφάκη που είπε συγκεκριμένα ότι θα ήταν καλύτερα για την Ελλάδα και τις τότε διαπραγματεύσεις να βρισκόταν ο Μακρόν αντί για τον Σαπέν στο Υπουργείο Οικονομικών της Γαλλίας.
«Η Ελλάδα βίωσε τα σκληρά μέτρα λιτότητας και την οικονομική κρίση με ένα τεράστιο χρέος. Είστε υπέρ ή κατά σε μικρό ή και σε μεγαλύτερο ποσοστό της μείωσης του ελληνικού χρέους» τον ρώτησε ο διευθυντής Εντουί Πλενέλ
«Είμαι υπέρ μιας αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους που δεν είναι βιώσιμο. Είναι η μεγάλη δυσκολία να καλούνται οι λαοί να πληρώνουν ένα χρέος που δημιούργησαν οι πολιτικές. Μαζί με τις κατάλληλες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που θα κάνει το ελληνικό κράτος θα πρέπει ταυτόχρονα να ρυθμιστεί το χρέος προκειμένου να παραμείνει η Ελλάδα στη ζώνη του ευρώ. Από το καλοκαίρι του 2015 το είπα αυτό ξεκάθαρα και χρειάζεται να πάμε ως το τέλος με συλλογική απόφαση». 
◼ Το τελευταίο κομμάτι αφορούσε την φιλελεύθερη οικονομία και την ελεύθερη κοινωνία.
«Η γαλλική κουλτούρα δεν είναι φυσικά μονοσήμαντη αλλά ταυτόχρονα η γαλλική κοινωνία δεν είναι πολυπολιτισμική. Υπάρχει εθνική ταυτότητα και δεν βλέπω σε τι χρησιμεύει ένας χαρακτηρισμός της κοινωνίας ως πολυπολιτισμική. Δεν υπάρχει μία μοναδική κουλτούρα υπάρχουν πολλές διαφοροποιήσεις σε ένα μοναδικό κράτος σαν το δικό μας που επιτρέπει και τις διαφορές και τις διαφορετικότητες. Πριν από όλα είμαστε ένας γαλλικός λαός που ενσωματώνει τις διαφορετικές κουλτούρες».
◼ «Μην ξυπνάτε φόβους σε μία τόσο εύθραυστη ισορροπία» ζήτησε ο Μακρόν απαντώντας.
«Ο κόσμος όμως βιώνει ανισότητα και πολύ φοβούνται ότι θα είναι τα θύματα της φιλελεύθερης πολιτικής» παρατήρησε ο δημοσιογράφος αναφερόμενος κυρίως σε ότι βιώνουν τα φτωχικά προάστια με το ρατσισμό και τις διακρίσεις.
«Παρόλη την σαφή πολιτική της Λεπέν μέρος του αυτού του κόσμου διστάζει να σας ψηφίσει τώρα θεωρώντας ότι δεν θα είναι το μέλλον του καλύτερο, και προτιμάει την αποχή. Τι θα κάνετε με όλες αυτές τις διακρίσεις που βιώνουν όλοι αυτοί και κυρίως οι νέοι αυτών των συνοικιών;»
«Στο ζήτημα αυτό νομίζω ότι έχω το πιο φιλόδοξο πρόγραμμα. Για το μόνο που επιμένω είναι ότι πρέπει να υπάρχει αστυνομικός έλεγχος στη βία. Στα κοινωνικά και κυρίως στα εργασιακά θέματα θα υπάρξουν πολλά νέα μέτρα και προγράμματα με υποτροφίες και επιδοτήσεις για τους νέους αυτούς και θα εφαρμοστούν με απόλυτη ισότητα. Θα πολεμήσω τις ανισότητες και θα πάψουν αυτοί οι νέοι να ζουν απομονωμένοι μέσα στις συνοικίες αυτές έχοντας ευκαιρία να πάνε να εργαστούν παντού με το νέο πρόγραμμα. Θα αλλάξω όμως και το σχεδιασμό της οργάνωσης της αστυνομίας με νέες σχολές που θα διαμορφώνουν αστυνομικούς που δεν θα μεταχειρίζονται διακρίσεις και που θα γνωρίζουν καλύτερα τα προβλήματα του κομματιού αυτού της νεολαίας».  Aπο EF.SYN.gr

