Sunday, October 20, 2019

Γελάμε ποντιακά με της Γιώτας τα ελάφια


Η δασκάλα μου, τα ελάφια ..και τα λάφε ....

Η σχέση μου με την ποντιακή διάλεκτο είναι βιωματική.Είναι η μητρική μου γλώσσα.Άκουγα συχνά από την μάνα μου δυο λέξεις με αρνητική σημασία.Περσικές και οι δυο,έχει και τέτοιες η διάλεκτός μας.Η πρώτη είναι η λέξη παστάφε=καυχησιές,ευτελισμος,μικροπρέπειες.Πρόκειται για την περσική pest=ταπεινός,ευτελής και στην ποντιακή έγινε πεστέας.Η άλλη λέξη είναι τα λάφε=οι φλυαρίες,τα κουτσομπολιά.Η λέξη είναι lafazan=πολυλογάς,φλύαρος<laf-zan η περσική.Από εδώ και το επίθετο Λαφαζάνης. Όταν ήρθε στο χωριό μου η αγαπημένη μου δασκάλα,φίλη μου από τότε μέχρι σήμερα,την φώναζε η γειτόνισσα "έλα δεσκάλτσα ας εφτάμε λαφε=έλα δασκάλα να κάνουμε κουτσομπολιό.Η δασκάλα μου παρόλο που ήταν πόντια,από τον Περδίκα,δεν καταλάβαινε και έψαχνε να βρει τα ελάφια...αναρωτιόταν επί μήνες"..μα έχετε ελάφια στον Κλείτο;"

ΓΙΏΤΑ ΙΩΑΚΕΙΜΊΔΟΥ
Φιλολογος- συγγραφεας

No comments:

Post a Comment

wibiya widget