✱ Δείτε όλη τη συνέντευξη του Εμανουέλ Μακρόν στην ιστοσελίδα Mediapart

Friday, May 5, 2017

Δείτε τη Σία Κοσιώνη στο πρώτο δελτίο μετά την ανακοίνωση της εγκυμοσύνης της


H μέλλουσα μητέρα, επέλεξε να φορέσει ρούχα που δεν διαγράφουν τη σιλουέτα της και τα ελάχιστα κιλά που φαίνεται να έχει πάρει 

H Σία Κοσιώνη, ανακοίνωσε, σήμερα, ότι είναι έγκυος και όλα τα βλέμματα ήταν στραμμένα στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων που παρουσιάζει καθημερινά στον ΣΚΑΙ. Η εγκυμοσύνη της δημοσιογράφου, όπως θα δείτε στο βίντεο, είναι εμφανής και στα καθιστά «αυστηρά» πλάνα του δελτίου, αλλά και όταν σηκώνεται για να παρουσιάσει κάποιο θέμα στο video wall.

H μέλλουσα μητέρα, επέλεξε να φορέσει, για το πρώτο δελτίο μετά την ανακοίνωση της εγκυμοσύνης της, ρούχα που δεν διαγράφουν τη σιλουέτα της και τα ελάχιστα κιλά που φαίνεται να έχει πάρει.

Νωρίτερα, η ίδια με ένα τρυφερό τρόπο επιβεβαίωσε τις πληροφορίες που κυκλοφόρησαν την τελευταία εβδομάδα και έκαναν λόγο για εγκυμοσύνη, η οποία πλέον ήταν εμφανής.

Στην ανάρτησή της αναφέρει: «Για μερικούς μήνες το κεντρικό δελτίο του ΣΚΑΪ θα το παρουσιάζουμε...δύο! Παρακαλώ για την κατανόησή σας. Και τη δική του βέβαια, με όλα αυτά που πρέπει να ακούει καθημερινά και υποχρεωτικά!».

Η κεντρική παρουσιάστρια του ΣΚΑΪ εδώ και χρόνια είναι επίσημα σύντροφος του Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδος, Κώστα Μπακογιάννη ο οποίος ήδη είναι πατέρας τριών παιδιών.


Δείτε βίντεο: Έγκυος η Σία Κοσιώνη 


Τρίκαλα: 400 πρόσφυγες σε 70 διαμερίσματα


Μεταφέρονται στο πλαίσιο του προγράμματος μετεγκατάστασης της Ύπατης Αρμοστείας

Σε οικίες εντός του Δήμου Τρικκαίων θα μετεγκατασταθούν οι πρόσφυγες που φιλοξενούνται στη δομή διαμονής τους στα Τρίκαλα.

Με ομόφωνη απόφασή του, το Δημοτικό Συμβούλιο Τρικκαίων αποφάσισε να μετάσχει στο πρόγραμμα «Παροχή στήριξης στην Ελλάδα για την υλοποίηση του προγράμματος μετεγκατάστασης και την αύξηση της ικανότητας υποδοχής αιτούντων άσυλο» της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες.

Η απόφαση ελήφθη το βράδυ της Πέμπτης 4 Μαΐου 2017 κατόπιν και της συζήτησης που διεξήχθη με τους εκπροσώπους της Αρμοστείας, στη βάση των διευκρινιστικών ερωτήσεων που τέθηκαν.

Στο Δήμο Τρικκαίων θα διερευνηθεί η δυνατότητα, η συγκεκριμένη δράση να υλοποιηθεί μέσω της e-trikala ΑΕ.

Αναμένεται να φιλοξενηθούν περίπου 400 πρόσφυγες σε 70 οικίες (διαμερίσματα ή μονοκατοικίες). Όμως πρώτος στόχος είναι να μετεγκατασταθούν οι εναπομείναντες πρόσφυγες που διαμένουν στην υπάρχουσα δομή, η οποία θα κλείσει.

Το πρόγραμμα (που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή), λειτουργεί με συγκεκριμένες προδιαγραφές ως προς τις απαιτήσεις για τις οικίες, αλλά και ως προς την πληρωμή του ενοικίου στους ιδιοκτήτες. Επίσης, θα υπάρχει ειδική ομάδα - η οποία θα παρακολουθεί την υλοποίηση του προγράμματος, μέσω προσλήψεων του κατάλληλου προσωπικού - η επονομαζόμενη Ομάδα Εργου.

Σε γενικές γραμμές, οι οικίες θα πρέπει:
- να έχουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά όπως ορίζει ο ελληνικός νόμος (π.χ. ενεργειακό, ηλεκτρολόγου, μηχανικού) 
- να έχουν καλές συνθήκες υγιεινής, φρέσκο και επαρκή εξαερισμό, φως 
- να υπάρχει πρόβλεψη για επαρκή θέρμανση, κλιματισμό και ζεστό νερό 
- να βρίσκονται σε κατάλληλη τοποθεσία ώστε να διασφαλίζεται η πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες 
- να έχουν επαρκή χώρο διαβίωσης μέχρι 6 άτομα (δηλ. κατά μέσο όρο 60 – 90 τ.μ.) 
- να είναι προσβάσιμα σε ανθρώπους με κινητικά προβλήματα. 
- να βρίσκονται κατά προτεραιότητα εντός αστικού ιστού 
- να υπάρχει σύνδεση με αστική συγκοινωνία. 

Σε κάθε διαμέρισμα το μέγιστο κόστος ενοικίασης περίπου στα 400 ευρώ.
Ο μισθωτής (δηλαδή ο φορέας υλοποίησης του έργου) αναλαμβάνει την επίπλωση και τον εξοπλισμό των διαμερισμάτων, τους λογαριασμούς ΔΕΚΟ, τα κοινόχρηστα και την αποκατάσταση τυχόν ζημιών μετά το πέρας της σύμβασης. Επίσης, δίδεται η δυνατότητα προπληρωμής των ενοικίων έως το τέλος του 2017.  Η διάρκεια της μίσθωσης θα είναι έως 31/12/2017 με δυνατότητα παράτασης.

Επίσης, προβλέπονται ρυθμίσεις και διευκρινίσεις για ειδικές περιπτώσεις, είτε αναφορικά με τα ενοίκια είτε αναφορικά με τις προδιαγραφές.

 
Από την ερχόμενη εβδομάδα και μόλις λήξουν τα διαδικαστικά ζητήματα, θα υπάρξει πλήρης ενημέρωση για όλα τα ζητήματα και θα δοθεί τηλεφωνικός αριθμός, για παροχή διευκρινίσεων και διατύπωση ερωτημάτων.

Πηγή: www.karditsalive.net

«...αν βρω μια 30άρα δεν τη χαρίζω»: Η ιστορία του 77χρονου κ. Σάκη στην Αννίτα Πάνια

"H 40άρα  είναι μεγάλη δεν μ  ενδιαφέρει  γιατί εγώ είμαι κριάρι"


«...αν βρω μια 30άρα δεν τη χαρίζω»:
 Η ιστορία του 77χρονου κ. Σάκη στην Αννίτα Πάνια 

ΕΛΛΑΣ το μεγαλείο σου.. Περάστε λίγη ώρα ευχάριστη με τη μαγκιά ενός σχεδόν 80άρη που έβγαλε την Πάνια και τις συνεργάτριές της γριές και αρνούνταν να πάει στο κρεβάτι μαζί τους..
«Είμαι τούρμπος... Δεν αφήνω να περάσει ούτε θηλυκιά ελαφίνα από μπροστά μου... / Είμαι παντρεμένος, αλλά αν μου τύχει και καμια 30άρα μπροστά μου, δεν τη χαρίζω!»: Η απίστευτη ιστορία του κ. Σάκη στην Αννίτα Πάνια (30/4/17)

Ανάρτηση στο Facebook προειδοποιούσε για επίδοξο βιαστή στη Δάφνη,Δεκέμβρη 2016!

Γιατί οι Αρχές ερευνούν μια δημοσίευση που είχε κάνει μια κοπέλα στο Facebook πριν από έξι μήνες, περιγράφοντας την περιπέτειά της - Διαβάστε τι έλεγε

Ανάμεσα σε όλα τα υπόλοιπα που ερευνά η Αστυνομία για τη δράση του βιαστή στη Δάφνη και αν τυχόν υπάρχουν και άλλα θύματα των ανώμαλων ορέξεών του, στο μικροσκόπιο έχει μπει και ανάρτηση μιας κοπέλας στο Facebook που περιέγραφε την περιπέτειά της όταν αναζητούσε δουλειά και προειδοποιούσε για «επίδοξο βιαστή» πίσω από μια αγγελία. 

Η ανάρτηση έγινε τον Δεκέμβριο του 2016 και μιλούσε για μια αγγελία, σύμφωνα με την οποία, εξάδελφος τυφλής κυρίας αναζητούσε στην περιοχή της Δάφνης νεαρή κοπέλα ως οικιακή βοηθό μέσω αγγελίας. 

Στην ανάρτηση της η κοπέλα περιγράφει όλη την περίεργη συμπεριφορά του «εξαδέλφου» που τελικά της κίνησε υποψίες και έτσι δεν πήγε ποτέ στο ραντεβού που είχε μαζί του.
Η Αστυνομία ερευνά τώρα αν αυτή η αγγελία είχε δημοσιευτεί από τον βιαστή της Δάφνης και αν το κινητό τηλέφωνο που αναγράφεται σε αυθτήν ως τηλέφωνο επικοινωνίας, έχει σχέση με τον 52χρονο. 

Διαβάστε όλη την ανάρτηση της κοπέλας στο facebook όπως είχε δημοσιευτεί τον περασμένο Δεκέμβριο.




Δείτε βίντεο: Σοκ στη Δάφνη: Τυφλός είχε βάλει κάμερα
στο κεφάλι 22χρονης και μετέδιδε live τον βιασμό της

Προωθεί την προβατοποίηση ο Τραμπ;

Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε σήμερα ένα εκτελεστικό διάταγμα περί θρησκευτικών ελευθεριών, οι διατάξεις του οποίου προορίζονται να χαλαρώσουν τις απαγορεύσεις για πολιτική δραστηριότητα των εκκλησιών, καθώς και την πρόβλεψη άλλων φοροαπαλλαγών σε θρησκευτικά ιδρύματα.
Το διάταγμα επίσης επιτάσσει κανονιστικές ελαφρύνσεις σε εργαζομένους θρησκευτικών ιδρυμάτων που αντιτίθενται στην αντισύλληψη, όπως ένα ίδρυμα που φέρει την ονομασία: «Οι μικρές αδερφές των φτωχών».
Δεν περιλαμβάνει διατάξεις προκειμένου κυβερνητικές υπηρεσίες και επιχειρήσεις να μπορούν να αρνούνται την παροχή υπηρεσιών σε ομοφυλόφιλους, για την διαφύλαξη των θρησκευτικών ελευθεριών. Την πιθανότητα τέτοιων διατάξεων φοβόντουσαν οργανώσεις προάσπισης πολιτικών ελευθεριών και των δικαιωμάτων των ομοφυλόφιλων.
Η Αμερικανική Ένωση Πολιτικών Ελευθεριών (ACLU) σε ανακοίνωσή της, τόνισε ότι θα προσφύγει ενάντια στο εκτελεστικό διάταγμα.
«Δεν θα επιτρέψουμε από εδώ και στο εξής άνθρωποι της πίστης να τεθούν στο στόχαστρο, να εκφοβιστούν ή να φιμωθούν», δήλωσε ο Τραμπ σε ομιλία του σε θρησκευτικούς ηγέτες σε τελετή στο Λευκό Οίκο για την υπογραφή του διατάγματος.
«Κανένας δεν πρέπει να λογοκρίνει θρησκευτικά κηρύγματα ή να βάζει στο στόχαστρό του πάστορες», επισήμανε.
Το διάταγμα Τραμπ δίνει εντολή στην αμερικανική εφορία να «μειώσει τις επιβαρύνσεις της Τροπολογίας Τζόνσον», ανέφερε ο Λευκός Οίκος, αναφερόμενος στον νόμο του 1954, που εισήγαγε ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ Λίντον Τζόνσον, τότε γερουσιαστής του Τέξας.
Με βάση τον φορολογικό κώδικα, οι οργανώσεις που απολαμβάνουν καθεστώς φοροαπαλλαγής, όπως οι εκκλησίες, απαγορεύεται το να συμμετέχουν σε μια πολιτική εκστρατεία ή να στηρίζουν κάποιον υποψήφιο για κάποιο αιρετό αξίωμα.
Απαγορεύεται επίσης η χρηματοδότηση προεκλογικών εκστρατειών και υποψηφίων, αλλά ο νόμος επιτρέπει κάποια συγκεκριμένη μη κομματική πολιτική δραστηριότητα όπως η εγγραφή εκλογέων σε εκλογικούς καταλόγους ή πρωτοβουλίες για επιρροή της ψήφου.
Ο Τραμπ θα χρειαστεί την έγκριση του Κογκρέσου για να ανακαλέσει την Τροπολογία Τζόνσον, αλλά μπορεί να δώσει εντολή στην κυβέρνησή του να μην την εφαρμόζει μέσα από το εκτελεστικό διάταγμα που εξέδωσε.
Η Βουλή των Αντιπροσώπων ενέκρινε ψήφισμα υπέρ της ακύρωσης και της αντικατάστασης του Obamacare
Η Βουλή των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ, όπου την πλειοψηφία έχουν οι ρεπουμπλικάνοι, ενέκρινε σήμερα ένα ψήφισμα για την ακύρωση και την αντικατάσταση του εμβληματικού νόμου για την υγεία και την κοινωνική ασφάλιση του Μπαράκ Ομπάμα, εξέλιξη που χαρακτηρίζεται μια ρεβάνς για τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ και την υλοποίηση μιας από τις βασικές προεκλογικές του υποσχέσεις.
Οι κοινοβουλευτικοί ενέκριναν το κείμενο στη σημερινή ψηφοφορία εν μέσω μιας εξαιρετικά τεταμένης ατμόσφαιρας, με οριακή πλειοψηφία, ήτοι 217 ψήφους υπέρ έναντι 213 κατά, καθώς όλοι οι δημοκρατικοί και περίπου είκοσι ρεπουμπλικάνοι βουλευτές ψήφισαν όχι. Η συζήτηση μεταφέρεται τώρα στη Γερουσία, την άνω Βουλή των ΗΠΑ, όπου αναμένεται πως το κείμενο θα τροποποιηθεί κατά μεγάλο μέρος του τις επόμενες εβδομάδες.
Εν τω μεταξύ ο Ντόναλντ Τραμπ υποσχέθηκε σήμερα ότι θα «τελειώσει» με το σύστημα ασφάλισης υγείας που είχε θέσει σε εφαρμογή ο προκάτοχός του Μπαράκ Ομπάμα, προβλέποντας μια «απίστευτη νίκη» μετά την έγκριση της μεταρρύθμισης που εκπόνησαν οι ρεπουμπλικάνοι από τη Βουλή των Αντιπροσώπων με οριακή πλειοψηφία.
Ο Τραμπ, περιστοιχισμένος από ηγέτες των ρεπουμπλικάνων στο Κογκρέσο, εμφανίστηκε βέβαιος ότι το σχέδιο των ρεπουμπλικάνων θα εγκριθεί από τη Γερουσία και ότι θα γίνει ακόμη καλύτερο. Επισήμανε πως είχε «πει εδώ και καιρό» πως το λεγόμενο Obamacare δεν θα συνέχιζε να εφαρμόζεται, το χαρακτήρισε «μια αποτυχία» και «νεκρό». «Θα το τελειώσουμε και θα συνεχίσουμε να κάνουμε πολλά άλλα πράγματα», συμπλήρωσε, τονίζοντας ακόμη πως εάν η κυβέρνησή του δεν πληρώσει λύτρα—κατά τον όρο που χρησιμοποίησε—στα ασφαλιστικά ταμεία και στις ασφαλιστικές εταιρείες, το τρέχον σύστημα θα πάψει να υπάρχει.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ-Reuters
ΑΠΕ-ΜΠΕ-Reuters

Η εγκληματολόγος Μαρία Τσιλιάκου σκιαγραφεί στον ΑΝΤ1 το προφίλ του 52χρονου βιαστή της Δάφνης - ΒΙΝΤΕΟ


Για τη φρικιαστική υπόθεση ομηρίας και κακοποίησης μιας 22χρονης κοπέλας από 52χρονο στη Δάφνη, μίλησε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 και τον Νίκο Χατζηνικολάου, η εγκληματολόγος Μαρία 
Τσιλιάκου.
"Τις τελευταίες ημέρες βλέπουμε εγκλήματα τα οποία είναι πρωτοφανή σε αγριότητα", ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ σκιαγράφησε το προφίλ του 52χρονου βιαστή της Δάφνης:
"Διέκρινα όλα τα στοιχεία του τυπικού δράστη σεξουαλικού εγκλήματος. Αυτό που έλεγε 'Μα δεν έχω κάνει κάτι, εκείνη ήθελε', θεωρείται το βασικό στοιχείο που έχουν στην ψυχοπαθολογία τους όλοι οι δράστες των εγκλημάτων αυτών. Δεν έχουν ενσυναίσθηση. Δεν νιώθουν δηλαδή ότι κάνουν κάτι κακό", ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η απομόνωση αποτελεί επίσης ένα κοινό χαρακτηριστικό, των σεξουαλικών δραστών, όπως ανέφερε η εγκληματολόγος και πρόσθεσε ότι το ίντερνετ στη συγκεκριμένη περίπτωση "έδωσε ώθηση στην ψυχοπαθολογία που ήδη έχει, στο να κοινοποιεί τις πράξεις του γιατί αντλεί ευχαρίστηση".
Η κ. Τσιλιάκου έκανε επίσης λόγο για «προμελέτη» καθώς ο δράστης διέθετε εργαλεία και εξοπλισμό προκειμένου να πραγματοποιήσει το άρρωστο σχέδιό του.
Δείτε το βίντεο από τον ΑΝΤ1:


Ζωή Κωνσταντοπούλου: Ο Ευάγγελος Βενιζέλος έπρεπε να είναι φυλακή


Επίθεση κατά του Ευάγγελου Βενιζέλου, με αφορμή όσα είπε ο πρώην πρόεδρος του ΠαΣοΚ σε τηλεοπτική εκπομπή, εξαπέλυσε η Ζωή Κωνσταντοπούλου.

Μέσα της προσωπικής σελίδας της στο Facebook, η επικεφαλής της Πλεύσης Ελευθερίας ανέφερε τα εξής:

«Μιλάει ακόμη δημόσια και με τηλεοπτική προβολή ο Βενιζέλος. O πολιτικός και πραγματικός απατεώνας, που έβαλε στην τσέπη του τη Λίστα Λαγκάρντ. Αυτός που απάλλαξε τον εαυτό του από ποινικές ευθύνες για το PSI με ντροπολογία, αφού κατέστρεψε 15.000 μικροομολογιούχους. Απάλλαξε τον εαυτό του από ποινικές ευθύνες και για την υπόθεση των υποβρυχίων και των ναυπηγείων Σκαραμαγκά με κλείσιμο της Βουλής. Απάλλαξε τραπεζίτες για τα δάνεια σε ΠΑΣΟΚ-ΝΔ. Χάρισε στη Siemens τις αξιώσεις του Δημοσίου με άκυρο συμβιβασμό.

Μιλάει ο Βενιζέλος που με τη λίστα Λαγκάρντ στην τσέπη επέβαλε το χαράτσι στους πολίτες κι έβαλε τη ΔΕΗ να το εισπράττει, κόβοντας το ρεύμα στους αδύναμους και χαρίζοντας εκατομμύρια στα συμφέροντα της διαπλοκής. Τη ΔΕΗ που σήμερα ξεπουλάνε τα μαθητούδια του πρώτου διδάξαντος, που κυβερνούν με τα ίδια κόλπα κι απατεωνιές και με δικής του εμπνεύσεως ντροπολογίες.

Και τολμάει ο Βενιζέλος να λέει ότι πρέπει να τον ευχαριστήσουμε για τα χρέη που φόρτωσε στη χώρα, τρώγοντας και πίνοντας το αίμα του λαού, και να ζητάει να τα πληρώσουν οι πολίτες, οι πολίτες που τους οδήγησε στο θάνατο και την αυτοκτονία. Τολμάει να ζητάει να απολογηθούμε και για την Επιτροπή που απέδειξε ότι το χρέος είναι παράνομο. Ο Βενιζέλος έπρεπε να βρίσκεται στη φυλακή. Και τολμάει να μιλάει. Αυτοί που του το επιτρέπουν, ας τον λουστούν. Εγώ δεν θα νομιμοποιήσω ποτέ τον ίδιο και τους συνεργούς του στο έγκλημα κατά της πατρίδας μας και του λαού μας».

wibiya widget